Philips DSR7121 Review

stephenophof 3 januari 2010, 4.164 views

Philips DSR7121

Pluspunten

• Het beeld in HD-kwaliteit is zeer goed
  • De ontvanger is gebruiksvriendelijk
  • De ontvanger is snel geďnstalleerd (2-3 minuten)

Minpunten

• Veel bugs in de ontvanger
  • Trage menu's
  • Weinig instelbaar
  • Enkele knoppen op afstandsbediening werken niet
  • USB- en Ethernet-poort zijn niet te gebruiken

Geluidskwaliteit Score: 4
Vanwege de overgang van het nieuwe coderingssysteem bij Canal Digitaal van Mediaguard 2 naar Nagravision 3 bleek mijn ontvanger niet goed overweg te kunnen met deze codering. Vandaar dat Canal Digitaal een tijdelijke actie is begonnen, waarmee je je huidige ontvanger gratis kan inruilen voor een Thomson SD-ontvanger. Je kan er ook voor kiezen om ¤59,- over te maken waarna je een HD-ontvanger van Philips krijgt. Deze optie heb ik gekozen, omdat ik toch al een plasmascherm heb die HD-ready is.

Na 8 dagen kreeg ik de Philips DSR 7121 in huis. Hij werd geleverd in een kartonnen doos met daarin de volgende dingen:
* De ontvanger zelf
* Afstandsbediening (inclusief twee AAA-batterijen)
* SCART-kabel
* Stroomkabel
* HDMI 1.3-kabel
* Handleiding

Installatie
Na de ontvanger aan te hebben gesloten op een Pioneer PDP-436PE (HD-ready, max. 1080i) en de ontvanger ingeschakeld te hebben kwam meteen de installatiewizard in beeld. Ik hoefde niet veel te doen, alleen de smartcard te plaatsen en daarna werden meteen de kanalen ingeladen in het geheugen van de ontvanger. Er werden 397 tv-kanalen gevonden. Naar mijn mening is dit erg laag, omdat ik op mijn vorige SD-ontvanger (SAB Explorer FTASC, niet-gecertificeerd door Canal Digitaal) rond de 1400 tv-kanalen had.
De installatie duurde nog geen drie minuten en meteen daarna kreeg ik beeld.
Doordat het een officieel gecertificeerde ontvanger is van Canal Digitaal kun je de zenderlijst niet wijzigen. Hierdoor zit Nederland 1 op nummer 1, maar Nederland 1 HD op nummer 92. Graag had ik deze omgewisseld, maar dat bleek niet mogelijk te zijn.

Aanbod
Naast Nederland 1 HD kon ik ook de zenders Eurosport HD, Arte HD, Eén HD, ARD HD, ZDF HD, EinsFestival HD en twee promozenders van Astra in HD-kwaliteit zien. Het aanbod is dus nog mager, maar in de loop van de jaren zal het aanbod HD snel groeien.

De hardware
Als we de ontvanger aan de achterkant bekijken zien we dat deze ook nog een USB- en Ethernet-aansluiting heeft. Echter staat in de ontvanger weinig over deze functies. Na het nagevraagd te hebben bij Philips blijkt dat deze functies beschikbaar zijn voor "toekomstig gebruik". De USB- en Ethernet-aansluiting zitten er nu dus voor niks op.

Afstandsbediening
De afstandsbediening bevat veel knoppen, maar slechts de helft van de knoppen werkt ook echt. Er zitten knoppen op zoals "VOD", "HD", "RADIO" en "BACK" maar deze knoppen werken allemaal niet. Dit staat ook in de handleiding. Ook bevat de afstandsbediening knoppen om programma's op te nemen, maar dit werkt ook niet.

Service en instellingen
Canal Digitaal stelt samen met Philips om de zoveel tijd software-updates beschikbaar om de kwaliteit van de Philips DSR 7121 te verbeteren. Er verschijnt dan een melding in beeld. Ook kan handmatig op een update worden gecontroleerd via het menu. Het uitbrengen van software-updates is naar mijn mening ook wel nodig, want het lijkt alsof we hier met een testversie van de Philips DSR 7121 spelen. De menu's zijn traag en het aantal opties dat gewijzigd kan worden is zeer laag. Als je wijzigingen aanbrengt in het menu, zoals het wijzigen van de pin-code of het beeldformaat (4:3 of 16:9) dan wordt deze instelling niet opgeslagen. Bij de volgende herstart van de ontvanger was de ontvanger ze al weer "vergeten" en had ik de oude standaard pincode weer: 1234.

Het wisselen tussen zenders gaat niet zo snel. Wanneer je de CH- of CH+ toets indrukt duurt het zo'n 6 seconden voordat je beeld hebt op een andere zender. Dit geldt voor zowel SD- als HD-kanalen.

Concluderend vind ik de Philips DSR 7121 geen aanrader. Ik heb deze gekocht voor een prijs van 59 euro vanwege een actie bij Canal Digitaal (TV Vlaanderen houdt deze actie ook), maar het is het absoluut niet waard om de adviesprijs van 299 euro te betalen. Dan kan beter gekeken worden naar een alternatieve ontvanger zoals van het merk Homecast of Inverto. Het lijkt alsof de ontvanger nog bčtasoftware bevat en eigenlijk nog in ontwikkeling is. Hopelijk brengen toekomstige software-udpates verandering!

• Pioneer PDP-436PE

Heb jij ook een Philips DSR7121?

Deze review weerspiegeld de volledige waarheid over dit toestel. Ik heb hem via TVV gekocht voor 59 Euro en dit is hij waard. Maar 299 Euro !!!!!!!
Zoals je ook aangeeft is het beeld goed (dus hardwarde lijkt OK) en eenvoudig te bedienen. Als je op 1 tot 9 drukt heb je zeker beeld !
Al de rest van de firmware zit vol fouten.Dit is een bedrijf CD/TVV/Philips onwaardig en beschamend. Bij spleetoog "rommel" werken FAV/Teletekst/Ondertiteling/KanaalEditor perfect. Dus het kan!!!
Opgepast, de 7121 bestaat meer dan een jaar en internet staat bol van dezelfde klachten. Ik ben zeker dat ze de deur uitvliegen als ze een perfekt werkende firmware hebben en een "eerlijke" prijs vragen.
Ik kijk in afwachting naar m'n Technomate HD en ik heb misschien nog een kado voor mijn schoonmoeder.
Mvg Chris
Hoe kan jij de ondertiteling wijzigen dan? Ik kijk nog wel eens vaak naar TV5 Europe, maar ik kan nergens een optie vinden om ondertiteling in/uit te schakelen of audio te wijzigen!? :O
Sorry maar begrijp de vraag niet. Ik spreek nergens over ondertiteling wijzigen. Op TV5
Europe kun je kiezen tss Fra/Deu/Nld volgens de programma's. Op diverse uren. Zie TXT 794. Maar niet op de 7121, daar werkt zelfs de 888 niet. Geen beeld!!! Dus slecht horenden......wachten ook op de "echte" firmware.
Mvg Chris