TP-Link TL-WDN4800 Review

Nat-Water 27 april 2016, laatste update op 28 april 2016, 786 views

TP-Link TL-WDN4800

Een ' no nonsense' netwerkaart die precies doet wat hij hoort te doen - verschaffing tot een draadloos netwerk geven. Prestaties zijn prima, hoewel dit natuurlijk bij elke situatie anders zal zijn.

Pluspunten

• Plug 'n play
  • 2,2 en 5 Ghz
  • Prijs / Kwaliteit

Minpunten

• Bouwkwaliteit; het geheel voelt een beetje ' wiebelig' aan wanneer ingebouwd

Getest met de volgende apparatuur
OS: Windows 10 Pro 64 bit
Router/Modem 1: Ziggo Ubee EVW3200
Router 2: Apple Airport Extreme (2013)
Router 3: Apple Airport Express (2012)

Hoewel mijn desktop standaard op ethernet zit mis ik wel de mogelijkheid tot Wifi (voorbeeld: als ik mijn desktop meesleep naar een andere locatie waar geen draad voorhanden is). Vandaag de vraag: Kan de TP-Link TL-WDN4800 dit voor mij oplossen?

In de doos!

De kaart komt verpakt in een simpele doos. Wat niet gefotografeerd is, maar wel op zijkant staat, is dat er 3 jaar garantie op de kaart zit. Prima.

Simpel doch doeltreffend..

En dan de inhoud:

Wij treffen aan:
-Een CD met de driver
-Een boekje met de contactgegevens van Technical support
-Verklaring van conformiteit
-Omschrijving van de inhoud
-De netwerkkaart, plus nog een extra klein afdekplaatje.
-3 antennes, zwart.
-Quick installation guide

Een foto van de netwerkkaart ben ik vergeten te maken 8)7

Installatie

De handleiding is simpel, en terecht. Het is niet meer dan de kaart in je PCI-E slot stoppen. Het was in mijn geval een beetje krap i.v.m. de CPU-cooler / videokaart maar dit leverde verder geen problemen op.
Mooi tussen de koeler en de GPU in!

Wat me daarna opviel is dat bij het buigen van de antennes de kaart niet extreem vast zit. Je kan, als je antenne wilt buigen, de kaart zien bewegen. Dit levert verder geen problemen op (afgezien van een puntje aftrek)

PC aan, en zonder ook maar iets te doen krijg ik direct het vertrouwde Wifi-icoontje: Volgens Windows waren er ook geen updates beschikbaar met de driver, dus niks meer aan doen.

Prestaties

WiFi is lastig, want het hangt van meerdere punten af (router, plaatsing, dikte van de muren, andere clients, etc.) Ik heb de kaart in de volgende situatie getest

Huize Nat-Water:
Er missen wat muren, en de afstanden kloppen niet exact maar het gaat om het idee.

Ik heb de volgende verbindingen getest:
A. Ethernet
B. Desktop - Airport Extreme (Afstand: 1 meter, geen muren)
C: Desktop - Ziggo Router (Afstand: 4 meter horizontaal, +- 2 meter verticaal, een dikke betonnen vloer ertussen._
D: Desktop - Airport Express (Afstand: 7 meter horizontaal, 2 meter verticaal, dikke betonnen vloer)
E: Desktop - Aiport Extreme. Airport Extreme staat nu op positie Ziggo Router.. (Afstand: 4 meter horizontaal, +- 2 meter verticaal, een dikke betonnen vloer ertussen.)

Situatie A: De referentie.

Valt niks over te zeggen.

Situatie B: Desktop - Airport Extreme

Dezelfde snelheid wordt gehaald als bedraad. Dat mag ook wel - de afstand is maar 1 meter.

Situatie C: Desktop - Ziggo Router

Oei. Dat is eventjes een klap minder. Ik heb met mijn laptop dit nagemeten (staat op dezelfde plek als de desktop)

Vergelijkbaar resultaat! Fijn, die gratis routers :)

Situatie D: Desktop - Airport Express

Daar kan ik kort over zijn. De speedtest was zo langzaam dat ik hem halverwege heb afgesloten. Te ver weg en te veel storing om fatsoenlijk te internetten.

Situatie E: Desktop - nieuwe locatie Airport Extreme

Kijk, nu krijgen we een leuk resultaat. Ik verlies 66% snelheid t.o.v. de maximale snelheid, maar dit is alsnog beter dan de 97% snelheidsverlies met het router wat je van Ziggo krijgt. Met 50Mbps kan je gewoon fatsoenlijk internetten.

De netwerkkaart van TP-Link voldoet aan de verwachtingen - hij biedt de mogelijkheid tot WiFi aan voor een desktop. De prestaties zijn goed - maar let op. Een goede Wifi verbinding komt van 2 kanten - zowel de receiver maar ook de router.

Tot slot

Bedankt voor het lezen van mijn review! Ik hoop dat je er wat aan had. Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag :)

Heb jij ook een TP-Link TL-WDN4800?

Goede revieuw! Het leest goed!
Tja het zijn wel grote verliezen met deze wifi kaart.. Ik heb dit eerst ook gehad, nu heb ik zo'n gamer's wifi kaart en ik haal wel nu gewoon de 205 mb/s download en 20.7 mb/s upload. En de router (net gear nighthawk 5.5 ghz) staat er ong 5m. 2 muren vandaan. Het maakt wel verschil in equipment ja... Sinds ik macbook pro late 2013 heb haal ik die snelheden ook daarmee :o

Als je goed internet wil is een duurdere variant wel een must voor in je pc...