Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone SE 64GB Grijs Review

Trommelrem 5 mei 2016, laatste update op 6 mei 2016, 1.254 views

Apple iPhone SE 64GB Grijs

Het design is prachtig. Veel mooier dan de 6(S). Ze hebben een bewezen model gewoon up to date gemaakt met nieuwe hardware. Dat zie je ook in de prijs. Een budgettelefoon voor de gebruiker die bewust shopt.

Pluspunten

• Office 365 E3 en Office 365 Business Essentials/Premium werkt zeer goed
  • Energieverbruik
  • LTE werkt ook in de V.S.
  • Formaat

Minpunten

• GSM bereik is matig t.o.v. andere budgettelefoons

iPhone SE, bijna de beste telefoon van z'n tijd

Toen de iPhone 6 uit kwam, toen was ik teleurgesteld. Waarom weer zo groot.

Plotseling kwam de iPhone SE! Wat een prachtig ding! Het grote publiek kraakt de telefoon af. Een oud design opnieuw gebruikt. Geen vernieuwing. Apple is gestopt met vernieuwen. Terug bij af.

Geef Apple eens ongelijk. Het design is prachtig. Veel mooier dan de 6(S). Feitelijk hebben ze een bewezen model weer up to date gebracht met moderne hardware. Dat zie je ook in de prijs. Een budgettelefoon voor de gebruiker die bewust shopt. Als je tevreden bent met je BMW 3-serie uit 2009, dan koop je toch gewoon opnieuw een 3-serie uit 2016? Waarom perse een 7-serie? Apple geeft klanten gewoon een beetje meer keuze dan voorheen en verplicht klanten niet meer naar een duurder model. Klanten die niet perse een topmodel willen en niet de hoofdprijs willen uitgeven, kunnen nu ook een goede telefoon kopen.

Ik heb er meteen een voor mij en een voor mijn vriendin gekocht. Beiden 64 GB.

Daarnaast gebruik ik zelf prive een Windows Phone (een budgetmodel: Lumia 550) prive. De iPhone SE gebruik ik zakelijk.

Microsoft Office 365
Een ding valt meteen op. Microsoft Office 365 werkt beter op iOS dan op Windows Phone en Android. Ik kan op iOS meerdere Office 365 accounts kwijt (E3 en Business Essentials gemengd). Dat kan niet met Windows Phone 8.1/10. Bovendien werkt Microsoft Azure AD RMS vlekkeloos op iOS. Microsoft Azure AD RMS werkt inmiddels wel op Windows Phone, maar pas vanaf versie 10.

Wel vreemd, dat Microsoft's apps op iOS beter werken dan op Windows Phone. Een tip: OneDrive heeft gisteren een update gekregen zodat je naast OneDrive for Business ook SharePoint kunt benaderen. Die update is er voor Windows Phone nog niet.

Energieverbruik
Wat na een paar dagen opvalt is dat de accutijd erg goed is en dat je tegenwoordig niet zo'n goed energieverbruik meer tegen komt. Ik bel erg veel. De meeste andere telefoons moet ik halverwege de dag opladen. De SE gaat warempel een hele dag mee. Soms zit ik tegen de avond nog steeds op 50%. Wel merkbaar is dat Bluetooth toch best wat energie verbruikt, maar zelfs dan houdt de SE het tot in de avonduren uit.

Bereik
Er is wel een minpunt. Het bereik is aanzienlijk minder dan de Lumia's die ik heb gehad. Waar bij mij thuis de Lumia's over het algemeen nog één of twee bolletjes bereik hebben binnen het huis, heeft de SE hooguit één bolletje als ik bij het raam sta. Daar staat tegenover dat het bluetooth bereik wel beter is dan de Lumia's die ik heb gehad: ik kan wel met mijn headset vrij ver het huis in lopen terwijl mijn telefoon bij het raam ligt. Eerst dacht ik dat het slechte bereik aan het toestel zelf lag, maar na het testen van meerdere SE's (naast die van mijn vriendin nog een ander toestel) moest ik helaas tot de conclusie komen dat het GSM bereik van de SE toch echt veel minder goed is dan andere budgettelefoons. Elders in NL of in de V.S. is het bereik prima, alleen bij mij thuis niet.

Een wereldreizigerstelefoon
In de V.S. gebruiken ze andere banden voor LTE dan in Europa. Er zijn niet heel veel Europese toestellen die de LTE banden in de V.S. ondersteunen. De iPhone SE ondersteunt deze LTE banden wel. Fijn, want nu hoef ik dus niet voor de V.S. een aparte telefoon te hebben maar kan ik mijn bestaande V.S. simkaart er in kwijt.

Storage
Advies is wel om de 64 GB variant te kopen. 16 GB is echt niet meer voldoende. Ik fotografeer bijna niet met mijn telefoon, maar ik heb nu al 50 GB in gebruik. Ik heb hooguit Spotify en Here Maps van de V.S. erop staan voor offline navigatie, omdat er in buitengebieden soms geen LTE is.

De homeknop en fingerprintscanner
De fingerprintscanner is langzamer dan die van de 6S, maar dat is in de praktijk helemaal geen hindernis. Een ding waar ik mij mateloos aan heb geergerd is Siri. Als Siri ingeschakeld is, dan werkt de homeknop voor mij niet intuitief. Dus heb ik Siri uitgeschakeld, want dan kan ik de homeknop gewoon indrukken om mijn fingerprint te scannen. De juiste methode went ongetwijfeld, maar ik kan er maar niet aan wennen.

Sorry Siri, ik heb je uitgeschakeld.

Heb jij ook een Apple iPhone SE 64GB Grijs?

Noem mij maar een centenknieper, maar ¤570,- vind ik geen budgettelefoon. Apple kennende zal het toestel vast erg goed zijn, maar erg duur.

Desalniettemin veel plezier met jullie telefoon! ;)