Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Snap NL Zwart Review

DonJunior 4 augustus 2009, laatste update op 4 maart 2010, 6.912 views

HTC Snap NL Zwart

Pluspunten

• Snelle processor
  • Levensduur accu
  • Trackball (voornamelijke ook dat deze geheel naar wens is in te stellen)
  • Mooi strak design

Minpunten

• Geen 3,5 mm jack.
  • Toetsen QWERTY wat dicht op elkaar.

Mijn keuze voor de HTC Snap:
Sinds 3 weken heb ik de HTC Snap, ook wel HTC S521, in gebruik.
Mijn vorige telefoon was een HTC S710, de reden dat ik een andere telefoon wilde was toch de traagheid van deze telefoon (CPU: 201MHz, 128MB) . Het open en dicht schuiven van het QWERTY toetsenbord was opzich een fijne optie, maar eerdat het scherm dan gedraaid was naar landscape view of terug.. dat duurde zo ontzettend lang..
Dus na 2 jaar frustratie opzoek naar een waardige opvolger.

Ik wilde een telefoon zonder touchscreen (ik kan er gewoon niet mee overweg) maar met qwerty toetsenbord. Ook moest de telefoon geen uitschuifbare dingen of iets dergelijks hebben dus dan beland je al snel bij een HTC Snap of bijvoorbeeld een BlackBerry. Nu was ik verder wel heel erg tevreden over HTC en ook al helemaal gewend eraan.. Nog even een BB Bold geprobeerd maar op een of andere manier trok de HTC Snap mij beter (waarschijnlijk de prijs want die verschillen op het moment nogal van elkaar [HTC Snap op het moment van schrijven: ¤299,- en de BB Bold: ¤450,-)
Na nog wat rondgekeken te hebben stond mijn besluit vast.. het werd de HTC Snap.

De eerste keer
Na ontvangst van de doos deze meteen uitgepakt.
De doos bevat:
- De telefoon.
- Accu
- Headset met micro USB aansluiting.
- Oplader met micro USB aansluiting.
- Boekjes
- Cd rom met o.a. trial software Outlook 2007

Direct de telefoon uit de doos gehaald en aan de oplader gehangen.
Afbeelding 1: Links de HTC S710 - Rechts de HTC Snap (S521)

Zoals te zien op de foto hieronder zit de micro mini USB aansluiting aan de rechterzijde van de telefoon netjes weggewerkt onder een hardplastic afdek kapje (in plaats van zacht rubber dat na een tijdje krom trekt ~[het geval bij de S710])
Links van de telefoon zit heel subtiel alleen de volume knop en verder zijn de zijkanten van de telefoon met rust gelaten. Bovenop de telefoon zit niets en dit geld evenzo voor de onderzijde.
Afbeelding 2: Aan de oplader.

De Snap voelt erg licht en vooral dun aan. Dit is in het begin enorm wennen.
De toetsen van het QWERTY toetsenbord zitten wat dichter op elkaar geplaatst dan die van de S710 wat in het begin nogal eens voor typfouten zorgt.
Afbeelding 3: De toetsen zitten wat dicht op elkaar maar dat is even wennen.

Featureset
Enkele ´belangrijke´ features welke deze HTC onderscheid van de rest zijn natuurlijk de Trackball, het full-QWERTY toetsenbord en de InnerCircle intergratie.
Echter ook de interne GPS heeft mij over de streep gehaald om te kiezen voor de SNAP (had zelf nog geen navigatie dus dan is dit een mooi meevaller), en gemakkelijke synchronisatie middels ActiveSync vindt ik persoonlijk ook erg prettig.

De Trackball
Wanneer je voor het eerst met een trackball gaat werken is dit heel erg vreemd, je gaat met je duim over een balletje en je cursor beweegt over het scherm. De trackball is geheel naar eigen wens in te stellen.
  • Je kan de algemene gevoeligheid instellen: Langzaam, Normaal, Snel
  • Appart daarvan kan je de gevoeligheid in de webbrowser aanpassen: Langzaam, Normaal, Snel
  • De intensiteit kan ingesteld worden: Langzaan, Normaal, Snel
  • En het rolnummer is in te stellen: 2, 3 of 4 regels tegelijkertijd
Afbeelding 4 & 5: Instellingen van de trackball.

In het begin staat de trackball op Normaal (alle instellingen) en dan is naar mijn mening het scrollen wat traag. Na instellen van de trackball werkt het ding heerlijk en vlieg je werkelijk door je interface. (wat wel prettig is als je een slome telefoon gewend bent)
De trackball werkt overigens maar 2 richtingen op: de X-as en de Y-as het is dus NIET zo dat de trackbal ook schuin naar boven werkt. Als je bijvoorbeeld in de webbrowser naar de linker boven hoek terug wilt.. dan zul je naar links moeten scrollen en dan naar boven.. (of andersom, of om en om.. wat jij wilt)
Verder werkt de trackball ook nog als ENTER knop. Induwen van de bal staat gelijk aan ENTER/OK.
Het is overigens NIET zo, tenminste ik heb het nog niet meegemaakt, dat de trackball verdraait als je op OK wilt drukken.. (dat je boven de optie: SMS staat en je drukt op OK dat de ball dan ineens verschiet en je Internet Explorer wordt geopend. |:( )

Het QWERTY toetsenbord
Het QWERTY toetsenbord werkt redelijk tot goed. De knoppen zitten wat dicht op elkaar geplaatst waardoor het soms wel eens wil gebeuren dat je twee letters tegelijk indrukt.
Dit vergt dus wel enige gewenning.
In normale modus heb je beschikking over het gehele alfabet.
Wanneer je FN indrukt krijg je ook de beschikking over de cijfers en overige tekens.

Inner Circle
Als je gebruik maakt van e-mail op je mobiele telefoon dan is InnerCircle een erg handige toepassing.
HTC heeft rechts onderaan de telefoon een knopje gemaakt met het groene InnerCircle logo.
Wanneer men drukt op deze knop wordt de inbox van de mail geopend, echter niet alle mail wordt dan getoond, alleen de mail van de contactpersonen die jij zelf hebt toegevoegd aan de InnerCircle lijst.
Dit houd in dat je kan kiezen van wie jij de mail 'belangrijker' vindt, de berichten van deze persoon worden dan netjes gefilterd. (misschien handig als je 500 mail per dag krijgt :? )
Ik gebruik het zelf niet, heb immers geen internet abbo op mijn telefoon (nog niet) dus kan er verder weinig over vertellen. Heb het snel gebruikt toen in online was via Wifi.. en het werkt wel grappig, maar het is nou niet iets 'speciaals' ofzo.
Afbeelding 6, 7 & 8: InnerCircle.

Interne GPS
De interne GPS heb ik getest met TomTom Navigator en werkt erg prettig.
Kan er verder weinig over zeggen. GPS werkt gewoon perfect.

Camera
De camera van de HTC Snap is niet een heel bijzondere.
Echter voor een 2 megapixel sensor maakt de telefoon toch behoorlijk scherpe foto's.
De S710 had eveneens een 2 megapixel camera aan boord maar deze foto's waren absoluut niet zo mooi als die van de Snap. Echter, 2mp is natuurlijk wel wat magertjes.

Gespreks kwaliteit
Uiteindelijk kopen we toch een mobiel voor te bellen (al gebruik ik in mijn geval meer de agenda en het smsn) dus ook hier nog wat over.
Wanneer je een gesprek start is in te stellen of je een zachte trilling wilt voelen.
De eerste keer schrok ik me dood toen dat ding ineens aan mijn oor ging trillen (heel kort) om te bevestigen dat er verbinding was gemaakt. Ik kan er overigens ook niet aan wennen dus heb het maar uit gezet.
De geluidskwaliteit van de telefoon is erg goed, vele malen beter dan mijn voorganger en ik ben er dus ook zeer over te spreken. De andere persoon is erg helder te verstaan.
Ook wanneer je de telefoon over de speaker zet is het gesprek goed te verstaan.

Accu
De accu van de HTC Snap is echt goed!
Omdat de telefoon nieuw is speel je er natuurlijk nogal wat mee, je gaat wat functies testen, stukje rijden om de GPS te testen, filmpjes kijken van YouTube om internet te testen enz..
De accu gaat met intensief gebruik gewoon een week mee, en dit vind ik persoonlijk erg netjes daar mijn vorige telefoon na 2 dagen al leeg was (bij intensief gebruik, bv mp3 speler aan e.d.)
Via energie informatie is op te vragen hoe lang je al doet met je huidige batterij.
Er staat:
Sinds laatst volledig opgeladen: (Maandag 27 juli 2009)
  • Standby-tijd: 173 uur en 3 minuten
  • Gesprekstijd: 12 minuten (zoals ik al zei.. ik bel weinig)
  • Toestelgebruik: 9 uur en 2 minuten
En het is nu 4 augustus! Een beste prestatie dus!! (al geeft de telefoon nu eindelijk wel aan dat de batterij ver leeg is)

De telefoon is erg snel met zijn Qualcomm MSM7225 - 528MHz, 192MB.
Levensduur van de Accu is uitmuntend.
Gebruik van de trackball is even wennen maar daarna erg prettig.
Softwarematig werkt de telefoon ook erg prettig, synchronisatie met ActiveSync (Windows Vista Ultimate) verloopt vlekkeloos.

(Persoonlijke) Nadelen: Geen 3,5 mm jack (daar heb ik bij de MediaMarkt een kabeltje voor moeten kopen: van microUSB -> 3,5 mm jack) om je eigen koptelefoon op aan te sluiten.
De toetsen van het QWERTY toetsenbord zitten wat krap op elkaar, dit went wel maar is niet altijd even prettig. (ondanks dat mijn vorige telefoon dus ook een QWERTY toetsenbord had, is dit toch even wennen)

Heb jij ook een HTC Snap NL Zwart?

Ik gebruik dit toestel nu enige tijd voor mijn werk en ben er maar weinig over te spreken.

Meer dan eens verslechterd de spraak kwaliteit middels bluetooth (carkit) dermate dat het gesprek opnieuw gestart moet worden.

Afgelopen week kreeg ik tegelijkertijd met het bellen een binnenkomend gesprek. Gevolg: telefoon vast, carkit vast. Kan een bluetooth compatibility probleem zijn.

Nog een grappige: na mijn baas gesproken te hebben veranderde het LCD in een digitale kaleidoscoop ; het toestel toonde een hoop gekleurde pixels, reageerde op geen enkele toets meer. En dat terwijl het toch een uitermate positief gesprek was ;-)

Gesprekken worden spontaan afgekapt. Met name als ik een bepaald nummer in Drenthe bel gooit de HTC zonder uitzondering binnen de minuut de lijn dicht. Andere gesprekken worden tevens spontaan verbroken zonder aanwijsbare redenen, standalone of op de carkit.

Gebruik ik MSN gaat dat zonder problemen, totdat 3G wegvalt, en in de buurt van een wifi. Surfen gaat dan prima, maar MSN vertikt het simpelweg om in te loggen.

Praktische nadelen:
- Keyboard te klein om echt mee te kunnen typen.
- GUI is weinig intuitief, menustructuur ronduit waardeloos.
- Browser is welhaast nutteloos met het trackball scrollen.

Voordelen:
- Software
- Dun
- Batterijduur

Prive maak ik gebruik van een iPhone 3GS. Bedient wellicht een andere smartphone markt, maar toch werkt dit toestel zoveel fijner en met Exchange support is het ook nog eens prima bruikbaar als zakelijk toestel.
Geen idee maar je bent echt alleen maar negatief over de Snap.
Prima is je persoonlijke mening, maar de punten die je aandraagt als zijnde negatief zijn in mijn ogen echte uitzonderingen. Ik heb zo nog nooit meegemaak dat gesprekken plots werden afgekapt (of komt dat gewoon doordat je naar een Drents nummer belt dat niet helemaal goed gedekt is door zijn./haar provider?)

Mijn Snap werkt echt prima als 'zakelijke' telefoon (daar ik hem grotendeels gebruik voor de agenda en dus ook zonder problemen continu synchroniseer met de pc)

Ook de onderbouwing van de 'nadelen' van de telefoon volgens jou zijn erg slecht.
Waarom is de menustructuur waardeloos? Persoonlijk vind ik het juist prettig werken (komt natuurlijk ook omdat ik gewend ben aan de vorige HTC, maar toch)
En heb je de browser in beide standen geprobeerd? De browser heeft namelijk de mogelijkheid als 'mobile-browser' en als 'desktop browser' te functioneren.
Wanneer je de browser als 'mobile-browser' gebruikt is de trackball echt prima om door de pagina's te scrollen.. In 'desktopmode' wordt het inderdaad een ander verhaal...

En wat betreft je carkit ervaring? Bestaat de mogelijkheid niet dat je carkit niet helemaal goed meer is? Het is maar een optie he? Ik wil niet zeggen dat de fout niet bij HTC kan liggen, zeker niet.. maar heb je de optie al overwogen om de telefoon eens een dagje te gebruiken i.c.m. een andere carkit?
"Ik vraag me ook af in hoeverre je geen 'defecte' telefoon hebt.. of is het gewoon dat je even moet laten weten dat je een iPhone hebt en dat deze o zoveel beter is dan de HTC Snap?"

Dat gevoel bekroop mij ook meteen na het lezen van de reactie van Lauwrence...

Maarre mooie review DonJunior... goed bezig!
Ook al wil ik geen andere mobiel, toch even doorgelezen. Ik heb ooit ook een HTC touch gehad en was daar niet over te spreken.Het was ook een van de eerdere HTC:trage cpu,weinig ram, slechte camera, geen toetsenbord, slecht beeldscherm. Vandaar dat ik deze HTC snap wel is wilde doorlezen. Ik zou hem nu sirieus gaan overwegen. Ik ben ook gen touchscreen held maar deze lijkt me sirieus een must. Hij doet me wel een beetje denken aan de Nokia e71. Maar zou zo eerlijk gezegd niet weten wat het voordeel van deze of die telefoon tegenover elkaar is. Wel een nette survey en hij leest super lekker weg!

[Reactie gewijzigd door Cardo op 4 augustus 2009 12:01]

Lees anders deze review even door: Nokia E71 Grijs review door loewie-643-

Hierin staat o.a. vermeld dat de E71 een CPU heeft van maar 369 Mhz (en is in theorie dus iets trager [of je dat ook merkt geen idee hoor] ;) )

Anyway, bedankt voor je compliment.
Ik heb de HTC Snap sinds eind juni. Het is zeer goede telefoon.

Enkele nadelen aan de telefoon:
-De oranje led is veel te krachtig. De zelfde led veranderd dan in´t groen voor een sms of e-mail. Ik heb tot nu toe nog niet gevonden hoe je dit software matig kunt afzetten.
-Toetsenbord is idd zeer vervelend. Heel mooi plat maar zeer te dicht op elkaar.
-De Micro SD zit vanbinnen in de telefoon. Dus als je wilt veranderen van micro SD moet je hem open doen.

Enkele voordelen,
-Zeer dun.
-Alles zit er in.(buiten touch, maar dat interesseerde me ook niet)
- Windows Mobile, heel veel software voor.
-Het is eigenlijk een laptop in je broekzak.

Voor diegene dat geinteressseerd zijn. Zorg dat je een dataabonement bij neemt. Want anders geniet je niet van de volle capaciteit. In Nederland zal dit iets meer aanvaard zijn. Maar in België waar ik hem heb gekocht is dit minder voor de hand liggend.
Bedankt voor je uitgebreide review! hier kan ik tenminste wat mee.
Nu overweeg ik ook om deze aan te schaffen.

En tja...negatieve opmerkingen zul je altijd krijgen.

mooie review!
Zeer goede review!

Ik heb de HTC Snap nu sinds 3 dagen en ben er heel tevreden mee. Het enige minpuntje misschien vind ik dat het LED lampje na het ontvangen van een sms/oproep al na 5min vanzelf uitgaat, ik snap dan ook niet echt het nut van dit lampje. Maar voor de rest prima toestel!
Ah... ik zie dat de foto's het niet meer doen.. Indien gewenst kunnen mensen mij een PM sturen, dan zal ik de foto's online zetten.

Update betreft de Snap: De telefoon begint nu kuren te vertonen. Op mirakuleuze wijze is het volume knopje aan de linkerzijde gesneuveld (doormidden gebroken) en nu mis ik dus een deel van dit knopje. Er jammer, want nu kan mn telefoon alleen nog maar op zacht en niet meer op hard. Tijd voor een nieuwe dus.

Al met al wel genoeg plezier gehad van het apparaat, nu echter met al die andere smartphones in de winkel merk je wel dat je met een enorm verouderd toestel van doen hebt. Voor Windows mobile 6.x zijn gewoon totaal geen fatsoenlijk apps te vekrijgen.. en al helemaal geen Angry Birds :( 8)7
Weet niet of het al vermeld is maar een Snap heeft mini USB en geen micro. Verder prima review ik heb je 4 sterren gegeven :) en ohja het is geen ActivySync maar ActiveSync.

[Reactie gewijzigd door N1ckk op 3 maart 2010 23:33]

Ja ben waarschijnlijk één van de weinige die mijn review ZO goed heeft gelezen dat je al die foutjes gevonden hebt.
Ik zal het direct aanpassen ;)
Bedankt!
Over 2 weken is mijn snap 2 jaar oud. Ik heb me toch paar keren geërgerd met dat scrollertje die af en toe niet werkt. Mijn snap heeft al erg veel pak rammel gekregen en vaak mee op de grond gegooid uit deze ergernis. Al bij al na 2 jaar en paar keren tegen mijn bed heb mee liggen slagen, werkt hij nu toch nog altijd uitstekend! Ik geloof dat er nog een jaartje bij kan komen voor mijn snap en hopelijk met minder ergernis. :) Allersinds zal mijn volgende smartphone zonder een scrollertje worden! Happy new year!
Op het moment is mijn SNAP de 2 jaar gepasseerd en is deze telefoon in de archief bak beland. De telefoon heeft het tot op de dag van vervanging eigenlijk prima gedaan. Nooit problemen gehad met de scroller (het balletje) .. dat is anders dan wat ik van het OS (windows mobile 6.5) kan zeggen.
Ik heb de HTC SNAP vervangen voor een HTC ChaCha (Black edition) (zie: http://www.androidworld.n...477-htc-chacha-zwart.html)
Ik wilde namelijk wel gebruik blijven maken van een QWERTY toetsenbord, maar tegelijkertijd ook van Android (na Windows Mobile 6.5 was ik een beetje Windows klaar zeg maar)
De HTC ChaCha en de SNAP zijn wat uiterlijk betreft bijna identiek, echter heeft de ChaCha geen balletje. Mocht dat balletje dus een frustratie punt zijn, dan is dat bij dezen ook direct verleden tijd. :)
Paar maanden geleden heeft het track balletje zich volledig begeven. Nooit meer track ball voor mij! Heb nu een nummeriek nokia, die zal vast wel langer mee gaan dan deze snap. Ik gebruik de snap af en toe nog wel voor de apps en daarvoor maak ik dan gebruik met de knoppen als navigatie wat het soms ook niet zo eenvoudig maakt, met het balletje kan het echt niet meer, dus niet meer geschikt voor dagelijks leven! Jammer!!

Oké, bij de chacha is het balletje verleden tijd, maar wat staan die navigatie toetsen op een rare plaats, hoe kan je nu daar navigeren met 1 hand of je moet een lange duim hebben. HTC ChaCha doet mij trouwens denken aan een chocolade reep. :p

[Reactie gewijzigd door FixUs op 12 juni 2012 21:07]