Specificaties Thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Engie Electrabel boxx Review

maarte997Testpanel 19 juni 2016, laatste update op 9 juni 2017, 4.041 views

Engie Electrabel boxx (Testpanel)

Na een jaar in gebruik ben ik niet overdreven tevreden van het pakket. Het toestelletje op zich doet het uistekend, maar zonder abonnement kan je er maar weinig mee.

Pluspunten

• Onmiddellijk inzicht in verbruik
  • 'Mogelijkheid' tot besparing...

Minpunten

• Touchscreen kon beter (resistief)
  • Geen Windows 10 mobile app of toegang via browser
  • Weergave verbruiksgeschiedenis kan véél beter
  • Dom toestel zonder abonemment
  • Gaat nog steeds wat ongelukkig om met zonnepanelen

Kwaliteit Score: 3

Ik ben de vijfde, en laatste, reviewer die hier zijn ervaringen over de Boxx van Electrabel (= Eneco Toon) mag posten.

Tweakers organiseerde begin 2016 een testpanel om nieuwe producten uit te proberen. Ik schreef me hiervoor in met de verwachting er niet snel iets van te horen, maar niet geschoten is nooit raak. Enkele maanden later ontving ik een mail van Tweakers. Ik werd uitgenodigd voor het testen van de Boxx van Engie Electrabel. Of ik wou meedoen? Natuurlijk!

Deze toestellen worden verkocht met de belofte 'tot 300 euro per jaar te besparen'. Het antwoord vind je op het einde van deze review.

Voorbereiding

Na het ontvangen van de uitnodiging voor het testen van de Boxx, begint de 'voorbereiding': je dient eerst de installatietest te doen. Daarin wordt nagegaan of je ketel kan communiceren met de thermostaat, of je over voldoende aansluitmogelijkheden beschikt, je meters uitgelezen kunnen worden, ... Dit was geen probleem voor onze ketel. Bestellen dus!

Installatie

Na de bestelling nam alles even tijd in beslag, maar dit werd reeds in de bevestigingsmail vermeldt. Boxx is pas beschikbaar in België en hierdoor nam de uitrol wat extra tijd in beslag. In tussentijd ontvingen we een mail met handige filmpjes die duidelijk maken hoe de Boxx werkt, wat er tijdens de installatie gebeurt en hoe we dit vlot kunnen laten verlopen.
Een laatste mail was deze om een afspraak te maken. Een week later werd de Boxx bij ons thuis geïnstalleerd. Dit nam alles samen een tweetal uur in beslag.
Wat wordt er geïnstalleerd?
De Boxx bestaat uit 3 modules en de Boxx zelf. De modules worden geplaatst aan de gasmeter, de elektriciteitsmeter en de verwarmingsketel. Elke module heeft een stopcontact nodig en communiceert draadloos (via Z-wave) met de Boxx via een bijhorend zendertje. De Boxx wordt van stroom voorzien via de bekabeling vanuit de verwarmingsketel. Uit de ketel vertrekken de 3 klassieke stroomkabels naar de Boxx: blauw, rood en geel/groen.
De plaatsing aan de ketel

De bekabeling vertrekkende naar de Boxx

Boxx na installatie

Na installatie is het kennis maken met de Boxx. Het is natuurlijk indrukwekkend om plots 'live' je verbruik te zien.
Uiterlijk
In de reclames zie je het niet, maar de Boxx is een dikkertje. Het is geen 'tablet' aan je muur. Daarvoor is hij te traag, te beperkt, te goedkoop afgewerkt en te dik. Stoort dat? Neen, want de Boxx is geen tablet.
Als je even op de markt van slimme thermostaten kijkt, kom je snel te weten dat de Nest een populaire en mooie, doch niet foutloze thermostaat is.Qua afwerking lijkt de Nest het van de Boxx te halen. Als je de thermostaat even goed 'vastpakt' hoor je snel wat gekraak. Maar daarvoor is de Boxx ook niet gemaakt.
Onze Boxx, zoals hij aan de muur hangt.

Het dikkertje dat de Boxx wel is
Gebruik
De Boxx bedien je aan de hand van een groot, resistief touchscreen met een beperkte resolutie. Stoort dat? Ja en neen. De beperkte resolutie is geen enkel probleem. Een thermostaat gebruik je na installatie om je programma in te stellen (waarover meer hieronder) en om de temperatuur (en in dit geval je elektriciteit) uit te lezen. Dat gaat snel en de resolutie is ruim voldoende om te zien wat er gebeurt.

Ook de kijkhoeken zijn niet overdreven. Ik ben 1m89 en de Boxx hangt voor mij op schouderhoogte. Daardoor verliest het scherm aan contrast wat de negatieve gevolgen heeft voor het detail (vooral bij de grafiekjes).

Het touchscreen vind ik wel een beperkende factor. Het zou allemaal net iets vlotter, eenvoudiger en logischer kunnen werken als er gebruik werd gemaakt van een capacatief touchscreen. Voor mij diende dat eigenlijk vanaf de eerste versie erop te zitten. Moest ik zelf overwegen te investeren in een Boxx, is dit voor mij momenteel een pijnpunt.
Startscherm
In de instellingen kan je zelf beslissen wat je wilt zien als je thermostaat in slaapstand staat. Dit kan een zwart-witweergave van je startscherm zijn, of gewoon het uitgeschakelde beeldscherm. Thuis staat hij ingesteld dat hij zijn scherm uitschakelt. De reden ervoor is dat het toestel meer dan 18u per werkdag op de muur hangt zonder ook de minste aandacht te krijgen. Zo een toestel mag gerust zijn scherm uitschakelen.

Na een tik op het touchscreen krijg je het startscherm te zien. Dat is een mooi, duidelijk overzicht aan de hand van tiles. Je beeldscherm wordt in drie delen opgevuld. In één vlak kan je vier tegels naar keuze plaatsen. Over meerdere pagina's kan je meerdere tiles zetten. Daarnaast staat in de bovenhoek de huidige temperatuur, eronder wordt de gewenste temperatuur getoond. Onder de temperatuurweergave vind je de vier programma's. Deze zijn weg, thuis, slapen en comfort. Op deze manier kan je snel een wijziging in je programma aanbrengen, moest je bv. een namiddag weg zijn (en de temperatuur een graadje lager mogen).

Ons overzichtelijk startscherm

Vanuit het startscherm kan je naar het menu gaan. Hier kan je het weekprogramma aanpassen, vakantiemodus instellen, je inzichten bekijken, ondersteuning raadplegen, ... Al bij al zit je hier niet vaak in.
Tiles
De tiles zijn talrijk. Je kan kiezen tussen huidig verbruik, uur en dagweergave van gas en elektriciteit, je kan kiezen tussen weergave in m3
(voor gas), kWh en euro. Daarnaast kan je ook een klok en het weer als tile plaatsen. Wij gebruiken enkel de eerste vier tiles: een klok, het weer en het huidige verbruik in gas en elektriciteit. Wil je je dagverbruik zien, klik je gewoon op de tile van gas of elektriciteit en kom je terecht in je dagoverzicht. Een leuke extra is dat je in de instellingen kan kiezen om je weergave te spiegelen (tegels links of rechts op het scherm).
Een andere extra die bij ons van pas kwam is de mogelijkheid om de temperatuur die de Boxx meet, aan te passen aan de effectieve temperatuur. Zo bleek de 20° die wij vroegen er 19,8° te zijn. Het lijken details, maar het zorgt voor een verhoging van het comfort en is een aangename toevoeging.
Inzicht
Dit is waar het om draait bij een slimme thermostaat. Zien wat je verbruikt, wanneer je het verbruikt. Vanaf je startscherm krijg je een weergave van je huidig verbruik, als je doorklikt kom je bij je inzicht terecht. Het is erg leuk om te zien dat wanneer je doucht, kookt, wast, ... de meter omhoog gaat. Het geeft een goede indicatie van welk toestel hoeveel verbruikt. Het is ook erg verslavend om live mee te kijken. 2 spaarlampen van 15 watt aan en je metertje gaat vrolijk 30 watt mee omhoog. Heel leuk... als gimmick.

Je hebt verschillende weergaven voor je inzicht. Gespreid over uren, dagen, weken, maanden en jaren. Het is mooi dat dit alles in leuke grafiekjes is verwerkt, maar echt veel wijzer word ik er niet van. In een weekoverzicht zie je enkel het totale verbruik voor 1 dag zonder extra detail over op welk moment van de dag je het meest verbruikte. Ook is het niet mogelijk om via een agendaweergave snel te wisselen naar een andere dag. Stel dat ik vandaag wil kijken naar de weergave van 10 augustus, dien ik per dag door te klikken...

1) Een probleem dat ik heb vastgesteld zijn de dal- en piekuren. Je grafiek geeft weer hoeveel je tijdens deze periodes hebt verbruik. Het probleem bij ons is dat de ingestelde uren niet overeenkomen met onze piek- en daluren en deze informatie voor ons nutteloos is. Ik vermoed dat via Electrabel geregeld moet worden om dit aan te passen.
2) Blijkbaar kan via instellingen/energiemeters/potloodje bij daluren de daluren aangepast worden. Dat probeer ik straks zodra ik thuis ben.
3) Thuis via de instellingen op zoek gegaan naar de optie 'daluren" onder instellingen, maar deze is niet aanwezig op mijn Boxx. Ik heb geen updates wachtende dus zal verder contact opnemen met Electrabel.
Onlangs nog eens in de instellingen gedoken en het is eindelijk mogelijk om zelf dal- en piekuren in te stellen.

Een ander opmerking is dat wij geen klant zijn bij Electrabel en dus geen euro's aan ons verbruik kunnen kleven omdat ze dat inzicht niet hebben. Jammer genoeg is er niet de mogelijkheid om zelf in te stellen hoeveel een kWh voor ons kost. Een nodeloze beperking.

Niet enkel wij worden er slimmer op. Ook de thermostaat moet er slimmer op worden. Eén van de mogelijke redenen tot aankoop is dat deze thermostaat leert hoe lang het duurt om jouw huis op te warmen, zodat je bij thuiskomt nooit in de koude thuis komt. Of dat goed werkt, is nog wachten. Momenteel zijn de temperaturen te zacht om het een uitdaging te noemen. Wij wonen in een hoge open bouw waar de trappenhal, living en keuken één ruimte is. Tijdens de winters zorgt dat ervoor dat het huis bij thuiskomst nog niet warm is. Komende winter dus dé test om te zien of de Boxx het wél kan.

Wel leuk: de live inzichten passen zich aan naar jouw verbruik. De eerste uren vond Boxx een verbruik van 1500 watt maar niets, maar hij leerde snel dat dit een erg uitzonderlijk verbruik is, waardoor zijn metertje in het rood gaat bij zo'n hoog verbruik.

Update: Heb je geen zin om maandelijks een abonnementskost van 3,50 euro te betalen, verlies je het inzicht in je verbruiksgeschiedenis. Ja kan dus geen dag-, maand- of jaarverbruik raadplegen. Ook de app zal het dan niet meer doen. Maar om eerlijk te zijn, die app hebben we na een keer of twee niet meer gebruik.
3,5 euro per maand is op zich niets, maar in ruil krijg je eigenlijk enkel maar iets waarvan ik uitga dat dit bij het product hoort. Ik installeer een slimme thermostaat net met het doel om inzicht in mijn verbruik te krijgen. In het slechtste geval ben ik daar 298 euro voor de aankoop voor kwijt. Dat is een lijvige prijs die voor mij de lading van alle diensten wel dekt.
Conclusie: we gebruiken het inzicht te weinig om er voor te willen betalen. Dus onze slimme thermostaat werd een heel pak dommer... Ik wacht wel op mijn jaarafrekening om te zien of ik zuiniger ben gaan leven. Of lees even mijn bedenking, op het einde van mijn review.

stroomverbruik in uren

gasverbruik in uren
Instellen van je weekprogramma
Het weekprogramma instellen gaat op zich vrij vlot. Je bent beperkt tot vier programma's en voor mij was dat even wennen, maar eens ermee weg was hij snel ingesteld dankzij de handige kopieermogelijkheden. Eens ingesteld hoef je er ook niet meer naar om te kijken.

Het dagschema aanpassen

Weergave van het weekschema

De handige kopieerinstelling
App
Bij onze Boxx werd een abonnement van 1 jaar geleverd waardoor we ook via de app onze thermostaat kunnen besturen.

De besturing van de app voor iOS is identiek aan de besturing op de thermostaat. Wat wel opvalt is dat het raadplegen van informatie veel vloeiender en logischer gaat via de app. De weergave van de grafieken verloopt over een constante tijdslijn waarin je vooruit en achteruit in kan schrollen (dit in tegenstelling tot de Boxx waar jer enkel per dag/week/maand/jaar kan kijken).

Afgelopen weekend voor het eerst via de app onze thermostaat bestuurt. Een half uur voor we terug waren van vakantie dacht ik eraan om de thermostaat op te zetten. Na een eerste keer de app te openen op een Iphone 6 kreeg deze geen gegevens binnen. Een herstart van de app loste het probleem op. Thuis was het 19,5°, ik vroeg 20,5°. Vervolgens sprong het signaal dat de ketel begon te branden niet onmiddellijk op (zoals de thermostaat dat wel zou doen). Dit is vermoedelijk te wijten aan een vertraging tussen de Boxx en de app. Wanneer ik de app 5 minuutjes later raadpleegde, liet hij weten dat de brander opstond.

Met het volgende punt dien je wel rekening te houden: zonder abonnement kan je de app niet gebruiken, wat in mijn inzicht wat flauw is. In het beste geval krijg je een Boxx bij een abonnement bij Electrabel, in het slechtste geval leg je er 300 euro voor neer. Vervolgens moet je concluderen dat je niet vanop afstand je thermostaat kan besturen. Dat vind ik wat zuur. Dat abonnement kost 3,50 euro per maand, dat valt mee maar is toch weer een extra kost. Ik ben er niet uit of we na het aflopen van ons contract gaan verlengen. Je zal het vooral tijdens de wintermaanden eens gebruiken: december, januari en februari. Je betaalt dus 42 euro per jaar om gedurende drie maanden dat mogelijks je chauffage niet opstaat en het (te) koud kan zijn in huis je verwarming vanop afstand op te zetten.

De app vind je in de app store van Apple en Google play. Geen Windows Phone/Mobile app. Het gekende verhaal, maar toch erg jammer...
Ook een benadering via de browser lijkt niet mogelijk. Dat lijkt me wat vreemd, want Electrabel maakte nog niet zo lang geleden reclame over hun hond (ik ga geen namen noemen vanwege copyright :-)) die het tijdens afwezigheid van de baasjes te bond maakte, waarna de eigenaar vanop afstand de temperatuur lager kon zetten. Wel... Ik ben nog op zoek... Niet dat onze poezen de thermostaat weten te bedienen... Maar het moest in de toekomst maar eens het geval zijn.
Zonnepanelen
De Boxx zou, net zoals de Toon, niet overweg kunnen met de teruglevering van je zonnepanelen. De weergave van je verbruik zou wel kunnen.
De kans is groot dat er binnen enkele weken/maanden zonnepanelen liggen op ons dak. In dat geval lees je hier binnenkort hoe de Boxx omgaat met zonnepanelen.

Sinds 26 maart liggen er zonnepalen op ons dak. Ik was benieuwd hoe de Boxx er mee ging omspringen. In tegenstelling tot wat ik hierboven schreef kan de Boxx wel om met zonnepalen. Hij blijft doen wat hij doet: het verbruik over de hele dag en op het moment weergeven. Concreet wil dit zeggen dat met zonnepanelen het huidige vebruik quasi altijd op 0 watt staat, want wij leveren aan het net, dus onze teller draait terug. Zeggen hoeveel we terugleveren doet hij niet in de live view.
Wanneer we ons dagverbruik bekijken, toont hij wel negatieve waardes. Deze waarde is niet wat wij op het net hebben gezet, maar de som van opbrengst min verbruik. Logisch, want hij leest gewoon de teller af.
Voorbeeld: wij brengen 15kW hop een dag op, en verbruiken er 3,5, dan zal 's avonds onze Boxx zeggen dat we een negatief saldo hebben van 11,5 kWh. Positief voor ons dus. Ik zal binnenkort foto's ter verduidelijking plaatsen.

Waar loopt het dan mis? Dat valt wel mee. Het zou leuk zijn dat de Boxx kan weergeven hoeveel we op het net zetten, zowel in de live tile als in de gebruiksgeschiedenis. Nu moeten we daarvoor onze app/site van onze zonnepanelen voor raadplegen, maar Boxx weet perfect wat we wanneer op het net zetten, dus die interface moet haalbaar zijn.
Extra's
De Boxx kan gecombineerd worden met Hue lampen en slimme stekkers. Bij een vriend kunnen testen hoe een woonkamer vol Hue LED's beleeft wordt.. De Boxx lijkt me hier wel in het voordeel omdat je, als je thermostaat op een centrale plaats hangt, je hem effectief als schakelaar kan gebruiken i.p.v. hem met je smartphone te besturen. Wil dat zeggen dat er morgen Hue's hangen bij ons? Neen, en overmorgen zal dat ook nog niet het geval zijn.

Idem voor de stopcontacten. Om te testen welk apparaat hoeveel verbruikt heb je die stopcontacten niet echt nodig. Je kan quasi even slim worden met het uitvoeren van een nulmeting van je verbruik , het toestel inschakelen en nameten. Je hebt ook zicht op je sluimerverbruik via de Boxx, dus als die geen vreemde sprongen maakt, mag je gerust zijn.
De Boxx van Electrabel is een slimme thermostaat. Hét grote voordeel is het inzicht in je verbruik. Je ziet wat je verbruikt, wanneer je verbruikt. Word je er slimmer van? Jazeker. Ik heb geleerd dat mijn stofzuiger van 1400 watt eigenlijk maar 1000 watt trekt. De waterkoker doet het met 2000 watt, mijn spaarlampen van 15 watt houden me niet voor de gek en vragen inderdaad maar 15 watt. De droogkast heeft dan wat meer nodig. Daarbij heb ik geleerd dat mijn vrouw langer en warmer doucht dan mij, maar dat hoefde mijn Boxx niet te zeggen, dat buikgevoel bezat ik reeds eerder.

Ga je zuiniger leven met je Boxx? Daar geloof ik niet in. De Boxx belooft 'tot 300 euro te besparen' maar dan ben je dus niets bij. Wat je gemiddeld kan besparen, daar blijft het gissen naar. Wij verbruiken +-1300 euro gas en elektriciteit op 1 jaar. Moesten wij 300 euro besparen, zouden we rond de 20% minder verbruiken. Zo een wonderkind lijkt de Boxx me niet. Kan je er enkele procenten mee besparen? Geen idee. Met wat goede wil is dat mogelijk. Maar om dat na te gaan moet je al gaan testen in een lab. Twee jaren kan je met moeite met elkaar vergelijken. Geen enkele winter is dezelfde.

Wat is de Boxx dan wel? Een leuk toestel dat je live inzicht geeft met wat er gaande is in je huis en zorgt dat je altijd warm thuiskomt. Je zoon zal twee keer nadenken vooraleer hij enkele warmtelampen op zijn kamer installeert voordat hij wat plantjes voor eigen gebruik gaat kweken. Discussiëren met dochter- of vrouwlief of ze nu wel of niet langer douchen is ook voorbij. Eén blik op je grafiek en je weet het zo. Maar dan moet je wel je abonnement betalen. ;)

Is het 300 euro waard? Eerlijk? Neen, ik zou het er nooit voor neertellen. Onze vorige thermostaat deed uitstekend wat hij moest doen. Investeren in een nieuwe lijkt me nutteloos, zelf met de extra functies die je erbij krijgt. Is het leuk? Zoals hierboven reeds duidelijk vermeld: jazeker! Wil je besparen? Gebruik je 300 euro om je huis in te richten met LED-lampen of spreid ze over enkele aankopen om een duurder, maar zuiniger type te kopen.

Wil je gratis besparen? Daarvoor heb je geen Boxx nodig. Zonder in te boeten aan comfort kan dat. Doe het licht uit in de ruimtes waar je niet zit, kook je aardappelen of pasta enkele minuten minder lang maar laat ze nog liggen in het warme water, met het water dat je gaat koken af en je kan ook reeds enkele euro's op een jaar besparen. Een graadje lager kan ook en in je kast heb je vast nog een dikkere pull liggen. het zijn maar tips en je hoeft ze zeker niet allemaal te proberen voordat je overgaat tot aankoop. :-) Maar denk daarvoor eerst: een betere wereld begint nog steeds bij jezelf, de Boxx op zich gaat er niet veel aan doen.

Dit product is dus eerder een gadget dan een echte lifechanger. Oorspronkelijk kreeg hij 3 sterren, maar omdat hij zonder abonnement een dommerik wordt, haal ik er een ster vanaf.
Bedenking
De dag van vandaag moet je betalen om extra inzicht te krijgen in je verbruik. In het slechtste geval 298 euro voor de aankoop, in het beste geval krijg je hem van Engie Electrabel en betaal je het abonnement van 3,50 euro per maand.
Binnenkort komt er echter een nieuwe speler op de Belgische markt. De slimme meter zal zijn intrede maken in de Vlaamse huishoudens. Wat wil dat toestel realiseren?
- Inzicht geven in verbruik en;
- de Vlaming doen besparen.
Hij 'zou' 60 à 70 euro gaan kosten. Maar daarnaast zou de jaarlijkse elektriciteitsfactuur toch weer stijgen met 25 euro per jaar (om de kosten te dekken). Het is dus hetzelfde verhaal als de Boxx. Het kost je extra en het 'zou moeten besparen'. Van het eerste zijn we zeker, bij het tweede kunnen we een vraagteken plaatsen. Waar we nog van zeker zijn? De Vlaamse meter wordt verplicht.
Wat is vanaf 2019 dus de meerwaarde van deze Boxx? Wel... in tegenstelling tot de Vlaamse meter zal je je gastverbruik kunnen monitoren, dat is het...

20/06/16: update 1: volgende punten toegevoegd:
- Mogelijkheid tot aanpassen van de temperatuur die Boxx registreert;
- Het lijkt tot op vandaag niet mogelijk om Boxx via de browser te benaderen;
- De login is in orde gebracht en de app wordt zo snel mogelijk getest op de iPhone van vrouwlief.
- Toevoeging mogelijkheid van Hue lampen en slimme stekkers.

21/06/2016: update 1.1:
- daluren kunnen wel zelf aangepast worden.

21/06/2016: update 2:
- kleine toevoeging dal- en piekuren
- kleine toevoeging: automatische aanpassing verbruiksweergave Boxx
- toevoeging: kijkhoeven van het schermpje

02/10/2016: update 3
- aanpassing gebruik van de app
- toelichting installatie a.d.h.v. extra foto's

09/06/2017: update 4
- onze ervaring met zonnepanelen.
- wat is de Boxx nog waard zonder abonnement? (onder Inzicht)
- aanpassing: dal- en piekuren.
- toevoeging slimme meters België (vanaf 2019).

Heb jij ook een Engie Electrabel boxx?

Klinkt als een erg compleet apparaat dat heel veel functies in zich heeft. Het mist alleen een belangrijke functie, de aansturing van radiatorknoppen zodat je per kamer of zone kunt verwarmen.
Daarmee heb ik afgelopen jaar 500 kuub gas bespaart, dus 300 euro terugverdient. Wel met een systeem dat het dubbele dus 600 euro heeft gekost.
Zie verder productreview: Honeywell EvoHome colour 4-zone radiator Opentherm review door...
Deze oplossing kende ik nog niet. Lijkt me een goede oplossing. Dan is echter de vraag: dient een modern verwarmingselement nog een draaiknop te hebben als je met een LCD en besturing op afstand werkt. Ik ga zeker eens je review nalezen om te zien waar de verschillen en voordelen zitten.
Ik ben van plan dit te bestellen, maar had nog een praktisch vraagje. Ik lees hier en op het internet dat de voeding van deze thermostaat de CV ketel is, is er een mogelijkheid de voeding te verleggen, naar een stopcontact of dergelijke? Of doet de thermostaat meer dan voeding alleen trekken vanuit de ketel? Ik ga er namelijk vanuit dat de communicatie over het z wave protocol verloopt? of is dat enkel het actuele verbruik dat via dat protocol wordt doorgestuurd?
Dag Killerbie,
Ik heb er even de zeer beperkte handleiding van de installatiemodule op nagekeken en vind er niets over terug. Ook in de handleiding van de handleiding van Boxx zelf wordt dit niet verduidelijkt. Ik heb twee foto's bijgeplaatst die tonen welke kabels er vertrekken naar de Boxx. Of dat uitsluitsel geeft weet ik niet. Ik heb hier geen kennis over.