Specificaties Quad core @ 3,5GHz-3,9GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5-4690 Boxed Review

Jeroen Koopman 29 april 2016, laatste update op 12 mei 2016, 440 views

Intel Core i5-4690 Boxed

Ik heb de i5 4690 gekocht voor mijn nieuwe pc. Hij doet het prima, ik heb er geen slechte ervaringen mee. Ook is hij erg geschikt voor gaming, hij kan de laatste games goed draaien. Ik kan hem zeker aanraden als je een goede, niet al te dure cpu zoekt.

Pluspunten

• Snel (turbo tot 3,9 gHz)
  • Koel (komt nauwelijks boven de 40C met gamen en 45C à 55C met hoge/full load met de 212 EVO)
  • Aanrader
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Zuinig
  • Goed voor gaming

Minpunten

• Kan je niet overclocken (geen minpunt als je dat niet wilt gaan doen)

Ik heb een maand of vier geleden mijn eerste pc gebouwd. Omdat die me erg goed bevalt, dacht ik laat ik eens een review doen over de componenten, dan kan ik jullie helpen met het kiezen van de juiste. Deze gaat over de intel core i5 4690, in combinatie met de Cooler Master 212 EVO koeler en het MSI H97 GAMING 3 moederbord.

De processor

Keuze voor deze
Toen ik mijn computer bouwde, was Skylake er ook al. Toch heb ik voor deze Hasswell Refresh-processor gekozen, omdat Skylake voor best wat meer geld, maar een beetje extra performance gaf.
Verder was mijn reden dat deze processor voldeed aan mijn wensen.
Specificaties
CPU Cache Level 1 4x 64KB
CPU Cache Level 2 4x 256KB
CPU Cache Level 3 6MB
Uiterlijk
Het gezegde luidt: 'Een foto zegt meer dan duizend woorden,' dus hier volgen wat foto's, van de processor en foto's van de binnenkant van de computer:

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AWbgU31SVbixbf.jpeg-De doos van de processor
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AWaJd1abQ5ab3X.jpeg -De processor zelf

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AWbiO2umNr9Asv.jpeg -In de behuizing
Performance
Deze processor is zeer zeker geschikt voor het gamen, hij kan met gemak de nieuwste games draaien. Hij is zeker geen bottleneck voor een high-end GPU.
De iGPU van Intel is als je, of zoals ik, wacht op een nieuwe GPU, of gewoon geen extra GPU wilt kopen, ook voldoende om games op low settings te kunnen spelen.
Tijdens het gamen is de extra performance van een i7, terwijl hij 150 à 200 euro meer kost, niet groot.
Geluidsproductie:
-De koeler houdt zich erg stil, je hoort hem niet tot nauwelijks als je met een koptelefoon op aan het gamen bent. Tijdens het browsen of het tekstverwerken, is de koeler echt heel erg stil.
Warmteproductie:
-Zelfs onder 'full load' heb ik de warmte niet boven de 55C uitgekregen, dus hij blijft echt heel erg koel.
Stroomverbruik:
-Als de processor op idle draait, verbruikt hij ongeveer op 40W. Onder hoge load is dat wel wat meer, maar dan is hij nog steeds erg zuinig, namelijk: 100W. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 65 Watt.
Benchmarks
-CompuBench 1.5 (T-Rex): 1,59 fps
-GeekBench 3 (Single core): 3,572
-GeekBench (32-bit): 10,820
-Cinebench R10 32-Bit: 27,283
-Cinebench R10 32-Bit (Single Core): 7,515
Bijgeleverde software
Intel® HD Graphics Control Panel
Deze software gebruik je om je instellingen te zetten van de iGPU van Intel.
Intel® Small Business Advantage
Dit kan gebruikt worden door bedrijven om werknemers gemakkelijker (samen) te laten werken. Het heeft de functies van een server, zonder dat er een server is, het bevat namelijk de mogelijkheden om: te chatten, files te delen, de beelden van monitoren te 'delen', niet-toegestane USB's te blokkeren om het systeem te beschermen, te backupen en software te monitoren.
Pro's
-Krachtig
-Stil
-Zuinig
-Goede prijs/kwaliteit verhouding
-Koel
-Zeker aan te raden voor gaming
Con's
-Geen HT (Maar dat is te verwachten bij een i5)
-Niet overclockbaar (Daarvoor raad ik je de i5 4690k aan)
-Redelijke meerprijs tegenover de i5 4460 tegen een beetje extra performance, dus als je een kleiner budget hebt, kan je die beter nemen.

Het is een erg krachtige, zuinige, niet dure processor, die in combinatie met de 212 EVO ook nog eens erg stil en koel is.

Heb jij ook een Intel Core i5-4690 Boxed?

Laat me vooral weten wat jullie van de review vinden! Als dat namelijk positief is, kan ik nog meer componenten gaan reviewen :)
Verder als je vindt dat iets verbeterd of toegevoegd moet worden, laat me dat dan ook weten, dan pas ik dat zo spoedig mogelijk aan.

[Reactie gewijzigd door Jeroen Koopman op 29 april 2016 18:48]

Je review is best duidelijk, kort maar krachtig

Ik heb maar één opmerking, en dat is dat je "Geen HT" aangeeft als een minpunt, maar dit is toch iets dat je weet wanneer je de CPU koopt? Het minpunt zou dan eerder zijn de meerprijs die je voor HT zou moeten betalen, indien je dit wenst maar niet in je budget past

Nuja, soit, ga zo door :-)

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 29 april 2016 21:44]

Beste Core2Quad
Bedankt voor uw antwoord, ik zal het aanpassen :)
Nuja, soit, ga zo door :-)
Zal ik doen!

[Reactie gewijzigd door Jeroen Koopman op 29 april 2016 22:09]