Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 45 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier C3X Review

RicoK 21 mei 2016, laatste update op 21 mei 2016, 342 views

Edifier C3X

Kwalitatief een erg goede set die supercompleet met alle bekabeling en afstandsbediening wordt geleverd en ook nog eens een erg goed, krachtig en zuiver geluid produceert met enkele kleine minpunten.

Pluspunten

• Erg goede geluidsweergave
  • Losse luidsprekerkabels
  • Afstandsbediening
  • Solide en stevig
  • Vervormt niet of nauwelijks hoorbaar op het hoogste volume
  • Alle kabels die aangesloten kunnen worden, worden ook meegeleverd

Minpunten

• Volume altijd op 20 na het uit standby halen
  • 'Pulserende' ring rond volumeknop in standby
  • Gaat niet automatisch aan vanuit standby

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Sinds enkele weken heb ik nu deze Edifier C3X in huis. Tegen het prachtige review geweld van de mede-tweakers kan ik niet op, maar ik wilde toch eens proberen mijn review hier neer te zetten.

Ik heb deze C3X op de slaapkamer ge´nstalleerd waarbij ik middels een Airport Express van Apple muziek stream vanaf mijn Synology NAS. Ik had eigenlijk ook het idee opgevat om het geluid van de TV af te gaan spelen via de C3X, maar helaas is dat te lastig, omdat het geluid van mijn TV of via de headphone aansluiting of via de TV speakers kan worden afgespeeld. Dit is niet via het TV menu instelbaar. De stekker moet dus steeds in en uit de TV worden gehaald.

Dat is dus allemaal omslachtig, maar goed nu verder met de C3X.

Ik heb de speakers ongeveer 2,5 meter uit elkaar staan en de basbox ook nog eens zo'n 2,5 meter hier vandaan. Voor de aansluiting van de speakers aan de basbox heb ik eenvoudige doch dikkere luidsprekerbekabeling van de bouwmarkt gebruikt. Deze opstelling bevalt erg goed!! Het geluid is erg ruimtelijk en vult de hele kamer van zo'n 20 m2.

De C3X produceert erg zuiver geluid, waarbij de hoge en de lage tone afzonderlijk instelbaar zijn om het geluid naar eigen idee een beetje bij te stellen. Ik heb de 'zuiverheid' van het geluid niet kunnen meten, maar naar mijn idee, en ik ben een tamelijke zeikerd als het op geluid aankomt, klinkt het geluid sprankelend en diep.
Het volume kan tamelijk hard, waarbij het geluid niet of nauwelijks (hoorbaar) vervormt op het hoogste niveau! Dit laat zien eeeuh horen dat deze Edifier kwalitatief goed in elkaar steekt.

Zoals gezegd valt er over het geluid niets te klagen, maar toch heb ik wel enkele minpunten. Dit zijn:

- bij het inschakelen vanuit standby staat het volume altijd (!!) op twintig (de schaal gaat tot 50). Ik had dit liever of lager gehad of dat de C3X de instelling vast houdt waarop deze in standby ging. Ik heb dit gemeld bij Edifier, waarbij na wat heen en weer berichten via Messenger door degene aan de andere kant werd aangegeven dat hij/zij dit bij de technische dienst neer ging leggen.

- in standby 'pulseert' de rode led-ring rond de volumeknop. Dit ziet er vreemd uit en lijkt mij ook niet bevorderlijk voor het energievebruik, alhoewel dit natuurlijk niet zoveel zal zijn, omdat het natuurlijk leds betreft.

- in standby gaat de C3X niet automatisch aan zodra ik via de Airport Express een muziekje opstart. De C3X moet dus handmatig met de afstandsbediening worden aangezet. Op zich is dit natuurlijk niet onoverkomelijk, maar ik had het liever anders gezien.

- ook vind ik de vormgeving van de versterker iets te 'spacy'. De versterker had er van mij iets behoudender uit mogen zien.

Heb jij ook een Edifier C3X?

Ik denk toch dat volume probleem een probleem is met jouw unit, bij mij is het volume namelijk nadat ik hem weer aanzet gelijk aan het volume waarmee ik hem op standby zette.
Hmmm, dat is ook precies wat Edifier mij aangaf.....
Meerdere mensen hebben dit al aangegeven, sommigen hebben hem teruggestuurd en het lijkt een veelvoorkomende technische fout te zijn. Anders moet je hem gewoon nooit in stand-by zetten :+