Specificaties Bedraad Qwerty met mechanische toetsen - Bekijk alle specificaties

Havit HV-KB378L RGB Backlit Review

Floplip 31 mei 2016, laatste update op 31 mei 2016, 598 views

Havit HV-KB378L RGB Backlit

Hoge kwaliteit en veel features voor een aardige prijs!

Pluspunten

• Geen drivers voor verlichting
  • Unieke look
  • Ergonomisch
  • Uitstekende bouwkwaliteit

Minpunten

• 6 blauwe leds die niet uit kunnen

Eerste indruk

Toen ik het toetsenbord binnenkreeg, werd ik meteen al enthousiast. De Havit HV-KB378L komt in een mooie wit met zwarte verpakking, niet in een overdreven doos die ‘Gaming’ schreeuwt. Dit maakte een zeer professionele indruk op mij, het is een serieus toetsenbord, niet een goedkoop plastic product met lichtjes.

Als je de verpakking openmaakt, vind je natuurlijk het toetsenbord zelf, een kaartje met de toetsencombinaties voor de verschillende kleurenmodi. Het is belangrijk om dit boekje te bewaren, omdat je de achtergrondkleuren niet met een driver kunt instellen.

Kwaliteit

Toen ik het toetsenbord uit de doos haalde, viel mij op dat het een erg zwaar product is. Voor mij is dit geen probleem, aangezien ik mijn toetsenbord nooit verplaats, maar voor sommige mensen zou dit wel lastiger kunnen zijn. Ik vermoed dat het gewicht samenhangt met de hoge kwaliteit van het toestenbord.

Het is onmogelijk om het toetsenbord te buigen, een probleem dat wel vaker voorkomt bij goedkopere plastic toetsenborden. De toetsen zijn verwerkt op een mooie metalen plaat. Deze plaat is een van de redenen waarom dit toetsenbord mij zo aanspreekt, het is namelijk weer eens wat anders dan de gewone, zwarte ‘gaming’ toetsenborden. Het toetsenbord wordt redelijk groot door de plastic handpalmsteunen. Deze steunen kunnen helaas niet van het toetsenbord afgenomen worden. Ik had verwacht dat het plastic van deze steunen de hoogwaardige uitstraling van dit toetsenbord zou verzwakken, maar dit was niet het geval. Het plastic is erg hard en voelt fijn aan. Ik merk zelf dat de steunen bij mij precies op de goede plek zitten en ik vind het een goede toevoeging voor een professioneel product. Het viel mij ook op dat er nergens een groot logo op het toetsenbord staat. Er staat alleen een kleine arend boven de pijltjestoetsen, geen groot Havit logo. De arend is in het metaal van het toetsenbord gegraveerd.

Verlichting

Een van de belangrijkste punten waar op gelet wordt bij het kopen van een toetsenbord is de verlichting. Dit toetsenbord heeft geen 16,8 miljoen kleuren, maar geeft de gebruiker een keuze uit 7 kleurenopties (je kunt in gradiënten nog kleuren zoals oranje krijgen) en verschillende modi. Het handige aan dit toetsenbord is dat je geen drivers nodig hebt om de verlichting te bedienen, het is een Plug&Play toetsenbord. Dit betekent dat de verlichting werkt op alle verschillende besturingssystemen, zoals Windows en Mac. Ik heb zelf niet 16,8 miljoen verschillende kleuren nodig, omdat ik er uiteindelijk hooguit vier gebruik. De helderheid van de verlichting is in te stellen en op de hoogste stand was de verlichting overdag nog goed te zien.

Ik vind het wel jammer dat boven aan het toetsenbord zes blauwe LEDs te zien zijn. Het ideale aan een toetsenbord met verschillende kleuren vind ik dat je het in elke setup kunt gebruiken. Door de blauwe LEDs is het toch lastiger om het toetsenbord op elke setup af te stemmen. Gelukkig heb ik een voornamelijk blauwe setup, dus voor mij is het geen probleem.

Outemu Blue Switch

Het duurde eventjes tot ik aan de toesten gewend was, maar na twee of drie dagen kon ik niet meer zonder mechanische toetsen. Havit gebruikt niet Cherry-MX toetsen, maar de Outemu toesten. De toetsen zijn natuurlijk iets moeilijker in te drukken dan membraan toetsen, maar het kostte mij veel minder moeite dan ik had verwacht. De toetsen maken wel veel lawaai, maar dat is een van de kenmerken van blauwe mechanische toetsen. Ik stoor mij hier niet heel erg aan, maar stiekem ‘s nachts gamen zit er niet meer in voor mij! Aangezien dit mijn eerste mechanisch toetsenbord is, kan ik niet zeggen of de Outemu toetsen met die van Cherry-MX te vergelijken zijn, maar ik heb verschillende beoordelingen gelezen waarin gezegd werd dat de Outemu variant bijna precies hetzelfde is als Cherry-MX. Dit betekent ook dat de grote hoeveelheid custom keycaps met dit toetsenbord gebruikt kan worden, om het aan te passen zoals je het zelf wilt.

Multimediatoetsen

Een belangrijk onderdeel van een toetsenbord vind ik de multimediatoetsen. Havit heeft ervoor gekozen om geen aparte toetsen te maken, maar om de verschillende functies op de F-toetsen te zetten. Om bijvoorbeeld het geluid harder te zetten, moet je FN+F3 indrukken. Zelf heb ik liever dat je maar één knop in hoeft te drukken om dit te veranderen. Dit probleem was echter makkelijk op te lossen: Je download het programma AutoHotKey, een handig programma waarmee je de verschillende functies van toetsen kunt aanpassen. Het omdraaien van de F-toetsen en de multimediatoetsen was binnen drie minuten klaar en ik kan nu alle toetsen gebruiken zoals ik dat zelf wil.

Ik ben erg blij dat ik ervoor gekozen heb om dit toetsenbord te kopen, vooral vanwege de hoge kwaliteit tegen een redelijke prijs. De meeste kleine problemen die ik met dit toetsenbord had, konden verhopen worden, waardoor het gebruik van dit product erg aangenaam werd. Dit toetsenbord van Havit zit in een prijsklasse van Full RGB membraan toetsenborden en eenvoudige mechanische toetsenborden. De KB378L biedt een tussenweg: een uniek mechanisch toetsenbord met aantrekkelijke features en een hoge kwaliteit.

Momenteel is het toetsenbord nog niet in Nederland te verkrijgen. Ik heb het toetsenbord op amazon.de gekocht. Het toetsenbord wordt door verschillende aanbieders geleverd, sommige aanbieders verzenden ook naar Nederland. Dit kan betekenen dat op sommige momenten het toetsenbord niet naar Nederland gestuurd kan worden.

Heb jij ook een Havit HV-KB378L RGB Backlit?

Mag ik vragen waar je hem vandaan hebt gehaald, aangezien hij hier niet op Tweakers staat ? :)

Edit- amazon.de zie ik ;)

Edit2 - word helaas niet meer naar Nederland toe gestuurd ;(

[Reactie gewijzigd door dylan111111 op 2 juni 2016 23:20]

Ik heb het toetsenbord inderdaad van amazon.de gehaald. De shop van de fabrikant is momenteel helemaal leeg, maar als het goed is wordt die weer aangevuld. Volgens mij wordt het toetsenbord binnenkort weer door de fabrikant geleverd, die wel naar Nederland verzendt, want de huidige verkoper (die niet naar Nederland stuurt) heeft nog maar 1 artikel op voorraad :)
Ik heb vandaag op amazon.co.uk gekeken. Hier wordt het toetsenbord ook verkocht en deze verkoper levert wel naar Nederland: https://www.amazon.co.uk/...96&sr=1-1&keywords=kb378l