Gitzo GC5210 Review

Karel V 16 mei 2016, 246 views

Gitzo GC5210

De schouderriem is verstelbaar. Materiaal voelt stevig aan. Op het dragend deel van de riem zijn ventilerende ribbels aangebracht. De voorkant is voorzien van een kleine opbergruimte geschikt voor stofdoekjes, pasjes e.d. Bruikbaar voor de meeste Gitzo statieven. Ondanks nette afwerking blijft een schouderriem minder comfortabel t.o.v. een draagtas.

Pluspunten

• Stevig product
  • Functioneert naar verwachting
  • Opbergruimte
  • Prima prijs

Minpunten

• Ingenaaid label zit opbergruimte en rits in de weg
  • Een schouderriem blijft een concessie tussen draagcomfort en aanschafkosten

Ga naar website fabrikant

De GC 5210

De GC 5210 is een schouderriem ontworpen voor het vervoer van statieven. Gitzo is de fabrikant en gebruikt voor haar producten een code. In dit geval de GC 5210. Deze productcode staat voor:

G = Gitzo, dit is de merknaam van de fabrikant.
C = Carrying solution, geeft aan om welk soort product het gaat, in dit geval een transportmiddel.
5 = De schouderriem is geschikt voor bijna alle type statieven van serie 0 tot en met 5.
2 = Materiaal, niet nader gedefinieerd. In dit geval neopreen, PVC en thermoplastisch polyester.
1 = Niet nader gedefinieerd.
0 = Eerste generatie. Mochten er verbeteringen komen dan komt dit verbeterde product met een verhoogde versienummer op de markt.

Gitzo is bij uitstek een fabrikant van statieven en statiefkoppen. Daarnaast maken ze allerlei accessoires ter ondersteuning. Wil je meer weten over hun producten, bekijk dan hun productcatalogus.

Product bij aankoop

De schouderriem vroeg ik bij de aankoop van mijn statief. Eigenlijk vind ik het wat karig dat Gitzo zijn schouderriem niet gewoon als accessoire meelevert bij de aankoop van haar statieven. Er zijn fabrikanten zoals Sirui die heel wat meer meeleveren voor lager geprijsde producten. Gelukkig was Kamera Express in Capelle aan den IJssel niet moeilijk en kreeg ik de schouderriem er gratis bij. Eenmaal uit de doos van Kamera Express ziet de verpakking er zo uit:

In de plastic hoes hangt er aan de schouderriem een label. Daarop staat wat uitleg over het product.

Vastmaken schouderriem volgens de handleiding

Hoe maak je de schouderriem vast?

1. Je pakt het uiteinde met de lus en die schuif je over de midden kolom van je statief.
2. Vervolgens schuif je de lus over de uitstekende haken en druk je het zwarte klipje in zodat je de lus strak om de midden kolom kan aanspannen.
3. Voilą, die zit!

Maar wat als jou Gitzo of ander merk statief geen middenkolom heeft met uitstekende haken? Moet je dan maar de lus om je statiefkop klemmen? Persoonlijk vind ik dat onhandig en ook nog eens een lomp gezicht. In de catalogusomschrijving staat op pagina 51 dat de schouderriem niet geschikt is voor Travelers en Systematics. Maar ze hebben er wel rekening mee gehouden bij de bouw van hun Systematic statieven.

Zoals je ziet zit er onderaan het frame van de Systematic statieven een oog. Door dit oog kun je de lus steken. Vervolgens, en dat is een stuk lastiger, kun je de schouderriem weer door de lus halen. Dit is krap zoals je op onderstaande foto kunt zien. Het gaat net!

Let op! Bovenstaande manier is verkeerd om. De tekst moet omhoog staan wil je hem op de juiste manier invoeren. Dit doe je door de lus aan de voorkant door het oog te steken en onderlangs terug te halen. Dan voer je van bovenaf de schouderriem door de lus. Ik deed het hier van onder af. Ik kan het niet echt uitleggen, maar er zat toen een draaiing in de lus die ik er niet uitkreeg. Behalve dan door opnieuw in te voeren.
Mocht je een ander merk statief hebben dan kun je misschien beter eerst testen in de winkel of anders eerst goed de voorwaarden doornemen die gelden bij het retourneren van je bestelling.

1. Aan de andere kant van je schouderriem zitten twee lussen. Een grote met een klip en een kleine met klittenband. Gebruik de kleine om deze onderaan je statiefpoot stevig vast te klemmen.
2. Duw nu alle drie de statiefpoten tegen elkaar aan.
3. Klik nu de grote lus om de drie poten. Eventueel nog extra aanspannen.

Als je nu je statief optilt zal de lus om de poot niet meer schuiven. Het kan nog wel zo zijn dat de schouderband wegschuift over je schouder. Om dit te voorkomen heb ik de band die door het schouderkussen loopt, maximaal ingekort. Je zult merken dat je statief dan veel minder de neiging heeft om weg te schuiven.

Gebruikerservaring

Zoals ik al noemde wil het statief makkelijk wegschuiven. Bij het eerste gebruik zakt het omlaag tijdens het lopen. Het helpt om de statiefband via de gespen zover mogelijk in te korten. Bij mij blijft het redelijk stabiel. Pas wel op als je je statief over je hoofd trekt om achter op je rug te hangen. Bij mij zwiepte de kop daarbij een keer tegen mijn hoofd aan met een bult tot gevolg.
Toch vind ik het draagcomfort niet echt geweldig. Je voelt zo’n statiefpoot tegen je aan kletsen en het loopt allemaal wat minder comfortabel dan een goed zittende rugzak. Ik heb hem ook al eens vervoerd over mijn buik, al liggend op mijn ligfiets, en je voelt het harde frame van je statief op je lichaam bonken. Je hebt nu ook niets tegen de regen om je statief te beschermen en wat dat betreft heeft een rugzak toch wel voordelen. Afhankelijk van het formaat van je statief kom je dan uit op de GC1101 tot en met de GC5101. Maakt nattigheid niet uit dan kun je voor klein formaat statieven ook een holster om je middel, zoals de GC53320, overwegen. Kijk voor andere mogelijkheden in de productcatalogus tussen pagina 48 en 51.

Waarom is de schouderriem wel handig?

Juist voor de kleine afstanden waar het de moeite niet loont om alles in te pakken als je van de ene fotolocatie naar de andere loopt. Hop, vlug je statief op je schouder, een klein stukje door lopen en gelijk je statief kunnen opstellen. Dit scheelt je een hoop aanmodderen met een statieftas.
Nu heeft Gitzo de schouderriem van prima kwaliteit gemaakt. Zelfs voor de lange afstanden. Want speciaal voor de drukpunten op je schouder zitten er verhoogde drukpunten. Deze thermostructuur verzekert je volgens Gitzo van draagcomfort en extra ventilatie op de drukpunten. Dat laatste geloof ik. Qua ligging op de schouders vind ik het niet extra prettig. Het profiel is schuin afgekant en het lijkt er op dat dit er voor zorgt dat het dragend deel recht op je toch iets afhangende schouder hangt.
Hieronder zie je een duidelijke foto van het dragend profiel van de schouderriem.

De opbergruimte voor of net naast je borst is makkelijk voor de kleine spulletjes. Een portemonnee zal er niet in passen. Wel een schoonmaakdoekje, lensenborsteltje, een paar passen en wat kleingeld. Wat ik dan wel weer irritant vind is het materiaal/waslogo dat in de weg zit. Het is al niet mega groot en zit al voor de helft gevuld met die rotzooi die er half uitsteekt zodra je de rits opent. Er uitknippen lijkt mij de beste optie. Gitzo had dit beter apart erbij geleverd maar zal vermoedelijk gebonden zijn aan regelgeving die bepaalt dat was-instructies aan het kledingstuk gehecht moeten zitten.

De schouderriem voelt stevig aan maar mag niet gewassen worden. De afwerking is netjes en ziet er keurig uit zoals ik van Gitzo gewend ben. Het zwakste deel is de lus die door het oog van het statief gaat. Met het formaat dikke schoenveter verwacht ik dat het de 10 kilo wel aankan. Vraag is natuurlijk of je dat op deze manier over je rug en schouder wilt vervoeren. De normale 5 kilo, als je de camera en zware lens meerekent, is geen probleem. Is het niet nodig, houdt de camera bij vervoer van je statief gescheiden, want het stootgevaar is erg groot.

Zit je schouderriem in de weg bij het opstellen?

Wat mij betreft niet. Het is een extra handeling om je statiefpoten los te halen door de gesp los te klikken. Toch is dit aanzienlijk sneller dan een statieftas en een goedkope tussen oplossing qua transportmogelijkheden. Wel hangt je schouderriem een stukje op de grond als je je statiefpoten niet uitschuift. Dit kun je voorkomen door je schouderriem over de kop van je statief te leggen zoals op onderstaande foto.

Een samenvatting lijkt me voor deze korte review overbodig. De kern kun je vinden in de korte review bovenaan deze pagina.

Heb jij ook een Gitzo GC5210?