Specificaties 65" Ultra HD LCD TV met HDR en 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Philips 65PUS8601 Zwart Review

Martijnsx 30 april 2016, laatste update op 13 november 2016, 2.741 views

Philips 65PUS8601 Zwart

Zie de uitgebreide tekst.

Pluspunten

• zie de uitgebreide tekst

Minpunten

• zie de uitgebreide tekst

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Voor deze TV heb ik de Philips 65PUS9109 gehad. Deze review is een soort van review van beide TV's. Dit is dus niet een standaard review maar ik geef de ervaring met beide toestellen (vooral ten op zichte van elkaar).

De 9109 was een jaar geleden sterk afgeprijsd van 3500 euro naar 1888 euro. Schijnbaar moest Philips er van af. Tevens kreeg je er middels een actie 5 jaar garantie op en kon je gratis een ultra HD media speler t.w.v. 200 euro aanvragen. De 65PUS9109 gaf heel mooi beeld maar alles er om heen was waardeloos. Ik had er niets anders dan problemen mee. Onder zijn een aantal zaken opgesomd waar ik af en toe of regelmatig mee te maken had.

* Soms werden HDMI apparaten niet herkend. Soms werden HDMI apparaten door elkaar gehaald. De TV dacht dat mijn Android media speler een PS4 was en andersom hetzelfde. Soms werden HDMI apparaten niet herkend en kon ik ze niet gebruiken.
* Regelmatig werd het geluid via de HDMI ARC aansluiting niet doorgegeven aan mijn Philips 5140B soundbar. Soms deed deze het wel soms deed deze het niet.
* De ambilight bleef vaak aan de onder kant voluit branden. Ook al stelde je deze in de instellingen helemaal naar beneden. De ambilight brande na verloop van tijd minder fel aan de zijkant.
* Wanneer ik de ambilight op een vaste kleur zette dan begon het beeld om de 5 seconden te flikkeren.
* De TV/Soundbar combinatie ging soms vanzelf uit. 'S nachts ging de TV/Soundbar/Ontvanger zelfs 2 nachten vanzelf aan. Ik heb gecontroleerd via de router of er iemand van buitenaf ingelogd was op ons IP adres en dit was niet het geval dus het moest komen door 1 van de 3 apparaten. Zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de TV gezien de andere problemen.
* Geinstalleerde apps als KODI waren soms ineens weg of deden het niet meer.
* De afstandsbediening reageerde soms heel traag of als ik 5 keer op rechts drukte om een menu door te gaan dan ging de selectie op TV 3 keer naar rechts en dan ineens 1 keer naar links of naar onder en de laatste keer weer naar rechts.
* De eerste USB stick die ik aan de TV koppelde was na een dag kapot. De tweede USB stick gaf niets anders als problemen.
* Volume balk bleef een aantal keer in beeld hangen.
* De laatste week deed het geluid van de TV het de helft van de tijd niet meer.
* etc etc etc

Vooral het niet herkennen van HDMI apparaten en het soms wel soms niet werken van de soundbar waren echt heel irritant.

Uiteindelijk was het smart TV gedeelte onbruikbaar. Reviews op internet bevestigden dat ik niet de enige was met dergelijke problemen. Ik denk dat ik de TV wel 40 keer opnieuw naar de fabrieksinstellingen terug heb gezet. De reparatie service is 3 keer langs geweest. Ze hebben 2x het moederbord vervangen en 1x de externe apparaten getest. Ik heb dit laatste zelf ook gedaan en kan uitsluiten dat het daar aan lag omdat ik verschillende apparaten geprobeerd heb (rest daarbij afgekoppeld). Uiteindelijk heeft de reparatie service besloten de TV niet meer te repareren en deze te vervangen voor de 65PUS8601. Daarover later meer. Eerst nog even wat andere zaken.

De ultra HD media speler kon je aanvragen omdat de TV geen hardwarematige HEVC/H.265 decoder aan boord had. Bijna alle ultra HD content is gecodeerd met deze codec. Dus het smart TV gedeelte kon geen ultra HD aan zoals Netflix en YouTube. Ter compensatie zouden we de UHD880 ofzoiets krijgen van Philips. Na bijna een jaar wachten kregen we een bericht dat de UHD880 niet kwam. In plaats daarvan werd de Nvidia Shield geleverd. Dat leek eerst leuk maar daar zat een klein nadeel aan. De shield had Android TV waardoor er maar een berperkt aantal apps te installeren waren. En er zat geen afstandsbediening bij maar een gamecontroller. Deze gamecontroller werkte via het WIFI signaal en had daardoor invloed op de WIFI ontvangst. Op zich geen probleem. Maar ik wilde er een custom rom op zetten zodat ik wel alle apps kon installeren. Nadeel was dat dan de gamecontroller het niet meer deed. Niet echt een optie dus en helaas toen de shield maar verkocht. Ik had eigenlijk ook geen zin om de bediening te doen met een gamecontroller.

Nog even over de positieve punten van de 9109. De scherpte en ook de helderheid/felheid van het beeld waren fantastisch. Ik kon de TV zo instellen dat wit ook echt super helder wit was en dit gaf opvallend mooi helder beeld.

Dan nu over naar de 65PUS8601. Ik vat het kort samen als ik zeg dat Philips hiermee mijn problemen heeft opgelost. De 8601 is een TV van een jaar later en gebruikt Android TV ipv Android 4.2. Onder staan een aantal positieve punten t.o.v. de 9109.

* De TV start veel sneller op.
* Er is een HEVC/H.265 decoder aan boord en apps ondersteunen ultra HD. O.a. nu maar Netflix genomen omdat daar UHD/4K content op staat. Mooi.
* De afstandsbediening werkt veel beter en sneller. Hapert bijna niet.
* De ambilight is beter. De leds zitten helemaal aan de rand en niet een stuk naar binnen. Daardoor was bij de 9109 de ambilight bijna niet zichtbaar wanneer de TV strak aan de muur hing (op 1 cm van de muur).
* De netwerk aansluiting zit net als de rest van de aansluiting verticaal en niet horizontaal. Bij de 9109 kon je geen netwerk kabel aansluiten als je de TV aan de muur hangt.
* Ik kom weinig bugs tegen. Alles lijkt goed te werken.
* Er zit een bluetooth aansluiting op waarmee ik Nintendo gamecontroller van 8bitdo kan koppelen. Icm met emulators zoals snes9x is dit best cool.
* De soundbar werkt nu naar behoren. Ja het is erg dat ik dit als pluspunt noem want dit zou gewoon moeten werken. Heel soms wordt het geluid bij de 8601 niet doorgegeven via ARC als ik de snes9x emulator gebruik. Op zich is dit het enige bug die ik tot nu toe ben tegengekomen en hier is wel mee te leven.
* De beeldkwaliteit is goed. De kleuren zijn realistischer en natuurlijker dan bij de 9109.
* Bij ultra HD materiaal van YouTube is het beeld fantastisch. Onze dochter van 1,5 jaar oud zit soms met open mond te kijken als er een 4K filmpje langskomt met bijvoorbeeld dieren en mooie (piano) muziek. Dit doet ze niet bij andere beelden of kinder series. Het zegt wel iets.
* Het design van de TV is super. Net als bij de 9109 is de TV erg plat (hij kan heel dicht tegen de muur). De bezel (rand) is erg dun. Veel dunner dan bij samsung TV's bijvoorbeeld. En de bezel is ook mooier als bij samsungs (daar is de bezel schuin).
* De TV zou HDR moeten ondersteunen. Ik heb nog geen HDR beeldmateriaal kunnen vinden. De TV heeft een piekhelderheid van 700 nits t.o.v. 400 nits bij de 9109

Dan zijn er toch een aantal kleine zaken die iets minder zijn.
* Android TV heeft een beperkt aantal apps t.o.v. de normale android versie op de vorige TV of mobiele telefoons. Apps van onbekende bronnen installeren lukt vooralsnog niet.
* De afstandsbediening is op zich goed maar de pijltjes toets (omhoog/rechts/etc) is aanraakgevoelig. Dus als je de knoppen in wil drukken dan raak je altijd de aanraakgevoelige sensor aan en daar reageert de TV al op. Heel verwarrend en uiteindelijk moeilijk mee te werken.
* De youtube app heeft bufferproblemen bij 4k filmpjes
* UPDATE, het beeld was eerst minder dan 9109 maar na een aantal software updates is het beeld stukken beter geworden.

Ik was zeer teleurgesteld in Philips maar uiteindelijk hebben ze met toch goed geholpen. Ik ben bang dat Philips een inhaal slag te maken heeft m.b.t de modellen die 2 jaar geleden ge´ntroduceerd zijn. Al met al is de 65PUS8601 een prima TV met goede specs, veel mogelijkheden en prima beeld. Hopelijk wordt de upscaler nog een keer verbeterd met een upate. Verder kan ik zeggen dat de tv een prima keus is.

Heb jij ook een Philips 65PUS8601 Zwart?

Ohja.. de ambilight is zeker ook een pluspunt in vergelijk met TV's van andere merken :)
Hoi Martijn,

Jouw review komt echt als geroepen! Bedankt voor het delen van je bevindingen.
Ik heb de 65PUS8601 namelijk al ruim 2 maanden op het oog en ben op dit moment ook in bezit van de 65PUS9109. Heb dit toestel destijds ook (heel impulsief) gekocht wegens de gunstige prijs destijds. Ik was zelf al bezitter van de 55PFL8008, welke ik nu op de slaapkamer heb staan.

Allereerst ook over de 65PUS9109. Ik heb dit toestel tezamen met zowat de gehele familie aangeschaft, 5 stuks welteverstaan. De problemen die jij omschrijft heb ik persoonlijk niet allemaal ondervonden maar helaas andere familieleden wel. Ook diverse monteurs gehad, moederborden vervangen, led strips en het hele geneuzel. 2 van die 5 toestellen zijn wegens aanhoudende problemen eind vorig jaar al omgeruild naar de 65PUS9809. Ook deze toestellen ondervinden gedeeltelijk dezelfde problemen (immers ook dezelfde software).

Ik zelf ben al jaren trouwe Philips bezitter voor wat betreft tv's omdat ik zelf echt wel fan ben van Ambilight en normaliter ook erg te spreken ben over de beeld kwaliteit. Heb 6 jaar lang de 47PFL9703 gehad, daarna over gegaan tot de 55PFL8008 welke op alle fronten een verbetering was.

Toen ik de 65PUS9109 aan heb geschaft was ik op sommige punten wel ietwat teleurgesteld.

1. Ambilight vond ik kwalitatief echt stukke minder dat bijvoorbeeld de 8008 terwijl de 9109 zelfs aan 4 kanten ambilight heeft t.o.v. de 3 kanten op de 8008. Dit heeft uiteraard te maken met de positie van de leds welke op de 8008 (en op eigenlijk alle Philips toestellen) rondom de randen zitten. Hierdoor vind ik het Ambilight een stuk minder dynamisch en gedetailleerd (heb alles op max staan in de mode "meeslepend") dan de 8008.

2. Beeldkwaliteit is fantastisch maar toch ook op sommige vlakken teleurstellend. Inderdaad 4k beelden middels de shield zijn fenomenaal. Maar gewone HD beelden zijn erg variŰrend. Vooral films in 1080p met de zwarte banden boven en onder (1920 x 800) vind ik er kwalitatief stukke minder uit zien dan bijvoorbeeld een serie welke wel volledig beeld heeft en in 1920x1080 is. Op de een of andere manier vind ik het beeld dan toch niet helemaal scherp. Films of series met die volledige beeldvullende 1920x1080 zien er duidelijk beter uit!

3. Aansturing externe apparaten is inderdaad soms dramatisch. Ik heb zelf nog een iets verouderde receiver / home cinema set (Sony HTP BD2RSF) welke nog niet over ARC beschikt. Ik heb mijn externe apparaten hierom ook op de versterker aangesloten ipv op de tv met uitzondering van mijn Playstation 4. Deze zit middels een optische kabel aan mijn versterker gebonden. Mijn UPC/Ziggo Horizon box is ook middels een audio/coax kabel aangesloten op de versterker en ook mijn mediaspeler voor films is met een optische kabel aangesloten. Echter mijn Shield of kijken via USB stick heb ik geen geluid over de receiver wegens ontbreken van ARC. Optische ingangen heb ik maar 2 op mijn versterker dus daar loop ik wat vast.

4. Software is inderdaad heel wisselvallig. Ik ondervind dan niet alle problemen die jij schrijft maar heb wel eens wat vast lopers gehad of dat het Ambilight gewoon vol op statisch wit blijft hangen en niet meer meekleurde. Moest hierdoor resetten. Ook heb ik een aantal keer gehad dat het beeld helemaal oranje/paars blokkig is (alsof het 16 bit beeld is). Middels reset was dit dan wel weer opgelost. Ene keer gaat het weken goed en andere keer is heb je achter elkaar wat kuurtjes. Nu is het wel begrijpelijk aangezien de tv's van tegenwoordig complete computers zijn met besturingssystemen maar het is wel onderdeel van de tv en soms erg frustrerend terwijl de beeldkwaliteit en de features van de tv echt dik in orde zijn. Maar ook Sony kampt met deze software (android tv) problemen.

Maargoed, het gaat mij eigenlijk om de 65PUS8601.
Op papier zou dit toestel op ALLE fronten beter moeten zijn dan de 9109.

65PUS8601 versus 65PUS9109:
* 200 Hz paneel versus 100 Hz paneel
* 1800 Hz ppi (en zelfs na een HDR update later dit jaar naar 2600 hz ppi) versus 1000 Hz ppi
* 700 nits helderheid versus 400 nits helderheid
* HDR ondersteuning versus geen HDR ondersteuning
* H265 / HEVC ondersteuning versus geen H265 / HEVC ondersteuning
* Ambilight aan 4 zijden langs de randen versus Ambilight aan 4 zijden 20 cm onder/langs de randen centraal in het midden.
* Bright Pro feature versus geen Bright Pro feature

Enz enz.

Met andere woorden, op papier en qua specs zou deze tv dus zeker moeten overtreffen! Nu wil ik niet van een koude kersmis thuis komen en overgaan tot de 8601 en dat ik een grote teleurstelling krijg te verwerken. Ben dus op zoek gegaan naar een winkel die de 8601 had staan, in dit geval Plattetv.nl winkel in Arnhem. Zij hadden echter alleen het 55" model staan. Heb hier wel wat mogen testen maar mijn eerste indruk was direct, hmmmm valt erg tegen. Dit had te maken met het feit dat er geen 4k demo filmpjes op stonden terwijl op de wand van de 7 serie deze wel op stonden waardoor de 7 serie echt stukke mooier was. En bovendien was het ambilight slecht te testen omdat deze hangen ipv staan en er boven, onder, links en rechts ook tv's hingen op korte afstand. Dus dit was al moeilijk testen.
Over de zwart waarden van de 8601 was ik ook niet te spreken, althans op de instellingen zoals deze stonden in de winkel. Jij schreef dat je de 9109 veel feller (vooral het wit) vond dan de 8601. Heb je inmiddels nog steeds deze ervaring of heb je nu de juiste instellingen gevonden?

Want mag ik dan tevens vragen hoe jij de 9109 had ingesteld?
Ik vind soms namelijk op sommige momenten dat er op bepaalde beelden juist een soort witte waas hangt, heel lichtjes maar het valt wel op. Ben dus benieuwd hoe jij die instellingen had staan zodat ik eens kan testen.

Concreet:
Als je nu mocht kiezen tussen een goed werkende 8601 of een 9109, waar ben je dan meer tevreden over? Op gebied van Ambilight is de 8601 sowieso een vooruitgang maar is dat qua beeld ook zo? Kan er niet helemaal over uit. Je schrijft namelijk wel dat het beeld veel natuurlijker is. Maar is het dan ook mooier/beter qua contrast en zwart waarden dan de 9109?

Hoop dat je me hier nog een feedback over kan geven.

Dankjewel alvast voor je reply!
Ik ga mijn best doen om wat antwoorden te geven...

Bij 2. geef je aan dat de beeldkwaliteit wat tegen viel toen je met de TV begon, vooral bij HD bronnen. Ik denk dat je niet moet vergeten dat je van een 55 inch TV gekomen bent en dat daardoor bij een groter scherm een mindere bron (<4k) duidelijker opvalt.

Bij de voordelen van de 8601 geef je nog 1800 hz als argument. Ik zou dat gewoon vergeten. Volgens mij zijn dat marketing trucjes. Nog even en het is 10.000 hz. Ik vraag me af of je er iets van ziet. Al die HZ technieken brengen beeldfouten met zich mee zoals een soort halo/ghost om bewegende mensen. Heel onwenselijk. Ik zet dit altijd meteen uit.

Nu de vraag "waar ben ik meer tevreden over".... Dat is duidelijk de 8601. Dit komt natuurlijk vooral doordat ik er geen gezeik en ergernis meer mee heb en alles eigenlijk gewoon goed werkt. De ambilight, de netwerk stekker die er in kan als de TV aan de muur hangt, het 4K ondersteuning door HEVC in het smart TV gedeelte en het prima beeld maken de TV beter.

De beeldkwaliteit ben ik nog niet helemaal over uit. De 9109 vond ik standaard uit de doos niet echt super beeld hebben. Door instellingen naar het extreme te tweaken kwam er wel een fel en opvallend beeld uit. Echter dit beeld was niet heel natuurgetrouw en realistisch. Ik kreeg er op een verjaardag van 2 mensen wel een opmerking over dat het niet natuurlijk was. Nou hoeft het van mij niet zo heel natuurlijk te zijn. Ik hou wel van een beetje fel en opvallend beeld.

Ik heb het idee dat de 8601 uit de doos beter beeld geeft. Echter ik krijg deze niet meer zo opvallend fel als de 9109. Ook de standaard HD uitzendingen van de schotel krijg ik niet zo mooi meer (niet zo fel en niet zo scherp). Het lijkt met ruis en scherpte te maken te hebben. Als ik de ruisonderdrukking aan zet wordt het beeld een stukje minder scherp. Zet ik de ruisonderdrukking uit en de scherpte iets omhoog dan wordt het wel beter maar zie je weer meer ruis. Bij de 9109 leek het of beiden tegelijk mogelijk was. Redelijk goede ruisonderdrukking en goede scherpte door upscaling. Ook de felheid van het scherm krijg ik net niet zo opvallend fel meer als de 9109 al scheelt het niet heel veel. Ik denk dat veel kenners voor de 8601 zouden kiezen omdat deze mooi beeld geeft bij realistische kleuren/instellingen terwijl je dat bij de 9109 alleen bij extreme (niet natuurlijke instellingen) voor elkaar krijgt. Helaas is het wel zo dat iedere keer als ik de tv gebruik de iets minder scherpte of de ruis opvalt (1 van 2). Ik denk dat deze TV's vooral baat hebben bij een perfecte bron. Dan is alles scherp en het beeld echt top. Qua zwartwaarden denk ik dat de nieuwe TV beter is dan de oude. Daar had ik het idee dat zwart soms meer grijs was en nu is het meer zwart. Het blijft wel lastig vergelijken, vooral omdat ik nu ook veel 4K beeldmateriaal heb gezien. Het zou ook kunnen zijn dat daardoor het beeld bij een HD bron wat tegen lijkt te vallen (omdat je 4K nu als referentie hebt) terwijl dit in praktijk misschien helemaal niet zo is.

Mijn settings op de 9109 (weet niet alles instelmogelijkheden meer dus meld maar als ik iets vergeet):
Kleur 68
Ruisreductie > Minimum of uit
MPEG artefactreductie > Minimum of uit
Perfect Natural motion > Uit
Clear LCD > Aan

Ik heb trouwens ook HDR 4k demo video' s op USB stick gezet en proberen af te spelen. Het wordt afgespeeld maar het beeld is verre van bijzonder. Een van de demo filmpjes leek zelfs meer zwart wit dan kleur te zijn. Nu weet ik niet of de HDR functie al geactiveerd is in de software. De site waar ik de filmpjes heb gedownload geeft wel aan dat als de TV (in algemeen) geen HDR ondersteund dat de filmpjes heel licht zijn en weinig contrast hebben. Ik vermoed dat de echte HDR ondersteuning er dus nog niet op zit al twijfel ik wel. Zoek in google op "4k HDR demo" en de eerste site die je vindt heeft veel ultra HD demo's en een paar HDR 4K demo's. Het zijn de demo's die normaal op TV's in de winkel staan.

Wat ik zou doen in jouw geval is een mooie Ultra HD demo daar downloaden of een mooi ultra HD filmpje van YouTube downloaden en deze op USB stick zetten. Daarnaast nog een standaard TV uitzending opnemen en op USB stick zetten en deze meenemen naar de winkel. Dan kun je op elke TV de filmpjes even proberen. PlatteTV heeft voor mij al eens de samsung demo filmpjes die ze op USB stick hadden op meerdere TV's laten zien. Zo kun je een beetje vergelijken. Ook met thuis. Freemake heeft een goede gratis video downloader voor YouTube. Ze hebben ook een goede gratis video converter zodat je evt bestanden kan maken (bijv H.264 of xvid) die iedere TV kan afspelen. Zoek op YouTube maar eens op "PHANTOM FLEX 4K 1000FPS". Vooral het gedeelte op de crossmotor is op ultra HD echt mooi. Vooral ook omdat het langzaam bewegende beelden zijn en geen snelle flitsen. Of "COSTA RICA IN 4K 60fps" is ook mooi. De beelden op de 8601 zijn mooier nu ik ze zo bekijk dan op mijn apple macbook pro van 2 jaar oud. In de apple zit toch een redelijk mooi scherm met hoge resolutie. Het filmpje LG demo EUROPE vond ik een super mooi fimpje op 4K, echter de 8601 pakt deze codec niet goed dus kan deze niet proberen.

Suc6 met nadenken. En mochten er vragen zijn dan hoor ik het. PS je moet jezelf misschien wel afvragen wat de meerwaarde is van een overstap en of dit het geld ook waard is. Volgens mij moet je aardig bijleggen. Ik vraag me af of dat het waard is indien je nu verder geen echt grote problemen hebt met je TV. Indien ik geen problemen had gehad dan had ik zeker geen honderden euro's over gehad voor een overstap.
Heel erg bedankt voor je snelle feedback! _/-\o_

Het eerste wat je aanhaalt, klopt ik ben van een 47" naar een 55" gegaan. De 55" heb ik anderhalf jaar gehad en staat nu op de slaapkamer. De 65" heb ik nu sinds juni vorig jaar dus toch al bijna een jaar. Ik zit op 5 a 5,50 meter van de tv af dus die maat kan ook makkelijk! Maar bedoel dus meer dat er echt veel verschil zit tussen de ene zender en de andere maar ook verschil in een film van 1920x1080 of een film in 1920x800 (wat toch het meest voorkomende is).

Voor wat betreft beeldverversing en frequentie heb je inderdaad gelijk, dat zegt bij lange na niet alles. Maar het geeft wel een beetje aan wat de mogelijkheden zijn bij snelle bewegingen. Ik ben zelf altijd iemand die vaak soepelere bewegende beelden iets meer de voorkeur geeft op bijvoorbeeld scherpte. Ik kan er zelf niet tegen als beelden hakkelen of haperen. Ik heb dus ook altijd de Perfect Natural Motion op Minimum of Medium staan.
Zo kijk ik, om je een voorbeeld te geven, netflix via mijn PS4 (ivm dat ik via PS4 gewoon 5.1 DTS geluid heb) Maar mijn PS4 staat uiteraard vaak in Gaming mode waarbij dus alle beeldverbeteraars uit staan. De meeste mensen zetten de beeldverbeteraars dus ook uit en ervaren dit als storend. Als ik Netflix kijk en vergeet Gamemode uit te zetten dan merk ik dat linea recta. Dat vind ik echt geen kijken. Dan lijkt het net of ik naar een 50 Hz paneeltje zit te kijken met totaal geen soepele/vloeiende beelden. Dus zodoende dat ik wel degelijk de beeldverbeteraars prefereer en dan met name dus die Natural Motion op minimum/medium. Maar denk dat dit ook een kwestie van zowel smaak als gewenning is.

Zo kijk ik films middels mijn Lacie mediaspeler. Op deze mediaspeler heb ik mogelijkheden om de resoluties aan te passen. O.a.:

1080p @23,976 fps
1080p @24 fps
1080p @25 fps
1080p @50 fps
1080p @60 fps

Waarbij ik die eerste meestal prefereer omdat meestal de bron ook zo is. Als ik een film die als bron bijvoorbeeld 23,976 fps heeft maar de mediaspeler op 24 fps zet ervaar ik elke 10 of 15 seconde een lichte hapering in het beeld. Dit zelfde euvel heb ik dus als ik een film middels een USB stick via de tv af wil spelen omdat ik op de tv zelf geen mogelijkheden heb om aantal fps in te stellen, dit zal gewoon standaard 24 fps playback zijn. Aangezien dus meeste films in 23,976 fps zijn ervaar ik dit dus al als storend.

Aangaande je lijstje met instellingen, ik had mijn eigen instellingen als volgt staan:
Kleur 68 -> ik ook op 68
Ruisreductie > Minimum of uit -> medium
MPEG artefactreductie > Minimum of uit -> medium
Perfect Natural motion > Uit -> minimum of medium
Clear LCD > Aan -> aan

Nu heb ik de instellingen eens aangepast naar die van jou.
Vooral de scherpte en het gewone contrast wordt inderdaad te blits en misschien iets TE fel.
Ik hou ook wel van mooie felle en scherpe kleuren zoals bijvoorbeeld een Amoled scherm van je telefoon wat op maximale helderheid staat. Dus zal er nog eens een beetje mee stoeien.

Aangaande de 4K demo filmpjes, daar had ik me ook direct in verdiept toen ik deze tv kocht. Ik wist dat er geen standaard HEVC codec op zou zitten. Was dus ook reuze benieuwd hoe deze 4k beelden eruit zagen als ik de mediaspeler (welke ik pas 1e week januari heb ontvangen) zou hebben. Youtube filmpjes en de 4k demo's zagen er geweldig uit en mijn eerste indruk was dus ook gelijk WOW! Maar je raakt zo snel gewend en wat dat betreft neem je dan eigenlijk geen genoegen meer met minder terwijl er nagenoeg nog niets in 4k is behalve dan nu enkele series op netflix. De filmpjes die je noemt ken ik allemaal en meeste heb ik dan ook in 4k op mijn pc staan.
Ook hier heb ik een aantal hele gave demo's kunnen vinden:

Voor wat betreft dat HDR daar heb ik dus diverse keren contact over gehad met Philips. Wat ik heel erg vreemd vond is dat Philips op zijn site bij alle specs geen enkele keer HDR wordt vermeld terwijl nadat 4k helemaal hot was nu alle ogen zijn gericht op HDR. Ook heb ik vernomen dat HDR hardware matig al op een tv moet zitten. Bij de 8601 schijnt het dus wel op te zitten maar pas na een software update geactiveerd te zijn...? De medewerkers van de Philips Helpdesk wisten me er niets over te vertellen. Een medewerker van PlatteTV wist er wat dat betreft veel meer vanaf. Ook dus dat die 1800 PPI na een update dus naar 2600 PPI zou gaan... ook iets wat nergens op geen enkele site of spec-sheet wordt vermeld.
Zie ook artikel op tweakers aangaande picture quality overview van de nieuwe Philips modellen:

Ook hier staat dus duidelijk vermeld dat de tv beschikt over HDR. Ik heb ook tv's gezien van Samsung en LG welke over HDR beschikken. Bij sommige filmpjes zijn de verschillen echt moeilijk te zien. Is dit ook weer een marketing truc of is er in de toekomst ook echt nog verbetering beschikbaar middels HDR? Het zal mij benieuwen.

De 65PUS8601 kan ik nu namelijk krijgen bij de ING rentepunten winkel voor 2399,- wat een zeer scherpe prijs is voor dit toestel gezien de winkelwaarde op 3499,- zit. Voor mijn 65PUS9109 kan ik nog 1800 euro terug krijgen waardoor ik dus 600 moet bijleggen. Als ik er duidelijk op vooruit ga ben ik bereid om dat te betalen. Maar ben zo bang dat ik teleurgesteld zal zijn om deze investering te doen en dan de beeldkwaliteit verschillen miniem zijn. Ik ben zelf een redelijke "videofiel". Dan zou je denken, waarom koop je dan Philips? Tja, ik ben fan van Ambilight en Philips was jaren geleden altijd voorloper en geweldige beeld kwaliteit. Beeldkwaliteit is inmiddels wel achterhaald en uiteraard zijn de OLED schermen van LG niet te evenaren voor wat betreft het beeld. Hoorde ook dat Philips al bezig is met OLED schermen met Ambilight/Ambilux maar dat zal nog wel even duren. Dat zou natuurlijk de ultieme combinatie zijn maar dit zal wel erg kostbaar worden. En bovendien blijf je dan zo aan de gang met nieuwe tv's kopen...

Maar op de vragen:

- Ga ik er op vooruit voor wat betreft kwaliteit van het beeld? -> ben ik dus nog niet geheel van overtuigd.
- Ga ik er op vooruit voor wat betreft Ambilight? -> ja daar ben ik nu wel van overtuigd.
- Ga ik er op vooruit voor wat betreft stabiliteit van het toestel? -> ja ook hier ben ik nu wel van overtuigd dat die software stukke beter en soepeler loopt dan de eerste generatie android.

Rest mij eigenlijk alleen nog maar een ritje naar de Philips store in Eindhoven om daar inderdaad eens met een USB stick aan de haal te gaan om daar eens wat dingen te testen. Maar vind dat in zo'n winkel altijd wel lastig omdat daar continu mensen om je heen lopen en je niet op je gemak zit en alles op je gemak kunt testen.

Ik zal er dus nog eens goed over na moeten denken. Blijft lastig dit.
Maar wel reuze interessant in ieder geval. Zeker omdat jij ook exact zo'n zelfde overstap hebt gemaakt (weliswaar noodgedwongen) van de 65PUS9109 naar de 65PUS8601. En wie weet zijn er straks na die HDR update wel echt duidelijke verschillen alhoewel ik het vreemd zou vinden dat een beeldpaneel na een half jaar of een jaar door een software update betere beelden zou kunnen geven...

Tot zover in ieder geval reuze bedankt voor je info en mocht je nog wat info hebben of dingen vergeten te melden hoor ik ze graag.
Nogmaals dank!
TV had nog niet op de markt moeten komen, het is nog niet AF
Tja, op basis van mijn eerdere ervaring met Philips TV's, ook met Ambilight de65PUS8601 met 4-zijdige Ambilight aangeschaft. Een schitterend apparaat om te zien met een fabuleus beeld. Alleen de software (aansturing) is een absolute ramp. De TV is op 15 maart afgeleverd maar door de vele foutmeldingen echt van allerlei aard viel er niet mee te leven. Apps installeerden niet of juist wel maar waren daarna niet meer te vinden. De ene keer werd de CI+ module wel herkend en de andere keer weer niet. Kijken naar NPO 1 met het geluid van NPO 2, heel interessant maar niet leuk. Soms reageerde de TV nergens meer op en uitzetten kon alleen nog door de stekker eruit te halen en ga zo maar door. Op 18 april de TV omgeruild voor een geheel nieuw exemplaar en aanvankelijk ging de eerste dagen alles goed. Na enkele dagen echter weer de eerste foutmelding enz.... zo'n beetje om de 3 dagen de stekker eruit om de TV weer geheel te "resetten". Winkelier waar ik de TV heb aangeschaft wordt er ook niet goed van en helpt waar hij kan maar van Philips krijgen we echt onvoldoende ondersteuning als men al reageert. Nu, na 3 maanden, ben ik er helemaal klaar mee en wil mijn geld terug zodat we op ons gemak een andere kunnen uitzoeken. Kijken doen we nu maar naar onze andere Philips TV met 3-zijdig Ambilight op de slaapkamer. Die functioneert al 3 jaar echt heel goed.