Nox Live Review

ymmsimm 11 augustus 2009, laatste update op 11 augustus 2009, 1.569 views

Nox Live

Pluspunten

• Uiterlijk, relatief veel mogelijkheid voor case-fans, mooi vfd-display, afstandsbediening

Minpunten

• Minimale ruimte voor hard-disk, geen mogelijkheid voor grote (high-end) videokaarten. Nieuwste software update iMON / iMedian ondersteund de geleverde afstandsbediening niet.

Uiterlijk
De kast is mooi zwart gelakt, met aan de voorzijde een twee-componenten look. De breedte van de kast is niet een normale losse componenten breedte, maar misstaat zeker niet in een TV kast. De volume knop en de play-pause-etc knopjes lichten blauw op (rondom). De volume knop dient ook als powerknop door deze in te drukken. Geen overbodige knopjes. Met een druk op het frontpanel komen de usb- en audio-frontaansluitingen bereikbaar. Helaas zitten er op dit klepje veel logo's van alles wat het apparaatje 'kan', al heb ik alleen maar een kast, en kan 'ie dus eigenlijk niets. De software (iMON en iMedian) die bij de VFD-display en de afstandsbediening horen hebben wel die functionaliteit, maar dat hoef ik niet per se op de voorkant van m'n kast te hebben staan. Helaas. De CD/DVD drive is mooi weggewerkt achter een klepje.

Case fans
De kast heeft twee inbouwmogelijkheden voor 120 mm fans, maar hier kunnen ook kleinere fans ingebouwd worden. Deze fans zitten links en rechts in de zijkant. Aan de achterkant is ook nog ruimte voor twee 80 mm fans achter de CPU boven het I/O panel.
Genoeg mogelijkheden daarvoor. Als je de pc stil en zuinig houdt niet zoveel nodig.
Case fans worden niet meegeleverd.

Inbouwmogelijkheden
Er kan 1 CD/DVD drive geplaats worden. Onder de CD/DVD drive zit het panel met front aansluitingen. Direct daaronder kan nog een 2,5" (volgens mij) schijf ingebouwd worden. Er is ruimte voor één 3,5" schijf. Floppy-disk gaat niet lukken. Een ATX moederbord past. Het moederbord moet iets onder de voeding en de CD/DVD drive geplaatst worden. De casefans kunnen pas hierna ingebouwd worden. Het moederbord kan er niet uit zonder die eerst te verwijderen.
Een grote (lange) grafische kaart gaat ook problemen opleveren, maar daar is deze kast ook niet op gericht volgens mij.

VDF-display, iMON en iMedian
Het display geeft tijd en datum aan als de pc uit staat. Als de pc aanstaat kan het display systeeminfo, weer, email updates, nieuws, media-info weergeven. Ik gebruik alleen media info.
Als er media wordt afgespeeld is er een grafische equaliser te zien. Erg mooi naar mijn smaak.
iMedian als Media Center software nog niet echt goed bekeken, maar op het eerste gezicht strak en voorziet het in audio, video, beeld, maar niet in nieuws, radio, weer, etc. Ook geen e-mail of iets dergelijks. De installatie van de software gaat eenvoudig.

Afstandsbediening
De afstandsbediening wordt gemakkelijk herkend als je de juiste afstandsbediening selecteert. Daarna biedt de update-service direct een update aan. Als je die installeert werkt de afstandsbediening niet meer. De afstandsbediening is van het type iMON pad, maar die bestaat niet als selectie in de nieuwere versie. Slecht.
De afstandsbediening werkt ook als muis, via sms-achtige invoer als toetsenbord of op een onscreen virtueel toetsenbord, heeft veel instelbare knoppen en kan met macro's worden ingesteld. Redelijk uitgebreid.

Al met al: Het uiterlijk van de kast is erg mooi. De inbouwmogelijkheden zijn wat minimaal, maar dat is met een NAS op te lossen. Dat de afstandsbediening niet wordt herkend in de nieuwste software is droevig, en de iMedian media center software is ook niet echt uitgebreid. Voor de die-hard media center gebruikers moet dan toch iets anders gebruikt worden. De afstandsbediening i.c.m. iMON software werkt ook samen met Windows Media Center (niet getest).

Een aanrader voor de niet veel eisende media center geinteresseerde.

Heb jij ook een Nox Live?

Gisteravond geschreven, maar de foto's nog op de camera staan. Zijn onderweg ...
Anoniem: 324173
3 november 2010 21:21
Ik weet niet, maar ik hou twee onderdelen over. Een klein dingetje, rond aan de bovenkant met 2 draadjes onderuit. Zwart en rood. Deze zit in een 4pins plat plaatje waarbij de 2 uiteinden verbonden zijn. Ik moet hem ergens op een vierpins schuiven op het moederbord maar weet niet waar. Daarnaast een rond metalen dikke ring van zon 2cm groot doorsnee. Als je ook de nox live 2 hebt weet je welke ik bedoel.c Graag hulp en een mail naar dj.Artistic@gmail.com
Mooi revieuwtje.
Maar ik mis fotos van het o zo mooie display en 2 componenten-look!!!
Anoniem: 313073
12 augustus 2009 09:24
In het begin is het me totaal onduidelijk waar deze review over gaat, en uiteindelijk zou een review een kennismaking met het product moeten voorstellen.
En inderdaad zouden foto's ook de boel verduidelijken. ;)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 313073 op 12 augustus 2009 09:26]

Anoniem: 179451
19 oktober 2009 22:46
Je hebt het over een lange "grafische kaart".

Ik wil er een MSI Radeon X1950 Pro kaart in gaan bouwen. Denk je dat dat past?
Heb hem zelf ook, en nee dat gaat niet passen ;)
Anoniem: 324173
5 november 2010 11:39
Mijn ATI Radeon 5770 pas er net in. Wel krap met ruimte aan de achterkant omdat er nog een voedingskabel in moet.