Asus M3N72-D Review

Qurius 30 november 2009, laatste update op 30 november 2009, 829 views

Asus M3N72-D

Pluspunten

• zeer uitgebreide features
  • makkelijk uitbreidbaar en updatebaar

Minpunten

• slechte layout
  • sommige features onbruikbaar
  • rare sata poorten

Layout Score: 2
Beweegreden:

ik wou overstappen naar een phenom x4 940; maar ik zat vast aan mijn nvidia 9600gt's. die wou ik niet zomaar weggooien aangezien ze in SLI net zo krachtig als een 4870 zijn.

Algemene indruk:

Mijn eerste indruk was: wow! zo'n flashy doos van ASUS, die dan ook nog eens tot de nok vol zit met schroefjes, boekjes kabeltjes en brackets deed wel even mijn ogen opengaan. Meteen heb ik even het moederbord onder de loep genomen om te kijken waar de sata aansluitingen e.d. moesten komen. Aii! de sata aansluitingen zaten aan de rechter onderkant, en dan ook nog eens 90graden gedraaid. ik zag de bui al hangen, aangezien mijn kast maar een bescheiden Sonata 3 is.

Inbouw + Layout van het moederbord:

De inbouw was een ware ramp. ik heb er zeker 4u over gedaan om alles aangesloten en geinstalleerd te krijgen. de sata poorten die "makkelijk" te bereiken waren deden het niet; -het heeft iets te maken met nvidia RAID AHCI driver, maar aangezien ik niks van RAID afwist, en weet, weet ik nog steeds niet wat dat is- en dus moest ik de 4 rode sata poorten gebruiken; die echt enorm ellendig zitten. ik heb als het ware de sata kabels door de hardeschijfrack moeten leiden om ze er fatsoenlijk in te krijgen. eenmaal de sata op zn plaats, was het de beurt aan mn cpu-koeler om amok te maken. bij mijn vorige moederbord (MSI K9N SLI) kon ik de koeler buiten de kast monteren en het moederbord met koeler enal in de kast doen. hier ging dat niet, en voor ik het wist zat ik blind mijn cpu koeler erop te froemselen, wel met succes als uitkomst.
Verder zijn de connectie-poorten (om ze even zo te noemen); dus de : USB, firewire, I/O, etc helemaal onderaan geplaatst. voor mijn cardreader ging het nog net, maar een floppy drive was onmogelijk geweest om aan te sluiten, aangezien al de kabels langs een videokaart moeten (ik heb SLI en de onderste videokaart hangt dan nog nčt niet over die connectoren).
over het algemeen vrees ik de dag dat er iets gewijzigd moet worden aan de computer, ik vind persoonlijk dat de pci-e sloten naar boven hadden gemoeten, zoals bij mijn oude bord. Hierdoor is er veel meer plaats van onder om de sata en connectie-poorten* aan te sluiten.
Die dag is de de aankomende Scythe Ninja 2 ... dat word een nieuwe kast.

Features:

De features zijn de hoofdreden dat ik dit bord gekocht heb.
belangrijkste reden : SLI (750a SLI chipset) en de ondersteuning voor 140W cpu's (en dus een beetje futureproof)

AMD AM2+/AM2 Platform
Support latest AMD Phenom ™ Quad-Core Processor
Dual-Channel DDR2 -1066/800/667
Instant Internet Access with ASUS Express Gate
NVIDIA Hybrid SLI™ and DX10 Support
4+1 Phase Power Design
User Friendly Q-Shield Design
Support 45nm Phenom™ II CPU

Prestatie, stabiliteit, betrouwbaarheid en compatibiliteit:

Het moederbord is lekker stabiel, heb eerlijk gezegd nog geen crash of wat dan ook meegemaakt. alles is rock solid; hart touching :P. prestaties zijn goed, alles is stabiel en foutloos. ik heb nog niks geks meegemaakt.

Drivers werken perfect met windows 7 en vista 64, ookal gebruik ik eigenlijk 100% Windows XP (ik gebruik zelfs nog de installatie van mn vorige cpu).

Overklokbaarheid:

De overclockbaarheid is prima. er zijn immens veel functies. tot nu toe heb ik het voltage nog niet veranderd (toch al tot 3.5 gekomen met een arctic freezer :D). het echt oc'en met voltages e.d. meot ik me nog eens op toeleggen, maar voorlopig is deze koeler toch te timide voor zulke acties. vandaar komt er aan scythe ninja 2 naar mijn adres !

Ondersteuning door ASUS:

Tot nu toe prima, aangezien er verschillende updates zijn geweest (voor phenom II en voor 140W cpus (955))

het bord kostte 80¤. dit vind ik een mooie prijs. aangezien ik een man ben die mobos van veel meer als 75¤ weggegooid geld vind, immers vcore, fsb en multi is meer dan genoeg om al een flinke oc te maken.

huidige status van de kast (wanordelijk, kast te klein jwz)

UPDATE: moederbord heeft de geest gegeven na 3 maanden gebruikte te zijn :s.
De Onboard LAN kapte er heel vaak mee (vooral tijdens LANs was dit een prob, thuis heb ik wireless); het bord was zo onstabiel als wat, de pc viel meer dan eens uit terwijl hij gewoon stond te idelen.
Ik ben nu overgestapt naar een AMD 790X chipset, tenminste meer zekerheid en stabiliteit...

• Phenom II X4 940 Black Edition
  • Patriot 2x2GB PC6400 CL5
  • 2x Sparkle 9600GT in SLI
  • Arctic Freezer 64 Pro (Dual fan mod)
  • Linksys WMP54G
  • Windows 7

Heb jij ook een Asus M3N72-D?