Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Corsair Gaming Katar Review

Foritain 7 juli 2016, laatste update op 26 mei 2017, 616 views

Corsair Gaming Katar

De Corsair Katar stript je van praktisch elke moderne feature, en geeft je een opvallend lichte gaming muis voor niet gek veel geld voor een "gamemuis."

Pluspunten

• Lekker licht en klein. Prettig voor gooi- en smijtwerk, kleinere handen, of dames.
  • Toch prima stevig
  • Ook voor linkshandigen
  • Sensorprestaties ondanks wat verouderde sensor nog altijd goed
  • No-nonsense gaming muizen lijken eerder uitzondering dan regel. Directe alternatieven (klein, basic, beetje sensor) zijn vaak nog wat duurder.
  • Uiteindelijk gewoon best een lekker basic muisje

Minpunten

• Duidelijk niet voor palm grips
  • Puur basics: geen duim knoppen o.i.d.
  • lift-off distance wat hoger en niet aanpasbaar.
  • Voor slechts een tientje meer kan je flink wat extra muis in huis halen; meer features, betere sensor, etc (Sabre bijv). Je moet wel heel bewust een kleine, lichte, no-nonsense muis willen.

In deze review bespreek ik meerdere, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Corsair Katar & Sabre (Optical 10000 DPI)

- Inleiding
- In de Praktijk
- Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Corsair

Een aantal dagen geleden bekeken we de Corsair M65 Pro, de huidige ‘high-end’ van Corsair op gebied van FPS gaming. Ook de Scimitar, de MMO oplossing van Corsair, passeerde al eventjes terug. Vandaag gaan we kijken naar de twee resterende muizen in het assortiment van deze Amerikaanse fabrikant (jawel, de huidige line-up bestaat uit een totaal van vier muizen): de Corsair Katar, en de Corsair Sabre. Beide muizen richten zich op gebruikers die een relatief lichte muis willen, maar zijn inhoudelijk flink verschillend. De Sabre combineert een ruim aantal knoppen met RGB verlichting, maar de Katar is praktisch zo basic als een muis komen kan, al hebben beide uiteraard een optische sensor voor gamers.

De Katar kost je ongeveer 40 euro, de Sabre kost een tientje meer.

De specificaties en features van de Corsair website van de Sabre:

We zien een DPI instelbaar tussen 100 en maar liefst 10000 DPI, uiteraard uit een optische sensor (daarover straks meer) en een polling rate van maximaal 1000 Hz/1ms, vrij typische gaming features. Een totaal van acht knoppen (inclusief het indrukken van het muiswiel) is redelijk ruim, maar desondanks richt Corsair de muis op FPS, MOBA, en all-round gamers. Bijna onmisbaar in recente Corsair hardware is de Sabre ook voorzien van RGB verlichting.

Een focuspunt is het lage gewicht, en 100 gram is inderdaad een de onderkant van gebruikelijk voor game muizen. Met 124mm x 80mm x 38mm is het overigens geen kleine muis, maar eerder gangbaar/gemiddeld afgemeten.

De Katar is een ander verhaal, en praktisch ‘on-Corsair’. Geen RGB maar enkel rode verlichting, en een totaal van vier knoppen (Links, Rechts, muiswiel, DPI knop) maakt de Katar zo basic als maar kan. Tevens is de Katar wat kleiner en nog een stuk lichter; 85 gram is extreem licht voor een game muis. De focus ligt nog altijd duidelijk op gaming met de 1000 HZ / 1ms response, en de 100-8000 DPI sensor.

Helemaal nieuw is de Sabre niet voor ons, want de voorganger (eveneens genaamd Sabre) is ons al een tijd terug gepasseerd. Verpakking is nagenoeg ongewijzigd, en hoewel ik niet warm wordt van de manier waarop het karton zit gevouwen ziet het er aardig uit. Gevlochten kabel is ongewijzigd.

Bij het nieuwe model is het ook echt zoeken naar de verschillen. De vorm is ongewijzigd, maar de terugkeer van het piratenschip is wat mij betreft een mooie stap. De coating over de hele muis is mat en wat grippy. De vorm is duidelijk niet voor linkshandigen bestemd, al blijft de vormgeving relatief bescheiden. Het lage gewicht is voelbaar in de hand, maar niet direct in het gevoel van kwaliteit, kwalitatief voelt het gewoon prima aan. We zien twee duimknoppen, en twee extra knoppen bij de wijsvinger. Het muiswiel lijkt een beetje te zweven tussen de twee kanten in.

Aan de onderkant zien we een aantal flinke glijders. Kijken we naar de sensor dan is er op het blote oog geen verschil te zien met de oude Sabre welke deze komt te vervangen.

De verpakking van de Katar is iets meer basic van binnen, maar m.i. wel prettiger om in- en uit te pakken. De Katar is voorzien van dezelfde Corsair-USB plug, maar wel een rubberized kabel.

De Katar laat een positieve eerste indruk achter. Hij zit lekker stevig in elkaar, en de combinatie van grijs en zwart oogt leuk. Doen we een rondje om de muis dan zien we vrij weinig noemenswaardige zaken, of het gebrek aan elke vorm van extra knoppen is wellicht noemenswaardig op zich. Beide zijkanten zijn voorzien van een wat zachtere grijze coating met een grippy patroontje er in, en hoewel de Katar niet perfect symmetrisch is is de muis wel even goed met linker en rechter hand te bedienen.

De onderkant is ook wat basic, met redelijk grote glijders wederom.

Geen RGB verlichting dus, maar enkel een rode LED in de Katar. Met de CUE software kan je nog wel instellen of je hem wilt laten ‘ademen’ of eventueel wilt uitschakelen, maar daar houdt het wel mee op.

De Corsair CUE software hebben we meerdere keren gezien en blinkt uit in extreme mogelijkheden, waarbij ze het risico voor lief nemen dat ze nieuwkomers een beetje afschrikken. Basis features zoals de knoppen naar wens afstellen zijn aanwezig, zo ook om je eigen DPI instellingen te selecteren. Ook kan je de lift-off distance naar wens instellen. Verlichting pas je ook aan in de CUE software, al valt er bij de Katar natuurlijk weinig in te stellen. De Sabre aan de andere kant laat je de vier RGB LED zones geheel naar wens aanpassen.

Mocht je willen kan je aan de slag met de uitgebreide macro of lichting editor, maar vooral voor de laatste mag je wat uurtjes uittellen om er echt wat knaps uit te halen.

Hoewel de Katar enkel met het rode LEDje komt is de Sabre wel 'RGB', reden genoeg voor nog wat plaatjes:

En twee GIFjes voor wat extra kleur:

Wederom beginnen we met de Sabre. Met een redelijk gemiddelde afmeting loop je eigenlijk nimmer het risico dat hij te groot uit pakt voor je. Wel gaf Corsair met de originele Sabre aan dat de muis voor alle grip-types bruikbaar is, echter in mijn ervaring leent de vorm zich beter voor een fingertip of claw grip. Niet alleen met zeer grote handen, wat een palm grip regelmatig een probleempunt maakt, maar ook vanwege de vormgeving van de rechterzijde van de muis. De lijn waar de ringvinger zou moeten lopen loopt ‘net niet’ wanneer je deze er vlak op wilt leggen, maar voelt goed wanneer je de toppen van je pink en ringvinger op de muis plaatst. Fingertip, claw, of hybride grip types dus.

Het gewicht is ook merkbaar wat lichter dan gebruikelijk, maar ik ben niet de juiste gebruiker om te beoordelen of dat nou echt verschil maakt bij langdurig gebruik (totaal niet gevoelig voor), wel merk je dat de Sabre ook gewoon vlot glijdt, wat low-sense gebruik met bovengenoemde grip-types een prettige ervaring maakt. Lange snelle halen met de muis gaat hem duidelijk goed af. Hoewel niet gespecificeerd lijkt er sprake te zijn van typische Omron switches, want de feedback van de ‘clicks’ is vrij typisch; niet te zwaar of licht, hoorbaar, en niet sponzig. Weinig spannend. Scrollwiel is een tikkeltje zwaarder dan typische consumenten muizen, maar een prima keuze voor gaming, feitelijk niets wat op zal vallen in gebruik.

De Katar is met zijn kleinere afmetingen duidelijk voor fingertip grips, of een agressieve claw grip, al is het laatste bij een beetje stevige Hollandse mannenhand (zeg, 20cmvan onderkant palm naar einde vingers) wel een kwestie van je vingers –heel- extreem intrekken. Kleinere handen kunnen redelijk eenvoudig kiezen tussen de twee, maar zelfs jonge tieners zullen moeite hebben deze muis de hand te laten vullen. Wisselen tussen linker- en rechterhand is verder geen enkel punt. De clicks voelen wat lichter dan gebruikelijk, en hetzelfde gaat op voor het scrollwiel welke wel erg licht scrollt. Vermoedelijk wil Corsair mensen aanspreken voor wie zwaardere muizen RSI gevoel opwekken in de hand en vingers, iets waar een lichtere klik vermoedelijk beter bij past. Het lichte scrollen is echter iets waar je rekening mee moet houden als je meer typische game muizen gewend bent.

De Katar is dan ook echt een lichtgewichtje om lekker mee te knallen, zo veel is duidelijk. Overigens is 85 gram nog altijd meer dan een budget instap office muisje, voor een gaming muis zit je aan de onderkant van de markt. Het gebrek aan extra knoppen is wel een serieuze overweging, want de Katar is wel heel erg basic. De doelgroep wordt er zeker niet groter op, al mag dat natuurlijk niet als minpunt gelden. De combinatie low-sense, lichtgewicht, en grippy zijkanten maakt het zelfs voor een liefhebber van grotere muizen toch een eenvoudige muis om aan te wennen. Ondanks dat het niet mijn persoonlijke soort muis is was de test ervaring meer dan uitstekend. Het muiswiel is net als de muis en de switches ook wat aan de lichte kant, met redelijk bescheiden ‘steps’, het enige wat in mijn geval wel even wennen was (de pittige clicks van de M65 ligt mij dan beter), maar het past wel binnen het plaatje en wat Corsair met de Katar wil bereiken. Een zwaar scrollwiel zou uiteraard misstaan.

De vorige Corsair Sabre Optical had een Avago 3988 optische sensor met een maximale DPI van 6400 DPI. In de review van die muis gaf ik al aan dat dergelijke getallen eigenlijk gewoon nergens over gaan. We zien zelfs muizen van 12000 DPI of 16000 DPI op de markt verschijnen, enkel omdat het leken de illusie geeft van kwaliteit. De ‘upgrade’ naar 10000 DPI was dan ook iets waar ik zelf lastig warm van kon worden. Liever had ik bij de vorige Sabre gezien dat ze in de specs hadden gezet dat die muis een Avago ANDS-3988 betrof, want die sensor is namelijk uitstekend, en ook de implementatie liet weinig te wensen over. Helaas geeft Corsair wederom geen duidelijkheid over de gebruikte sensor in de nieuwe Sabre, maar met het blote oog zijn geen verschillen zichtbaar tussen de oude en nieuwe versie. Als gevolg zijn er twee waarschijnlijke implementaties. Of Corsair heeft de 3988 door middel van interpolatie / firmware geneuzel ‘geupgrade’ naar 10000 DPI, of Corsair gebruikt in de nieuwe Sabre de 3989. Het ‘probleem’ is dat aan beide kanten het verschil nauwelijks waar te nemen is, op maximale DPI is de sensor dusdanig gevoelig dat er simpelweg niet mee te werken valt, en op minimale DPI zijn onderlinge verschillen tussen de twee praktisch onmogelijk te onderscheiden.

Op zich maakt het ook weinig uit, want de sensorprestaties van de Sabre zijn hoe dan ook keurig in orde op gangbare DPI instellingen. Ook als low sense / low dpi muis zien we uitstekende, acceleratie-vrije, prestaties waar weinig op aan te merken valt. Tot zover lijstjes met ‘perfecte sensoren’ zinvol zijn, deze mag er in elk geval bij.

Ook bij Katar laat Corsair zich verleiden door de vraag naar waardeloos hoge DPI waardes, want ook 8000 DPI gaat feitelijk nergens over. Zeker wanneer je vervolgens ziet dat die 8000 DPI wordt behaald door een Avago ADNS-3090 sensor met interpolatie, een sensor die op zichzelf niet voorbij de 4000 zou komen. De 8000 DPI instelling kan vervolgens ook het best beschreven worden als de slechtste test ter wereld om mensen het gevoel te geven dat ze aan Parkinsons leiden; het trilt aan alle kanten. De keuze voor de wat oudere 3090 brengt bij sensor puristen ongetwijfeld wat vragen naar boven vanwege het feit dat hij wat jaartjes mee gaat, al was het tevens de sensor die ook veelal als ‘perfect’ genoemd werd.

In de praktijk doet de 3090 in de Katar het echter gewoon erg goed, want de Katar kent geen nare sensor afwijkingen (denk aan acceleratie, jitter, prediction) waardoor zowel games als CS:GO als MOBA en elke andere game gewoon goed tot zijn recht komt. Eigenlijk het enige wat er op te merken is is de relatief hoge lift off distance, zelfs wanneer je deze in de software op minimaal zet. Zowie wist in de tijd de 3090 lift off te beperken met een custom lens (overigens ook niet zonder consequenties), maar daar is hier geen sprake van. Lift off op een Hiro muismat lijkt rond de 3mm te liggen, iets om rekening mee te houden als je daar gevoelig voor bent. De malfunction speed was iets waar de 3090 wat achter loopt op de nieuwste Avago optische sensoren, maar snelheden van ca 3 m/s lijkt de Katar goed af te gaan (en voor 3 m/s moet ik echt heel hard zwaaien overigens), waardoor ook dit feitelijk een non-issue is behalve voor de meest extreme armen.

Wat de Sabre betreft kan ik de conclusie van vorige keer praktisch één op één overnemen, want de verschillen tussen het oude en nieuwe model zijn nagenoeg niet aanwezig. Dat de sensor nu tot 10000 DPI kan gaan is een marketing technisch leuke upgrade, maar de praktische voordelen zie ik niet. Vooral de terugkeer van het piratenschip logo springt dan in het oog, en dat zal ik gemakshalve maar positief bestempelen. Op zich ook totaal geen bezwaar tegen een gebrek aan echte aanpassingen, want de originele Sabre combineerde reeds een uitstekende sensor, een ruim maar niet overdreven aantal knoppen, een prettige afwerking en een riedel RGB’s die het visueel een knap muisje maken. Ook het prijskaartje is keurig in orde, want die combinatie van sensor en features voor 50 euro is gewoon uitstekend. Zeker als je daarbij optelt dat Corsair een uitstekende distributie heeft in Nederland, en meerdere directe concurrenten bij gebrek daaraan in de praktijk lastig leverbaar zijn, of duurder uitpakken dan eigenlijk zou moeten. Het ietwat lichte gewicht van de Sabre zal in de praktijk veelal prettig zijn, want het verschil is niet dusdanig groot dat je er echt aan hoeft te wennen, hou er echter wel rekening mee dat de vormgeving zich vooral richt op claw-grip of fingertip-grip gamers, minder voor de palm-grip (daar lijkt de M65 Pro weer voor gemaakt), maar los daarvan is het een knappe en complete muis die niets fout doet.

De Katar is nog een stap lichter dan de Sabre, niet alleen op de weegschaal maar ook wat de clicks en het muiswiel betreft. Een licht wiel is wel iets wat je moet liggen, want als je zwaarder gewend bent dan tik je eenvoudig 2-3 stappen aan wanneer je er één wilt. Niet alleen liefhebbers van het betere gooi- en smijtwerk zullen ‘licht’ iets vinden, maar ook een (toegegeven, kleine) doelgroep die m.i. weinig te kiezen heeft: gamers die last van hun handen, polsen of armen krijgen van het hogere gewicht van de meeste game muizen (helemaal als je een pechvogel bent en zowel linkshandig als RSI gevoelig bent!). De Katar is ook weer een stapje kleiner wat hem vooral een fingertip-grip muis maakt, of een claw-grip voor kleine tot gemiddelde handen, maar de verder vrij klassieke vorm maakt hem wel een vrij bekende muis in de hand, in tegenstelling tot extreem gevormde claw-grippers. Vanaf het eerste moment dat ik de Katar in CS:GO pakte viel de eenvoud waarmee de muis over de mat gleed erg goed in de smaak, ondanks dat ik zelf veelal voor grotere modellen ga. Deels door de vorm, maar ook zeker deels vanwege de prettige materialen en goede grip die die zijkanten geven. Licht of niet, stevig voelt hij wel.

De Katar is wel gestript van praktisch elke gangbare feature, zelfs duimknoppen ontbreken. Voor de meeste gamers zal dit vermoedelijk te ver gaan en dit maakt de Katar meer een niche muis. Zowaar tegen het geloof van Corsair in ontbreekt zelfs RGB verlichting. De ietwat oudere 3090 sensor doet het nog wel altijd goed voor praktisch elke vorm van gaming, met enkel een hogere lift-off distance als kanttekening. Wat prijs-prestatieverhouding betreft is het een lastige situatie; we zien duidelijk meer complete ultra-licht-gewichten op de markt (Logitech G303, Zowie FK2/ZA13) maar die zijn wel weer een stuk duurder. Ook als je kijkt wat je voor slechts een tientje meer bij de Sabre krijgt dan gaat de prijs-prestatieverhouding-prijs toch naar de Sabre, en die 10-15 gram zullen de meesten vermoedelijk graag op de koop toe nemen. Wil je echter absoluut geen extra knoppen, en wil je gewoon een lekker betaalbaar lichtgewicht die zowel in de linker als rechterhand even goed te gebruiken is, en tevens goede sensorprestaties biedt, dan is de Katar ééntje om naar te kijken.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Corsair Gaming Katar?

Wat een Top-review wederom _/-\o_ Dikke +3 natuurlijk.
Dank je wel. Heb jij nog verzoekjes? Na 50 'firsts' mag je een review suggereren :D
Je hebt mij al enorm geholpen met een keuze door deze review :
productreview: AMD Radeon RX 480 8GB review door Foritain

Ik wacht nog even tot de prijzen wat zakken en wellicht koop ik de kaart wel in Duitsland in de middag na de Gamescom :D
Ben benieuwd hoe lang die voorraden daar overleven die week :D
Werderom een topper!
Dit een muisje met een wat normalere prijs ;)
Define normaal :D Maar voor gaming muizen is het niet gek veel geld, maar goed, zit ook niet gek veel in :D
Meer richting mijn prijsklasse.
Zie ook andere review van een buitenaardse muis met dito prijskaart
De eerstvolgende zal nog wat meer buitenaards zijn, maar kort daarna staan nog wat andere betaalbare muizen op de planning ;)