Q Acoustics 3050 (Bruin) Review

Jasphur 1 juni 2016, laatste update op 7 oktober 2016, 4.697 views

Q Acoustics 3050 (Bruin)

Degelijk. Zwaar. Strak afgewerkt. En zeer goed geluid.

Pluspunten

• Het geluid!!
  • Degelijkheid
  • De prijs
  • Strak afgewerkt

Minpunten

• Voor deze prijs: niks

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Het was tijd geworden voor een hifi setje bij ons. Één van mijn KRK Rokit 6 g2 was defect geraakt en dit gaf mij een mooie aanleiding om eens te gaan zoeken. Mijn setje met KRK's is mij altijd zeer goed bevallen, maar ik wilde toch eens gaan kijken voor zuilen. Meerdere vrienden van mij hebben zo'n type speaker en elke keer verbaas ik mij over wat een fijn geluid daaruit komt.

Na wat ge-internet las ik dat in mijn prijs klasse (200-400euro) de Q Acoustics 2050i de beste zouden zijn die je zou kunnen kan krijgen. Zelf was ik ook nog aan het twijfelen tussen nog wat andere speakers. Het advies van iedereen luidt: ga naar een hifi zaak en luister naar een aantal speakers. Maar het bleek moeilijk om de speakers die ik wilde luisteren te vinden bij hifi zaken bij mij in de buurt. Uit eindelijk een zaakje gevonden waar ik o.a. de QA2050i kon luisteren. Zeer goed geluid. Ik kan er niks anders van zeggen. Maar naar mijn smaak iets té warm in de het laag. De ruimte waarin de speakers komen te staan (en dus nu staan) is niet heel erg groot, dus het laag kan al snel de overhand nemen. Na nog wat fora te lezen uiteindelijk 'blind' voor de opvolger van de QA2050i gegaan. De Q Acoustics 3050.

Ik heb deze speakers nu een week. En eigenlijk beginnen ze nu pas echt waanzinnig goed geluid te geven. (Elke speaker moet immers ±50 uur inspelen).

Het in elkaar zetten van de speakers was niet moeilijk. Voor de zekerheid bij het aansluiten toch even de duidelijke handleiding (in het Engels) erbij gepakt. Een daarin las ik eigenlijk wat ik al wist. Maar toch.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B8bbcr30WzPyj5.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B8bbc1Kf16jT0d.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B8bbcriGdfL9KM.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B8bbc2TW3XoqJO.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B8bbc1LQeCKEtT.jpeg

Je kan je kabels als bi-wire aansluiten, dit heb ik niet gedaan. Ik zou persoonlijk niet weten waarom. Ik ben tot nu toe nog niet overtuigd van de meerwaarde. De kabels die ik er nu in heb zitten zijn van Oehlback en 2,5mm dik en direct aangesloten op de hoge tonen aansluiting met een koppelstuk naar de lage tonen.

Leuk detail. De beschermkappen zitten met magneetjes vast. Dus je kan ze er gemakkelijk afhalen om ze even schoon te maken bijvoorbeeld. Zonder dat je daarbij de drivers in gevaar brengt.

Als allereerste draaide ik Guns n Roses Appetite for Destruction. Het hoog en het laag worden zeer goed gescheiden door de 2-wegs speakers en opgepakt en de lucht in gesmeten. Ze geven je meteen het gevoel: "ja, hier ga ik uren naar luisteren, zonder dat ik last krijg van mijn oren". De speakers klinken ruim en goed gebalanceerd. Als ik de speakers zou verstoppen in de kamer, dan zou je niet merken waar het geluid vandaan komt. Pas als ik ze wat zachter zet hoor je ze duidelijker van één punt komen.

Ze staan op ongeveer 3 meter van elkaar af en geven op die manier een prachtig stereo geluid. Wat bijvoorbeeld goed tot zijn recht komt met een lied als PropellerHeads - 360 degrees (Oh Yeah). Ik heb de ruimte om ze 20cm van de muur af te zetten, maar mocht je dat niet hebben en je wilt niet dat de lage tonen te laag worden, dan kun je een stuk "spons" achter in de inlaat steken. Zo haal je de lage tonen iets omlaag.

Ik ben zeer tevreden over deze mooie speakers. Je kan (naar mijn mening) niet beter krijgen voor dit geld. Mocht je een lijstje met speakers hebben waarover je twijfelt. En de Q Acoustics 3050 staan daar tussen, twijfel dan niet langer en haal deze in huis.

Ik heb deze speakers aangesloten aan een Yamaha R-S700.

Heb jij ook een Q Acoustics 3050 (Bruin)?

Hoi Jasper,

Leuke speakers en tof dat je de tijd hebt genomen om een review te schrijven. Ik heb ze zelf ook aangeschaft en kan allen beamen dat deze speakers fantastisch klinken, met name met de demper erin. Ik begrijp dat jij deze eruit laat?

Hoe verhouden ze zich tot de KRK's, toch ook wel bekend als goede monitor speakers?

p.s. Het zijn overigens 2-weg speakers.
He,

Thanks voor het opmerken van de fout. Heb het aangepast!

Ik heb de demper eruit gehaald omdat ik de ruimte heb om ze best een stuk van de muur heb staan. Verder weg van de muur nu dan dat er op de foto te zien is. :P Ik vond het laag wat fletser met de dempers erin. Nu geven een prachtige volle laag. Zeker nu ik de speakers met twee kabels per stuk heb aangesloten. (bi-wire) Ook het hoog is veel helderder en ruimer. Zeker een aanrader.

Tegen over de KRK's. Dat zijn zeker goede monitor speakers, maar de naam zegt het al. Je moet vrij dichtbij zitten bij die speakers om mooi geluid te horen. Of in ieder geval de speakers op oorhoogte en niet te ver weg. En ze hadden standaard al redelijk wat laag in hun geluid zitten. Maar daar kwam ik eigenlijk pas achter toen ik ging luisteren naar deze Q-Acoustics. Je kan de twee eigenlijk niet goed vergelijken om dat de KRK's gewoon een ander soort speakers zijn, met een kleiner bereik dan de Q-Acoustics.