Wileyfox Swift Wit Review

Skarsnik 31 mei 2016, laatste update op 31 mei 2016, 3.098 views

Wileyfox Swift Wit

De Wileyfox Swift is voor zijn relatief lage prijs een goed toestel. Het is stevig gebouwd, de CyanogenOS-software laat veel aanpassingen toe en het toestel biedt ruimte voor twee SIM-kaarten en een Micro SD-kaart. De matige camera en ietwat vreemde micro USB-poort moet je er dan wel bij nemen.

Pluspunten

• Stevige bouw
  • Lage prijs
  • Veel aanpassingen mogelijk

Minpunten

• Matige camera
  • USB-poort onhandig geplaatst
  • Grip en materiaalkeuze witte variant

Recensie Wileyfox Swift

De Wileyfox Swift is het eerste toestel van de Britse fabrikant Wileyfox. Het is een recent opgericht bedrijf die vanuit Londen zijn diensten en producten enkel online aanbiedt. Een jonge speler die probeert met de Swift en de grotere Storm goedkope maar degelijke modellen op de markt te brengen. De designs lijken niet inspirerend, of vooral geďnspireerd op bestaande modellen van Lenovo (Moto G) en de Oneplus One. Waarin onderscheidt het bedrijf zich dan wel? Wel, die designs zijn zeker niet mis, maar Wileyfox prijst zich ook op de software dat het met het toestel meelevert. De Swift en de Storm draaien een CyanogenOS versie van Android. De pluimen dienen dus eigenlijk ook te gaan naar het team achter deze versie van Android.

Samenvattend probeert Wileyfox met Cyanogen als basis van de software, degelijke designs, goedkopere prijzen zich te onderscheiden van de concurrentie. Tijdens deze review bekijk ik of de Swift, de goedkopere versie van het bedrijf, zijn prijs waard is. Ik gebruikte de witte versie van het toestel met 16GB opslaggeheugen.
  • Ook deze review duurde wat langer dan gedacht. Maar dit gaf me de kans om het toestel gedurende een maand te gebruiken als mijn vast toestel.
  • Omwille van de beperking op grootte van foto's kunnen alle afbeeldingen van de Wileyfox Swift, de benchmarks en foto's genomen met het toestel (op de solidariteitsmars in Brussel na de aanslagen van 22 maart 2016) geraadpleegd worden via volgende link: https://goo.gl/photos/Gh8RdZnagAQYdMLDA
Beginsituatie
Elke recensie is deels subjectief. Een heel deel van onze ergernissen en verwachtingen zijn een constructie van de toestellen die we gebruikt hebben, welke software we gewend zijn of hoe goed een bepaald toestel zich liet inpassen in jouw werkritme. Want, laten we eerlijk zijn, dat hoort een toestel te doen. Het werk sneller gedaan krijgen zonder teveel aanpassing. Zonder een te steile leercurve. Vandaar dat ik hier uitgebreid de tijd zal nemen om mijn dagelijks gebruik, apps en toestellen toe te lichten. Van daar uit vel ik een oordeel en kader ik mijn ervaringen. Ben je na het lezen van deze recensie er nog niet uit of sloot mijn gebruik niet aan bij het jouwe? Sorry alvast, maar iedereen zal het toestel wellicht anders gebruiken. Kleine verschillen soms, maar ik kan enkel rekening houden met mijn routine, niet met legio andere. Houd dit in het achterhoofd wanneer ik de goede en negatieve kanten van deze smartphone beschrijf.
Mijn gebruik
Door studies, interesses en engagement ben ik veel onderweg. Pendelen, fietsen of wandelen. Een toestel dat zich leent voor mijn gebruikssituatie moet een batterij hebben die vlotjes een dag intensief gebruik kan overleven, degelijke belkwaliteit hebben, goede verbinding met providers voor de tethering aan de laptop (tot nu toe hebben amper Belgische treinen WiFi).
Hoe gebruik ik mijn toestel? Als ik onderweg ben draait Google Play Music die bestanden afspeelt die op de SD-kaart geparkeerd zijn. Artikelen uit de krant lees ik op het toestel wanneer ik gebruik maak van trein of bus. Ik heb zes e-mailaccounts (privé, privé 2, studie 1, studie 2, engagement 1, engagement 2) lopen die elke 30 min hun informatie zullen ophalen. Een Facebook-account (app en de app voor Messenger), een drietal Twitter-accounts, twee actieve Slack-groepen, standaard sms, belgegevens en af en toe live streaming voor het werk. Al deze accounts zijn dagelijks actief. Door het overschakelen op Slack verviel de noodzaak aan push-meldingen via e-mail.
Sinds de vorige review (BlackBerry Priv) nam deze de MP3-speler functie volledig over van mijn BlackBerry Q10. Tijdens mijn periode met de Swift was die tegelijk mijn dagelijks toestel alsook de smartphone waar mijn afspeellijsten op geparkeerd stonden. De Swift kreeg bij momenten een heel zware werklast. Wat bij momenten verrassend vlot ging.
De Wileyfox Swift
Specificaties
Voor het toestel arriveerde heb ik me uitgebreid verdiept in de specificaties van het toestel. Doorheen deze recensie zal je merken dat ik hierop een aantal keer terugkom.

• Processor: Snapdragon 410
  • o 141,5 x71 x 9.37 mm
  • o 135 gram
  • • Gelanceerd: Q4 2015
Unboxing
De Swift is een budgettelefoon, maar werd wel mooi verpakt in een rood-witte doos. Het toestel zit onder een dunne laag melkkleurig plastic en komt standaard met een plastic screen protector. Toch een mooie toevoeging voor zijn prijs. Jammer genoeg is er geen oplader meegeleverd. Er steekt wel een handige USB kabel bij die lijkt op de kabel die Oneplus meelevert. Het is een platte kabel die handig opgerold kan worden. Een oplader om aan de netstroom te hangen was wel mooi meegenomen; ook al gaat het hier om een budgettoestel.
Eerste indrukken - Bouw
De voorkant van het toestel is behoorlijk onopvallend. Het is een effen wit vlak, niet zoveel verschillend van een witte iPhone. Echter ontbreekt de knop onderaan. Dit maakt wel dat het toestel een aardige bezel heeft rondom het scherm. Dat scherm heeft 720 bij 1280 pixels en is van het LCD type. Zeker niet het scherpste scherm, en de kleurweergave is niet zo contrastrijk als dat je met AMOLED zou kunnen bereiken. Maar voor een toestel dat over de toonbank gaat vanaf 145 euro is een vijf inch paneel met 720p resolutie zeker niet mis. Boven het scherm is de luidspreker voor telefoongesprekken, de frontcamera, de licht- en nabijheidsensor te vinden. Daar vinden we ook de notificatie-LED. Die is meer dan degelijk, waarbij ik eigenlijk gerust kan zeggen dat dit een van de felste LED’s is die ik ben tegengekomen op een smartphone. Ik ben BlackBerry’s van allerlei formaten en tijden gewend, maar deze kan nog feller. Niet altijd even aangenaam wanneer je ’s nachts het toestel op het nachtkastje laat liggen en de ‘don’t disturb’ functie vergeten was.

Het toestel komt solide over, maar is door de gekozen (voornamelijk plastic) materialen relatief licht. In tegenstelling tot de zwarte versie van het toestel, is de behuizing niet gemaakt van een soort plastic dat aanvoelt als karton. Het is echter een gladde, witte, soort geworden. Dit maakt dat het toestel minder goed in de hand blijft liggen. Als kleur of esthetiek niet jouw eerste bezorgdheid is, kies dan voor de donkere versie.

Aan de onderkant van het toestel vind je de oplaadpoort, geflankeerd door twee grilles die de luidspreker en microfoon herbergen. De Swift heeft één luidspreker. Wanneer je het toestel in landschapsmodus houdt zal de kwaliteit van de luidspreker minder goed zijn, omdat je die soms afdekt met jouw hand. Met de oplaadpoort is iets eigenaardig aan de hand. Hij zit namelijk meer verzonken in het toestel dan bij andere fabrikanten het geval is. Heb je nog andere, oudere, micro-usb kabels thuis liggen en wens je die te gebruiken? Dan zal je merken dat deze niet goed blijven zitten in de poort. Of dat ze er vanzelf reeds uitvallen. De meegeleverde kabel gebruiken, goed opletten of bestaande kabels wat afvijlen bleken mogelijke oplossingen. Dit kon gebruiksvriendelijker door de poort niet zo diep te plaatsen.
Aan de bovenkant is aan de linkerkant de 3,5mm hoofdtelefoonaansluiting te vinden. Aan de rechterkant steekt nog een microfoon om omgevingsgeluid uit de telefoongesprekken te filteren.

Aan de linkerkant is geen poort of knop te vinden. Aan de rechterkant vind je onderaan de aan/uit-knop en daarboven de volumeknoppen. De knoppen zijn vervaardigd uit hetzelfde materiaal als de behuizing van het toestel en vallen dus niet op. Ze missen ook wat tactiele feedback, maar zijn ook niet te zacht. Middelmatig lijkt de passende omschrijving.

Aan de achterkant zit de camera, die voorzien is van een metalen rand rondom de lens. Die metalen rand heeft aan de buitenkant een oranje accent meegekregen. Een accent dat Wileyfox consistent doortrekt in de software. Onder de camera steekt de dubbele ledflitser. In het midden van het toestel hebben we het logo van Wileyfox (logischerwijs een vosje) en de naam onderaan in oranje. De achterkant oogt proper, netjes en niet te druk.
Eerste indrukken – Software
De Wileyfox Swift draait geen kale versie van Android of een skin van de fabrikant. De toestellen van Wileyfox worden geleverd met CyanogenOS 12.1. Dat is een variant op Android waar meer aanpassingen aan mogelijk zijn dan bij de standaard versie die Google installeert op de lijn Nexus-toestellen. Het is ook een versie die prat gaat op instellingen om de privacy van de gebruiker te vrijwaren. Zo worden de Google diensten die je vaak meegeleverd ziet met een toestel hier niet geďnstalleerd. Of geeft het toestel wanneer je een app installeert die gebruikersgegevens verzamelt, zoals het Google Keyboard, een waarschuwing. CyanogenOS komt voort uit de AOSP (Android Open Source Project), waarbij de apps van Google vervangen worden door open source applicaties. Dit maakt dat je uit de doos jouw toestel niet moet linken aan een Google account die jouw gegevens kan gebruiken. Dit maakt ook dat indien je toch gebruik wilt maken van Google-diensten, je meer zal moeten instellen en installeren dan bij producten van concurrenten.
Wat opvalt bij het installeren van het toestel is dat Wileyfox de software van CyanogenOS voorziet van een eigen thema (je kan andere thema’s toepassen). Het logo van de app drawer wordt vervangen door het logo van Wileyfox en het thema heeft opvallende oranje en zwart-grijze accenten.

Naast de theme store en de CyanogenOS apps stelt de software de gebruiker in staat meer aanpassingen te doen dan mogelijk zijn in andere, meer reguliere versies, van Android. Zo is het mogelijk om verschillende batterijiconen te gebruiken in de statusbalk en kunnen meer opties tussen de quick toggles (die je bereikt door het naar beneden vegen) gekozen worden. Ook kan dat felle notificatieledje van andere kleuren voorzien worden. Of kan de temperatuur van het scherm aangepast worden. Door de software zijn meer aanpassingen mogelijk, zonder nodeloos overweldigend te zijn.

Gebruik na testperiode
Ik heb het toestel twee weken intensief kunnen gebruiken. In die periode combineerde ik het toestel met een LG G Watch, een Chromecast en Google Cardboard. Het toestel werd gebruikt als primair toestel terwijl de Priv en de Nexus 6p (voor een toekomstige review) in de kast gingen.
Bouw
Ik heb het toestel gedurende drie weken als vast toestel gebruikt. Daarin heeft het behoorlijk zwaar gebruik gekend. Rugzak in en uit. Zelfs eens tijdens een gehaaste en onvoorzichtige fietstocht met de sportfiets uit de tas gevallen. Daarbij raakte hij het asfalt en mijn achterste wiel. De meeste foto’s van het toestel die in deze review steken zijn gemaakt na dat incident. Het toestel hield er enkel wat krassen en deuken aan over aan de hoeken. Het plastic vervormde, maar het scherm bleef heel en het toestel werkt. Dus grosso modo kunnen we spreken van oppervlakkige schade die menig high-end toestel, welke vaak meer glas gebruiken, niet zo goed zou vergaan.
Gedurende het verder gebruik van het toestel viel de gladheid van het gebruikte materiaal voor de behuizing, en dan voornamelijk de achterzijde, meer op. Het toestel heeft de neiging om te glijden in de hand. Een hoes of liever een sticker zou handig geweest zijn. Alleen zijn die laatste niet te verkrijgen van leveranciers zoals Dbrand of Silckwraps. Jammer.

Verder bleef de oplaadpoort storen. Doordat deze dieper verzonken is in het toestel passen niet alle mico-USB kabels. Of net, waardoor ze er heel gemakkelijk uit vallen. Niet alleen als je het toestel bij je hebt, maar zelf wanneer hij aan een battery bank op netstroomadapter oplaadt. Zelfs wanneer je hem zorgvuldig hebt neergelegd springt hij er nog uit. Bij meer toestellen geldt: de meegeleverde lader is de beste. Zelden geldt dat de meegeleverde lader de enige is die deftig functioneert.
Scherm
Het scherm heeft een diagonaal van 5 inch. Daarmee is hij, samen met de behuizing, net iets groter dan de Nexus 5. Het scherm is een LCD met 720 bij 1280 pixels. Dat maakt dat het scherm minder pixeldicht, en tekst minder scherp oogt dan bij duurdere Android toestellen. Die zitten echter allen in een hogere prijsklasse. Voor het niveau waar de Wileyfox Swift op bokst is het ruim voldoende.

Het scherm is een LCD, waardoor het niet de diepe zwartwaarden heeft die de Priv of Nexus 6P (of andere toestellen met een AMOLED paneel) kunnen toveren. Niet alleen is de zwartwaarde niet zo zwart ook heeft het scherm niet zo een hoog contrast. Kleuren zien er niet zo fel uit, het oogt allemaal iets flets.

De belichting van het scherm is wel bovengemiddeld. In direct zonlicht is het scherm duidelijk afleesbaar maar in donkere omstandigheden wordt het scherm niet heel donker. Dit werkt beter als je de helderheid zelf instelt. De automatische aanpassing van de helderheid laat vaak wat op zich wachten.
Software
Zoals reeds gezegd is de software van Cyanogen bijna zoals een kale versie van Android. Minus de standaard Google apps, want die vervangen ze voor eigen, (open source) alternatieven. Wel laat de software toe om meer aan te passen naar jouw eigen wensen. Waar je bij een Nexus ook, door middel van de ontwikkelaarsopties, de animaties sneller kan laten lopen; kan dat op de Wileyfox in nog meer gradaties. De kleur van de LED lamp of de temperatuur van het scherm kan eenvoudig ingesteld worden en er kunnen meer functies toegevoegd worden aan de statusbalk. Dat is de balk bovenaan waar de tijd en batterijindicator staan. Heb je liever een andere indicator? Of wil je de telefoon kunnen vergrendelen door tweemaal te tikken? Perfect mogelijk.
Batterij
Onder Lollipop
Met versie 5.1.1 van Android en een batterij met een capaciteit van 2.500mAh was het toestel geen uithouder. Hij zette bij mijn gebruik gelijkaardige scores neer als mijn Nexus 5. Ongeveer 3 en een half uur ‘on screen time’. Een gemiddeld resultaat. Wel is de batterij te vervangen. De achterkant klik je van het toestel en de batterij kan je verwisselen. Handig als je een opgeladen extra batterij bij je hebt of wanneer de batterij in het toestel na een paar jaar versleten raakt.

Echter bleek de uithouding van het toestel stand-by een verrassing. Door het gebruik van een tragere processor bleek het toestel er in te slagen om meer dan zeven uur en drieëntwintig minuten door te gaan met de Geekbench batterijtest. In de PC Mark Work test haalde hij 7 uur en twintig minuten. Daarnaast was wakker worden met slechts 3% verlies mooi meegenomen.
Onder Marshmallow
In het midden van mei kreeg de Wileyfox Swift de update naar CyanogenOS13, ofwel de versie die gebaseerd is Android Marshmallow (6.0.1). Deze update brengt verbeteringen met zich mee op vlak van beveiliging en batterijduur door de Doze –functie. Deze zorgt ervoor dat applicaties die in de achtergrond draaien minder energie vragen. Dat doet de software door deze op pauze te zetten.

Na de installatie van de nieuwe versie van het besturingssysteem heb ik de Geekbench en PC Mark Work-test opnieuw laten lopen. Daar scoorde de Wileyfox respectievelijk 7 uur en 53 minuten (Geekbench) en 8 uur 24 minuten (PC Mark Work) op. Een verbetering van de reeds redelijk hoge scores van een half uur tot een uur. Tijdens dagelijks gebruik, want het ‘idle’ of standby verbruik geeft niet altijd een goede indicatie, is de batterijduur niet veel gestegen. Met mijn gebruik haalt de Swift onder Android M een ‘on screen time’ van maximaal ongeveer 3 uur en drie kwartier. Daarmee doet het toestel het iets beter met de nieuwe software, maar niet baanbrekend. De Doze functie was dan ook bedoeld om dat standby verbruik, waar Android voorheen de concurrentie moest laten voorgaan, te verbeteren.
Benchmarks
De Wileyfox Swift is een budgettoestel en dat merk je aan de keuze van de processor. Het toestel draait op een Snapdragon 410. Dat is een processor met vier A53 rekenkernen die werken aan een snelheid van 1200MHz. Dit zijn vier tragere kernen zoals de Priv (of een ander toestel met een Snapdragon 808) heeft, maar die duurdere toestellen gebruiken die voor lichtere taken. Zij kunnen overschakelen naar twee snellere kernen voor hogere prestaties. Dat kan de Swift niet. Die combineert deze 410-soc met 2GB werkgeheugen en een Adreno 306 grafische processor die loopt aan 400MHz. Die twee GB werkgeheugen is meer dan dat andere toestellen in dezelfde prijsklasse krijgen. Een Moto G heeft voor dezelfde prijs een variant met slechts 1GB werkgeheugen. Dat wil zeggen dat de Swift meer apps in het geheugen kan houden en kan wisselen (multitasken) zonder telkens de app of webpagina opnieuw te moeten laden.

De grafische processor is de zwakste schakel aan dit toestel. Voor simpele spelletjes zoals Flappy Bird of Angry Birds is het toestel voldoende snel. Maar grafisch intensieve titels zijn niet vlot te spelen. Dit vertaalt zich ook in de resultaten op de benchmarks. Het toestel scoort heel laag op grafische tests zoals de T-Rex simulatie. Een voordeel is dat het toestel een resolutie van 720P moet aansturen. Meer dan dit (1080P of Full HD bijvoorbeeld) zou geen aangename gebruikservaring geven.

Voor de benchmarks heb ik gebruik gemaakt van Antutu, Geekbench, 3DMark (Slingshot), PC Mark (Work) en GFXBench (T-Rex on- en off screen). De Wileyfox nam het op tegen de Nexus 5 en de BlackBerry Priv. Omdat dit een wat oneerlijke strijd zou zijn heb ik waar mogelijk screenshots voorzien om het toestel te vergelijken met gemiddelde scores van andere toestellen zoals de Nexus 6 en Oneplus 2. Hieronder zie je niet enkel de vergelijking van de scores tussen toestellen, maar ook van de Wileyfox Swift voor de update naar Android M en wanneer hij de meest recente versie van het besturingssysteem draait.
Bespreking resultaten
Zoals je in onderstaande grafieken kan zien is de Swift onder Lollipop (versie 5.1.1 van Android) als onder het nieuwe Android M geen hardloper. Hij behaalt de prestaties van de Nexus 5 niet. De wedstrijd met toestellen uit de hogere klasse was geen eerlijke strijd; maar geeft een indicatie van welk prestatieverschil u mag verwachten bij een prijsverschil van enkele honderden euro’s.
In vergelijking met de oudere software doet hij in alle benchmarks iets beter. Deze heb ik telkens vijfmaal laten lopen om zo de variantie te beperken. Bij de PC Mark Work test bleken de verschillen tussen de softwareversies het grootst. Door het verschil (wel zesmaal sneller) kan het liggen aan de verbeterde software of toch een fout in de testmethode. Hoewel alle testen vijfmaal afgenomen worden.

Foto’s
Het toestel heeft op de achterzijde een cameramodule uit de stal van Samsung met 13 megapixels. Deze camera en lens zitten ‘beschermd’ door een aluminium ring die aan de rand een subtiele oranje kleur heeft. Mooi dat ze het themakleur van Wileyfox doortrekken in zulke kleine accenten. Naast de module zit een dubbele LED flitser. Ook een feature die je niet vaak ziet bij toestellen uit deze prijsklasse.

Die 13MP, hoewel en opnieuw ruim voor zijn prijsklasse, laat niet de beste plaatjes zien. Foto’s hebben detail, maar zijn vaak overbelicht. Focus vinden duurt ook soms even. Wel biedt de software veel mogelijkheden om instellingen aan te passen. Daarnaast zijn de bekende functies zoals HDR en panorama aanwezig.

Foto’s, die je hieronder beter kan bekijken in het Google Photos album, zijn genomen op de solidariteitsmars na de aanslagen in Brussel of op een van mijn werkplekken.
Video opname
Filmen kan in Full HD (1920x1080 pixels) aan maximaal 30 frames per seconde. Geen slow motion of andere speciale eigenschappen, maar die zie je ook enkel terug bij de dure smartphones. Het toestel toont zich matig bij het filmen. Sommige delen van de scene zijn overbelicht, terwijl andere ruis bevatten of detail ontbreken. Het kan er mee door als je streamt via FB Live of Periscope, of de beelden wil gebruiken voor sociale media. Voor semi-professioneel gebruik kijk je beter uit naar een ander toestel. De camera heeft ook geen beeldstabilisatie, maar wederom, dat kunnen we de Swift op dit prijspunt echt niet kwalijk nemen.
1080P opname met de Wileyfox Swift: https://www.youtube.com/watch?v=JHDYnViR4ic
Vergelijking met concurrentie
Het is gemakkelijk om te duiden op de vele tekortkomingen die het toestel heeft ten opzichte van de iPhone’s en nieuwe Samsung toestellen. Maar die vergelijkingen gaan eigenlijk niet op. De Wileyfox Swift is momenteel te verkrijgen voor nog geen ¤149. Soms zelfs met een ¤25 cashback van de fabrikant. Voor zo een laag prijspunt kunnen we het toestel die punten vergeven. Maar hoe zit het dan met de concurrentie rond dat prijspunt?

Ten eerste is er de Moto G (3de generatie). Deze heeft, net als de Swift, een 720P scherm, 5 inch in diagonaal, een 13MP camera, dezelfde processor en bij het model van 199 euro 16GB ram (uitbreidbaar) en 2GB werkgeheugen. Daar komt een spatwaterdichte behuizing bij. De batterij is met 30mAh een haar kleiner. Ook hier wordt de Moto G geleverd zonder oplader. Toch is de Wileyfox het overwegen waard. De Swift kan twee SIM-kaarten hanteren en is vijftig euro goedkoper. Daarbij komt hij standaard met een screenprotector. Houd er wel rekening mee dat de Moto G meer accessoires beschikbaar heeft. Wileyfox heeft, als kleiner of nieuw merk, niet de afzetmarkt waardoor derde spelers en masse hoesjes maken. Dit zal je moeten afwegen tegenover het prijsverschil dat 25 – 35% kan bedragen.

De Huawei P8 Lite heeft ook een plaats in deze lijst. Hij is 5 inch groot, 2GB werkgeheugen, 5MP camera aan de voorkant, 13MP aan de achterzijde, een 720P scherm… Het verschil zit hem in de behuizing (andere stijl, maar ook plastic) en de gebruikte processor. De P8 Lite gebruikt de Kirin 620 SoC uit de eigen fabrieken. Een zelf gemaakte chip met acht rekenkernen die lopen aan 1200MHz. Meer kernen die trager werken dus. Door de eigen chip is de ondersteuning ervoor, door de makers van apps of alternatieve besturingssystemen, een pak kleiner. Zo zal je minder eenvoudig een andere software op het toestel kunnen plaatsen of ben je minder zeker dat er updates volgen in de toekomst. Doordat Wileyfox gebruik maakt van Cyanogen software kan je er meer op vertrouwen dat jouw toestel toch nog die nieuwste update krijgt. Ook laat de batterij van de P8 Lite, mede door de niet zo zuinige processor, de wensen over. Met een prijs van 180 tot 190 euro is hij duurder dan de Swift.

Van het meer bekende Samsung hebben we in die prijsklasse twee toestellen. De J5 en de Galaxy Grand Prime. Die eerste moet het stellen met minder werkgeheugen (1,5GB) en minder opslaggeheugen (8GB). De camera’s, schermen en processor zijn nagenoeg identiek. De Grand Prime heeft nog minder werkgeheugen (1GB) en een minder scherp beeldscherm (960x540 pixels). Ook de camera op de achterzijde moet het stellen met maar 8 megapixels. Tevens draait de Grand Prime niet Android M. Ook niet de versie van vorig jaar, maar software die reeds twee jaar oud is (KitKat). Samsung heeft ook een matige reputatie als het aankomt op het update van software van zijn goedkopere toestellen. De J5 gaat voor 179 euro over de toonbank, de Grand Prime voor 159 euro. Allebei dichter bij het prijspunt van de Wileyfox Swift, maar die laatste blijft goedkoper en boet niet in op de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.
Wil je meer spenderen dan ¤200? Dan kom je bij de Oneplus X uit. Die heeft een veel mooier AMOLED scherm, een prachtige behuizing van glas en metaal, een processor die iets sneller is… Een toptoestel voor zijn prijs. Maar hij is met ¤239 ongeveer 80 tot zelfs meer dan 100 euro (zie cashback) duurder dan zijn concurrent. Bij zo een prijsverschil moet je zelf de afweging maken of je die sprong wilt maken, want dan kijk je echt reeds in een andere prijsklasse.
Oké, we zijn op het einde gekomen van deze recensie. Na foto’s, uitleg, analyse, testen, grafieken, vergelijkingen met de concurrentie… en na vele woorden kan ik besluiten dat de Wileyfox Swift gewoon een heel goed toestel is voor zijn geld. Wil je een toestel dat vlot werkt, een degelijke stel camera’s heeft, een bovengemiddelde uithouding op de batterij en een stevige behuizing combineert? En liefst voor een zacht prijsje waardoor je geld overhoudt voor festivals, studie of andere zaken? De Wileyfox Swift is een fantastische keuze. Oké, hij heeft geen optische stabilisatie, geen 5GHz WiFi ondersteuning, geen NFC, geen AMOLED Full HD paneel of de snelste processor. Maar hij is goedkoop en degelijk. ‘Bang-For-Your-Buck’ materiaal. Met hun eerste smartphone laat de nieuwe, Britse, fabrikant veel concurrenten achter zich.

Toch drie punten van verbetering voor de fabrikant: oplader meeleveren zou een mooie geste zijn, die USB-oplaadpoort mag minder verzonken zijn in de behuizing en maak de witte variant van hetzelfde materiaal als de zwarte.
P.S. koop hem in het zwart tenzij je echt de witte kleur verkiest boven meer grip.
P.P.S. ik maak deze reviews uit interesse in tech en om mijn ervaringen te delen. Heb je tips, feedback, staat er nog ergens een tikfout of vond je deze review een meerwaarde? Laat het gerust in de reacties weten.

Heb jij ook een Wileyfox Swift Wit?

Prima review, maar de Wileyfox Swift draait standaard CyanogenOS en dus niet CyanogenMod, zoals je aantal keer beweert. Hoewel deze besturingssystemen nauw verwant zijn er wel degelijk verschillen.
Juist! pas ik aan, goed opgemerkt.
Wat een goede review Skar ik heb het toestel nu ook een aantal weken en ben er echt heel erg blij mee. @Ginko klopt niet helemaal wat je zegt toen Android 5.1 er op draaide heten het besturingsysteem CYANOGEN OS Sinds de Update van mei Android 6.0.1 Heet CYANOGEN OS CYANOGEN MOD dus nu draai je inderdaad de meest recente Android versie
Oké heel verwarrend allemaal. Want bij opstarten toont hij ook Mod.

Nu, hoe het kind ook heet, draait vlot en al bij niet lang moeten wachten op update. Of toch relatief, want vele toestellen uit z'n klasse zullen die update wss niet krijgen ;).
Mooie uitgebreide review! Net 2 exemplaren aangeschaft voor mijn ouders, die zijn er erg blij mee.
Dankjewel. Hopelijk hebben zij er net evenveel plezier aan als ik. In begin even zoeken (keuzes aan instellingen) maar echt fijne smartphone voor zn prijs.
Goede review!
Ik heb zelf ook een Swift sinds een kleine 2 maanden en ben er ook erg tevreden mee.
De software update had ik nog niet gedaan maar dat ga ik na het lezen van jouw review wel binnenkort doen.
Bedankt!
Normaal krijg je een melding als de update beschikbaar is. Duurt niet zo heel lang om te installeren en ik eerste zicht verandert er niet veel. Maar de batterij gaat blijkbaar langer mee. En veiliger natuurlijk.
die melding heb ik wel ontvangen maar tot nu toe genegeerd.
De software als ie was beviel me goed en wil eerst positieve verhalen zien voor ik een update installeer.
De upgrade is as we speak bezig.
Hier loopt hij vooral soepeler zonder te moeten teruggrijpen naar die 'performance' quick toggle (bij notificatiescherm) en de batterij gaat iets langer mee bij gebruik. Stuk langer bij Standby.

Voor dat laatste is het wel best het toestel enkele dagen te gebruiken eer te oordelen. Optimaliseren van apps om energie te besparen (Doze) kan even duren.
Na een tip van mijn zoon (OnePlusOne) voor zijn zus, die een goede betaalbare smartphone wilde hebben, zijn er nu totaal 3 Swifts aangeschaft.
Na 2 weken kan ik niet anders zeggen dan dat die 100% bevalt! Wel zoeken naar de mogelijkheden om de telefoon persoonlijker te maken. Maar inmiddels ben ik er achter hoe de achtergronden (ook het startscherm!) naar eigen inzicht in te stellen zijn. Nu nog ontdekken hoe de ringtones aan te passen zijn.

De accu gaat goed lang mee (bij redelijk gebruik 's avonds nog 55-60% over!) al hoor ik dat de accu met PokémonGo sneller leeggeslurpt wordt (maar daar heb ik geen last van :P ). Het scherm is kwalitatief ruim voldoende in gebruik en ook de camera doet waarvoor die bedoeld is. Natuurlijk niet vergelijkbaar met de spiegelreflex.

Accessoires zijn er inmiddels ook voldoende. Enige minpunt is de dieper gelegen USB-aansluiting. En dat verschilt per exemplaar! Maar met een beetje handigheid is de steker wel voldoende inpasbaar te maken. Het bijgeleverde snoer past alleen in de PC/laptop, niet op de gangbare stekers voor het opladen (geen "volledige" USB aansluiting). Dat is een beetje jammer.
Verder niets dan lof voor de Swift, een dikke 9½!
Beste, mooie uitgebreide review, waarvoor dank.

Een ding snap ik niet helemaal. Ik krijg nog niet echt inzicht in het praktijjk batterij-verbruik. Met een opgeladen telefoon de dag starten, hoe veel heb je dan over aan het einde van de dag? (Aangenomen dat 'ie dat haalt)
Het is al even sinds ik het toestel gebruikt heb, maar hij haalde zo net het einde van de dag.

Niet super, niet slecht. Een heel average batterijduur. De gemiddelde schermresolutie helpt wel. Maar voor deze lage prijs was er ook geen wauw prestatie te verwachten :).
Hi, bedankt voor een fantastisch geschreven review.

Ik overweeg dit toestel te kopen, alleen met 't grafisch rekenvermogen weet ik niet goed wat ik kan verwachten. Kan dit toestel bijvoorbeeld zonder moeite een Snapchat video maken met 3D filter als overlay (alsin: zo'n hondenlik filter, ik noem maar wat :'))? Mocht je hier wat over kunnen vertellen, zou je me erg helpen!