Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB Review

mbrb 3 augustus 2009, laatste update op 4 augustus 2009, 5.607 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB

Pluspunten

• snelheid

Minpunten

• prijs per GB is relatief hoog

Na alle verhalen over SSD's toch benieuwd geworden. Beetje lopen vergelijken, alle verhalen over controllers en dergelijke gelezen (anandtech; deze site). Toen de nieuwe generatie Intels werd vrijgegeven, vond ik de prijs / prestatie verhouding eindelijk redelijk worden. Nog steeds duur per GB, maar zoveel GB heb ik ook weer niet nodig voor mijn programma's en data kan ik wel kwijt op de 1,5TB aan externe schijven die ik in de afgelopen jaren verzameld heb.

Na prima / snelle levering van Salland automatisering had ik vervolgens een keurig doosje liggen. Volgende vraag: in welke computer moeten we dit ding stoppen. Als laptop vind ik 80GB te weinig omdat ik niet altijd zin heb om externe schijven mee te dragen. Voor een Mac Mini (2 Ghz intel) is het echter perfect.

De mini dus opgehaald met plamuurmes en al. Meteen even het geheugen verdubbeld naar 2GB en de Intel erin gezet.

Eerste keer booten. Wow. Idioot snel. Het is natuurlijk een verse installatie van OS X maar dan nog. Om een indruk te geven heb ik video op youtube gezet: http://www.youtube.com/watch?v=lF9iRdgbo1E

Voor degenen die OS X niet hebben: dit is best wel rap :-)

Afijn, we zullen wel zien hoe de gevreesde performance degradatie uitpakt. Tot die tijd ben ik tevreden.

---

Nog wat benchmarks (koude start applicatie - dus voor de eerste keer):
- photoshop cs3: 5 seconden
- firefox 3.5: 2 seconden
- openoffice 3.1 nieuw tekstdocument: 5 seconden
- safari 4: < 1 seconde

ter vergelijking: op mijn MBP penryn 2.4 met "gewone" 250GB sata drive doet photoshop er meer dan 20 seconden over......

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB?

Dat ziet er lekker rap uit in dat filmpje, zeker het starten van iPhoto (wel kleine library?).
Welke Mac Mini heb je trouwens? De recentere modellen hebben namelijk 3.0 gbit/s sata poorten i.t.t. oudere modellen die maximaal 1.5 gbit/s aankunnen. Nu heeft mijn Macbook het laatste dus ik vraag me af of een snelle SSD met zo'n controller erg vertraagd wordt.
mini van model dat in augustus 2007 is gelanceerd, met 2.0ghz. Volgens mij is sata beperkt tot 1.5gigabit in dit model.

Inderdaad is de iphoto library heel klein, dus dat is niet helemaal eerlijk. Ik zal binnenkort wat representatievere benchmarks met photoshop CS3 uitvoeren.
Wel een erg korte review, maar had niet door dat je zo snel op kon starten! Zeer zeker zijn geld waard!
30 sec en je kan al zitten browsen, dat is idd wel erg snel :O
hmm ik heb dan geen macbook, maar mijn xp staat in 21 seconden.
heb dan wel een raptor erin zitten.

Het had leuker geweest als je b.v. ook even een testje met de orginele schijf in had gedaan.
SSD's zijn echt geweldig. Mijn WIndows 7 opstarten duurt 20 seconden, hele computer opstarten (inclusief bios wachten) 45 seconden. Onwaarschijnlijk! En dan het werken met de computer, nauwelijks nog wachttijden. Wat mij betreft het geld meer dan waard (120GiB OCZ Vertex)
Het zou geweldig zijn als je een HDTune zou kunnen draaien ;)
Sommige schijven geven dan een aparte benchmark, maar het geeft een idee van hoe hard ze werken.
Ik heb dezelfde Intel SSD G2 80GB.
Windows 7 doet er ongeveer 15 seconden over tot het inlogscherm! En dat is inclusief de fancy Windows bootlogo animatie.
Photoshop CS4 start daarna binnen 4 seconden op.

Het is gewoon heel grappig om dat te ervaren!

Aangaande de HD tune vraag van hierboven. Bij mij is dat ongeveer:

Hitachi 250 / WD 320 - 65MB per seconde
Samsung 1TB - 110MB per seconde
Intel SSD - 235MB per seconde
Ik heb zelf een SSD in my MacBook Pro (juni 2009). Build To Order.
Mac OS X is idd erug snel :-) En dat met max 150MB/s.

In mijn Mac Pro (early-2008) heb ik een OCZ Vertex Turbo. Specs 270MB/s lezen.
Gruwelijk gewoon :D

Ik zelf heb ook niet veel data, en dat wat ik heb staat op een NAS.
Bepaalde dingen heb ik wel op een aparte disk gezet. Zoals het opnemen van WoW filmpjes (ingame recording) en torents, downloads enzo.
Het gaat uiteindelijk niet om die snelheden, die zul je maar zelden bereiken. Dit zijn namelijk de sequentiele snelheden en daarvoor zul je heel wat grote dingen heen en weer moeten kopieren wil je die kunnen halen. Voor gewoon desktop gebruik zijn de random read/write snelheden dan ook vele malen interessanter (veel kleine files op verschillende plekken op de ssd) en dat is waar de Intel X25-m nog steeds een pole position in heeft hoewel andere merken er anders ook heel erg dicht in de buurt zitten. Het verschil is eigenlijk god merkbaar bij het draaien van een benchmark.
je linkje van anandtech staat er niet bij! :)