Specificaties 120mm diameter met 28dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Fuma Review

Foritain 1 juni 2016, laatste update op 26 mei 2017, 4.172 views

Scythe Fuma

De Scythe Fuma is een klassieke Scythe wat betreft uitstraling, installatiegemak, en de lagerkwaliteit. Wat pure prestaties betreft, zowel wat koeling als geluidsproductie, is het echter een beest van een koeler waar menig high-end of AIO waterkoeling zich op stuk bijt. Daarmee is het een ijzersterke prijs-prestatievechter.

Pluspunten

• Koelt even goed als high-end luchtkoelers / sommige AIO waterkoelers; een i7 met OC is geen punt.
  • 300 RPM minimum toerental zorgt voor een onhoorbare koeler
  • Zeer bescheiden hoogte
  • Geen overlap eerste expansieslot
  • Installatie redelijk in orde, zeker voor een Scythe.
  • Geweldige prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• Overlapt je werkgeheugen
  • Dual-tower oogt wel tof, maar verder is het een vrij simpele 'typische' aluminium toren.
  • Sleeve bearing ventilator

In deze review bespreek ik meerdere, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Scythe Fuma, Ninja 4, Kama Grand Cross 3

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Inbouwen
- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

Hoewel Scythe zelden groots in het nieuws komt, vermoedelijk omdat ze tegenwoordig toch vooral enkel nog koelers maken, hebben ze het afgelopen jaar wel een aantal modellen uitgebracht die nog niet voor een review passeerden. In deze mini roundup bekijken we drie recente modellen van het bedrijf die ons de legendarische Mugen series gaf. We gaan kijken naar twee revisies: De Ninja 4 en de Kama Grand Cross 3, waarbij de nummering al verraad hoe laat het is, maar ook naar een echte nieuwkomer: de Scythe Fuma, een dual-tower koeler.

Alle drie de koelers zitten in hetzelfde prijssegment, ca 45 euro. Met de huidige dollarprijzen hebben we koelers wat duurder zien worden dan een jaar of twee terug, kijken we nu naar de Mugen 4 en Mugen 4 PCGH dan zien we dat ook die aardig richting dezelfde prijs gaan (voorheen zaten die rond de 35 euro), zo ook de Ashura. Het aparte gevolg is dat Scythe nu zes koelers heeft die in grofweg dezelfde prijsklasse zitten.

Voor de specificaties pakken we even een beknopte vergelijking.

Net als op gebied van prijs zien we toch vooral overeenkomsten op papier. Alle drie zijn compatible met recente en minder recente Intel en AMD sockets, inclusief S1366 en zelfs 775 nog. Alle drie vereisen bij AMD installatie wel dat de originele backplate die bij het moederbord zit aanwezig is.

Ook maken ze alle drie gebruik van bekende sleeve bearing ventilatoren van Scythe. Deze staan bekend om een lage geluidsproductie, maar een minder lange levensduur dan de duurdere alternatieven. Alle drie kunnen tot slechts 300 RPM zakken, maar de maximale RPM scheelt wel iets, ook maakt de Grand Cross gebruik van een 140mm ventilator in plaats van 120mm modellen.

Ook de hoogte ontloopt elkaar niet veel, waarbij de Ninja 4 en Fuma opvallen met een bescheiden hoogte voor ‘flinke’ koelers, en de Grand Cross juist opvalt met een flinke hoogte voor een top-down koeler.

We beginnen met de Fuma. Net als de andere twee zit deze koeler in een nette zwarte verpakking, wat steviger dan de oude garde van Scythe wat geen overbodige luxe was overigens. De koeler zelf is een traditionele combinatie van aluminium koelvinnen met (in dit geval) vernikkelde koperen heatpipes n contactoppervlak. Afwerking bovenop is ‘zoals vroeger’, geknepen heatpipes direct uit de koelvinnen; geen extra stukje afwerking voor de uitstraling. Scythe zoals we ze kennen eigenlijk. Bouwkwaliteit van de vinnen is ‘ok’, gewoon prima, maar niet bijzonder.

De Fuma is een dual-tower en dual-fan oplossing, oftewel we zien twee 120mm ventilatoren met een zwart frame en gladde grijze blades. Installatiekit is bij alle koelers gelijk, dus bekijken we gezamenlijk onder de header ‘inbouwen’. Wel krijg je bij de Fuma een PWM fan splitter, en zes fan-clips mocht je toevallig een derde ventilator willen toevoegen.

De Ninja verpakking is wat toffer simpelweg omdat er een ninja op staat, ik bedoel wat wil je nog meer? Prima stevig ook, geen gekkigheid. Het koelblok zelf is echt gigantisch, zeg maar gerust een XXL Ninja. Symmetrisch alle vier de kanten op, en van boven voorzien van een shuriken opdruk; best wel tof om te zien. Daaromheen zien we wederom de heatpipes uit het koelblok komen. Kwaliteit is hier weer grofweg gelijk en best beschreven als ‘gemiddeld’.

De ventilator die bij de Ninja zit is wel opvallend vanwege een ingebouwde fan controller. Hoewel het een PWM ventilator is en de snelheid dus normaliter af zal hangen van de instellingen en de belasting kan je hiermee de maximale snelheid wat inperken. Ook zien we een schroevendraaier meegeleverd, geen overbodige luxe, die direct uit een bouwmarkt lijkt te komen en ook na installatie nog wel wat nut zal hebben. We zien vier fan clips mocht je kiezen een extra ventilator aan te schaffen.

De Kama Grand Cross 3 is een opvallende verschijning, net zo goed als je even zal opkijken als je een ninja met twee kama’s zal zien zoals op de verpakking. Met deze koeler gooit Scythe het over een hele andere boeg: aparte vormen, gekantelde koelblokken, zwarte stalen afwerking van de zijkanten en een flinke 140mm ventilator die er een beetje boven zweeft. Uniek is het in elk geval wel. Kwalitatief voelt deze iets steviger, vermoedelijk vanwege de wat compactere koelblokken en de extra kappen aan de zijkant. Bij de Grand Cross krijg je overigens geen tube koelpasta, maar een zakje.

De installatie van alle drie de koelers begint exact gelijk en is redelijk eenvoudig te volgen. Backplate achter je moederbord, plastic ringetje over het gat en de vier stand-offs schroef je door de gaten in je backplate zodat deze vast zit. Bracket erover waarmee je tevens orientatie bepaalt (al maakt dat bij de Ninja niet uit gezien de symmetrie), en vastschroeven. Druppeltje koelpasta er op, en we zijn er bijna.

Koelblok op de processor, en met twee schroeven zet je deze vast. Vanaf dit moment zien we natuurlijk kleine verschillen, en gaan we ‘per product’ verder.

Bij de Fuma zien we dat het vastschroeven van het blok weinig spannend is gezien de ruimte tussen de twee blokken. Toch zitten ze aardig diep en is wel enig richten vereist waardoor deze net als zijn broertjes het beste wordt geïnstalleerd alvorens je het moederbord in de behuizing zet. Fan clips op de ventilatoren en plaatsen maar. Daarna zien we dat het eerste PCI-E slot net aan vrij blijft op dit typisch ingedeelde moederbord van MSI (Z97 Gaming 9), maar het blok wel over het werkgeheugen hangt, zelfs als je zou kiezen de ventilator achterop te plaatsen. In dat geval kan je wel twee hogere geheugentypes kwijt zoals deze Corsair Vengeance. Standaard hoogte geheugen is dus nodig als je de ventilator voorop wilt, of vier banken wilt vullen. Dankzij de fan splitter heb je één header nodig voor beide ventilatoren. Al met al best prima te doen, maar niet spectaculair naast de concurrenten die daar meer focus leggen.

De Ninja 4 maakt het nog een stapje lastiger omdat het blok geheel over de schroefgaten valt, de meegeleverde lange schroevendraaier is dan ook echt noodzakelijk. Daarbij moet je de schroeven wel vanaf de zijkanten plaatsen wat installatie na inbouw moederbord vrijwel onmogelijk maakt. De schroevendraaier is dusdanig magnetisch dat de schroef zeker niet los laat, maar als je er net even naast prikt is hij dusdanig aantrekkelijk dat de crossbar ook blijft hangen. Iets meer onnodig gepruts dus, zeker als je nog nooit een koeler in elkaar hebt gezet. Dankzij de forse afmetingen kan je ook hogere geheugentypes vergeten, standaard gaat prima, iets hoger gaat nog, maar de Corsair Vengeance modules passen hier duidelijk niet. Zelfs zonder ventilator valt de Ninja over 2 bankjes, dus als je dual channel wilt draaien is dat gewoon niet ideaal. PCI-E compatibility is echter geen issue.

De Kama Grand Cross maakt het juist weer makkelijker omdat de koelblokken ver van de schroeven zitten. Ook geheugen compatibiliteit is totaal geen issue. Of het zinvol is om mega modules te plaatsen is een andere vraag, want van bovenaf zie je dankzij de koeler niets meer van fancy koelblokken op je RAM. De Kama Grand Cross zit echter wel praktisch tegen het eerste expansie slot aan, waardoor hij het beste tot zijn recht komt in een systeem waarbij de grafische kaart in het tweede slot of lager zit. Voor de meeste ATX borden geen punt, maar voor ITX bordjes wel een overweging.

Ik test, in elk geval voorlopig nog even, met een Intel Core i7-4770k chip zowel op 3.9GHz op 1.14V, en 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, boost een Intel Core i7-4770k zich normaliter tot 3.9GHz. Hoewel de meeste moederborden dan slechts één core tot 3.9GHz tillen zet ik ze wel alle vier op 3.9. Hoewel ik de term 'stock' aanhoud, is het dus eigenlijk ietsje hoger geklokt.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting flink zwaarder dan gamen of video bewerken.
- Temperaturen worden genoteerd bij 15 minuten stabiele resultaten.
- Bij het passeren van 90 graden Celsius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik kan het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Vanaf heden wordt er ook een extra test toegevoegd, de prestaties op een constante 40dBA. De ventilator wordt hier op een analoge controller aangesloten en in combinatie met de Voltcraft SL-100 geluidsmeter op 30 centimeter afstand op een stabiele 40.0dB afgesteld. Er is specifiek gekozen voor 40 dB omdat dit wel hoorbaar is, maar veelal als bescheiden of niet hinderlijk ervaren zal worden, iets wat ik acceptabel acht voor een systeem welke onder volle load wordt gebruikt. Aan de andere kant is het een waarde welke het gros van de koelers kan bereiken voor een directe vergelijking bij een vaste geluidsproductie. Op deze vaste geluidsproductie wordt enkel getest op stock snelheid om zo veel mogelijk koelers binnen de vergelijking te kunnen houden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

De winnaar in de onderlinge vergelijking is de Fuma. Niet alleen laat hij zijn broertjes achter zit, maar wat koelprestaties betreft positioneert hij zich tussen modellen die stuk voor stuk duurder zijn. Wat geluidsproductie betreft is het in elk geval geen negatieve uitschieter, wat het direct een interessant alternatief maakt voor betaalbaar overclocken.

De Ninja zit er een paar graden achter, al zijn die paar graden genoeg om terug te zakken naar het midden van die grafiek. Met een geluidsproductie rond hetzelfde punt is het een beetje zoeken naar het ‘nut’ van dat product naast de uitblinker uit hetzelfde kamp. Ook een stevige overclock is voor de Ninja geen enkel probleem, en kijken we naar oudere Scythe koelers zien we dat de Ninja 4 het beter doet dan de Mugen Max en de Ashura.

Dezelfde stap maken we naar de Kama Grand Cross, die weer een paar graden laat liggen ten opzichte van de Ninja bij praktisch hetzelfde geluidsprofiel. Ook hier zien we nog wel voldoende overclock potentieel, maar in feite voor hetzelfde geld iets minder prestaties. Wat dat geluidsprofiel betreft kan ik kort zijn: Alle drie zijn onhoorbaar op lage toeren en op te bouwen tot een duidelijk hoorbaar geval. Bij de Mugen 4 PCGH zagen we bijvoorbeeld dat de geluidsproductie simpelweg nooit hoorbare niveaus bereikt, wat prettig is maar ook het potentieel beperkt. Bij deze drie heb je zelf de flexibiliteit om wat geluid te accepteren op het moment dat je voor wat extra graden voordeel wilt kiezen.

De vergelijking met vaste geluidsproductie is nieuw voor mij, dus de hoeveelheid vergelijkingsmateriaal moet nog worden opgebouwd en in de beginfase oogt deze grafiek niet bijster interessant. We zien hier praktisch dezelfde verhoudingen terug als bij een onbeperkte geluidsproductie, dus ook op dat gebied weinig wat ze van elkaar onderscheid.

De hoofdrol in deze review lijkt weggelegd voor de Fuma, en niet onbegrijpelijk gezien zijn uitstekende koelprestaties. Die liggen in lijn met betaalbare AIO waterkoelers, en nauwelijks onder de absolute top die wordt gedomineerd door veelal flink duurdere alternatieven. Geluidsproductie is wat we graag zien: onhoorbaar op lage toeren, en naar eigen smaak opvoeren tot wat je acceptabel vindt. Dat koel geweld komt niet zonder kanttekeningen, zo zijn hogere geheugentypes uitgesloten, gebruikt Scythe nog altijd goedkopere sleeve bearings, en ook de uitstraling is nog altijd ‘klassiek Scythe’, lees: aluminium koelvinnen en eigenlijk nul aandacht aan de afwerking. Neutraal beoordeel ik de installatie: veel beter dan vroeger, maar nog altijd hooguit gemiddeld en met een klein beetje extra aandacht (een vaste schroef met veer in de crossbar zoals bij Noctua bijvoorbeeld?) zouden ze tot de betere kunnen behoren. Echter zelfs met die kanttekeningen kan je er niet om heen dat Scythe met de Fuma één van de absoluut meest capabele koelers neerzet met uitstekend overclockpotentieel voor de prijs van een middenklasser.

De Ninja 4 doet het op zich best goed. Dit grotere koelblok maakt installatie wel wat lastiger (zelfs met meegeleverde schroevendraaier), en ook hier zien we een flinke overhang boven je werkgeheugen, maar op zich voor de prijs is het een koeler die zich uitstekend positioneert. Het probleem zit echter in de vergelijking met de Fuma, die het gewoon wat beter doet en je af doet vragen wat het nut is van de Ninja 4 en de Mugen Max, geheugen issues hebben ze allemaal, de prijs maakt niet uit, de RPM limiter is fijn maar dit kan je ondervangen met een PWM instelling, en de Fuma is zelfs wat minder hoog. De enkele ventilator maakt de Ninja dan wel wat zuiniger, een ventilator verbruikt toch al weer snel een paar Watt, maar inhoudelijk houden de voordelen daar wel op. De Ninja 4 valt met zijn mega koelblok vermoedelijk wel wat meer op, en ook de afwerking van de bovenkant is aardig, wat dan vermoedelijk de voornaamste redenen zijn deze boven de Fuma te overwegen. Op zich mag dat ook best tellen, want als je realistisch bent moet je toegeven dat onderlinge prestatieverschillen van een paar graden in de praktijk eigenlijk bar weinig uitmaken.

De Kama Grand Cross is de vreemde eend, die het nog meer dan de Ninja moet hebben van zijn uitstraling. Die laatste mag er dan ook wezen met de aparte constructie en de zwarte afwerking van de zijkant, duidelijk het model waar Scythe wel wat langer stil heeft gestaan bij het totaalplaatje. Met zijn flinke hoogte zal je hem echter lang niet overal kwijt kunnen, en met iets mindere prestaties dan de Fuma en Ninja is het simpelweg een koeler voor die speciale builds waar top-down goed van pas komt, of je deze look gewoon echt wilt. Zodra dat het geval is koop je alsnog een product met prima koeling, prima geluidsproductie, en nog altijd een aardig overclock potentieel, maar puur op prijs-prestatieverhouding loopt de Fuma met de hoofdprijs weg.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Scythe Fuma?

Ik zit er aan te denken om mijn stock AMD koeler te verwisselen met een aftermarket koeler. Deze Scythe Fuma lijkt me een prima optie, ik ben er alleen huiverig voor om dit te doen.
Ik heb wel mijn eigen PC in elkaar gezet maar heb verder geen ervaring met het aanbrengen van koelpasta.
Aangezien jij hier wel ervaring mee lijkt te hebben stel ik de vraag hier maar.
Is dat echt zo makkelijk als het lijkt of vergt het toch wat behendigheid?

Verder echt een top review zoals altijd!
Eens moet de eerste keer zijn toch? :D

Hou er wel rekening mee dat de AMD installatie iets anders is vanwege het gebruik van de stock backplate. Niet heel spannend verder overigens.

Probleem zit hem vaak in de installatie nadat je moederbord in de PC zit. De meeste tower koelers zijn dan wat lastiger te plaatsen, zeker als de behuizing niet heel groot is. De Fuma is nog wel redelijk te doen mits je met je handen bij die schroef kan (wat lastiger is als je de GPU in de pc laat). Realiteit is echter dat merken als Cryorig en Noctua het net wat makkelijker maken. Scythe is net als Cooler Master en be quiet! een beetje de middenmoot wat gebruiksgemak betreft, overigens was Scythe ooit echt een drama, wat dat betreft doen ze het nu veel beter.
Ik was wel van plan mijn moederbord dan uit mijn PC te halen om het voor mezelf zo makkelijk mogelijk te maken.

Dan ga ik het toch maar een keer proberen denk ik, ik wordt gek van het lawaai dat de stock AMD koeler maakt.

Eerst even sparen en dan toch maar een keer het gokje wagen.
Bedankt voor je reactie!
Als je je mobo eruit haalt is het niet zo spannend inderdaad :) Niet de beste installatie ooit, maar gewoon prima te doen.
Zelf ben ik in dezelfde positie geweest en toen had ik ook de Fuma gekocht. Het valt me op hoe koel mijn AMD processor blijft bij sterke overclocking. En hij is fluisterstil!

Je zal geen spijt krijgen om van een herrie wervelwind naar een stille te gaan.

Zelf had ik de Fuma gemonteerd met mijn moederbord nog in de kast, was prima te doen, aangezien de base bracket gewoon van AMD gebruikt wordt.

En pasta smeren is ook niet al te moeilijk hoor! Zie het als een dun laagje boter op de boterham alleen dan te smeren zonder mes ^^
Je kunt eventueel een gelid thermalpad nemen als koelpasta... Op maat knippen en erop leggen. Thats about it.
Wat ik de eerste keer deed, is na het aanbrengen en vastzetten van de processor koeler, hem er weer af halen en kijken hoe de koelpasta was verspreid. Eventueel kan je het nog een paar keer proberen om door middel van trial en error te zien wat werkt. Als je over de hele oppervlakte koelpasta hebt zitten zonder luchtgaten er tussen zit je goed.

Kost dus wel wat meer pasta, maar zorgt er wel voor dat je met een gerust hart kan gaan overclocken :)

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 4 juni 2016 16:04]

Geen slechte tip om de eerste paar keer te testen dat je koelers goed plaatst!
Wat een gave review wederom :D dikke + 3 natuurlijk.
Heerlijk , Masterlijk , Foritainilijk , dikke +3 O+
Bedankt weer voor een mooie review.
Leuk dat je nu ook de installatie stap voor stap hebt vastgelegd.
Dank je :) En aan de hieronderstaande reactie te zien denk ik geen overbodige extra die installatiestappen :D
Ik zou het plaatsen van één 'druppel?' koelpasta in het midden van de CPU to echt afraden ;)
I.v.m. de druk op een plek bij het aandraaien van de koeler. Zo ie zo een spannend onderdeel van de montage... hoe vast moet ik hem aandraaien?! Heb ik zelf op gevoel gedaan, en resulaat gaat al aantal mee. Ik zeul de pc met een handel bovenop de case mee naar vrienden voor een gameavondje.

Zelf de "Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition" in gebruik in mijn game PC!
Hééérlijk stil en dus ideaal voor een gamesessie in de huiskamer! :+

[Reactie gewijzigd door BUR op 2 juni 2016 09:52]

Mits de pasta vloeibaar genoeg is mag dit geen problemen vormen. Heb inmiddels tig (maar dan ook echt -tig-) keren koelers getest, hertest, etc, en de druppel bleek keer op keer de meest trefzekere en stabiele oplossing. Enkel bij hele stugge pastas 'voelt' het wat minder prettig, maar dat vang je op door te zorgen voor wat extra aandacht voor gelijkmatig aandrukken.
NINJAAAAAAAA!

Uitstekende review!
Mooie review.

zou die Kama Grand Cross 3 niet beter presteren met een shroud om de zijkant?
Het lijkt mij dat daar veel airflow verloren gaat.
Dank je :)

Dat zou overigens best kunnen, testen zit er helaas niet in. De vraag blijft nog wel of een paar graden verschil nog gevolgen gaat hebben voor OC potentieel etc.
Ik wil nou eigenlijk ook best een Fuma aanschaffen maar dan wel de meegeleverde Sleeve bearing fans te vervangen door Double Ball bearing. Moet ik daarvoor 3-pin of 4-pin 120mm PWM fans nemen? Ik kan zo niet snel zien welke er standard bij de Fuma geleverd worden (ik meen 3-pin op te maken uit een foto, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen).

EDIT:
Letterlijk enkele minuten na het stellen van m'n vraag, het antwoord al gevonden. De Fuma komt standaard met twee SY1225SL12M-CJP (Scythe Slip Stream) 3-pins.

Helemaal mooi is er ook een DB variant van deze standaard Slip Stream, namelijk de Slip Stream DB.

[Reactie gewijzigd door Thyrius op 8 augustus 2016 00:31]

De Fuma komt, net als bijna elke luchtkoeler, met 4-pin fans. Dit is ook nodig voor PWM aansturing welke de meeste CPU-FAN headers gebruiken. DC Control is vaak ook wel mogelijk, daar niet van, maar ik zou uitgaan van 4-pin PWM fans voor je cpu koeler. Splitter is meegeleverd zodat je twee fans op 1 mobo fan header aan kan sluiten.

Waarom je ze zou vervangen weet ik echter niet. De levensduur is altijd een puntje maar ze zijn standaard erg stil en de kans is nog altijd redelijk groot dat ze dit enkele jaren blijven. Ik zou niet direct geneigd zijn ze te vervangen, tenzij je industriele o.i.d. doeleinden voor ogen hebt waarbij je er jaren niet bij kan.
Thnx voor de reactie, het klopt dat het 4-pin moet zijn. Maar dan klopt er iets niet op de Scythe site... daar wordt gezegd dat het gaat om de SlipStream 120mm PWM SY1225SL12M-CJP. Maar goed.

EDIT:
Ik ben lastig, never mind :3 Uitstekende review en mijn vraag is beantwoord ^^ !

[Reactie gewijzigd door Thyrius op 8 augustus 2016 00:25]

ik heb de scythe mugen 3, die is echt een hell qua installatie, weet nog de eerste keer dat ik hem monteerde, heb wel even gevloekt.
Zit ook te denken de fuma te kopen na aanleiding van je review, twijfel nog een klein beetje of die 5-10 graden minder het waard is voor 45 euro.