Specificaties Tower/desktop met Atom N330 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

ASRock ION 330 Zwart Review

padacom 13 augustus 2009, laatste update op 13 augustus 2009, 13.223 views

ASRock ION 330 Zwart

Pluspunten

• klein
  • redelijk stil
  • mooi
  • ingebouwde dvd of blueray (deze is over 2 weken leverbaar)
  • hdmi uitgang
  • prijs zeer gunstig (na aftrek van dvd, hdd en geheugen kost het kastje met mobo en voeding net geen 130 euro)

Minpunten

• ondersteuning vanuit fabrikant, absoluut onder de maat voor een nieuw product!
  • voor de zeurders: een e-sata en een s-vhs uitgang zouden wel aardig zijn geweest
  • geen drivers voor niet windows-os op de cd noch de site

Features Score: 4
Even met de grove beitel een korte ervaring (lees: geen echte review) met deze nettop.
Gehaald bij Azerty in Raalte die (drie keer recht is scheepsrecht ;) ) deze keer nu wél iets op voorraad had staan.
Na een kort belletje en drie uurtjes later kon ik er al langsgaan, chapeau! Azerty!.
De doos is van recyclebaar karton en netjes uitgevoerd, de ion zal geen schade ondervinden tijdens transport.
Meegeleverd zijn een rubberen pad waar het gladde apparaat goed op blijft "plakken", een voeding, een hdmi naar dvi adapter, een installatie-cdrom en verder niets behalve natuurlijk het apparaat :P
De binnenkant ziet er erg netjes afgewerkt uit, alleen valt op dat er naast het 5 cm fannetje aan de achterkant (systeemfan) óók nog een mini-fan op de ion-chipset? zit. Ik weet niet of deze de herrie veroorzaakt maar bij install en tijdens dos applicaties is het apparaat duidelijk hoorbaar.
De DVD (slimline) en hdd zijn gemonteerd in een mini-rack dat je na het losdraaien van twee schroeven uit de behuizing kunt schuiven. uiteraard na het lostrekken van twee dedicated sata en voedingspluggen met lekker korte draadjes vanaf het moederbord. Netjes!!
Deze functie heb ik diverse malen getest om de harddisk na Windows 7 aan een sata>usb converter te hangen omdat via ghost of partition magic (versie 8 vertikt het gewoon!) dit niet gedaan krijgt.

Als eerste een net gedownloade beta Windows7 geinstalleerd en de drivers vanaf de meegeleverde cdrom geïnstalleerd. Aangesloten op een panasonic 42PY700 met native1080p panel.
Met de mediacenter enkele hd films afgespeeld met heel strakke mooie kleuren, incluis de op mijn dvico 6500A niet afspeelbare mov bestanden van mijn lumix camera.
foto's ging wat traag gezien de 100Mbit die ik bij de tv ter beschikking had maar ook hier een goede kwaliteit beeld.
Helaas was ik niet echt tevreden over de neerwaartse compatibiliteit van w7 en wilden enkele progjes niet lekker draaien, op naar XP-pro dus.
Deze versie draait prima op het apparaat alleen moet er nog wat gedaan worden aan de aansturing van de nvidia 9400 kaart die nu schokkend en haperend af en toe een plaatje laat zien van een 1080p film, waar w7 dit vloeiend deed. ook hier weer bureaublad-problemen en geen native 1080p ondersteuning vanuit de windows drivers, alhoewel ik op andere pc's wél een goed uitgevuld beeld kreeg (pixelmapping wel ok van de pana??).
Voor de afwisseling maar weer terug naar W7 (let op!, het aangeven op welke partitie je de install wilt hebben gaat hier net even anders en is me nog niet gelukt!!) en wat schetst mijn verbazing: de meegeleverde dvd van asrock zegt géén software te herkennen die van toepassing is op de versies die hij kent...
De drivers van Vista 32bit maar geinstalleerd en beloond met een matige 1080i resolutie en een afwijkend bureaublad formaat die dit apparaat op elke resolutie weergeeft. de 1080p HD standaard lekker negerend 8)7. (wederom: pixelmapping???)

Nu ben ik maar weer naar XP toe en kijk ik of ik onder dit veelgebruikte en in verhouding tot de huidige hardware lichte OS dit verder erg mooie doosje aan de pruttel krijg.
Iemand die me kan aangeven hoe ik met Vista deze doos goed aan de praat krijg is welkom, evenals onder W7, want op zich deed alles het wel netjes.

Wat me als enige stoort (vandaar de beoordeling zeer slecht) is de reactie van Asrock die me naar de dealer verwijst voor een drivervraag en attendeert op een nog lege FAQ sectie van haar site voor concrete vragen over ondersteuning van W7. Als deze nettop een tientje duurder was gemaakt was daar wellicht budget voor geweest 8)7

Heb jij ook een ASRock ION 330 Zwart?

Even een korte reactie op de bevindingen.
Ik heb hem ook gekocht (ook Azerty) en ik had het driverprobleem in W7 ook.
Grappig is... op Nvidia kun je de drivers voor de ion voor W7 gewoon downloaden.
Ik heb er inmiddels alles op afgespeeld, ook HD en dit gaat in W7 beter dan in XP.
Zelfs 3D games gaan best ok. trackmania nations gewoon op 1280 x 960 loopt prima.
Via de bios settings wel overklocked.
Hierdoor maakt de fan wat meer geluid.
Maar dat is te verwaarlozen.

Wat ik wel een beetje jammer vind is het ontbreken van een ingebouwde voeding.
Maar dat is te verklaren. Het maakt de behuizing kleiner en koeler.
Minder warmte + meer ruimte = kleinere fans = stiller.

Er zullen binnen korte tijd meer van dit soort kastjes komen gebaseerd op het ion moederbord. Het is een mooie combi van grafische rekenkracht en energiezuinige processor.

Gebruik hem als HTPC en is de beste keus tot nu toe.
had al zo'n gevoel dat het een driver-gerelateerd probleem is.
Geeft de Asrock bij jou wél een 1080p signaal??
Ik kom niet verder dan 1080i......
welke betaversie draai jij trouwens van W7??
Mss moet je eens de rtm uitproberen. Ik heb bij RTM altijd gemerkt dat deze stukken completer was dan de rc.
Ik draai de laatste RTM.
En ja ik heb gewoon een 1080P signaal
Je hebt natuurlijk wel een 1080p capable scherm nodig, anders geeft het systeem de optie niet. HD-Ready = 1080i.
Wat ik wel een beetje jammer vind is het ontbreken van een ingebouwde voeding.
Waarom? Ik zie geen enkel voordeel aan een ingebouwde voeding
Puur esthetisch is het mooi in de woonkamer om dit kastje e plaatsen naast de TV. Maar de voeding kan ik in geen enkele goot wegwerken. Blijft dus in het zicht. Thats why...
Huh? De voeding leg je toch naast het stekkerblok op de vloer? Of mis ik iets?
In de woonkamer heb ik natuurlijk geen stekkerblok op de vloer.
Alles mooi wegwerken.
Uitstekende review ! Ikzelf wil deze aanschaffen voor in de keuken.. :D
Lcd tegen de muur en icm een logitech diNovo. video en muziek streamen en beetje recepten opzoeken...decadent maar wel lekker.
en maar 1 kastje, volgende tv wordt met CI+ ondersteuning.

Zag helaas dat er geen usb aan de voorkant zit. Zal dus onder de lcd tegen de muur "geplakt" worden. dvd zal ik niet / nauwelijks gebruiken.

Enig idee wat een goeie tegenhanger is, of heb je je daar niet in verdiept?

edit: heeft ie een aparte voeding of ingebouwd?

[Reactie gewijzigd door zwoelie op 13 augustus 2009 13:38]

Voor de stroom wordt een adapter gebruikt. Als je de foto's bekijkt zie je ook nergens een voeding en op de foto waarbij je de achterzijde ziet, zie je aan de linkerkant de aansluiting voor de adapter.

[Reactie gewijzigd door FlipFluitketel op 14 augustus 2009 11:05]

Niet echt veel, dit is de (een van de) eerste redeljjk compleet uitgevoerde en krachtigste nettops met méér dan alleen een GMA950 onboard. Dat was voor mij ook de reden dat ik voor dit in apple-mini formaat uitgevoerde kastje zo aantrekkelijk vind.
Tot voor kort had je alleen de acer achtige mini-pc's met ingebouwde herrie-voeding.....
Ik heb van Asrock na de eerste "meld je maar bij de dealer voor support" mail troeuwens een tweede gehad (vreemde jongens die taiwanezen.. :+ ) met het advies om de drivers opnieuw te installeren in een andere volgorde dan ik deed.
Wellicht dat ik dit apparaat nog aan de pruttel krijg met 1080p, dan kan de dvico naar de zolder aan de beamer worden gehangen :)
gezien de spierballen van de ion-chipset moet dit gewoon lukken O-)
Ik vind de kritiek dat Asrock geen drivers heeft staan niet terecht. Zo lijkt het net alsof er geen drivers zijn en dat terwijl er wel goede drivers beschikbaar zijn opde NVIDIA site. Ook voor niet windows systemen.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 17 augustus 2009 08:04]

nvidia drivers downloaden na schone install w7 werkt goed.
alleen dat verrekte 1080i..... :O
Beta gaat niet werken. Ik zou toch maar eens RTM proberen :)

En aval0ne heeft gelijk. Eigenlijk mag dat minpuntje gewoon weg, omdat ASROCK niet verantwoordelijk is voor de drivers.

[Reactie gewijzigd door Funkezeit op 26 augustus 2009 10:53]

Als Asrock ze zelf niet op de site wil zetten dan kunnen ze toch op zijn minst een link plaatsen op hun site of het in hun manual meenemen ? Vergeet niet, het mag dan wel een ION platform zijn maar het is niet de formfactor van Nvidia zoals de Asrock nu er bij staat.

Verder verdiend Asrock geld met het platform, staat op de site te pronken dat Win7 word ondersteund, maak dan ook de drivers beschikbaar :) Het minpuntje vind ik dan wel weer terecht, niet iedereen weet dat het ION platform verbonden is aan Nvidia, en dan praten we over de consument in zijn algemeen, niet de "tweaker" gebruikers :)
Wat een onzin, we zijn hier op tweakers.net. Als je niet weet dat jij bij NVIDIA moet zijn voor drivers van gelijk welk stuk NVIDIA hardware dan ben je hier niet op je plaats. Probeer hw.info ofzo.
Denk dat Nvidea de drivers voor W7 pas vrijgeeft wanneer W7 officieel uitgebracht is...
Toch zouden ze op hun support site wel een linkje kunnen plaatsen naar de drivers. Je kan niet van elke gebruiker verwachten dat ie weet dat de drivers op de Nvidia site te vinden zijn.
Drivers voor Windows 7 zijn toch ook gewoon te downloaden bij sites als Nvidia, Realtek, Marvell, e.d.?
Drivers bij Nvidea te downloaden, voor windows 7?

Ik heb windows er net afgegooid omdat ik die echt NIET kon vinden!
ja hoor, staan er gewoon tussen :)
waarschijnlijk heeft ie gezocht op www.nvidea.com :) (bestaat ook nog echt)
Ik heb het kasje hier ook draaien achter een sony bravia dingetje. Ik heb hier eerst gebruik gemaakt van Win 7 rtm en heb gewoon de Nvidia drivers geinstalleerd vanaf de website van Nvidia. Werkt prima. Kan alles mooi afspelen in 1080p. Hij pakt automatisch de resolutie.

Omdat Windows Media Center te veel geouwehoer is met codecs etc. ben ik overgestapt naar Ubuntu 9.04 met XBMC. Dat werkt echt geniaal. Ook onder linux krijg ik een goed 1080p signaal vanaf de Asrock en kan daardoor netjes full hd materiaal afspelen in XBMC. Ook audio over de HDMI aansluiting werkt goed!
Ik lees iets over de ion als frisbee willen gaan gebruiken in combi met deze software ivm slechte 1080p ondersteuning.
Wat zijn jouw bevindingen overigens??, ik krijg steeds alleen nog maar 1080i terwijl mijn dvico tvix 6500A 1080p meteen ondersteunt!
Mediacenter van w7 vind ik een draak (ben nog steeds aan het wachten totdat mijn 200 films gecatalogiseerd zijn wat maar niet wil lukken 8)7 en ben heel benieuwd of alle matroska en avi files worden ondersteund door ubuntu (dat live ondersteunen van codecs lijkt me wel wat ;) )
nog installatie en/of downloadtips voor me??
heb nog nooit iets met linus gedaan :X
Ik heb alle info gevonden door te googlen. Er is op internet een mooie community van de xbmc. Daar beschrijven ze uitgebreid hoe je dergelijke zaken moet installeren.

Linux spreekt voor zich. Gewoon de iso downloaden van internet. Vervolgens booten van de schijf en installeren.

anders mail me eventueel voor vragen etc. Dan kan ik altijd kijken of ik je ergens mee kan helpen.

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 27 augustus 2009 17:16]

De 9300 chipset ondersteunt helemaal geen S-Video meer, dus je kan moeilijk als kritiekpunt geven dat zo'n uitgang er niet op zit...
Hen per toeval het 1080i probleem opgelost: de panasonic heeft een scan functie die als je hem uitzet meteen naar native 1080p springt.
ook de haperende films op 1080p van earth bleken téveel gecomprimeerde versies te zijn waar de in verhouding tot het andere intel geweld "zwakke" atom geen raad mee wist.
ben op een af en toe uitvallend ledje na nu best wel tevreden met deze ion maar vraag me nog steeds af waarom w7 zo verschrikkelijk lang erover doet om avi's van mijn camcorder te laden die door xp-pro op mijn oude laptop razendsnel worden geopend.
de support van asrock (ze zitten in wijchen) is wel ok.
na wat mailen heen en weer ben ik hier best wel tevreden over.
Voor degene die liever XBMC onder Linux gebruiken en er net zo weinig van weten als ik is er een live cd. Deze heb ik nu draaien en het werkt echt perfect! Ik gebruik wel het bordje van POV (Ion). Onder w7 had ik toch nog af en toe problemen met het afspelen van grote 1080p bestanden 12gb+ Onder XMBC werkt het perfect.

klik hier voor de live cd download
leuke review van die ion asrock.

vraagje aan jou, misschien heb je de mogelijkheid daar toe.

Ik kijk uit naar zo'n systeempje maar deze moet actief tegelijk kunnen werken met de
hdmi en vga aansluiting tegelijk.

Is dat mogelijk?

computero
Ben maar een leek, maar geen afstandsbediening?
Nee, het is een nettop, geen HTPC.

Mijn enige minpunt is de LED van de powerbutton.
Die is er na een paar dagen mee gestopt.
De nieuwe firmware heeft een functionaliteit om die LED aan en uit te zetten.
Maar dat heeft geen soelaas geboden.
Die firmware bijwerken is trouwens echt een fluitje van een cent.
Simpel in de bios aangeven dat je wilt bijwerken en aangeven waar de update file staat.