Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

loewie1984 18 juni 2009, laatste update op 16 juli 2009, 18.159 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• Accuduur
  • Featurerijk
  • Qwerty toetsenbord
  • Stabiel en snel operating system
  • Design
  • Redelijke grote community waar je steeds nieuwe dingen vandaan kunt halen

Minpunten

• Selectie van WiFi toegangspunten gaat niet altijd automatisch

Sinds drie weken ben ik de trotse eigenaar van de Nokia E71, er is al veel gezegd en geschreven over dit toestel maar toch wilde ik graag persoonlijk mijn licht er op laten schijnen.
Omdat de iPhone 3G niet voldeed aan mijn eisen heb ik besloten het toestel in de verkoop te doen en van de opbrengst een simlock vrije Nokia E71 te kopen. Het kan daarom zijn, dat de review veelal de vergelijking maakt tussen de iPhone en de E71.

Algemene beoordeling

De Nokia E71 is een geweldig toestel, featurerijk, gunstig geprijsd, stijlvol en de intuïtieve bediening maken het toestel tot een succes. Vanuit zakelijk oogpunt kan het toestel volledig de behoeften van een zakelijke gebruiker beantwoorden.

What's in the Box

In de doos treffen we de volgende zaken aan:
  • Nokia E71 inc. 2Gb Micro SDHC
  • Leren beschermhoesje
  • Stroomadapter
  • USB interface kabel
  • Handkoord
  • Bekabelde headset
  • Handleiding
  • Nokia PC Suite op CD-Rom
En ik mag wel zeggen, dat ik zeer blij ben met het aantal accessoires dat Nokia standaard heeft bijgeleverd met deze E71. Nu is er misschien niet veel bijzonders aan, een headset en stroomadapter wordt er altijd wel bijgeleverd, en een datakabel is op vandaag ook vaak standaard. Maar het beschermhoesje ben ik toch wel erg blij mee. Het toestel past er perfect in en zal er ook niet zomaar uitvallen.

Featureset

De telefoon beschikt over alle hedentendaagse snufjes die je in een smartphone mag verwachten, waar je nog tot een jaar of drie geleden consessies moest maken tussen GPS of WiFi (zoals bij bijvoorbeeld de Mio A701) is er op vandaag weinig meer te mopperen over missende features. Op deze manier kun je je telefoon dus voor tal van toepassingen gebruiken en kan het toestel een breed publiek bedienen.

Key Features:
  • 369 Mhz processor
  • A-GPS
  • Bluetooth 2.0
  • Wifi 802.11b/g
  • 3G / HSDPA
  • E-mail ondersteuning
  • 3,2 Megapixel camera met flitser
Voor een volledig overzicht van specificaties klik je hier

Bereik

Het bereik van de E71 is uitstekend te noemen, overal waar ik ben heb ik volop ontvangst en ook dat is met mijn iPhone wel eens anders geweest, de E71 daarintegen laat het niet afweten en in combinatie met mijn T-mobile abonnement ben ik sowieso verzekerd van een goede dekking.

En dat is toch wel frapant te noemen, als je kijkt naar zo'n 10 jaar geleden hoe de dekking destijds was en hoe het op vandaag is, dat is toch wel een ongelofelijke verbetering. Het beoordelingsonderdeel "bereik" is op vandaag dan ook een beetje grijs gebied naar mijn mening. Want bereik, dat valt of staat met je telecomprovider, en als het ene toestel een vol bereik laat zien en het andere toestel tegen de twee streepjes aanhikt dan laat het toestel het natuurlijk afweten, maar is er niets mis met het bereik opzichzelf.

Accuduur

Een van de belangrijkste zaken, als het aankomt op de aanschaf van een GSM vind ik de accuduur zeer belangrijk. Ik ben niet het type persoon wat zijn telefoon elke dag wil opladen, helaas was dit met mijn iPhone wel het geval. Ondanks alle stroom-besparende suggesties die hier door tweakers, en mijn medecollega's gedaan werden trok het toestel het gewoon geen 24 uur.

Nu met de Nokia E71, laad ik het toestel ééns in de 4 a 5 dagen op. Wanneer ik wat intensiever gebruik maak van de applicaties zoals Fring, Sygic McGuider en Shazam gaat hij wat sneller leeg maar wanneer ik me beperk tot bellen, sms-en, e-mail controleren en een beetje surfwerk houdt hij het toch ongelofelijk lang uit.

Gebruiksgemak

Eigenlijk is er veel geschreven over het gebruiksgemak in deze review, het toestel functioneerd snel en intuïtief, maakt gebruik van een logische onderverdeling in de groepering van menu's en werkt gewoon heel erg fijn. Ik kan me op dit moment geen fijner toestel wensen.

Design

Het design van het apparaat vind ik zeer stijlvol. De verhouding zijn naar mijn mening precies goed voor een smartphone. Het toestel is lekker plat, beschikt over een volledig qwerty toetsenbord en is mooi afgewerkt met roestvrijstaal. Ook de signalering van een nieuw e-mail/sms bericht, een gemist gesprek of een andere notificatie is zeer subtiel. Een wit oplichtende rand rondom de activeer toets, gaat met de frequentie van de ademhaling van een beer in winterslaap aan en uit :p

Bouwkwaliteit en Afwerking

De Nokia E71, voelt solide aan en ziet er afgewerkt uit. Het toestel beschikt over een goed en duidelijk afleesbaar beeldscherm. Wanneer men het apparaat in de volle zon gebruikt dan nog is de getoonde informatie zeer goed af te lezen van het display. Verder voelen de toetsen van het apparaat goed aan, en kan je na enige aanpassing redelijk met twee vingers (de duimen) typen.

Iets wat vaak vergeten wordt wanneer men een abonnement afsluit en de keuze maakt voor de telefoon is of het apparaat de abonnementsperiode wel overleeft. Vaak neem je een nieuw toestel omdat het nieuw en revolutionair is, zoals het geval is met de iPhone. Maar ik wist eigenlijk al bij het aangaan van het abonnement dat het toestel het geen twee jaar zou uitzingen om wat voor een reden dan ook. Bij de E71 heb ik wel het vertrouwen dat ik er minstens anderhalf jaar mee vooruit kan. Sommige gsm's zijn gewoon toppertjes in hun eigen klasse, neem de Nokia 6210 bijvoorbeeld, niet kapot te krijgen, superbetrouwbaar en ooit zeer gewild.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Met het Symbian S60 3d Edition operating systeem wat zich bevindt op deze Nokia, heeft Nokia denk ik goud in handen. In het stenen tijdperk van de GSM toen Nokia de immens populaire 3310 (en de solide modellen voor dit type) introduceerde werd het toestel vooral geroemd door zijn eenvoud en stabiliteit.

In de loop der jaren is het ook wel eens anders geweest wat de stabiliteit van Nokia toestellen betreft, ik heb ooit een Nokia N73 gehad die niet vooruit te branden was. Sindsdien heb ik Nokia afgezworen, maar door hernieuwde ervaringen dankzij wat kennissen die de E71 ook bezitten kan ik alleen maar positief zijn over de ervaringen tot dusver.

Het toestel reageerd snel, applicaties worden snel gestart, sluiten goed af zonder vertragingen of vasthangers zoals we die allemaal wel kennen.

Software

Goed, de Nokia E71 is dus uitgerust met het Symbian S60 3d Edition operating systeem. En ik moet eerlijk zeggen, sinds de Nokia 3310 serie en zijn voorgangers heb ik niet meer zo'n lekker systeem gehad op mijn telefoon. De bediening en de menu's zijn allemaal vrij logisch ingedeeld, je kan snel door menu's heen browsen door de navigatie knoppen te gebruiken waardoor je dus een "tab" naar links of rechts kan maken in plaats van een niveau in menu omhoog te gaan om vervolgens weer een niveau lager een andere instelling aan te passen.

Ook de beschikbaarheid van custom applicaties en toepassingen hoeft niet onder te doen voor welke andere smartphone dan ook. Natuurlijk komt de OVI store van Nokia geenszins in de buurt van de Apple store, toch zijn er applicaties beschikbaar die op beide platformen beschikbaar zijn. Het superhandige muziekherkenningsprogramma Shazam, één van de redenen waarom ik het echt jammer vond om de iPhone weg te doen, is gewoon met wat knutselen beschikbaar op de E71 en zelfs op het Windows Mobile platform.

Ovi

Een ander superprogramma is de Nokia Sportstracker, momenteel verkeerd het programma nog in beta fase maar ik ben er helemaal enthousiast van en door geworden. Het programma registreerd elke workout die je doet aan de hand van GPS bepalingen. Je snelheid, afstand, tijd en calorie verbranding wordt per workout weergegeven, met de beschikking om de resultaten na de workout te uploaden naar de Nokia Sportstracker website om je inspanningen in kaart te brengen.

Wat betreft de Nokia PC Suite, kan ik concluderen dat ook dit programma een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Waar dit vroeger nog een log en lastig stukje software was, wat moelijk deed over het tot stand brengen van een connectie met je gsm is het op vandaag een verlengstuk van je apparaat geworden: bestandsoverdracht, snel synchroniseren met Microsoft Outlook en berichtenbeheer zorgen ervoor dat je je E71 ook via je computer snel, eenvoudig en doeltreffend kan beheren.

De prijs van het toestel vind ik in verhouding met een toestel zoals de iPhone 3G zeer gunstig, voor de helft goedkoper dan een iPhone koop je een telefoon die net zoveel features bevat als de iPhone.
Ik doel dan op GPS ontvanger, 3G/HSDPA, WiFi 802.11b/g, betere fotocamera, installeren van eigen applicaties en een volledig fysiek querty toetsenbord, SDHC ondersteuning tot 16Gb en ga zo maar door.

Natuurlijk is geen een toestel echt te vergelijken met de iPhone, als het op functionaliteit aankomt, maar wat betreft specs en features valt het allemaal best mee.

Als we verder kijken dan onze iPhone neus lang is zien we ook dat in verhouding tot andere toestellen je meer GSM voor je geld krijgt. Directe prijsconcurrenten zijn bijvoorbeeld de Samsung S5230, Nokia 5800 Express Music, HTC Touch Diamond, LG KC910 Renoir, maar allen hebben mijns inziens "minor flaws" waarom ze voor mij minder geschikt zijn.

E71 op GoT

Wikipedia
Nokia E71 Community
Wordpress
E71fanatics

Het moge duidelijk zijn, de Nokia E71 is een fantastische telefoon die veel waar voor zijn geld biedt. Met de inachtneming van de vele features en de gebruiksvriendelijkheid van de software, moet ik concluderen dat dit veruit een van de beste telefoons is van deze tijd.

Fotogalerij

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

Mooie review :)

Wel even klein vraagje.

Bij features staat GPS, op de site van Nokia staat A-GPS.
Als het A-GPS is, is die nauwkeurig genoeg voor navigatie?
Nokia heeft A-GPS en GPS.
A-GPS is een manier om sneller je positie te vinden, maar dat gebruikt wel data. Door middel van A-GPS wordt ongeveer je locatie doorgegeven. Dat kan dus een kilometer ernaast zitten (mijn ervaring), en dan kan hij snel een gewone GPS-fix vinden.

[Reactie gewijzigd door M4rkP op 18 juni 2009 19:16]

Klopt. Dat A-GPS is nodig ook, want als je het uitzet (zoals ik dat laatst op reis had gedaan...) kan je gerust een paar minuten wachten voor de GPS fix, als die uberhaupt al komt! Met A-GPS aan is er niks aan de hand :)

Mocht je de E71 (of een vergelijkbaar toestel) in het buitenland willen gaan gebruiken als navigatie: Laat die A-GPS lekker aanstaan. Ten eerste gebruikt het vrij weinig data (een paar KB) en ten tweede is dataverkeer niet zo bizar duur meer. Bij T-mobile kost het in de meeste Europese landen €2 per MB en voor één MB kan je héél veel navigeren :))
Mijn ervaring is dat de E71 een bijzonder nauwkeurige GPS locatie doorgeeft. Althans, een nauwkeurigheid van 3 tot 8 meter vind ik zeer respectabel voor een telefoon.

@reviewer:

Mooie review, ik gebruik m zelf sinds april dit jaar, en sluit me volledig bij je aan. Dit is echt de telefoon waar ik al tijden op zat te wachten. Na een K750i en een HP iPAQ die beiden niet voldeden aan normale gebruikseisen voor nokia gegaan, en het is een van de betere beslissingen dit jaar geweest ;) .

Het enige minpunt aan mijn exemplaar is dat ik zo nu en dan (lees: 2 keer per maand?) een vastloper heb van het algemene menu. Als ik dat wil openen krijg ik een witte balk rechtsboven in beeld, en opent het menu niet. Alles werkt dan nog geween (bellen, sms, internet) maar als ik het menu wil zien, moet ik de telefoon uit en aan zetten.

Software update helpt niet, heb al de nieuwste firmware erop staan, even afwachten dus.

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 19 juni 2009 10:13]

@ je probleem moet ik constateren dat ik daar ook sporadisch wel eens last van heb, telefoons het zijn net computers :p
Hoe is de ervaring op het web ? Ik vraag me af hoe websites eruit zien/werken.
Ik vind de browser van de e71 eigenlijk beter als Opera Mini. Ik vind navigatie wel belangrijk en de standaard browser doet dat goed. Als je de functietoets (onderaan linkse toets op het klavier -> precies datgene met het driehoekje erop) en dan op 8 drukken en je krijgt een globaal zicht (zoals bij Opera).
De standaard browser kan ook gebruik maken van popups (en dat is voor mij belangrijk want mijn school doet een authenticatie via popups en met Opera Mini ging dat dan niet).

Ik heb ook even gewerkt met Skyfire (een andere browsers). Die werkt zeer goed (kan zeer goed overweg met Ajax) maar het invullen van formulieren is wat slecht in die browser. Ook het navigeren vind ik niet zo optimaal.
Hij is wel zeer snel en geeft een duidelijke weergaven. Maar dat is minder belangrijk voor mij.

De standaard browser loopt wel eens vast. Zo kan ie niet overweg met een formulier met een dropdown box met zeer veel elementen (op een site waar er ongeveer >1000 staan loopt ie toch even vast).

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 19 juni 2009 16:12]

Het browsen gaat opzich nog best aardig, eerst gebruikte ik de standaard browser maar die werkt toch wat minder fijn dan opera

In vergelijking met de iphone waar inzoomen gebeurt door twee vingers op het scherm van elkaar weg te bewegen, kan je bij het gebruik van opera het vergrootglas vlak, vrij over een website bewegen waarna je vergrootglas veranderd in een cursor waarmee je verschillende web-elementen kan aanklikken.

Ik hoop dat ik de vraag hiermee goed beantwoord heb.
A-GPS staat voor assisted GPS, dus eigenlijk een extra hulp voor het traditionele locatie bepalen. A-GPS gebruikt namelijk geen sattelieten om een locatie te bepalen, maar WIFI punten en GSM-masten. Hierdoor heeft het sneller een fix, maar is het minder betrouwbaar dan via sattelieten.
Kost het dan wel of geen data, oftewel vind je dit terug op je telefoon rekening wanneer je hiervan in het buitenland gebruik maakt?
Ja, A-GPS moet een connectie hebben naar een 3G/GPRS connectie. Ik had dit in eerste instantie ook niet in de gaten en kreeg dan ook een mooie rekening gepresenteerd voor data verkeer. Zorg dus dat je het uitzet of een mobiel internet abbo hebt op je telefoon.

OT:

Mooie review! Goed bezig :)
Toch merk ik dat T-Mobile op sommige plekken wel een stuk minder bereik heeft, mijn baas heeft bijvoorbeeld T-mobile en die moet soms tegen het raam gaan staan om bereik te krijgen, terwijl ikzelf eigenlijk altijd vol bereik heb. (Vodafone)

Om nog even door te gaan met de "compimenten golf" topreview trouwens :9
Dank voor de complimenten, volgens mij is T-mobile ook de kleinste van de drie grote telco's ondanks hun 5,6 miljoen abonnee's die ik laatst heb zien staan ergens, is het toch vooral vodafone en kpn die de zakelijke markt opeisen.

Desalniettemin is het bereik niet slecht te noemen, en weak spots heb je natuurlijk altijd.
Beide? Op site van nokia staat alleen A-GPS bij de specs.

Okee :)
Helpt dat nog veel dan? Snelle(re) koude start fix?
Als je Psiloc Connect gebruikt, kun je het enige minpuntje wegstrepen.
ik snap er niks meer van met mijn e71 ook na de laatste firmware update nog steeds zo goed als nooit gps verbinding het duur meestal 30min voor dat het hem lukt als het hem uberhaubt wel lukt grrr
Je moet even controleren of je a-gps ingesteld hebt staan of alleen gps. Standaard zou het a-gps moeten zijn maar het kan natuurlijk altijd dat door de e.o.a. reden dit niet het geval is. Ik heb direct een fix binnen 1 minuut zelfs met software v300.21.012 van 18-6-2009