Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC3200 Review

pacod 1 juni 2016, laatste update op 24 juni 2016, 2.032 views

Asus RT-AC3200

Vanaf vandaag 1-6-2016 een Asus RT-AC3200 aangeschaft en geinstalleerd ter vervanging van de Netgear R7500 X4. Wij wonen in een appartement (gelijkvloers) Ik zal hier zo goed en kwaad mogelijk mijn bevindingen plaatsen.

Pluspunten

• 5Ghz bereik en kwaliteit
  • Triband technologie
  • aiCloud
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Antennes voelen fragiel aan
  • USB 3.0 aan voorkant

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Inmiddels maak ik zo'n 3 week gebruik van de Asus.
We wonen in een appartement en nagenoeg alles hebben we draadloos in huis op de hardeschijf na die aan de router is gekoppeld. Het was dan ook belangrijk een betrouwbaar en snel netwerk te hebben. We hebben een G500 verbinding van caiway. De snelheid is hierbij 500mbit up en down.

Router heb ik met tegenzin van mijn vrouw opgehangen in de hal :-)

Hieronder de apparaten die gebruik maken van de verbinding:

- Sony Android TV
- Samsung Galaxy TAB S 10.5
- Samsung Galaxy S6 Edge
- Samsung Galaxy S7 Edge
- Google Chromecast (slaapkamer tv)
- Desktop PC met een Netgear AC ontvanger
- 2 laptops Fujitsu en Dell
- Xbox One
- Sonos Play 5

Ik maak gebruik van Tri-band Smart Connect, wat inhoudt dat we gebruik maken van slechts 1 SSID en de router laten beslissen op welke band 2.4 Ghz of op welk 5Ghz band deze terecht komt.

In de praktijk werkt dit erg prettig, heb er nog niet veel aan gesleuteld maar default gaat het al prima.

Door het gehele appartement (95m2 oppervlak) met dunne tussenmuren heb ik een goed bereik (varierend van 400-500 mbit up en down) dit heb ik gemeten met mijn S7 Edge.

Waar mijn vorige AC Router, de netgear x4 nighthawk ac2350 nog wel eens wou wegvallen (met batterydrain tot gevolg op mijn toenmalig S6 Edge) Heb ik hier nog nergens last van! De verbinding is mooi stabiel en heb ik sinds de installatie nog niet hoeven te herstarten!

2.4Ghz gebruik ik alleen i.c.m. mijn Chromecast (1e generatie) en met mijn Sonos Play 5. Hier geen bijzonderheden om te vermelden. Dit loopt allemaal prima en eveneens stabiel.

Zoals eerder vermeldt maak ik gebruik van een USB -schijf die ik gekoppeld heb aan de router. Het was makkelijk om een netwerkshare aan te maken en deze te delen in het netwerk.

Wordt vervolgd

Heb jij ook een Asus RT-AC3200?