XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC Review
Review: XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC Afbeelding 1. De XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC videokaart. Klik op de afbeelding voor de vergroting. Inleiding Mijn vorige videokaart was de Nvidia Geforce 7900GS, deze was aan vervanging toe om verschillende redenen. De belangrijkste reden was dat de kaart een beetje defect aan het worden was. Er kwamen zo nu en dan artefacten zowel tijdens het gamen als in Windows. Dit heb ik aardig kunnen volhouden tot de nieuw videokaart kwam door de fan zowel in idle in Windows als tijdens gamen de fan handmatig...
Pluspunten
Prima prijs/prestaties verhouding Laag stroomverbruik (vooral tijdens belasting) Lage warmte- en geluidsproductie DirectX 10.1 ondersteuning
Minpunten
Klein minpuntje: Niet terugklokkend geheugen, waardoor in idle relatief hoog stroomverbruik.
Eindoordeel
| Review: XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC |

Afbeelding 1. De XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC videokaart.
Klik op de afbeelding voor de vergroting.
Inleiding
Mijn vorige videokaart was de Nvidia Geforce 7900GS, deze was aan vervanging toe om verschillende redenen. De belangrijkste reden was dat de kaart een beetje defect aan het worden was. Er kwamen zo nu en dan artefacten zowel tijdens het gamen als in Windows. Dit heb ik aardig kunnen volhouden tot de nieuw videokaart kwam door de fan zowel in idle in Windows als tijdens gamen de fan handmatig harder te laten draaien. Wat een hogere geluidsproductie als gevolg had. Samen met de reden dat de nieuwe games niet niet al te hoog kunnen worden gespeeld had ik besloten deze zomer een nieuwe videokaart te kopen. Het is de pricewatch: XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC geworden, waar ik in deze review mijn ervaringen met jullie wil delen.
Ik zal in deze review waar mogelijk enkele vergelijkingen trekken met mijn oude Nvidia Geforce 7900GS. Dit is trouwens mijn eerste aankoop van een "losse" videokaart en tevens ook mijn eerste videokaart review op Tweakers.net als ik iets zeg wat niet helemaal klopt of als je andere opmerkingen hebt, geeft gerust een reactie hieronder.
Waarom deze videokaart?
Ik wilde een midrange videokaart die niet al te hoog verbruikt en ook niet al te veel warmte produceert. Een niet al te hoog verbruik omdat in mijn Dell kast slecht één 6-pins stekker en geen 8-pins beschikbaar is. Daarnaast zit er een 375Watt voeding in die maximaal 30A op de 12V kan leveren. Verder was er de wens voor een beperkte warmte productie, aangezien de kamer aardig warm kan worden bij warm weer. Daarnaast had ik met een midrange kaart min of meer het meest profijt aangezien anders (naar mijn inziens) de Intel E6300 CPU (niet overgeklokt) de bottleneck zou vormen.
De Ati Radeon HD 4770 GPU was een mooie kandidaat die aan deze wensen voldeed. De Ati Radeon HD 4850 GPU was qua prijs ook een mogelijkheid, waarbij de prestaties iets beter of gelijk zijn, maar deze kaart verbruikt duidelijk meer stroom bij load en produceert ook meer warmte. De Nvidia Geforce GTS 250 zou wat betreft prijs een mogelijkheid kunnen zijn waarbij de prestaties beter zijn, echter ook hier was de stroomverbruik bij load hoger en ook de warmte productie. In idle verschilt het stroomverbruik niet zoveel, aangezien GDDR5 geheugen zich niet terugklokt, maar ok je kan niet alles hebben.
Dan had ik nog de keuze tussen twee verschillende koelers. Beide nemen twee sloten in, alleen blaast de een de lucht effectiever de lucht uit je kast (deze noem ik even type 1) dan de andere variant (en deze noem ik even type 2) die de lucht niet echt effectief naar buiten de kast blaast. Zie Afbeelding 2. voor wellicht meer duidelijkheid. De type 2 variant is een meer voorkomende versie, waarbij deze dan ook iets goedkoper is. Eerst maakte het me niet echt uit welke ik zou nemen, en ging ik voor de goedkoopste met een type 2 koeler dus. De Asus EAH4770/HTDI/512MD5 onderscheidde zich positief door 3 jaar garantie i.p.v. 2 jaar zonder echt een hogere prijs te hebben. Echter deze bleef niet goed verkrijgbaar. Toen ben ik weer gaan twijfelen en bedacht ik me dat beter voor de type 1 koeler kan gaan aangezien ik de airflow van mijn Dell kast niet helemaal vertrouwde

Afbeelding 2. De twee verschillende varianten koelers.
| Specificaties XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC (volgens XFX en Wikipedia) | |
| Core (codename) | RV740 |
| GPU Clock MHz | 750 MHz |
| Memory Clock (MHz) | 3200 MHz (4x 800 MHz) |
| Memory Type | GDDR5 |
| Memory Size | 512 MB |
| Memory Bandwidth | 51.2 GB/s |
| Memory Interface Bus (bit) | 128 |
| Transistors | 826 million |
| Stream processing units (SPU) | 640 (5x 128) |
| Texture mapping unit (TMU) | 32 |
| Fillrate Texture | 24.0 GT/s |
| Fillrate Pixel | 12.0 GP/s |
| GFLOPS | 960 |
| Bus Type | PCI-E 2.0 |
| Process technology | 40nm |
| TDP | 80 Watt |
| Outputs | 2x Dual-Link DVI, S-Video |
| Microsoft DirectX Support | 10.1 |
| Shader Model Support | 4.1 |
| Open GL Optimization and Support | 3.0 |
| Max Resolution Analog | 2048 x 1536 |
| Max Resolution Digital | 2560 x 1600 |
| Feautres | ATI Avivo HD VideoATI, PowerPlay Technology, ATI CrossFireX Technology |
| Cooling Fansink | √ |
| ROHS | √ |
| Profile | Dualslot |
| Dimensions (Metric) | 20.8 x 11 x 3.81 cm |
| Minimum Power Requirement (Watt) | 450Watt with 1x 6-pin power connector |
Inhoud pakket en installatie
De videokaart zat goed verpakt een stevige doos. In de doos zat naast de videokaart een DVI naar D-sub adapter, DVI naar HDMI adapter, HDTV naar component adapter, 2x molex naar 6 Pin power kabel, CrossFireX bridge, deurhanger, twee installatie guides en drivers CD. Er wordt dus aardig wat extra's meegeleverd.

Afbeelding 3. De "buiten-verpakking" (boven) en de "binnen-doos" (beneden).
De installatie van de kaart was niet al te moeilijk, al was het de eerste keer voor mij dat ik een videokaart verwisselde. Ik zag dat ik vergeten was goed de hoogte te bekijken. Hoewel deze dicht op de CPU koeler zit raken ze elkaar gelukkig niet. Verder was er ook nog een kleine kans dat mijn Dell moederbord met PCI-e 1.0a slot in zit met en een P965 chipset niet zou werken (zie eventueel ook: Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden topic). Dit was echter gelukkig niet het geval. Ook aangezien dit een Dell moederbord betrof, lijkt deze combinatie geen probleem te zijn. Hoewel Dell zelf bij navraag wel anders beweerde. Dan moest alleen nog de drivers worden geïnstalleerd, wat ook geen probleem was.

Afbeelding 5. De videokaart in de kast. De videokaart
koeler raakt gelukkig (net) niet de processor koeler.
Klik op de afbeelding voor de vergroting.
Featureset
De featureset vind ik van deze videokaart prima te noemen. Het geheugen bedraagt 512 MB, wat voor mij prima volstaat. Mijn beeldscherm heeft een maximale resolutie van 1680 x 1050 en ik ben ook niet van plan binnenkort een nieuw scherm te gaan halen met een hogere resolutie. Voor een dergelijke resolutie lijkt me 512 MB prima. Verder beschikt deze videokaart over 2x dual-link DVI ingangen, waar dus in principe 2 monitoren op aangesloten kan worden. Verder is er nog een S-video uitgang. De maximale resolutie van voldoen ook prima 2048 x 1536 (analoog) en 2560 x 1600 (digitaal). Op moment van schrijven staan er geen monitoren in de pricewatch met een hogere resolutie dan 2560 x 1600, dus qua resolutie zit het wel goed. Verder zijn er verschillende adapters meegeleverd door XFX: DVI naar D-sub adapter, DVI naar HDMI adapter, HDTV naar component adapter, 2x molex naar 6 Pin power kabel. Ook de deurhanger is een leuke extra.
Verder beschikt deze videokaart over ATI Avivo HD, dit zou helpen bij helpen bij video decodering, encodering, en post-processing. Met dit ben ik niet zo bekend, maar het zou de CPU heel wat kunnen ontlasten. Daarnaast heeft de HD 4770 DirectX 10.1 ondersteuning, welke in bepaalde spellen duidelijk prestatie winst oplevert ten opzichte van DirectX 10. De huidige Nvidia videokaarten ondersteunen geen DirectX 10.1, maar alleen DirectX 10. Zelf zal ik weinig merken aangezien ik nog met Windows XP werk. Verder is een dualslot met een "uit-de-kast-blazende fan" voor mij ook een positieve eigenschap. Hoewel in sommige kasten geen plaats is voor een dualslot videokaart, waardoor dit als nadeel kan worden gezien, zijn er ook voordelen zoals: effectiever de warmte uit de kast verplaatsen, waardoor de temperatuur lager kan zijn, wat hogere overkloks mogelijk maakt. Bovendien zou de fan langzamer kunnen draaien, waardoor de geluidsproductie ook lager kan zijn. Zeker voor deze prijs vind ik de featureset prima te noemen.

Afbeelding 6. Een zijkant van de videokaart. Niet veel bijzonders eigenlijk.

Afbeelding 7. Zoals in enkele reviews wordt genoemd, is hier
goed te zien dat het geheugen niet echt meegekoeld wordt.
Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is prima in mijn ogen. Ik heb mijn monitor aangesloten middels DVI. Er zou een verschil zitten in signaalkwaliteit en renderingkwaliteit. Ik ben hier echter niet zo thuis mee. Het beeld is echter prima te noemen tot nu toe. Ik heb geen last van onscherp beeld of artefacten. Zowel in Windows niet als tijdens het gamen niet. Ik heb wel ontdekt dat het beeldscherm één keer "flikkert" (daarmee bedoel ik dat het beeld even kort op zwart gaat) als ik mijn PC opstart en Windows opgestart is. Dit vind ik niet heel storend. Het heeft wellicht te maken met het GDDR5 geheugen, waar ik in het stukje "Stroomverbruik" meer over vertel.

Afbeelding 8. De achterkant van de videokaart met de S-video en 2x DVI uitgang.

Afbeelding 9. Onder andere is de 6-pins PCI-e stekker hier te zien.
Prestaties
In dit stuk van de review zal ik de prestaties van de videokaart weergeven. Hierbij heb ik 3D Mark 05 en 3D Mark 06 een aantal keren gestart en heb ik de frames per second van een aantal games getest. Ik heb daarnaast nog geen pogingen gedaan om de kaart over te klokken en ben dat eigenlijk ook niet van plan. De videokaart zou echter goed over te klokken zijn zoals kan worden gelezen op Xbitlabs, waar ze de GPU op 860 MHz en het geheugen op 975 MHz hebben weten te klokken (standaard is respectievelijk 750 en 800 MHz). Verder heb ik geen mods uitgevoerd en dat was ik ook niet echt van plan.
Zelf ben ik erg tevreden met de prestaties. Ze voldoen prima aan mijn behoefte. De geteste games (welke dan ook de games zijn die ik speel) zijn vloeiend te spelen op de hoogste vooraf ingestelde instellingen, waarbij AA en AF zijn uitgeschakeld. Bij inschakeling van 16x AA en 16x AF is de FPS slechts 10% gedaald, volgens mij hieronder uitgewerkte test. In Het ATi HD4XXX Serie Ervaringen Topic - Deel 9 staat ook een stukje over de sterk verbeterde AA prestaties onder het kopje "Double AA Resolve... De redder in nood!". Je zou kunnen zeggen dat het niet de meest zware games zijn en dat ontken ik ook niet. Echter heb ik de Crysis demo ook getest en die is op High instellen op 1680 x 1050 speelbaar met gemiddeld een FPS van 32 met af en toe een framesdrop naar onder de 20. Dat lijkt me best een mooi resultaat.
- Mijn systeem
Eerst zal ik hieronder even een neerzetten wat de samenstelling is van het systeem waar deze kaart in is getest. Het is echter een Dell waarbij ik niet precies achter heb kunnen komen wat de exacte specificaties zijn. Ik heb verder alleen de specs in de lijst gezet die er het meest toe doen. Daarnaast heb ik verder geen enkel onderdeel van dit systeem overgeklokt. Mocht je iets (toch) willen weten kan je het altijd vragen of even in mijn systeemspecs pagina kijken.
|
- 3DMark 05 en 3DMark 06
Aangezien ik nog XP draai kan ik niet de nieuwste 3DMark Vantage draaien. Ik heb wel enkele benchmarks met 3DMark 05 en 3DMark 06 gedraaid, waarbij naast de 3DMark score ook de CPU score, en SM scores zijn meegenomen. Gegevens hierover over mijn oude Nvidia Geforce 7900GS had ik ook nog, die ik in de vergelijking hieronder mee zal nemen. Allen de 3DMark 05 CPU score van de 7900GS ontbreekt aangezien ik toen kennelijk de test niet had afgemaakt en geen score is genoteerd. Via de drivers heb ik verschillende instellingen kunnen testen. Ik heb hierbij de "simpele instellingen" gebruikt (zie Afbeelding 10). Hierbij heb ik de "laagste preset setting" (Optimal Performace) en de "hoogste preset setting" (Optimal Quality) gebruikt. Bij mijn nieuwe HD 4770 heb ik ook nog een benchmarks gedraaid, waarbij ik handmatig alle setting op de laagste stand zette. De scores zijn uit één benchmark-run gehaald.

Afbeelding 10. De "simpele" instellingen in de Catalyst Controle Center.

Afbeelding 11. De benchmark instellingen van de 3DMark 05.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||

Afbeelding 12. 3DMark 05 scores. Hoger is beter, HM Laag = Handmatig laag.

Afbeelding 13. De benchmark instellingen van de 3DMark 06.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Afbeelding 14. 3DMark 06 scores. Hoger is beter, HM Laag = Handmatig laag.
- FPS in Games
Ik heb eigenlijk vrij weinig games voor de PC, of preciezer ik heb alleen Pro Evolution Soccer (PES) games en dat is ook eigenlijk het enige wat ik eigenlijk alleen speel is PES.
Ik heb de FPS gemeten met behulp van Fraps 2.9.8 waarbij de minimale, maximale en gemiddelde FPS wordt gemeten gedurende 120 seconden. Van elke spel zijn daarbij 5 runs van 120 seconden gemaakt. De minimale waarde is de laagste FPS en de maximale waarde is de hoogste FPS. De gemiddelde waarde is de het gemiddelde van de 5 gemiddelden. Ultraman had me trouwens erop gewezen dat Fraps eigenlijk geen FPS meet, maar ik heb voor het gemak de resultaten maar zo gelaten.
Trackmania Forever heeft daarnaast een interne benchmark. Hiermee wordt er een run uitgevoerd waarbij alleen de gemiddelde FPS wordt berekend. Aangezien dit wat makkelijk gaat dan handmatig testen met Fraps heb ik hiermee de invloed van de resolutie, anti-aliasing (AA) en anisotropic filtering (AF) van de videokaart getest. Echter aangezien er geen minimale en maximale FPS wordt verteld, heb ik tijdens deze benchmark Fraps laten draaien, waar ik de minimale en maximale FPS waarden uit heb kunnen halen.
Er is altijd getest met een resolutie van 1680 x 1050 (behalve in de resolutie test, zie Afbeelding 16). Daarnaast is ook altijd op de hoogste preset instellingen getest. Alleen AA en AF zijn hierbij uitgeschakeld. Bij TMF, kon de AF niet helemaal uit, maar moest minimaal op bilinear filtering worden gezet. Verder is voor de speelbaarheid van de (sommige) spellen V-sync aangezet en Triple buffering via de Catalyst Controle Center.
| |||||||||||||||||||||||||||||||

Afbeelding 15. FPS in verschillende games gemeten met Fraps. Hierbij zijn 5 runs genomen
van 120 seconden. TMF (Bench) = gemeten met de interne benchmark van Trackmania Forever.
Min = minimale FPS, Avg = gemiddelde FPS, Max = maximale FPS. Hoger is beter.
| |||||||||||||||||||||||

Afbeelding 16. Invloed van de resolutie op FPS in Trackmania Forever. Gemeten met
2 runs van de interne benchmark van Trackmania Forever om de gemiddelde FPS te
bepalen en Fraps om de minimale en maximale FPS te bepalen. Min = minimale FPS,
Avg = gemiddelde FPS, Max = maximale FPS. Hoger is beter.
| |||||||||||||||||||||||||||

Afbeelding 17. Invloed van AA en AF op FPS in Trackmania Forever. Gemeten met
2 runs van de interne benchmark van Trackmania Forever om de gemiddelde FPS te
bepalen en Fraps om de minimale en maximale FPS te bepalen. Min = minimale FPS,
Avg = gemiddelde FPS, Max = maximale FPS. Hoger is beter.
Driver- ondersteuning en compatibiliteit
De drivers doen tot nu toe prima hun werk zonder problemen te geven. Bij mijn vorige Nvidia Geforce 7900GS kreeg ik wel eens een "nv4_disp infinite loop", waarbij Nvidia wel heeft geprobeerd het op te lossen, maar bij elke nieuwe driver toch, bij mij althans, weer terugkwam. Iets dergelijks heb ik nog niet meegemaakt. Verder waren er ook geen compatibiliteitsproblemen. Dan wilde ik nog het tooltje "Overdrive" noemen (zie Afbeelding 18). Dit tooltje kan je vinden in de Catalyst Controle Center. Hier zou je je videokaart mee over kunnen klokken, hoewel het maximale is begrenst op 830 MHz GPU en 850 MHz geheugen. Verder kan je de fanspeeds handmatig kunnen aanpassen en temperaturen en GPU belasting in de gaten houden. Als dit programma echter wordt gebruikt krijg je echter een disclaimer te zien dat je garantie vervalt. Toch vind ik het wel een aardig tooltje, hoewel er uitgebreidere thrid party tooltjes beschikbaar zijn, die ook de videokaart verder kunnen overklokken.

Afbeelding 18. Het tooltje Overdrive in Catlyst Controle Center.
De waarschuwing verschijnt als je op de sleutel icoon klikt.
Warmte- en geluidsproductie
De warmteproduct vind ik persoonlijk prima. De kaart is in idle ongeveer 47 à 48°C volgens Catalyst Controle Center. De fan draait dan op zo'n 32 à 33%, dit is alleen hoorbaar als het stil is. Onder load wordt de kaart zo tegen de 60°C. Het lijkt erop als de kaart warmer dan 60°C wordt even harder gaat blazen, maar die is bij mij tot nu toe niet langer geweest dan een paar tellen. Deze geluidsproductie is hoorbaar, maar nog niet vervelend, zeker als het niet lang aanhoudt.
Ik heb met behulp van GPU-Z 0.3.4 uitvoeriger gekeken naar de temperaturen en de fanspeeds. In idle is de GPU inderdaad zo rond de 46,5°C. Echter GPU-Z geeft meer waarden dan alleen de GPU (Dispio) namelijk ook de GPU Memio, wat het geheugen is denk ik en de Shadercore temperatuur, wat de temperatuur van de shaders zijn, lijkt me. Deze kaatste twee geven duidelijk hogere temperaturen: zo rond de 52°C in idle en ongeveer 62°C gemiddeld onder load. Verder zijn er ook enkele minimale en maximale extremen. De minima zijn allemaal 2,5°C lager dan onder gemiddelde idle waarden en onder load zijn de maxima verschillen groter, de temperatuur kan namelijk zo'n 12°C hoger zijn dan de gemiddelde load waarden. Toch zijn deze waarden relatief gezien zeker niet uitzonderlijk hoog te noemen. Daarbij moet ik nog een kleine kanttekening maken. Deze temperaturen waren gemeten "in de zomer". Ik heb echter niet gekeken hoe warm het was in de desbetreffende ruimte, maar ik schat dat het zo rond de 28°C was.
Om een indicatie te geven van de invloed van de omgevingstemperatuur heb ik op andere dagen de temperatuur ook kort even gemeten. Zo was dezelfde ruimte een keer zo'n 24°C. De idle temperaturen waren voor GPU Dispio, GPU Memio en GPU Shadercore respectievelijk 3,0°C; 2,5°C en 2,5°C lager. Een andere dag was de ruimte zo'n 19°C, wat resulteerde in lagere temperaturen voor GPU Dispio, GPU Memio en GPU Shadercore, respectievelijk: min 6,0°C; 6,5°C en 5,0°C lager, idle 8,0°C; 8,0°C en 7,0°C lager, load 7,0°C; 7,0°C en 6,5°C lager en max 10,0°C; 9,5°C en 9,5 lager.
Verder heb ik ook even gelet op de fanspeed. Het lijkt erop dat de fan even harder gaat blazen als Temp GPU Dispio ≥ 60°C en/of Temp GPU Memio ≥ 70°C en/of Temp GPU Shadercore ≥ 70°C. De fan draait dan op 60% of 2300RPM in plaats van 33% of 1400RPM. De gemiddelde load waarden zitten hier nog ruim onder. Dit verklaar waarschijnlijk het feit dat de fan slechts af en toe een paar seconden aanslaat. Het geluid dat bij 60% wordt gemaakt vind ik acceptable te noemen. Hij lijkt stiller zijn werk te doen dan mijn vorige videokaart. Hij produceert in ieder geval geen hoge tonen, waar mijn oude videokaart daar nog wel eens neiging toe had.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||

Afbeelding 19. Temperaturen van de XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC.

Afbeelding 20. Fanspeed in %. Tijdens load is de fanspeed hetzelfde
als tijdens idle met af en toe even een paar tellen op Max.

Afbeelding 21.Fanspeed in RPM. Tijdens load is de fanspeed hetzelfde
als tijdens idle met af en toe even een paar tellen op Max.
Mijn oude Nvidia Geforce 7900GS was idle ongeveer 63 tot 67°C in de standaard 20% fanspeed. Onder load kan de videokaart tegen de 100°C worden. Het gekke was dat de fan nooit echt hard ging blazen. Soms even een paar tellen op 40%. Dat je dit soort temperaturen en fanspeeds kan monitoren en regelen kwam ik pas na ongeveer 2 jaar gebruik van de kaart achter...

Afbeelding 22. Ik was nog de onderkant van de kaart vergeten te fotograferen voordat
ik hem in het moederbord prikte, maar veel valt er ook niet te zien zeg ik dan maar.
Stroomverbruik
Zelf kan ik het stroomverbruik van mijn PC en/of enkel de videokaart niet meten, maar ik wilde hier toch wel even op ingaan. Op Tweakers.net is er een test geweest naar het stroomverbruik. Onder load verbruikt het totale systeem met de HD 4770 het minst van allemaal (202 Watt). Dit is 69 Watt of ongeveer 25% minder dan de HD 4850 (271 Watt). In idle is de HD 4770 een middenmotor met 143 Watt, de HD 4850 151 Watt noteren. Deze waarden verschillen niet zo veel. Echter zou je verwachten dat dit lager zou zijn. De reden blijkt dat het GDDR5 geheugen zich niet terugklokt, wat ook te zien is in Afbeelding 18. "Current Values" GPU: 250MHz en Memory: 800MHz. Dit zou uit voorzorg zijn aangezien er problemen zoals artefacten zouden kunnen ontstaan. Er zijn echter ook ervaringen waar men handmatig de kloksnelheden in idle terugbrengt wat geen problemen geeft. AMD Ati lijkt echter de voorkeur willen geven aan stabiliteit dan aan verbruik. Deze relatief hoge idle verbruik is dan ook wellicht het enige minpunt van deze kaart, maar wellicht komt AMD Ati nog met een oplossing.
Prijs
Als je de prijzen van nu vergelijk met 2 à 3 jaar geleden van videokaarten zijn deze in het algemeen drastisch naar beneden gegaan. Waar je toen voor een midrange videokaart 200 to 250 euro mocht neerleggen, betaal je nu maar de helft. Bovendien zijn de prestaties ook aardig wat omhoog gegaan van de midrange kaarten. Zelf heb ik voor deze XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC videokaart 118,50 betaald inclusief verzendkosten. De prijzen in de pricewatch variëren bij aankoop van ongeveer 110 tot 125 euro (inclusief verzendkosten). Als je dit vergelijk met de andere HD 4770 dan is deze wel 10 à 20 euro duurder toen ik deze kaart kocht, maar dat had ik er wel voor over voor deze type koeler en wellicht dat je bij de andere videokaarten niet zoveel extra's krijgt. Ook als ik meeneem dat mijn gekochte videokaart direct geleverd kon worden vind ik de prijs zeer acceptable. Er waren namelijk leveringsproblemen met de HD 4770 GPU. Dit zorgt voor een iets hogere prijs. Zeker als een webshop de videokaart op voorraad had werden er (ook voor de andere type koeler) vergelijkbare prijzen gevraagd door sommige shops, waar ik zelfs prijzen van tot ongeveer 135 euro heb gezien. Al met al vind ik de prijs zeer goed voor dit product.
Conclusie
De prestaties van de XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC zijn prima met een zeer lage prijs. Samen met de verschillende adapters die je bij dit pakket krijgt is de featureset van deze videokaart is ook erg goed. DirectX 10.1 ondersteuning is ook een punt waar AMD Ati een streepje voor heeft op concurrent Nvidia. Zelf heb er geen ervaring mee, aangezien ik nog met Windows XP werk. Verder heb ik (nog) geen gekke artefacten in beeld gezien, dus de beeldkwaliteit is ook goed. Er is wel bij elke keer de PC opstart een keer een flikkering te zien, maar dat is eigenlijk niet echt noemenswaardig. De installatie was eenvoudig en de drivers werkte na installatie goed. Zonder te overkloken of mods is de warmte is zeer beperkt met maximaal ongeveer 60°C en ook de fan doet in de meeste gevallen stil zijn werk. Als deze aanslaat tijdens de GPU intensiever gebruikt wordt kan deze wel wat hoorbaar geluid produceren, maar vervelend is de geluidsproductie niet. Overklokbaarheid en modbaarheid heb ik nog niet getest en de kans ik klein dat ik dat ga doen. Een minpuntje zou de niet terugklokkende GDDR5 geheugen kunnen zijn. Hierdoor blijft de idle stroomverbruik relatief wat hoger in vergelijking met load. Verder zou dualslot koeler voor sommigen nog een minpunt kunnen zijn, echter dit weet je voor aankoop al dus vind ik het moeilijk een minpunt te noemen. Daarnaast was de slechte leverbaarheid aan het begin jammer, maar dat lijkt ondertussen verholpen en ik vind dat je dat niet een minpunt kan noemen aangezien dat geen eigenschap van de videokaart is. Al met al vind ik de XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC een prima videokaart, waar ik erg tevreden over ben.
| Changelog | ||
|
Heb jij ook een XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (34)
In de specificatie van de kaart staat een voeding van minimaal 450 W en in jouw systeem zit 375 W, geeft dit geen problemen?
Ik heb zelf nl. maar een voeding van 300 W en vraag me af of ik die kaart ook kan gebruiken?
Klopt, ik hebt inderdaad een voeding van 375 W. Wat ik ervan begrijp is dat het aan te raden aantal W van de voeding door videokaarten ontwikkelaars AMD / Ati en Nvidia enigszins overdreven worden. Ze willen namelijk liever aan de 'veilige grens' blijven. Zelf heb ik dan ook nog geen enkel probleem met de videokaart gehad.
Maar uiteraard is het niet helemaal onzin. Zo zijn de specificaties van rest van systeem van belang. Waar je verder ook nog wel op moet letten is de wat je hoeveel Ampères je 12V lijn kan leveren van je voeding. Deze wordt namelijk het meest belast door de videokaart tijdens belasting. Bij mij is dat max 30A en dat was in ieder geval voldoende.
Persoonlijk lijkt me 300W wel erg krap, maar heel erg thuis ben ik niet in de voedingen. Wellicht kan je je vraag hier voorleggen daar kunnen ze je specifieker op weg helpen. Leg dan wel even uit wat de situatie is en wat de specs van je systeem is.
Edit: je kan in vervolg je bericht met het knopje linksboven elke reactie van jezelf (http://tweakimg.net/g/if/comments/editcomment_mouseover.gif ) aanpassen (wel gelimiteerd tot 48 uur na plaatsing).
[Reactie gewijzigd door Regeneration op 23 juli 2024 06:16]
Ik zie dat er nog wat verdere tests aankomen en een extra game test was precies wat ik wilde zien. Liefst zonder gebruik te maken van FRAPS.
Ben alvast benieuwd naar de volgende
Bedankt.Voor een eerste videokaart review: groot applaus!
Wat bedoel je precies met harhaling? Of het dubbel vermelden van de resulaten? Ik heb inderdaad de resultaten zowel in een tabel en een grafiek uitgezet. De tabel zou in principe ook weggelaten kunnen worden.Ziet er netjes uit, al kom ik soms wel wat herhaling tegen.
Zou je kunnen zeggen op welke andere manieren / met welke andere tools ik dan zou kunnen testen? En een vraagje uit nieuwsgierigheid waarom zie je liever geen Fraps? Beïnvloed het bijvoorbeeld de FPS?Ik zie dat er nog wat verdere tests aankomen en een extra game test was precies wat ik wilde zien. Liefst zonder gebruik te maken van FRAPS.
Ik heb een aantal maar hetzelfde verhaal gelezen over enkel en dubbelslot. Over het direct uit de kast blazen van hitte. Waarbij mij toen een lampje ging branden van "dat heb je net al verteld".Wat bedoel je precies met harhaling? Of het dubbel vermelden van de resulaten? Ik heb inderdaad de resultaten zowel in een tabel en een grafiek uitgezet. De tabel zou in principe ook weggelaten kunnen worden.
Dat je je resultaten zowel in een grafiek als tabel vermeldt zou ik meer redundantie noemen dan herhaling en is om te verduidelijke, dat is juist een goede zaak.
Veel games hebben zelf methodes om hun FPS om het scherm te zetten of deze te loggen. Daar heb ik wat meer vertrouwen in dat een externe applicatie als FRAPS.Zou je kunnen zeggen op welke andere manieren / met welke andere tools ik dan zou kunnen testen? En een vraagje uit nieuwsgierigheid waarom zie je liever geen Fraps? Beïnvloed het bijvoorbeeld de FPS?
Of het de FPS zelf beïnvloed... mogelijk, maar dat zal zeer marginaal zijn en omdat je het overal constant gebruikt lijkt dat mij geen probleem.
Ten tweede: FRAPS geeft geen FPS weer. Maar het toont aan hoe vaak de front buffer, dus het beeld wat op dit moment op je monitor staat, vervangen wordt door een back buffer.
Indien je Double Buffering gebruikt werkt het prima om rauwe performance te meten. Want je hebt maar 2 buffers, dus als er een buffer gewisseld wordt dan is dat gewoon je FPS.
Maar je geeft expliciet aan dat je, verstandig als je bent, Triple Buffering gebruikt. Bij Triple Buffering heb je een extra back buffer welke gelocked wordt alvorens deze op je scherm komt te staan. De buffer dient als het ware als een reservoir en wordt op het scherm gezet aan de hand van diens refreshrate (normaliter 60Hz op TFTs).
Ook al haal je volgens een framerate meter een FPS van 250, je zult er maar 60 daadwerkelijk zien.
Nou maakt dat voor je meting nog niet zoveel uit, je wilt immers weten wat de grafische kaart uitpoept. Ware het niet dat je TrackMania Nations gebruikt, wat volgens mij een Direct3D based game is.
Uit je verhaal maak ik op dat de Triple Buffering forceert in het Catalyst Control Center. Maar, voor zover ik weet, heeft die optie geen enkel effect op Direct3D applicaties. Die setting werkt uitsluitend wanneer gebruik wordt gemaakt van OpenGL.
Je metingen zijn dus waarschijnlijk gemeten met double buffering, niet met triple.
Kijk eens of de game zelf de mogelijkheid biedt om aan triple buffering te doen.
Ah ok, bedankt voor de toelichting. Ik zal er naar kijken.Ik heb een [...] een goede zaak.
[qVeel games hebben [...] mij geen probleem.[/]
Ok, ook duidelijk.
Klopt, ik kreeg zelf een beetje het gevoel dat er geen hogere FPS werden gehaald dan ~60 (behalve in TMF). Begrijp ik het dus goed dat Fraps hogere FPS dan 60 niet kan "bepalen" omdat de refreshrate de beperkende factor is als je triple buffering gebruikt? Zou het beter zijn om de triple buffering uit te schakelen in Catalyst Control Center?Ten tweede: FRAPS [...] 60 daadwerkelijk zien.
Maar in principe komt het meten met Fraps in double buffering toch dichter in de buurt van wat de FPS zou zijn, dan in triple buffering?Nou maakt dat [...] buffering te doen.
Dit omdat het vrij veel van je CPU en GPU vraagt, in tegenstelling tot het normaal weergeven van een benchmark.
Echter, het laat mooi zien dat zelfs MET Fraps je FPS nog lekker hoog is
Het ATi HD4XXX Serie Ervaringen Topic - Deel 9
Ik mis je specs btw.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:16]
Nette review! Staat alles in wat ik nodig heb.
Wilde eerst een CF maken van 2x 4770, maar zie nu dat de stap voorwaarts te klein is, aangezien ik dan minder FPS op hogere resolutie ga krijgen, samen met een hogere energienota door slecht/niet terugklokken.
Toch bedankt voor de review, en succes met je kaart!
Bedankt voor de complimenten.
Het is inderdaad een BTX kast. Wat betreft het geheugen. Ik heb inderdaad op meerdere plaatsen gelezen dat het niet terugklokt van wegen stabiliteitsproblemen. Dit heb ik vermeld in het stukje "Stroomverbruik". Zelfs vind ik het niet zo'n probleem.
En de specs heb ik staan in het stukje "- Mijn systeem" inderdaad net boven de benchmarks zoals Merethil al zei.
@ Merethil
Bedankt voor de complimenten.
Met ATT is het switchen van een 2d profiel naar een 3d profiel niet zo moeilijk hoor
Ik denk dat ik deze ook wil gaan kopen, maar eerst nog maar ff een andere voeding kopen...
300W zal redelijk gaan falen denk ik.
Maar volgens mij heb ik een spellingsfout gezien;
Op Tweakers.net is er een test geweest naar het stroomverbruik. Onder load verbruikt het totale systeem met de HD 4770 het mist van allemaal (202 Watt).
Mist moet minst zijn neem ik aan?
Voor de rest een mooie complete review... =)
~Scarabeast~
Over die voeding. Misschien dat je het al gelezen of al wist, maar heb je de reactie van HenryPodo erboven en mijn reactie erop gezien die gaat namelijk ook over de voeding.
[Reactie gewijzigd door Regeneration op 23 juli 2024 06:16]
~Scarabeast~
Je kan eigenlijk niet meer verwachten van een review, alles uitgebreid uitgewerkt, duidelijk geschreven, gestructureerd, etc...
Maar dat weet je zelf natuurlijk ook allemaal
Wat nog mist voor sommigen is wellicht iets over het overklokbaarheid en de modbaarheid. Maar gezien de andere reviews zowel hier op Tweakers.net als op andere sites, zou dat goed kunnen.
Ik heb deze kaart zelf ook aangeschaft en ben er ook zeer over te spreken.
Zelf ben ik veel met Folding@Home bezig, zowel over de cpu als gpu.
Als deze dan een dag op 100% gedraaid heeft in mijn Antec P182 wordt deze maximaal 72 graden, dus nog best netjes. Het enige waar ik mij wel een beetje aan stoor is het geluid van de fan als deze naar 100% gaat, dan lijkt het wel een stofzuiger. Maarja, je kunt ook niet alles verwachten voor dat geld. Prima kaart!
Persoonlijk vind ik de fan eigenlijk zelfs iets stiller dan mijn vorige 7900GS. En inderdaad je kan niet alles verwachten. Naar o.a. de geluidsproductie zal ik nog wel uitvoeriger bekijken.
zeer netjes 5sterren gekregen van mij.
Staan nog een paar schrijffoutjes in thats about it.
Ik zal de review inderdaad zelf ook nog wel een keer moeten doornemen op typefoutjes.
Inhoudelijke correctie op het stroomverbruik. Die kaarten verbruiken echt niet zoveel. Deze cijfers zijn voor het totale systeem. Je moet even op zoek gaan naar wat het stroomverbruik is voor de kaart zelf.
- - - - - - - - - -
@ guidonno erboven:
Ook bedankt voor je compliment.
Bij mij staat de pc in de kamer dus in ieder geval in de winter heb ik profijt van de warmte van de kaart.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/167420/glimlach.png?f=community)


:strip_icc():strip_exif()/u/48952/Ultraman-60x60-Ray-Animated.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/284419/Mexican%2520Wolf%2520Klein.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/294322/64-floyd.gif?f=community)
:strip_exif()/u/232437/Naamloos-1.gif?f=community)