Specificaties Bedraad Qwerty met Kailh Red switches - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Force K85 Review

Gigabyte Force K85

Van Gigabyte zijn we gewend dat ze goedkope, maar toch erg degelijke en uitgebreide producten op de markt brengen en de Force K85 is duidelijk geen uitzondering. De Force K85 biedt alle standaard game functies gecombineerd met RGB verlichting en Kailh Red switches wat een erg aantrekkelijk toetsenbord maakt.

Pluspunten

• Heel goedkoop voor wat het biedt
  • Volledig RGB verlicht en zonder software in te stellen
  • Kailh Red switches reageren perfect
  • Typt erg prettig en snel
  • N-key rollover anti ghosting
  • Windows toets kan worden uitgeschakeld
  • Materiaal voelt prettig en het geheel is erg stevig
  • Verlichting oogt erg prettig

Minpunten

• Geen opties om de verlichting per toets aan te passen
  • Weinig extra functies in de software
  • Geen macro's
  • Toetsen zijn vingervlek gevoelig bij erg warm weer
  • Led indicatoren altijd rood verlicht

Review: Gigabyte Force K85

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Software
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Gigabyte een merk die velen wel zullen kennen van hun moederborden en videokaarten maakt onder andere ook randapparatuur. Wie de website van Gigabyte weleens bekeken heeft zal dit natuurlijk wel weten, maar ook zullen er genoeg zijn die niet wisten dat Gigabyte zich ook bezig houdt met randapparatuur. Voor de gamers onder ons heeft Gigabyte twee lijnen uitgebracht, de Force en de Aivia. Waar bij de Force het doel is om de producten zo simpel mogelijk te houden laat Gigabyte bij de Aivia zien wat de mogelijkheden zijn.

Hun nieuwste product wat ik als een van de eersten in Nederland kan reviewen is het Force K85 toetsenbord. Het betreft hier het nieuwste toetsenbord van Gigabyte welke is gebaseerd op de Force K83. De Force K85 is voorzien van volledig instelbare RGB verlichting wat we bij de Force K83 helaas misten. Net als de K83 betreft het hier een mechanisch toetsenbord op een eiland gestyled plankje. Dit houdt in dat de toetsen niet in het toetsenbord vallen, maar erboven zweven.

Ik heb zelf nog nooit gebruik gemaakt van de randapparatuur van Gigabyte, maar aangezien hun moederborden en videokaarten erg hoog van kwaliteit zijn heb ik wel hoge verwachtingen.
Ik zal dus maar eens snel beginnen voor Robby de doos er verder onder kwijlt.

In deze review beoordeel ik de Force K85 zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Specificaties:

Hier volgen de specificaties zoals deze op de website van Gigabyte te vinden zijn.

Gigabyte Force K85 product pagina

De K85 is net als zijn broertje (K83) vrij simpel rechthoekig toetsenbord zonder enige poespas of dergelijke. De K85 is dus erg strak van design en zo klein mogelijk gehouden.
Middels de RGB verlichting is het mogelijk de toetsen te voorzien van een van de 16.8 miljoen beschikbare kleuren en ook is het mogelijk om hier effecten aan te geven. De verlichting kan vrij simpel met de knoppen op het toetsenbord worden geconfigureerd.
Middels de GIGABYTE FORCE Configurator software is het mogelijk om nog meer wijzigingen aan de verlichting toe te brengen en dit zelfs op het interne geheugen op te slaan. Hierdoor kan je het toetsenbord dus op elke computer aansluiten en gebruik maken van dezelfde instellingen.

Gigabyte maakt bij de K85 gebruik van Kailh Red switches. Het betreft hier een switch die soortgelijk zijn aan de Cherry MX Red varianten. Cherry heeft een hele tijd een patent gehad op deze switches echter sinds enkele jaren is dit patent verlopen waardoor andere bedrijven nu ook gebruik mogen maken van hun switch ontwerp. Kailh is een van de grootste bedrijven die naast Cherry MX ook mechanische switches maakt voor toetsenborden. Veel merken maken gebruik van Kailh switches aangezien deze in productie een stuk minder kosten dan Cherry MX , maar verder niet minder zijn van kwaliteit. Hierdoor is het dus mogelijk om mechanische toetsenbord voorzien van Kailh switches iets voordeliger op de markt te brengen.
De Kailh Red switch is net als de Cherry MX Red bedoelt voor gamers en heeft geen hoorbare klik en heeft een weerstand van ongeveer 45 gram. Bij ongeveer 2 mm reageert de toets en deze kan ongeveer 4 mm worden ingedrukt. De switch zou een stuk sneller reageren omdat het punt van reactie op 2 mm zit.
Kailh heeft van reputatie uit erg goede mechanische switches op de markt gebracht zo worden deze ook door onder andere Tt eSports, Razer, Tesero en Sharkoon gebruikt. De switches zouden in ieder geval minimaal 70 miljoen clicks kunnen meegaan.

Een van de voordelen van een mechanische toetsenborden is het feit dat deze voorzien zijn van # Key Rollover en anti ghosting functies. Bij de meeste normale dome toetsenborden zijn de # Key Rollover functies gelimiteerd tot enkele toetsen echter bij mechanische toetsenborden is dit vrijwel nooit het geval. De K85 is in dit geval voorzien een N-Key Rollover functie afgekort N-KRO. De K85 biedt in een optie om gebruik te maken van 6 Key Rollover of 64 Key Rollover. Op deze manier kan je dus instellen hoeveel aanslagen er maximaal tegelijkertijd kunnen worden geregistreerd.
De anti ghosting functie zorgt ervoor dat je elke combinatie kan maken aangezien er ook altijd combinaties van toetsen zijn die niet kunnen worden geregistreerd.

De K85 heeft dus vrijwel geen beperkingen wat betreft de hoeveelheid aan toetsen die tegelijkertijd kunnen worden ingedrukt.

Het is verder zelfs mogelijk om de Windows toets met een druk op de knop uit te schakelen waardoor je deze niet per ongeluk kunt indrukken tijdens een game en ook zijn er 8 multimedia toetsen aanwezig.

Het is duidelijk dat de K85 een vrij simpel te gebruiken toetsenbord is, maar ook is voorzien van de belangrijkste functies. De meeste aanpassen kunnen zelfs zonder tussenkomst van software worden gedaan en ook zijn er meer dan genoeg mogelijkheden.
Ik ben dus ook erg benieuwd naar de kwaliteit en het gebruik van de K85.

Verpakking:

De K85 wordt zoals de meeste gaming apparatuur geleverd in een vrij opvallende en kleurrijke verpakking. Wat mij wel direct opvalt is het formaat van de verpakking. een toetsenbord is natuurlijk niet erg groot, maar ook de verpakking heeft Gigabyte zo klein mogelijk gehouden.
Op de voorkant zien we natuurlijk de K85 groots afgebeeld met de belangrijkste kenmerken.

Op de achterkant vinden we een overzicht van de belangrijkste specificaties en een toelichting over het toetsenbord. Verder zien we overal glimmende logo's die lekker opvallen op de niet glimmende doos.

Als we de verpakking openen zien we de K85 liggen in een plastic bescherm hoes. De K85 wordt in de doos alleen aan de voor en achterkant beschermd door wat verpakkingsmateriaal en verder zit deze goed vast in de doos.
Als ik eerlijk moet zijn had ik liever gezien dat het toetsenbord aan alle kanten van middels karton of ander materiaal wordt beschermt. Natuurlijk komt het niet vaak voor dat als je iets online koopt dat een verpakking zoals deze niet in een grotere niet kenmerkende doos wordt gestopt, maar voor het geval dat dit niet wordt gedaan is er weinig wat de K85 beschermt.

Als we het toetsenbord uit de doos hebben gehaald is er verder niets aanwezig. Er zit dus verder geen handleiding of andere accessoires bij de K85.
Als we de doos erbij pakken wordt alles op de achterkant al uitgelegd, dus waarom nog een extra handleiding erbij.

Van de buitenkant zit de verpakking er goed en informatief uit. Ik mis echter de extra bescherming aan de binnenkant en waarschijnlijk is dit weggelaten gedaan om kosten te kunnen drukken.

Uiterlijk:

Als hardware geek moet ik me altijd erg inhouden tijdens het uitpakken van nieuwe apparatuur. Dit is bij de Force K85 niet anders en zo moet ik vaak achteraf nog foto's maken van dingen die ik ben vergeten.
Op het eerste oog lijkt de K85 erg simpel en ook erg kaal, in wezen niet veel anders dan de meeste mechanische toetsenborden. Als we echter beter kijken zien we toch duidelijk dat er nagedacht is over het design van de K85. Het bord zelf is zo minimaal mogelijk gehouden en vrijwel alle ruimte wordt gebruikt door toetsen of de led indicatoren. Het betreft hier zoals te zien is een standaard US QWERTY toetsenbord gebaseerd op de ANSI indeling met het Gigabyte logo boven de pijltjes toetsen.

Als vormgever kan ik altijd erg lang kijken naar producten en hierom vind ik het ook altijd erg belangrijk om veel foto's in mijn reviews te plaatsen. Ik kijk altijd met een kritisch ook naar de vormgeving en kan zelf snel dingen bedenken die ik graag anders had willen zien. Dit is dan ook de reden dat ik graag het hele product eerst wil zien en voelen voor ik iets koop. Dit gevoel probeer ik middels mijn review ook naar buiten te brengen zodat de review niet alleen informatief is, maar ook zodat je het hele product kunt zien. Vooraf kan je namelijk niet weten van wat voor kwaliteit het materiaal is maar ook weet je niet hoe het aanvoelt.

De K85 oogt naar mijn idee erg kaal maar dit komt natuurlijk doordat het een eiland type toetsenbord is. De bovenkant waar de toetsen normaal gesproken invallen is dus weg gelaten. Het lijkt er dus haast op alsof de toetsen boven het toetsenbord zweven.

De bovenkant waar de toetsen overheen zweven is voorzien van een soort gespikkeld coating die een robuuste uitstraling heeft.. De coating is niet glad, je voelt dus duidelijk dat het een ruwer materiaal is. Dit gecombineerd met de zwarte zwevende toetsen geeft toch wel een erg mooie uitstraling. Het toetsenbord krijgt er haast een soort van industriŽle look van. Dit past natuurlijk weer bij de simpelheid en het weglaten van de bovenkant.

Op bepaalde punten zien we de schroefjes waarmee het geheel is bevestigd. Dit vind ik zelf persoon een irritant aanzicht, ik hou er zelf van als iets goed of netjes is afgewerkt zonder dat je bevestigingen of andere dingen ziet.
Of Gigabyte er bewust voor gekozen heeft om de schroeven te laten zien weet ik niet echter zoals gezegd vind ik het irritant ogen, maar het past natuurlijk wel weer bij de industriŽle look.

Zoals duidelijk te zien zijn de F knoppen voorzien van multimedia functies die met de FN knop kunnen worden bediend.

Het gedeelte boven de pijltjes toetsen is voorzien van knoppen waarmee de verlichting kan worden ingesteld. Zo is het mogelijk met een druk op de knop onder andere de felheid van de verlichting en de snelheid van het verspringende effect aan te passen. Verder zien we hier ook de N-Key Rollover knoppen en een RGB knop waarmee geschakeld kan worden tussen vast kleuren.

De onderzijde is zoals te verwachten voorzien van 4 rubberen voetjes en uitklapbare voetjes om het toetsenbord te verhogen. Rubberen voetjes zijn tegenwoordig erg standaard, maar zonder zou het toetsenbord je tafel kunnen beschadigen en ook verschuiven.
Eigenlijk zijn dit toch wel erg belangrijke onderdelen van een toetsenbord.

Als we de onderkant goed bekijken zien we dat de achterste voetjes al standaard voorzien zijn van een verhoging van ongeveer een halve centimeter.

Het uitklapbare voetje is vrij simpel uit en in te klappen en blijft ook goed staan in uitgeklapte stand. Ook is het uitklapbare voetje voorzien van rubber.

Standaard staat het toetsenbord al een beetje schuin doordat de achterste voetjes een kleine verhoging hebben.

Als we de voetjes uitklappen wordt de achterkant ongeveer 2 centimeter verhoogd.

De USB kabel is verder erg standaard en dus ook niet voorzien van een gevlochten sleave. Dit naar alle waarschijnlijkheid om de kosten te kunnen drukken.

De Force K85 is zoals vermeld voorzien van Kailh Red switches en middels een key puller kunnen we erg simpel een toets loshalen. Zoals we kunnen zien is de switch zelf voorzien van een ledje waardoor elke toets dus afzonderlijk wordt verlicht.

De toetsen en dus ook de switch is net als Cherry MX switches voorzien van het welbekende kruisje waardoor het mogelijk is vrij simpel toetsen te vervangen.

Toevallig heb ik nog metalen toetsen liggen die gemaakt zijn voor Cherry MX switches en zoals te zien passen deze zonder problemen.

De Force K85 heeft een erg strakke en industriŽle uitstraling, de zwarte toetsen vallen mooi op boven het gespikkelde toetsenbord en de simpelheid van het ontwerp maakt dit ook echt af.

Software:

Zoals vermeld kan de verlichting van de K85 middels de GIGABYTE FORCE Configurator software worden geconfigureerd. Natuurlijk is deze software geen noodzaak aangezien er al veel direct via het toetsenbord zelf kan worden aangepast.
De GIGABYTE FORCE Configurator software kan vrij simpel zonder veel te zoeken via de website van Gigabyte worden gedownload.

Na het installeren van de software komen we direct al in een scherm waar we gelijk aan de slag kunnen om de verlichting aan te passen. Vreemd genoeg opende het 3e tabblad automatische, dit kan liggen omdat ik juist gebruik maak van het effect wat ik in het 3e tabblad kan configureren. Binnen dit tabblad wat “Cycling” wordt genoemd kunnen we het verspringende effect aanpassen. Zo kunnen we de snelheid van het effect en de helderheid van de kleuren aanpassen. Het is erg overzichtelijk en ook lekker duidelijk.

Het eerste tabblad is “Steady” genoemd, hierin kunnen we vaste kleuren toepassen en instellen. De Force K85 biedt de mogelijkheid om tussen 16.8 miljoen kleuren te kiezen en zo zien we ook een mooi kleuren palet in dit overzicht. Erg simpel kan je op een van de kleuren drukken en dan zie je gelijk dat de verlichting op het toetsenbord wordt aangepast. Ook kan je middels RGB waardes een kleur instellen. Dit is erg ideaal als je bijvoorbeeld dezelfde kleur als andere apparatuur wilt gaan gebruiken. Natuurlijk heb je ook in dit tabje de mogelijkheid de helderheid voor de verlichting aan te passen.

Het tweede tabblad wordt “Pulsing” genoemd en hierin kan je een vaste of willekeurige kleur selecteren en deze een pulserend effect geven. Natuurlijk is het hierbij mogelijk de snelheid van het effect en ook de helderheid van de verlichting aan te passen.
In dit tabblad vinden we ook een optie wat niet standaard zonder software is aan te passen. Zo kunnen we namelijk een tweede kleur toewijzen aan het pulserende effect. Zo is het dus mogelijk om het pulserende effect te laten verspringen tussen twee kleuren.

De software is vrij simpel en erg overzichtelijk in gebruik. Elke wijziging wordt direct zelfs zonder op apply doorgevoerd. Om de instelling op te slaan dienen we natuurlijk op apply/ ok te drukken. Zo worden de instellingen in het geheugen opgeslagen zodat we het toetsenbord los kunnen koppelen en met dezelfde effecten op een ander computer kunnen gebruiken.

Het enige wat mij tegenvalt is het feit dat de software erg karig is. Hiermee bedoel ik dus dat er weinig functies aanwezig zijn. Ik had verwacht dat je middels de software meer dingen in de verlichting kon aanpassen dan dat het direct via het toetsenbord zou kunnen. Het enige wat je extra kunt instellen is dat je op een kleuren palet van 16.8 miljoen kleuren een kleur kunt kiezen. Op het toetsenbord zelf is dit gelimiteerd tot 8 kleuren en ook heb je de optie om de verlichting tussen twee kleuren te laten pulseren. Ik had toch meer verwacht qua verlichtingsmogelijkheden en vind dit dus ook echt tegen vallen. De software heb ik hierom ook verwijderd aangezien ik voor mijn idee meer dan genoeg kan met de functies van het toetsenbord zelf.
Verder zoals gezegd werkt de software vlekkeloos en ben ik totaal geen problemen tegen gekomen.

Gebruik:

Gigabyte heeft voor de Force K85 van een stevig en hard materiaal gebruik gemaakt wat resulteert in een erg solide toetsenbord. Het geheel voelt echt heel stevig en als een geheel aan. Soms kom je weleens toetsenborden tegen die kraken als je ze hard indrukt of als je ze bij de zijkanten vastpakt deze een beetje kan verdraaien, maar dat is totaal niet het geval. De kwaliteit van het materiaal is naar mijn idee erg hoog en ook is alles netjes afgewerkt. Nergens vind ik oneffenheden of scherpe randjes, het ziet er niet alleen goed uit, maar het voelt ook heel goed aan. Het robuuste materiaal van de bovenkant van het toetsenbord voelt zoals eerder vermeld ruw aan, maar hier heb je geen last van bij gebruik aangezien nog je handen nog je vingers hierop rusten. Het materiaal is verder niet stof of vlek gevoelig waardoor dit lang mooi kan blijven.
Ditzelfde geldt echter niet voor de gebruikte toetsen. Mijn vingers laten afdrukken achter, ze zijn niet duidelijk te zien echter als je een lamp erboven hangt zie je wel vinger afdrukken. Dit kan natuurlijk ook komen door het weer en met name de hoge temperatuur. Tijdens het typen van deze review was het 23 graden binnen en had ik aardige zweet handen. Het gebruikte materiaal en de coating van de toetsen oogt heel mooi en voelt ook erg prettig aan. Ik heb weleens meegemaakt dat de coating op de toetsen ruw of juist glad aanvoelt, maar bij de Force K85 voelt het gewoon goed en prettig aan. De gebruikte letters op de toetsen zijn ook erg duidelijk en goed af te lezen. Het lettertype is dus niet te klein of te groot, maar eigenlijk perfect. Het lettertype oogt ook erg prettig, soms zie je een speciaal lettertype waardoor je even moet kijken of waardoor de letters niet goed opvallen, maar Gigabyte heeft toch echt een heel net lettertype uitgekozen.

Het typen met de Kailh Red switches was in eerste instantie even wennen. Ik had hiervoor een Cherry MX Red toetsenbord in gebruik en had soortgelijke switches verwacht. Dit is echter niet het geval, de Kailh switches reageren naar mijn mening een stuk eerder en het indrukken is soepeler. Ik vind deze switches prettiger typen dan de Red’s van Cherry MX, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Als je het vergelijkt met de Cherry MX Red variant dan reageert de Kailh Red een stuk eerder en voelt dit stukken soepeler aan. Ik had niet verwacht dat kleine verschillen in gebruik zouden uitmaken, maar het tegendeel is voor mij bewezen. Het bottoming out is per toetsenbord verschillend, dit heeft immers te maken met het gebruikte materiaal van de toets en het toetsenbord, maar de bottoming out van de K85 is erg rustig. Er komt dus niet heel veel lawaai vanaf en ook voelt de bottoming out een stuk zachter aan. Het voelt alsof de toets op het laatste punt van indrukken wordt gedempt.

Hieronder volgen enkele filmpjes tijdens het typen. Allereerst zal ik normaal typen en dan horen we dat zoals te verwachten het toetsenbord aardig wat geluid maakt. Dit is natuurlijk vrij normaal bij mechanische toetsenborden, maar zoals je hoort hebben de switches geen klik geluid. Alleen de bottoming out maakt geluid wat middels rubberen ringetjes kan worden verzacht. Zie hieronder mijn blog over het gebruik en de voordelen van rubberen o-ringetjes.
Melek's tweakblog: Review: Banggood Cherry MX O-rings

Het volgende filmpje laat het gebruik zien als ik een spelletje speel . Zoals te horen is het geluid een stuk minder hard dit komt omdat je tijdens het gamen gecontroleerd op de toetsen drukt. Er wordt dus niet zo hard en zo snel op de toetsen gedrukt als bij het normaal typen. Hierdoor neemt het geluid een heel stuk af. De Kailh Red switches zijn ook voornamelijk gericht op gamers en dit is ook duidelijk te horen.

De Force K85 is zoals eerder aangegeven voorzien van N-Key rollover wat middels de combinatie FN F11 en Fn 12 kan worden ingesteld op 6 of 64 key rollover. Waarom Gigabyte ervoor heeft gekozen om hierin twee opties te geven weet ik niet. Ik zie namelijk geen voordelen op 6 Key rollover over 64 Key rollover en kan ook verder geen nadelen vinden tijdens het gebruik van 64 Key rollover. Ik had zelf verwacht dat er ergens een limiet zou zijn met betrekking tot andere functies, echter heb ik niets kunnen vinden. Ik vind het zelf dus aardig raar dat je een optie hebt om 6 Key rollover in te stellen aangezien je beter 64 Key rollover kan gebruiken.

De N-Key rollover gecombineerd met anti ghosting functie zorgt er natuurlijk voor dat elke toets aanslag correct wordt geregistreerd en er niet extra toetsen worden geregistreerd. Bij standaard toetsenborden die niet voorzien zijn van deze functie kan het voorkomen dat toetsen combinaties niet worden geregistreerd of dat het toetsenbord maar maximaal 4 toetsen tegelijkertijd kan registreren of dat er uit het niets toetsen worden geregistreerd. Dit kan aardig gaan hinderen tijdens het gamen als je meerdere toetsen of snel toetsen moet indrukken.

De N-Key rollover functie is te testen door de zin “the grey fox jumps over the lazy brown dog” in te typen terijl je beide shift toetsen ingedrukt houdt. Op het moment dat N-Key rollover goed werkt zal de zin er als volgt uitzien.

THE QUICK BROWN FOX JUMPS RIGHT OVER THE LAZY DOG

Als je in deze zin letters mist of het wordt niet met hoofdletters weergegeven houdt dit in dat het toetsenbord geen # Key rollover functie heeft of juist een gelimiteerde # Key rollover functie heeft.
Hieronder heb ik de zin gecombineerd met 64 Key rollover getypt en zoals te zien is doet de N-Key rollover functie zijn werk.

THE QUICK BROWN FOX JUMPS RIGHT OVER THE LAZY DOG

Nu ben ik dus ook benieuwd of er enig verschil is als ik gebruik maak van de 6 Key rollover functie en zal ik de zin nogmaals typen.

THE QUICK BROWN FOX JUMPS RIGHT OVER THE LAZY DOG

Zoals je kan zien wordt de zin op dezelfde manier weergeven als bij 64 Key rollover. Dit kan ook wel kloppen aangezien deze zin correct wordt weergegeven als je toetsenbord minimaal 6 Key rollover gebruikt.

De Force K85 typt dus zoals vermeld heerlijk en ziet er ook erg netjes uit. Zelf houd ik nogal van gamer bling zoals verlichting op een toetsenbord en hierom was ik ook aardig benieuwd naar de RGB verlichting in de Force K85. De verlichting kan middels de combinaties FN samen met de knoppen boven de pijltjes toetsen worden geregeld. In gebruik gaat dit erg makkelijk, je drukt een toetsen combinatie in en de kleur verander, middels een andere combinatie kan je helderheid aanpassen. Dit gaat alles zonder enige vertragingen en werkt erg prettig.
Aangezien de Force K85 voorzien is van teveel verschillende kleuren zal ik alleen foto’s plaatsen van de 8 kleuren welke zonder software dus direct via het toetsenbord kunnen worden geselecteerd.
Let erop dat het een kunst om goede foto’s te maken van LED verlichting op een toetsenbord. Per kleur kan de kwaliteit van de foto een stuk minder zijn doordat de camera anders reageert op de lichtinval per kleur.

De verlichting van uit een andere hoek.

Voor wie de kleuren te vel vind is het natuurlijk ook mogelijk de helderheid van de verlichting aan te passen. Je kan door op de toetsencombinatie te drukken de helderheid met 5 stappen verhogen of verlagen.

Met weer een andere toetsencombinatie kan je ervoor zorgen dat je gekozen kleur een effect krijgt. Zo kan je ervoor zorgen dat de kleur een pulserend/ ademend effect krijgt.

Zou je het effect te snel vinden of juist te langzaam kan je de snelheid van het effect met weer een andere toetsencombinatie regelen. De helderheid is natuurlijk ook aan te passen door op de toetsen combinatie te drukken.

Met een druk op de knop kan je een andere kleur selecteren.

Het betreft hier een RGB verlicht toetsenbord dus natuurlijk heb je ook de mogelijkheid door op een toetsencombinatie te drukken een effect in te stellen waarbij door een heel kleuren spectrum wordt gesprongen. Natuurlijk kan je dan ook weer de snelheid van het effect en de helderheid van het effect aanpassen.

De verlichting van de Force K85 vind ik grandioos, dit is mijn eerste RGB toetsenbord, maar ik ben er echt content mee. De verlichting oogt erg pretting en ook blijven de letters op het toetsenbord goed zichtbaar. De hoogste stand van de helderheid is echt heel erg vel, maar hierom is dit natuurlijk af te stellen. De kleuren ogen goed en wijken niet af en zijn gewoon heel mooi om te zien.

Het toetsenbord zag er al zonder verlichting erg goed uit, maar de RGB verlichting maakt het toch echt af en geeft net dat beetje meer. Ook vind ik het erg prettig dat de verlichting zonder gebruik van software erg simpel aan te passen is. Gigabyte heeft er echt voor gezorgd dat de K85 niet alleen simpel eruit ziet, maar ook simpel is gebruik is. Simpel in de vorm van iets positiefs natuurlijk.

Ik ben verder totaal geen problemen tegen gekomen in gebruik, het typen is heerlijk, de verlichting oogt goed en elke aanpassing middels de toetsencombinaties wordt zonder hapering doorgevoerd. Het enige wat ik jammer vind is dat de led indicatoren voor de Caps Lock en dergelijk niet veranderen van kleur en helderheid en dus altijd rood oplichten.

Conclusie:

De Force K85 wordt door Gigabyte voor ongeveer 80,- op de markt gebracht. Het betreft hier volgens mij het goedkoopste mechanische toetsenbord met RGB verlichting. Gigabyte heeft dus een erg goede keuze gemaakt door een goedkoop RGB verlichting toetsenbord op de markt te brengen. Mechanische toetsenborden met RGB verlichting zijn namelijk erg prijzig waardoor de K85 een erg nette positie op markt krijgt.
De K85 is behalve de verlichting ook voorzien van de meest standaard game functies zoals N-Key rollover, anti ghosting, multi media toetsen en een optie om de Windows knop uit te schakelen. In vergelijking met duurdere toetsenborden mist de K85 alleen de macro functionaliteit. Naar alle waarschijnlijkheid is deze functie weggelaten om kosten te kunnen besparen. Over de kwaliteit van het gebruikte materiaal kan ik verder ook niet klagen, het toetsenbord voelt erg stevig, hard aan en ziet er gewoon degelijk uit. Ook is de afwerking gewoon goed, nergens kom ik rare randjes tegen of oneffenheden in de coating. Het uiterlijk is robuust en industrieel alleen vind ik het erg jammer dat de coating van de toetsen vingervlek gevoelig is. Dit heb ik trouwens alleen ondervonden toen het erg warm was en ik last had van zweterige handen.
De verlichting werkt en oogt erg prettig, de verlichting reageert direct na het indrukken van de gewenste combinatie en zelfs het gebruikte lettertype ziet er heel gelikt uit met de verlichting.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Gigabyte Force K85?

Eindelijk een betaalbaar mech toetsenbord met RGB verlichting alleen jammer dat de verlichting niet per toets in te stellen is. De review is trouwens ook erg goed geschreven, Robby heeft duidelijk weer goed meegeholpen.
Voor weinig geld heb je inderdaad een mooi toetsenbord en Robby heeft inderdaad geholpen bij het testen van de stevigheid van de doos.
Haha dat geloof ik graag, mooie tandafdrukken in de verpakking.
Zeer gave review wederom :) +3
Bedank, en zeer gave producten zorgen voor een zeer gave review ;)
Goede review! Dikke +3 _O_
Dank voor je reactie en met een kleine +3 was ik ook al tevreden geweest :9