Specificaties 250GB SSD met USB3.1 (G1) - Bekijk alle specificaties

Samsung Portable SSD T3 250GB Zilver Review

tijmenvn 23 mei 2016, laatste update op 10 augustus 2017, 1.957 views

Samsung Portable SSD T3 250GB Zilver (Product volledig gesponsord)

Snelle SSD met goede featureset en bouwkwaliteit, sneller dan elke SSD momenteel. Goede vooruitgang vanaf de T1. Voor echte bulk opslag extern ben je echter nog steeds het beste af met een externe HDD.

Pluspunten

• Ontzettend snel!
  • Mooi uiterlijk
  • Kleiner en lichter dan een externe HDD
  • lagere prijs/GB dan vergelijkbaar presterende USB-Sticks

Minpunten

• Net wat minder praktisch dan USB-Stick
  • Veel hogere prijs/GB dan een externe HDD

Mobiliteit Score: 3
Deze externe SSD is de opvolger van de Samsung T1. Deze externe SSD had een plastice behuizing en had intern een 840 EVO in zich. De T3 is een kleine evolutie van de T1, deze heeft de recentere 850 EVO in zich, is van hogere kwaliteit materialen gemaakt en heeft een USB-C connectie.

Ten tijde van schrijven, is deze SSD beschikbaar voor rond de ¤125-¤135. Dit maakt hem voor een USB-Stick redelijk goedkoop qua prijs/GB, maar is toch weer stukke duurder als een externe HDD. Qua prestaties zou deze natuurlijk wel veel sneller moeten zijn dan een externe HDD.

Verpakking
Deze SSD kwam netjes verpakt. Hieronder kun je de verpakking zien met alle inhoud die je erbij krijgt.

De inhoud bestaat uit de Samsung T3 zelf, een quick start guide en een ca. 50cm lang USB-C naar USB 3.1 gen1 A (Gewoon USB 3.0 dus) kabel.

Bouwkwaliteit
Qua bouwkwaliteit zit de T3 wel goed, de buitenkant is van aluminium gemaakt en niet van plastic zoals de T1 was gemaakt, hierdoor voelt de T3 erg luxe aan en kan hij de SSD binnen ook goed koel houden.
Het is ook erg slim van Samsung om voor een USB-C connectie te gaan. Deze is rater voor veel frequenter gebruik dan bijvoorbeeld een micro-USB connectie. Ook is deze in beide orientaties te gebruiken, ook een fijne toevoeging

Hieronder kun je wat close-ups van de T3 zien.

Software
Qua soft(bloat)ware zit de T3 prima, niet teveel meegeleverd, alleen de encryptie software die belooft wordt met deze SSD. Standaard wordt de T3 met exFAT geformateerd. Hierdoor kan hij bestanden groter dan 4GB ook opslaan, wat de FAT32 standaard niet toelaat. Echter is de support van exFAT nog niet op alle apparaten, dus sommigen zouden misschien wel de SSD gewoon met NTFS willen formateren.

Hier zie je dus hoe de SSD standaar geformateerd is.

Hieronder zie je de bestanden die er standaard opstaan

De software zelf is simpel en mooi gemaakt, je krijgt na de installatie een simpele prompt om de SSD te versleutelen, hierna zou je T3 versleuteld moeten zijn met AES-256-bit encryptie.

Benchmarks!
Het leukste van een review schrijven zijn natuurlijk te benchmarks :).
Ik heb gebruik gemaakt van Crystaldiskmark, deze geeft goed weer wat de lees/schrijf prestaties zijn, en test niet alleen sequentieel, maar ook verschillende met kleinere filesizes.

Ik heb in de test opgenomen:
- Samsung 950 Pro 256GB (60% vol, systeemschijf en op een PCI-E 2.0 4x bus (Niet ideaal, maar laat goed zien waar een PCI-E SSD goed in is).
- Samsung 850 EVO 1TB (80% vol, een goede baseline waar de SSD in de T3 toe in staat is op een reguliere SATA 3 Bus)
- Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 64GB (20% vol, laat goed zien wat de snelheid is van een reguliere 'snelle' USB-Stick)

Samsung T3 250GB 'leeg':

Samsung 950 Pro 256GB:

Samsung 850 EVO 250GB:

Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 64GB:

Je kunt in deze test goed dat de T3 éérg snel is. Zeker als je het vergelijkt met de snelle Sandisk USB-Stick. Hij kan echter nog niet tippen aan de reguliere 850 EVO 1TB, zeker als je naar de schrijfsnelheden gaat kijken, dan zie je dat ie toch echt een stuk slomer is. Ik verwacht dat met de grotere varianten van de T3 de schrijfsnelheid beter zal zijn, navenant deze meer chips hebben om naar de schrijven.

Om te testen hoe snel de T3 blijft als je m volzet met bestanden, heb ik de test nog een paar keer gedaan, maar dan met de SSD 25%, 50%, 75% en 95% vol.

Samsung T3 250GB 0% vol:

Samsung T3 250GB 25% vol:

Samsung T3 250GB 50% vol:

Samsung T3 250GB 75% vol:

Samsung T3 250GB 95% vol:

Je kunt zien dat de T3 amper tot niet minder presteert als deze bijna vol zit. Ik denk dat dit deels komt doordat de 'bottleneck' vanaf het begin al bij de USB 3.0 connectie zit en dat er mogelijk wel een prestatie verschil is, maar dat die door de USB 3.0 interface niet meetbaar is.

De Samsung T3 250GB is een uitstekende externe SSD die alle USB-Sticks achter zich laat. Met zijn prijs/GB verhouding die vergelijkbaar is met een reguliere SSD, is de T3 ook nog eens goedkoper dan meeste snelle USB-Sticks.
Voor back-up doeleinden en af en toe wat foto's opslaan, is een externe HDD nog steeds de betere keuze.

PS: Hij SSDeed 't prima!

Heb jij ook een Samsung Portable SSD T3 250GB Zilver?

Enig idee wat de dataretentie is van deze SSD's?
Met name als er geen spanning op staat kan deze bij SSD's wel eens tegenvallen schijnbaar.
Goed dat je het zegt ja. Sinds dit probleem niet echt van toepassing is op interne SSD's. Sinds deze toch wel minimaal 1x per week aanstaan. En een externe SSD kan dan heus een tijdje niet aangesloten worden en als deze dan in een warme omgeving ligt. Kan er data verlies optreden.

Als je specifiek over de data retentie van deze SSD wil leren, kun je het beste zoeken naar de data retentie van de 850 EVO. Sinds dat de SSD in de T3 is. Zelf is dit natuurlijk moeilijk om voor mij te testen.
Een van de redenen dat ik het vraag/noem is ook om erop te wijzen dat een externe SSD langere tijd op de plank leggen een risico kan zijn, iets wat ze wat mij betreft misschien wel op de verpakking hadden mogen zetten (alhoewel de retentie van moderne SSD's best meevalt geloof ik).
heel erg leuke review mooi gemaakt :)
Ik heb de 500gb variant gekocht en ik wil nog twee dingen toevoegen aan de review:
  • De USB-SSD is veel kleiner dan 2.5" USB-HDD's
  • De schrijfsnelheid in windows ligt lager dan in de benchmarks
Screenshots: http://i.imgur.com/XJKBioD.png
Ik haal bij lange na jouw snelheden niet, zie: productreview: Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver review door Rhy

Kan je aangegeven op wat een systeem je gebenchmarked hebt? Dan heb ik iets om naar uit te kijken ;)
Ik heb het allemaal getest op een ASUS Maximus VII Hero, met een geoverclockte i7 4790K, dat allemaal op Win10. Verder zijn er volgens mijn geen specs die er echt toe doen voor de snelheid van deze externe SSD.
:o ah dat verklaart 't verschil in prestatie inderdaad :D

*edit* tip .. voeg dat moederbord even toe in de review in het "gebruikt i.c.m." -overzichtje

[Reactie gewijzigd door Rhy op 6 augustus 2016 19:03]

Done, thanks voor de tip! :)