Specificaties 13,3" (3200x1800 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell Latitude 7370-J56MR Review

Titan_FoxTestpanel 9 mei 2016, laatste update op 3 mei 2017, 2.568 views

Dell Latitude 7370-J56MR (Testpanel)

Mooie doch prijzige ultrabook met schoonheidsfoutjes

Pluspunten

• Prachtig design
  • Stevige behuizing
  • Mooi verlicht en goed uitgewerkt toetsenbord
  • Aparte "muisknoppen" onder touchpad i.p.v. klikfunctie in touchpad zelf
  • Geruisloos door passieve koeling

Minpunten

• Erg prijzig
  • Matige accuduur, zelfs met 43W/h exemplaar
  • Felle witte LED als microfoon wordt uitgeschakeld
  • QHD+ resolutie draagt weinig bij; helderheid valt erg tegen
  • Wordt aardig warm bij zwaardere taken
  • Onhandige locatie voor matige camera
  • Behuizing en keyboard gevoelig voor vlekken
  • 4G / LTE modules (WWAN) niet bij Dell verkrijgbaar

Na diverse malen mee te hebben gedaan bij acties van Tweakers.net heb ik eindelijk geluk; ik ben een van de zes gelukkige winnaars en mag het meest uitgebreide model van de de Dell Latitude 7370 testen; de J56MR. Het toeval wil dat ik vandaag ook jarig ben – een mooier cadeau had ik mij niet kunnen wensen !

Er zijn in Nederland momenteel 4 verschillende configuraties beschikbaar, die op het moment van schrijven in de Pricewatch staan met prijzen variėrend tussen de ¤ 1,859,61 voor het goedkoopste (spreek : minst dure) model en ¤ 2.261,34 voor het meest uitgebreide model.

Uitpakken

Zoals we inmiddels van Dell gewend zijn worden laptops in een nogal saaie kartonnen doos geleverd waar enkel het Dell logo op vermeldt staat en er een sticker met een korte samenvatting van de specificaties aan de zijkant zit geplakt.

De Latitude zit in een zachte kunststof folie verpakt die met kartonnetjes op haar plek wordt gehouden zodat ze niet kan schuiven tijdens transport. Voor de rest zit er een 45 Watt Type-C lader bij met bijpassende stroomkabel. De kabellengte betreft 90cm voor het 220v snoer en 180cm voor de DC-kabel die je in je in de ultrabook prikt. De totale lengte (incl. de lader zelf) is grofweg 280cm (2,8 meter).

Wat betreft papierwerk is het magertjes; een papiertje met garantievoorwaarden. Ook zitten er twee DVD’s bij; eentje met een OEM versie van de 64-bits versie van Windows 10 Pro en een “Resource Media” schijf met drivers en programmatuur. Bij Dell hebben ze er blijkbaar niet bij stil gestaan dat de Latitude 7370 zonder optische drive wordt geleverd, dus ben je na een systeemcrash afhankelijk van een externe PC met DVD-drive of internetverbinding zodat je de stuurprogramma’s via een USB-stick naar de Latitude kunt kopiėren. Het was handiger geweest als Dell er voor had gekozen om een USB-stick met Windows 10 en bijbehorende drivers / software mee te leveren. Met een adviesprijs van dik ¤ 2.250,- had dit in mijn optiek niet mogen ontbreken.

De laptop ziet er erg netjes uit. Het model dat ik mag testen (J56MR) heeft een deksel die (deels) bestaat uit koolstofvezel waar het glimmende zwarte Dell-logo subtiel in is verwerkt. Mijn eerste gedachte was dat dit materiaal voor een heel stevige top-cover zou zorgen, maar dit lijkt op het eerste oog een beetje tegen te vallen. Als het scherm is open geklapt en ik het bij beide punten vast pak kun je het scherm vrij makkelijk laten buigen, waardoor het een ietwat flexibele indruk achter laat.
- edit 14-05-2016 -
In mijn eerste bevindingen meldde ik dan ook dat ik niet de indruk had dat dit een laptop zou zijn die bedoeld is voor onvoorzichtige gebruikers. Deze bevinding wil ik bij deze rectificeren. Een goede vriend van mij is veel onderweg en heeft een zakelijke laptop van HP. Ik heb hem deze Latitude laten zien. Hij was onder de indruk van de bouwkwaliteit, de scharnieren en de top-cover. In zijn optiek is deze Dell beduidend steviger dan de laptop die hij momenteel van zijn werk heeft. Daarom heb ik de bouwkwaliteit als pluspunt bij de beoordelingen vermeld en de categorie "Bouwkwaliteit en Robuustheid" een score van 5 sterren gegeven.

Specificaties

Zoals ik in de inleiding beschreef zijn er op dit moment 4 verschillende versies van de Dell Latitude 7370. Wat direct opvalt is dat enkel het duurste model afwijkende hardware heeft, terwijl de overige drie modellen vrijwel identiek zijn. In mijn review houd ik het bij de hardware die in mijn review-exemplaar zit.
Processor & Chipset :
De J56MR versie van de Dell Latitude 7370 bevat een Intel® Core™ m7-6Y75 processor van de “Skylake” generatie. Deze 64-bits processor wordt op 14nm geproduceerd en beschikt over 512Kb L2 cache (256Kb x2), 4MB “Intel Smart Cache”, 2 kernen met 4 threads en draait standaard op 1.2 GHz (met een maximale turbo van 3.1 GHz). Het TDP ligt bij slechts 4,5 Watt.

Op het gebied van virtualisatie is er ondersteuning voor o.a. vPro, VT-x (met Extended Page Tables), en VT-d (voor Directed I/O). Ook qua beveiliging zit het wel snor; AES-NI, Secure Key, Intel SGX / MPX en Trusted Execution Technologie zijn aanwezig in deze processor.

De Intel® Core™ m7-6Y75 processor wordt bijgestaan door een Intel® HD Graphics 515 GPU die op 300 MHz draait (1GHz dynamisch). Uiteraard is er ondersteuning voor 4K content (op 60Hz), DirectX 12 en OpenGL 4.4. Deze GPU maakt gebruik van het interne werkgeheugen en heeft dus geen eigen “dedicated” video-RAM.

Overige specificaties vind je op :

Na het nodige zoekwerk heb ik ontdekt dat deze processor ondersteund wordt door een “Intel ID190C 08 Northbridge” en “ID9D46 21 Southbridge” chipset.
RAM :
Over het RAM-geheugen kunnen we verder kort zijn; alle vier de modellen worden standaard geleverd met 8 GB LPDDR3 (SODIMM) RAM-geheugen dat haar werk doet op 1866 MHz. De maximale hoeveelheid werkgeheugen bedraagt 16 GB. Op de Amerikaanse website van Dell staat overigens dat deze modellen met 1600 MHz werkgeheugen worden geleverd. In de BIOS staat standaard 1600 MHz geselecteerd – dit kun je probleemloos wijzigen naar 1866 MHz. Uitbreiden lijkt nogal omslachtig; de modules zitten, zover ik heb dat kunnen ontdekken, ergens onder het toetsenbord. Hierdoor moet het hele moederbord worden verwijderd om er aan te kunnen.

Opslag :
Voor de opslag heeft Dell bij dit model gekozen voor een NVMe SSD in M.2 2280-formaat, met een capaciteit van 256 GB. Intern verloopt de communicatie via de PCIe interface, waardoor er hogere doorvoersnelheden mogelijk zijn dan via een traditionele SATA-controller.

De SSD die Dell bij mijn Latitude levert betreft een Toshiba THNSN5256GPU7. Dit betreft een SSD van de laatste XG3-series.

Enkele specificaties :

Form Factor : M.2 Type 2280 (enkelzijdige module)
Connector Type : M.2 M
Prestaties sequentieel lezen : 2516 MB/sec.
Prestaties sequentieel schrijven : 1572 MB/sec.

Opmerking :
Bij de Latitude 7370 met 128GB (WF1WN) is dit overigens anders geregeld; de communicatie van deze SSD loopt hier niet via de PCIe-bus zoals bij de overige modellen, maar via een SATA3-controller. Dat wil zeggen dat deze controller een potentiėle 'bottleneck' zal vormen bij vlottere SSD's.
Uitbreidingen Intern :
Binnen in deze laptop zijn drie M.2 sleuven aanwezig. Twee worden er bereids gebruikt door de SSD en WLAN/WiGig kaartjes. De derde slot is nog leeg en kan worden gebruikt voor een WWAN kaart i.c.m. de SIM-kaart sleuf aan de linkerzijde van de laptop.

Connectiviteit :
Qua aansluitingen heeft Dell het simpel gehouden; aan de linkerzijde zijn twee Thunderbolt-3 aansluitingen aanwezig die tevens dienst doen als USB-C connector met USB 3.1 ondersteuning. Verder zijn er aan deze zijde een micro-HDMI aansluiting alsmede een micro-SIM-kaart slot te vinden.

Aan de rechterzijde zit een sleuf voor een micro-SD (4.0) kaart, een gecombineerde audio-poort (3,5mm Jackplug), een USB-A aansluiting (USB 3.0) met “Power Share” en een montagepunt voor een Kensington-slot. De voorzijde van de laptop bevat ook nog een witte LED die geactiveerd wordt zodra de oplader wordt aangesloten en de accu wordt opgeladen.

Netwerk :
Doordat de Latitude 7370 zoals de meeste ultrabooks erg dun is (1,43cm) was er logischerwijs geen plek voor een traditionele RJ-45 connector voor LAN-kabels. Er zijn USB LAN-adapters, maar die worden niet meegeleverd. Verbinden gaat standaard enkel d.m.v. een WLAN verbinding of via een optionele WWAN-adapter waarmee mobiele verbindingen mogelijk worden.

De WLAN adapter die Dell levert betreft een Intel® Dual Band Wireless-AC 8260 802.11ac + Bluetooth® 4.2 LE Wireless Card. Dit betreft zoals de titel doet vermoeden een 2-in-1 kaart; WLAN tot 802.11ac plus een Bluetooth 4.2 adapter.

Voor mobiele verbindingen kan er een (interne) WWAN adapter worden ingestoken die is voorzien van een Qualcomm® Snapdragon™ X7 LTE (DW5811e) chipset.
- edit 18-05-2016 -
Deze Latitude wordt standaard zonder 4G/LTE (WWAN) module geleverd, zodat je voor de connectiviteit op WIFI bent aangewezen. Aangezien er wel de mogelijkheid is om een dergelijke module in te bouwen en er een SIM-kaartslot aanwezig is heb ik navraag gedaan bij Dell. Deze geeft aan dat er enkel een "broadband internetmodule" van Verizon beschikbaar is, waarvan er niet gegarandeerd kan worden dat deze ook buiten de VS werkt.

Als je onderweg wilt kunnen werken zonder dat er een toegankelijk WIFI-netwerk aanwezig is zit je dus met een uitdaging. Uiteraard is er de mogelijkheid om een dongle voor mobiel internet aan te schaffen, maar doordat er slechts 1 USB type-A aansluiting aanwezig is, is dit geen heel interessante optie. Bovendien slijt deze connector bij veelvoudig gebruik en loop je het risico dat de dongle in een onvoorzichtig moment kan afbreken.

De enige oplossing is om de betreffende module ergens online te kopen. Hier in Nederland zijn ze peperduur; verwacht hier bedragen tussen de ¤ 100,- en ¤ 250,-

Let wel op dat de betreffende kaart ook ondersteuning voor de juiste LTE frequenties heeft. Voor Nederland en Belgiė gelden de B3, B7 en B20 frequenties. Voor Belgiė komen daar overigens nog de B38 en B42 frequentiebanden bij.

Voor Nederland zou je gebruik kunnen maken van een module met de Huawei ME906E chipset. Deze staat op dit moment voor zo'n $ 47,- te koop bij Ali Express.
Beveiliging :
Op het gebied van beveiliging worden diverse protocollen ondersteund. Voor Windows 7 en 8(.1) is dat het TPM protocol met 1.2 – FIPS 140-2 + TCG. Er is certificering voor TPM 2.0 – FIPS 140-2 + TCG, maar enkel i.c.m. Windows 10 (lente 2016). Verder is er de mogelijkheid om een optionele Touch Fingerprint Reader / FIPS 201 SmartCard reader of contactloze SmartCard NFC reader te bestellen. In mijn review-exemplaar lijkt de NFC-reader aanwezig; in het Apparaatbeheer van Windows wordt deze aangeduid met “NFC Proximity Provider”.

Er kan gebruik gemaakt worden van “Dell Control Vault 2.0”; een hardwarematig beveiligingsmechanisme dat wachtwoorden, biometrische data en codes in een stuk firmware weg schrijft zodat deze ontoegankelijk zijn voor malware. Het lijkt op TPM (Trusted Platform Module), maar biedt enkele andere features waaronder het bewaren en verwerken van code via een beveiligde processor, het gebruik van persoonlijke authenticatie (SmartCard, contactloos of vingerafdruk) en ondersteuning voor diverse algoritmes (waaronder Suite B of ECC).

Ook zijn er mogelijkheden tot het traceren van je machine via Computrace en kan de werkomgeving worden afgeschermd m.b.v. Dell’s Protected Workspace (abonnement, eerste jaar inbegrepen bij aankoop) en encryptiesoftware.
Display :
Dell verkoopt deze reeks met schermen die de marketingkreet “InfinityEdge” meekrijgen, waardoor ze naar hun zeggen een 13,3” scherm in het frame van een 12” laptop hebben gestoken. Hun bewering dat dit display “vrijwel geen randen” heeft vind ik ook wat overdreven. De voelbare bezels die links en rechts van het scherm liggen zijn ongeveer 1mm breed. Aan de bovenzijde is het 4mm en aan de onderzijde maar liefst 1,9cm. Zodra het scherm wordt ingeschakeld verandert dit aanzienlijk aangezien er in het LCD-paneel zelf ook nog een flinke zwarte, glanzende rand zit verwerkt – iets wat mijn 23” Philips Gioco monitor ook heeft. De effectieve bezel tot aan de rand van het werkbare beeld bedraagt links en rechts uiteindelijk 0,5cm en boven 0,8cm. Aan de onderkant verandert er verder niks; dit blijft 1,9cm. In laptoptermen is dit natuurlijk heel bescheiden, maar toch voelt het een beetje alsof ze hebben zitten vals spelen.

Mijn model beschikt over een 13,3” “Anti-Glare” touchscreen met een QHD+ resolutie van 3200x1800 pixels. Om eerlijk te zijn vind ik deze resolutie wel belachelijk hoog voor dit formaat scherm. Zeker vanwege het feit dat de Intel® HD Graphics 515 absoluut geen krachtpatser is en bovendien geen “dedicated” video-RAM heeft, zou ik het bij 1920x1080 pixels houden.

De helderheid is voldoende voor binnen, maar buiten in een zonnige omgeving werken wordt al wat lastiger. De kijkhoeken van dit IPS-paneel zijn op zich prima, maar zodra je er niet recht voor zit wordt het beeld snel donkerder. Het is nog steeds vele malen beter dan een TN-paneel, maar beduidend minder goed dan het AH-IPS paneel van mijn Philips Gioco monitor. Het touchscreen werkt prettig en is nauwkeurig genoeg.

Webcam :
Bij de plaatsing van de webcam zet ik mijn vraagtekens. Vanwege de dunne bezels is de onderkant van het scherm de enige plek om deze te verwerken. Zolang deze Latitude op een dockingstation of laptopkoeler staat is dat nog redelijk te doen. De camera zit echter links onder het scherm, waardoor je gesprekspartner je nooit recht van voren ziet. Indien je deze ultrabook direct op je bureau zet en het scherm naar achteren kantelt, zal de ontvangende partij van je videoconversatie prima in staat zijn om de binnenkant van je neusgaten te bestuderen en mogelijk alle respect voor je verliezen. Ik begrijp de noodzaak van een webcam bij een zakelijke laptop, maar dit is verre van ideaal.
Geluid :
Het geluid in deze Latitude wordt verzorgd door Realtek’s ALC 3246 processor. Aangezien ik moeite heb om hier informatie over te vinden ga ik er van uit dat het een “rebranded” stereo-processor is. Bij Realtek worden er voor de meeste audio-codecs 3 cijfers gebruikt, waarbij het eerste cijfer het aantal kanalen aangeeft. Een ALC 2xx betreft een stereo-chip, een ALC 6xx is een 6-kanaals (5.1) chip en een ALC 8xx houdt in dat het om een 8-kanaals (of 7.1) codec gaat.

In de “Dell Audio” applicatie kan ik inderdaad enkel voor een stereoconfiguratie kiezen, wat gezien de enkele 3,5mm stereo Jackplug ook logisch is. Meer-kanaals geluid is mogelijk, maar enkel via de “Intel Display Audio” (micro-HDMI) uitgang. In het Apparaat Beheer van Windows wordt deze als “Realtek High Definition Audio” weergegeven, wat in ieder geval een indicatie is dat het geluid prima in orde zal zijn mits je een koptelefoon of versterker gebruikt.

De speakers vallen helaas een beetje tegen. Het geluid is flets en mist iedere vorm van lage tonen. Wel heb ik de meeste effecten via de Dell Audio applicatie uitgeschakeld die betrekking hebben op de "MaxxAudio Pro" technologie. Daarna was er redelijk naar te luisteren. Voor (video-)conversaties zijn de luidsprekers prima. Daar is deze laptop ook voor bedoeld. Je kunt er onderweg en in je hotelkamer mee naar Netflix kijken, maar als je lekker naar muziek wilt luisteren raad ik toch echt een headset aan.
Keyboard :
Het toetsenbord verdient pluspunten. De toetsen liggen (voor mij) op een plezierige afstand van elkaar, bieden voldoende “travel” en geven een goed gevoel tijdens het typen. De achtergrondverlichting heeft 3 instellingen; uitgeschakeld, lage lichtopbrengst en hoge lichtopbrengst. Dit kan tijdens gebruik met de FN+F10 toets worden gewijzigd. Ook zijn er mogelijkheden om dit in de BIOS te regelen. Zo kunnen de tijdsduur en helderheid van de verlichting voor zowel batterij- als netstroomgebruik worden geconfigureerd.

Het enige minpunt is dat er een felle LED bij de F4 toets gaat branden zodra je de microfoon uitschakelt. Of je dit softwarematig of via de BIOS doet maakt niet uit. Uit privacyoverwegingen vind ik het niet plezierig als de camera en microfoon standaard zijn ingeschakeld. Normaliter schakel ik dit dus ook uit in de BIOS, maar Dell neemt mij dit blijkbaar niet in dank af.
Touchpad :
Ook het touchpad is netjes afgewerkt en ligt gecentreerd in de palmrest. De knoppen hiervan voelen stevig aan en geven een duidelijke “klik” bij indrukken. Nu zal mijn voorkeur altijd naar een muis uit gaan, maar mocht je daar geen plek voor hebben kun je je ook prima met de touchpad redden. Het powerknopje voor de Latitude zit overigens rechtsboven in de palmrest en bevat een subtiel wit LEDje dat verder niet storend is.

Een heel groot voordeel is dat er traditionele "muisknoppen" onder het touchpad zitten. Persoonlijk vind ik dit vele malen fijner dan de touchpads waar de klikfunctie in het touch-gedeelte is verwerkt. Dit zorgt namelijk vaak voor het verschuiven van de cursor zodra je het touchpad indrukt.
Behuizing :
De behuizing zelf voelt wat stroef en rubberachtig aan. Ik kwam er al snel achter dat deze keus erg gevoelig is voor (vette) vingerafdrukken.

Overigens blijkt deze J56MR-versie toch niet de meest uitgebreide configuratie te zijn; de optionele vingerafdruklezer of FIPS 201-SmartCard reader zijn niet aanwezig. Wel levert Dell deze configuratie standaard met de grotere 43W/h batterij en lijkt NFC bereids geļntegreerd te zijn als ik Windows Apparaatbeheer moet geloven.

Dell is wel wat erg optimistisch geweest met het gewicht; Dell UK meldt dat alle configuraties 1,12kg wegen, terwijl mijn model 1,25kg weegt. Dat is toch 130 gram meer – zeg maar het gewicht van een smartphone. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het touchscreen en de grotere accu.

Wat het reviewen wel lastiger maakt is dat mijn configuratie (met QHD+ en touchscreen) momenteel niet op de Nederlandse en Amerikaanse Dell website te vinden is. Daar bieden ze enkel de FHD-variant zonder touchscreen aan. Enkel de UK-website biedt dit model aan.

De scharnieren voelen degelijk aan. Ik heb niet het gevoel dat hier bij normaal gebruik problemen mee zullen ontstaan.
Software :
Standaard wordt deze reeks Latitude’s met Windows 7 Professional geleverd. Er wordt een upgrade-DVD meegeleverd van Windows 10 Pro (64-bit). Aan die DVD’s heb je zoals eerder vermeld niet zo heel veel omdat de Latitude 7370 zonder DVD-drive wordt geleverd. Wel kan deze upgrade online worden uitgevoerd. Na een dag verscheen bij mij al de melding om te upgraden naar Windows 10.

Wat mij wel tegenviel is dat je bij zo'n duur apparaat wordt afgescheept met een proefversie van Microsoft Office 2016 (Office365). Hier werd ik dus blij gemaakt met een dooie mus.

Benchmarks

Uiteraard mogen benchmarks niet ontbreken. Op die manier krijg je als consument een aardig idee wat je van dit apparaat kunt verwachten. De tests heb ik uitgevoerd in Windows 7 Professional (64-bit), omdat dit standaard was geļnstalleerd op deze ultrabook. Wel heb ik er eerst zorg voor gedragen dat alle bloatware was verwijderd en zowel Windows alsmede de drivers up-to-date waren.
Geekbench 3 (32-bits) :
Aangezien er voor de 64-bits versie moet worden betaald en ik niet zo veel zin heb om ¤ 13,99 voor een licentie te betalen die ik slechts 1x zal gebruiken ben ik beperkt tot de 32-bits test. Hiermee behaalde ik de volgende scores :

– Single-core : 2499 punten
– Multi-core : 3936 punten

Het is moeilijk om dit binnen perspectief te plaatsen omdat het laagste resultaat, die via de Geekbench website te achterhalen valt, de Intel Core i7-3770K processor is die in een 64-bits Mac Pro systeem zit. Deze haalt respectievelijk 4257 en 17531 punten op single- en multi-core tests.
FutureMark 3DMark 11 :
Dat de Intel® HD Graphics 515 GPU geen krachtpatser is wordt pijnlijk duidelijk in 3DMark ‘11 van Futuremark. Deze benchmark heb ik op “Entry Level” gedraaid, die een resolutie van 1024x600 pixels gebruikt om het enigermate acceptabel te houden. De desktop resolutie had ik bereids naar beneden gezet op 1920x1080 pixels. Gedurende de benchmark varieerde het aantal frames per seconde (FPS) tussen de 1,5 en 15 FPS.

De score die er uiteindelijk uit kwam rollen bedroeg 1686 punten. Dit zit tussen AMD’s Radeon HD 4830 uit 2008 (1660 punten) en de Geforce 8300 van nVidia uit 2007 (1700 punten). Voor een ultrabook uit 2016 van (ruim) ¤ 2.250,- is dit – met het oog op de hoge resolutie van 3200x1800 pixels – in mijn optiek onacceptabel.

Uiteraard begrijp ik dat dit een zakelijke laptop is die niet bedoeld is om games mee te spelen, maar ik had eerlijk gezegd meer verwacht van een dergelijk duur apparaat. De keerzijde is natuurlijk wel dat deze score wordt behaald met een CPU / GPU combinatie die tevreden is met een TDP van zo’n 4,5 Watt, terwijl de Radeon HD 4830 (RV770) een TDP had van 110 Watt en de Geforce 8300 (G86) zo’n 40 Watt nodig had.
PCMark 8 :
Belangrijker dan 3DMark is het benchmarkprogramma “PCMark”. Dit stukje software test je apparaat voor diverse soorten gebruik. De gratis versie die ik heb gedownload laat 3 categorieėn toe; “Home”, “Creative” en “Work”, die ik hieronder kort zal toelichten. Ik heb de tests uitgevoerd met desktopresoluties van 3200x1800 en 1920x1080 pixels. Voor iedere test is er een “Conventional” (niet-geoptimaliseerde) variant als ook een “OpenCL Optimized” benchmark. Overigens kreeg ik hier de melding “Graphics not recognized”.

Getest met Windows 7 Professional (64-bits).

Home Test
De “Home” benchmark bevat test met betrekking tot browsen, schrijven, het spelen van games, beeldbewerking en videochat.

Creative Test
Bij de “Creative” benchmark worden zaken als browsen, beeldbewerking, videobewerking, videochat met meerdere gebruikers, hercodering van mediabestanden en het spelen van games getest.

Work Test
Als laatste is er nog de “Work” benchmark. Hierin worden zaken als het schrijven van documenten, beheren van spreadsheets en video-chats uitgevoerd en getest.

Resultaat Home Test (desktop 1920x1080)

Home Test (conventional) : 2041 punten
Home Test (OpenCL Optimized) : 2437 punten (+ 19%)

Resultaat Home Test (desktop 3200x1800)

Home Test (conventional) : 1968 punten
Home Test (OpenCL Optimized) : 2506 punten (+ 27%)

Resultaat Creative Test (desktop 1920x1080)

Creative Test (conventional) : 1732 punten
Creative Test (OpenCL Optimized) : 2588 punten (+ 49%)

Resultaat Creative Test (desktop 3200x1800)

Creative Test (conventional) : 1751 punten
Creative Test (OpenCL Optimized) : 2690 punten (+ 54%)

Resultaat Work Test (desktop 1920x1080)

Creative Test (conventional) : 2513 punten
Creative Test (OpenCL Optimized) : 3649 punten (+ 45%)

Resultaat Work Test (desktop 3200x1800)

Creative Test (conventional) : 2303 punten
Creative Test (OpenCL Optimized) : 3479 punten (+ 51%)

Overigens geeft PCMark 8 aan dat de standaard kloksnelheid van mijn processor 1.500 MHz (1,5 GHz) bedraagt en de maximale turbosnelheid bij 2.495 MHz (2,5 GHz) ligt.

Gemiddelde Home Test : 2238 punten
Gemiddelde Creative Test : 2190 punten
Gemiddelde Work Test : 2986 punten

Gemiddelde van alle tests : 2471 punten

Als we het gemiddelde van 2471 punten nemen kunnen we mijn Latitude (volgens deze benchmark) grofweg vergelijken met een Intel Core i7-5500u i.c.m. een nVidia Geforce 840M die een gemiddelde van 2465 punten behaalt.
Passmark CPU & GPU Index :
Uiteraard heb ik ook opgezocht waar de CPU en GPU van mijn Latitude staan in de PassMark CPU / PassMark G3D Index. Dit zijn de resultaten :

Intel® Core™ m7-6Y75 :

Deze processor behaalt een score van 3648 punten. Dit is vergelijkbaar met de AMD Phenom II X4 940 en Intel Pentium G3460 (3.5 GHz) die beiden 3651 punten scoren. De AMD Phenom II X4 840T behaalt 3647 punten en de Intel Core i3-2100 (3.1 GHz) krijgt er 3637 toegewezen.

Intel® HD Graphics 515 :

Zoals ik bereids eerder aangaf is deze GPU niet erg krachtig. Hoe deze grafische kaart zich verhoudt verschilt per benchmark.

Passmark G3D Mark score : 569 punten

Volgens Passmark is dit vergelijkbaar met de Geforce GTS 250M van nVidia en Radeon HD 8650D (566 punten) van AMD.

Koeling / Geluidsproductie :

Aangezien deze Latitude is voorzien van een Intel processor uit de Core m7-series is er geen actieve koeling aanwezig. Geluidsproductie is er dus logischerwijs niet. Wel hoor ik een zacht tikkend en elektronisch suizend geluid als ik mijn oor dicht bij de plek van de processor houdt. Aangezien er geen mechanische harde schijf of optische drive in zit is het mij dan ook een raadsel waar dit geklik vandaan komt. Het enige dat ik zou kunnen bedenken is misschien het “werken” van het koelmiddel in de heatsink.

Bij normaal gebruik wordt de Latitude 7370 niet heet en kan probleemloos op schoot worden gezet. Echter merkte ik dat de temperatuur omhoog schoot tijdens het draaien van zware benchmarks. De onderkant werd behoorlijk warm. Niet zo warm dat je je hand hier aan verbrandt, maar toch te warm om comfortabel te blijven. Zodra je laptop ergens op een tafel staat maakt dat natuurlijk niet uit, maar voor onderweg is dat iets om rekening mee te houden.

Programmatuur :

Dell levert niet veel software mee. De enige geļnstalleerde programma’s bestaan uit enkele Dell pakketten en een probeerversie van Office 2016 (Office 365). Van Dell’s Protected Workspace kan gedurende een jaar vrijblijvend gebruik worden gemaakt, daarna moet er een jaarlijks abonnement worden betaald.

Alternatieven :

Uiteraard willen we ook weten welke alternatieven er voor de Dell Latitude 7370 ultrabook zijn. Deze heb ik hier kort benoemd.

Asus Zenbook UX305CA-FB073T (Pricewatch 09-05-2016) : ¤ 899,-

Deze ultrabook beschikt net als de Latitude 7370 over een 13,3” QHD+ paneel met 3200x1800 pixels maar moet het zonder touchscreen stellen. De processor betreft een Intel® Core™ m3-6Y30 Processor die standaard op 900 MHz werkt met een maximale turbofrequentie van 2,2 GHz. Ook hier is een Intel® HD Graphics 515 aanwezig. De Passmark CPU score bedraagt 3059 punten en scoort hiermee zo’n 17% lager dan de Intel® Core™ m7-6Y75 Processor in de Dell Latitude 7370.

De geheugengrootte bedraagt 4GB (8GB max.). Verder zijn er 3x USB 3.0, WLAN-AC en een ethernetaansluiting beschikbaar. De SSD heeft een capaciteit van 256GB.

HP Envy 13-d020nd (Pricewatch 09-05-2016) : ¤ 1.100,-

Ook deze ultrabook moet het zonder touchscreen doen maar beschikt wel over een QHD+ paneel. HP maakt gebruik van een Intel® Core™ i7-6500U Processor die op 2,5 GHz draait (3,1GHz turbo). De GPU die hier bij hoort is een Intel® HD Graphics 520. De Passmark CPU score bedraagt hier 4332 punten en is daarmee 18% vlotter dan de Latitude. Wel moet de kanttekening geplaatst worden dat de i7-6500u een TDP heeft van 15 Watt, dus ruim 3x zo veel als de m7-6y75.

Deze ultrabook wordt met 8GB werkgeheugen geleverd alsmede een 256GB SSD. Verder zijn er enkele extra’s zoals een verlicht toetsenbord, vingerafdrukscanner, een webcam en speakers van Bang & Olufsen. Het scherm is van de “glossy” variant.

Asus Zenbook UX305UA-FB004R (Pricewatch 09-05-2016) : ¤ 1.449,-

Deze ultrabook is grotendeels gelijk aan de HP Envy 13-d020nd, maar heeft een grotere SSD met een capaciteit van 512 GB. Het scherm is mat – iets dat veel mensen wel weten te waarderen.

Conclusie :

Ik vind het een beetje lastig om een oordeel te vellen over deze Dell Latitude 7370 ultrabook. Het is een mooi apparaat dat er dergelijk uit ziet en netjes is afgewerkt. De gehele behuizing is erg gevoelig voor vingerafdrukken. Vanwege het stroeve profiel is schoonmaken ietwat bewerkelijk. Het toetsenbord en touchpad zijn mooi vormgegeven, voelen degelijk aan en zijn functioneel. Minpunt vind ik de felle LED die aan gaat zodra je de microfoon uitschakelt of CAPS-lock inschakelt.

Het scherm is erg mooi, maar eerlijk gezegd vraag ik me af wat het nut is van een resolutie van 3200x1800 pixels op een 13,3” paneel. Blijkbaar vraagt Dell zich dat ook af, want alle overige varianten beschikken over een paneel met 1920x1080 pixels. De grotere accu compenseert deels de vlottere CPU, het touchscreen en de hogere resolutie, maar benchmarks laten zien dat de gebruikte GPU eigenlijk onvoldoende spierballen heeft om 3D-taken uit te voeren. Zolang je deze ultrabook voor het beoogde zakelijke gebruik inzet is er niks aan de hand, maar veel meer moet je er ook niet mee willen doen.

De accuduur valt desondanks tegen. Binnen de kortste keren ben ik al 10% lading kwijt, ook al ben ik er niet mee aan het werken (idle). Je bent in Windows 10 eigenlijk verplicht om de "Batterijbesparing" in te schakelen. Op die manier kun je een hele poos met je laptop werken. Ik vind het moeilijk om exacte getallen te noemen, maar ik schat dat je met de accubesparing ingeschakeld zo'n 6 uur moet kunnen werken. Dan heb ik het wel over mijn exemplaar met 43 W/h accu; de overige modellen moeten het standaard met een 34 W/h accu stellen. Echter hebben die wel een iets tragere processor en een lagere resolutie. Wat dit voor de accuduur betekent kan ik helaas niet testen. Ook heb ik wat onderzoek gedaan bij andere websites die dit model hebben getest, en ook daar kwam de matige accuduur vaak als minpunt te voorschijn. Wel moet ik zeggen dat ik bij normaal gebruik niet het gevoel heb dat de "Batterijbesparing" ten koste gaat van de prestaties; alles blijft lekker rap werken.

Het grootste struikelblok is de adviesprijs. Concurrerende modellen zijn (al dan niet zonder touchscreen) voor de helft te krijgen. Het prestatieverschil van deze modellen variėren tussen de -17% en +18%. Als ik zelf de keus had zou ik voor de vlottere HP Envy 13-d020nd ultrabook gaan. Een touchscreen is aan mij niet zo zeer besteed. De ¤ 1.164,- die ik daarmee bespaar zou ik aan andere leuke dingen kunnen uitgeven.

Heb jij ook een Dell Latitude 7370-J56MR?

Mooie laptop, maar ongeveer 50% te duur :{ .
Dat was ook mijn conclusie. Nu gaat het wel om een zakelijk exemplaar met 3 jaar on-site support, maar of ik daarom het dubbele zou willen betalen ? Goed, voor zakelijke gebruikers is dat natuurlijk anders. Een dag onproductief zijn vanwege defecte hardware kan vele malen kostbaarder zijn dan de initiėle investering van een duurdere laptop. Het ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.
Nette review! +3 :)

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 10 mei 2016 13:17]

Thanks ! Ik heb er mijn best op gedaan en een hoop lol mee gehad :-)
Ik heb een kleine afwijking met mijn exemplaar. Wanneer de laptop dicht is steekt de rechter topzijde van het scherm net 0,5 mm uit. Kortom, het scherm klapt niet 100% perfect recht dicht. Is dit ook bij jou het geval?
Niet zover ik dat kan zien. Ik voel wel een heel klein richeltje, maar dat zal geen halve millimeter zijn. Rechts lijkt het een fractie meer te zijn dan links, maar in mijn beleving is het verwaarloosbaar.
leuk! zie dat je ook alternatieve aanbied, nu had ik de vraag of je hem met de XPS13 zou vergelijken welke zou je dan aanraden? ( situatieschets: student dus veel rondslepen, beetje office, en soms wat netflix ) Dankje +3
Volgens mij baseert deze 7370 op de XPS13. Hoe de XPS zich verhoudt weet ik niet, maar voor het door jou aangegeven gebruik zou de 7370 ideaal zijn. Waarschijnlijk zou ik dan voor de goedkopere full-HD variant gaan en de 34WH accu vervangen voor het 43WH model. Als je verdere vragen hebt kun je beter een PM sturen. Ik krijg anders geen melding ;)