Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Fnatic Gear Rush Cherry Red US Review

melek-taus 26 april 2016, laatste update op 26 april 2016, 1.215 views

Fnatic Gear Rush Cherry Red US

Fnatic is een naam die niet alleen voor respect staat, maar ook angst brengt in de ogen van hun tegenstanders. Ik denk dat veel merken Fnatic Gear als geduchte tegenstander mogen zien aangezien ze met de Rush een duidelijke statement hebben gezet.

Pluspunten

• Gebruikte materiaal voelt er prettig en stevig aan
  • 2x usb ingang
  • Windows toets kan worden uitgeschakeld
  • Uitstekend werkende software
  • Macro's en aanpasbare verlichting
  • N-key rollover anti ghosting
  • Toetsen reageren perfect
  • Loshaalbare polssteun

Minpunten

• Maximaal 10 macro's per profiel
  • Macro's gelimiteerd aan 24 characters
  • Macro's kunnen niet worden getimed
  • Helaas geen opties om de verlichting per toets aan te passen

Review: Fnatic Gear Rush

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Software
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Fnatic kennen we natuurlijk als een van de grootste eSports teams ter wereld die zich onder andere gevestigd heeft in games zoals Counter Strike GO en League of Legends. Middels hun toenmalige sponsor Steelseries hebben zij in het verleden al producten met het Fnatic logo op de markt gebracht. Fnatic heeft daarbij geholpen met het ontwerpen en het testen van de producten. Nu heeft Fnatic er echter voor gekozen hun eigen randapparatuur zelf te ontwerpen en uit te brengen onder de naam Fnatic Gear. Dit doet Fnatic nadat zij het gaming bedrijf Func (fabrikant van randapparatuur) hebben overgenomen. Func kennen we van hun uitzonderlijke gaming apparatuur, maar wat de meesten niet weten is dat Func officieel in 1999 is opgericht door een stel gamers. Het betreft hier een van de oudste gaming merken op de markt. Het is verder niet zo dat Fnatic hun logo op de producten van Func plakt. Func is 100% overgenomen door Fnatic en samen hebben zij Fnatic Gear gevormd.

Meer informatie over de oprichting van Fnatic Gear kun je vinden in het volgende interview met de Fnatic CEO Wouter Sleijffers.

Fnatic Gear is in eerste instantie via een crowdfunding op Indiegogo geÔntroduceerd. Hier wordt ook duidelijk vermeld over het feit dat zij Func hebben overgenomen en dat zij compleet nieuwe producten zullen uitbrengen. Het lag verder niet aan de kwaliteit of de looks van de producten maar ze kregen niet het eSports gevoel bij de producten van Func. Dit geldt echter niet voor het door Func uitgebrachte KB-460 toetsenbord. Het betreft hier een erg simpel ontworpen mechanisch toetsenbord wat perfect aansluit op de wensen van Fnatic. Dit is dan ook de reden dat er verder geen tot weinig aanpassing aan de KB-460 zijn gedaan behalve dan dat deze onder de naam Fnatic Gear Rush wordt aangeboden en hier dus niet het Func maar het Fnatic Gear logo op aanwezig is.

Meer informatie over de crowdfunding en reden hiervoor kan je op de Indiegogo pagina vinden,

Tijdens het testen van de Fnatic Gear Flick en Focus werd ik erg blij verrast door de hoge kwaliteit van het gebruikte materiaal de uitvoering en prestaties van de producten. Fnatic is in mijn woorden boek een hoog aangeschreven eSports naam en hierom zijn mijn verwachtingen voor de Fnatic Gear producten ook aardig hoog. De verwachting hebben zij met de Flick en Focus meer dan waargemaakt en hierom heb ik ook aardig hoge verwachtingen van de Fnatic Gear Rush. Het betreft zoals vermeld een mechanisch toetsenbord wat gebaseerd is op het ontwerp van de Func KB-460. Wat de verschillen tussen deze toetsenborden zijn kan ik niet aangeven deze informatie kon ik nergens vinden en ook heb ik geen Func KB-460 in bezit.

Ik ben erg benieuwd naar de prestaties en kwaliteit van dit toetsenbord dus zal ik ook maar eens snel beginnen met de welbekende foto van Robbie die de verpakking onder kwijlt.

In deze review beoordeel ik de Rush zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's die ik host via Photobucket. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Specificaties:

Hier volgen de specificaties zoals deze op de website van Fnatic te vinden zijn.

Fnatic Gear Rush product pagina

De Rush is een mechanisch gaming toetsenbord met een erg simpel ontwerp. Het betreft hier eigenlijk een vrij standaard rechthoekig toetsenbord zonder teveel poespas en dergelijke. Dit zorgt er natuurlijk voor de Rush vrijwel geen ruimte in beslag neemt en er gewoon strak uitziet.
Alle toetsen van de Rush zijn afzonderlijk verlicht en voorzien van rode leds wat zonder software kan worden aangepast.

In vergelijking met andere soortgelijke toetsenborden is de Rush vrijwel gelijk van formaat alleen met zijn 1,2 kilo is de Rush wel een stuk zwaarder.
De gebruikte mechanische switches zijn van het bekende merk Cherry MX en het betreft in mijn geval de Cherry MX Red variant. De Rush is ook verkrijgbaar in de Cherry MX Brown en Blue varianten. Voor de mensen die denken dat het hier gaat over de verlichting van de toetsen zal ik kort toelichten wat Cherry MX Red inhoudt.

Cherry MX is de grondlegger van mechanische switches voor toetsenborden en nog steeds zijn zij een van de grootste ontwerpers. Zo hebben zij voor elke situatie een andere switch uitgebracht. Het betreft hier de schakelaar waarmee de toets wordt ingedrukt. Elk type switch heeft een uniek karakter wat invloed heeft op de benodigde kracht om de toets in te drukken, het moment waarop de toets reageert en dergelijke. Dit alles zorgt ervoor dat het uitzoeken van een mechanisch toetsenbord een persoonlijke keuze wordt. Cherry MX duidt elke variant aan met een andere kleur. Zo is Cherry MX Red een switch gericht op FPS en MMO gamers door de lichte kracht die nodig is tijdens het indrukken en doordat deze geen feedback geeft. Dit in tegenstelling tot de Cherry MX Blue switches die iets zwaarder zijn om in te drukken en voelbare en hoorbare feedback geven wat bedoelt is voor RTS gamers. Cherry MX Brown is hiervan een combinatie en gericht op gebruikers die zowel gamen als veel typen.
Meer informatie over mechanische switches wordt op de website van Alternate toegelicht.

Een van de voordelen van een mechanische toetsenbord is het feit dat vrijwel elk toetsenbord is voorzien van een Key Rollover functie. De Rush is in dit geval dan ook voorzien van N-Key Rollover afgekort N-KRO. Dit houdt in dat elke aanslag wordt geregistreerd ongeacht hoeveel er tegelijkertijd worden ingedrukt. De Rush heeft dus geen beperking / maximum wat betreft hoeveel toetsen er tegelijkertijd kunnen worden ingerukt. Het voordeel hiervan is dat je nooit te snel bent voor je toetsenbord en ook zonder problemen toetsen combinaties kunt maken.

Middels de Fnatic Gear software kunnen er 10 macro's met een totaal van 24 characters aan elk van de 5 profielen worden toegewezen.

De Rush is verder voorzien van 128 kb aan intern geheugen. Hierdoor is het mogelijk om gemaakte software wijzigingen mee te nemen als het toetsenbord op een andere computer wordt aangesloten. Alles wat je instelt wordt immers op het toetsenbord zelf opgeslagen. Vooral in de eSports scene is dit erg handig aangezien je vrijwel altijd je eigen randapparatuur mee moet nemen en achter een andere computer zit. Ook heeft dit als voordeel dat je gemaakte wijzigingen direct via het toetsenbord benaderd en niet nog eens via de software hoeft in te laden.

Wat ook erg handig is zijn de 2 extra USB 2.0 poorten aan de achterzijde. Hierdoor kan je dus altijd USB apparatuur aansluiten als je geen ruimte meer over hebt of gewoon snel iets wilt aansluiten.

Ook is de Rush voorzien van multimedia toetsen en een speciale Fnatic Gear Mode toets. De multimedia toetsen spreken natuurlijk voor zich, hiermee kan je bijvoorbeeld het geluid dempen of media speler software bedienen.
De Fnatic Gear Mode zorgt ervoor dat macro's worden ingeschakeld, maar ook wordt de Windows toets uitgeschakeld.

Verder is de Rush nog voorzien van een afneembare polssteun wat tegenwoordig juist niet meer vaak bij toetsenborden wordt geleverd.

De Rush is het eerste toetsenbord dat door Fnatic Gear op de markt is gebracht en na het doornemen van de specificaties kan ik begrijpen waarom hun keuze viel op de Func KB-460 en waarom zij deze verder niet veel hebben aangepast. De Rush biedt vrijwel alles wat je zoekt in een toetsenbord en zelfs meer.

Verpakking:

De Rush wordt net als de Fnatic Gear Flick geleverd in een in eerste instantie vrij saai uitziende verpakking. De voor en achterkant van de doos is geheel wit met op elke zijde het oranje Fnatic logo. Op de voorkant is de Rush groots afgebeeld en ook is er de welbekende Cherry MX sticker aanwezig. Deze duidt natuurlijk aan van welk type switches deze Rush is voorzien. Witte verpakkingen zien we niet vaak bij gaming apparatuur en hierdoor zou een dergelijke verpakking in de winkel aardig opvallen.

De achterkant van de verpakking is iets interessanter, hier zien we de belangrijkste specificaties met in de achtergrond een foto van een eSports evenement waarbij Fnatic waarschijnlijk een wedstrijd of een titel heeft gewonnen.

Als we de verpakking openen zien we eerst een flyer van Fnatic Gear waarbij je bedankt wordt voor je aankoop.

De Rush wordt in de doos aan linker en rechterkant vastgehouden door een stuk schuim en aan de voor en achterzijde is een dubbelgevouwen stuk karton geplaatst. Dit om te voorkomen dat de Rush kan beschadigen tijdens vervoer.

Als we de Rush uit de verpakking halen zien we dat zowel de Rush als de USB kabel voorzien is van een plastic hoes zodat er geen krassen of dergelijke kunnen ontstaan.
Als accessoires wordt er een polssteun met de benodigde bevestigingen en een snelstartgids bijgeleverd. De snelstartgids ligt in het kort het algemene gebruik van de Rush toe en ook geeft deze de weblink waar de Fnatic Gear software kan worden gedownload.

De verpakking ziet er erg netjes uit en zorgt ook voor voldoende bescherming tijdens het vervoer.

Uiterlijk:

Als ik nieuwe producten binnen krijg en vooral bij gaming apparatuur moet ik me altijd erg inhouden tijdens het uitpakken. Zo komt het vaak voor dat ik door mijn enthousiasme vergeet foto’s te maken omdat ik het product snel in handen wil hebben om te bekijken en vervolgens aan te sluiten en te gebruiken. Ik ben altijd erg benieuwd naar hoe het product eruit ziet en aanvoelt. Ze zeggen altijd wel kijken doe je met je ogen niet met je handen, maar in mijn geval gaat dit absoluut niet op. Als gamer zijnde is het natuurlijk niet interessant hoe iets eruit ziet, het gaat er puur om hoe iets werkt. Echter als vormgever kan ik mooi ontworpen producten erg waarderen en vind ik de kwaliteit van het gebruikte materiaal ook erg belangrijk.

De Rush ziet er in eerste instantie uit als elk ander mechanische toetsenbord, de vormgeving is vrij standaard zonder teveel poespas. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de Rush zo min mogelijk ruimte in beslag neemt en zich puur richt op rauwe functionaliteit. De functionaliteit van het product is dan ook iets waar Fnatic Gear zich voornamelijk op richt. We zien een standaard US QWERTY toetsenbord gebaseerd op een ANSI indeling met alleen rechtsboven het toetsenbord het Fnatic logo.

De bovenkant van de Rush is voorzien van een zacht rubberen coating uitgevoerd in een mat zwarte kleur. De hele bovenkant van de Rush voelt dus erg lekker zacht aan zodat men er uren lang plezier van kan hebben.

Zoals te zien zijn de F1 tot en met de F6 toetsen voorzien van multimedia functies welke met de FN knop kunnen worden bediend.

De F7 tot en met de F11 toetsen bevatten als extra functies het oproepen van een van de 5 profielen. Ook deze worden met de FN functie bediend. Op de F12 toets zien we het Fnatic logo wat staat voor de Fnatic Gear Mode welke ook met de FN toets wordt aangesproken.
Verder zien we boven het numerieke gedeelte 3 ledjes voor de Num Lock, Caps Lock en voor de Fnatic Gear Mode functie.

Als we het numeriek gedeelte goed bekijken zien we dat de 8 en 2 toetsen voorzien zijn van een symbool wat eruit ziet als een zonnetje. Door deze knoppen samen met de FN knop te gebruiken kan de verlichting worden aangepast.

Aan de onderzijde zien we aan de voorkant 2 rubberen voetjes, twee inkepingen voor de bevestiging van de polssteun en aan de achterkant zijn er 2 voetjes en uitklapbare voetjes aanwezig.

De achterste voetjes zijn als we goed kijken al standaard voorzien van een verhoging van ongeveer een halve centimeter.

De verhoogde voet is vrij simpel uit te klappen en ook voorzien van rubber.

Doordat de achterzijde al standaard ongeveer een halve centimeter is verhoogd staat het toetsenbord al een beetje schuin.

Als we de voetjes uitklappen wordt het toetsenbord ongeveer 2 centimeter verhoogd.

De USB aansluiting is goldplated, dus voorzien van een gouden coating tegen oxidatie en de kabel is voorzien van zwart gevlochten materiaal waardoor deze iets stugger is dan een normale USB kabel. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de kabel niet zo snel kan knikken, maar ook ziet dit er een stuk beter uit. De kabel is ook een heel stuk dikker dan de gemiddelde USB kabel, wellicht komt dit doordat er twee extra USB poorten op het toetsenbord zitten.

Aan de rechter achterkant van de Rush zien we de twee USB 2.0 poorten. Deze zijn vrij simpel te benaderen en zo gebruik ik deze dus ook geregeld als ik een USB flashdrive of mijn camera aansluit.
Persoonlijk zou ik deze USB poorten niet gebruiken voor een gaming muis aangezien hubs altijd een soort van latency kunnen hebben. Niet dat je dit veel zal merken of uberhaubt zal merken echter dat risico willen wij natuurlijk niet lopen.

De Rush die ik in mijn bezit heb is voorzien van Cherry MX Red switches en door en toets los te halen zien we de switch zitten. Elke switch is voorzien van een apart ledje waardoor deze afzonderlijk worden verlicht.

De Rush wordt zoals eerder vermeld geleverd met een afneembare polssteun. Zoals is te zien is ook de polssteun voorzien van een mat zwart rubberen coating.

Om de polssteun te kunnen bevestigen moeten we eerst de lipjes aan de onderkant van de Rush in de inkeping vast klikken.

De polssteun is voorzien van een inkeping waarmee deze vrij simpel op het lipje kan worden vast gezet.

Zonder enige moeite is de polssteun dus te bevestigingen en deze kan ook net zo makkelijk worden losgehaald.

De Rush ziet er zoals de meeste toetsenborden erg standaard uit, maar toch zorgt de mat zwarte kleur voor een erg mooie uitstraling. Dit gecombineerd met het Fnatic Gear logo is een erg mooie combinatie vooral voor een Fnatic fan.

Software:

De Fnatic Gear software waarmee de macro’s van de Rush kunnen worden aangepast moeten via de Fnatic website worden gedownload. Natuurlijk is het niet noodzakelijk om de Fnatic Gear software te installeren aangezien de Rush standaard al zonder software werkt. Na het aansluiten van de USB kabel herkend Windows de Rush automatisch en installeert de benodigde USB driver.

Om macro’s en dergelijke te kunnen aanpassen moeten we dus de Fnatic Gear software downloaden. Via de onderstaande website kan de Fnatic software worden gedownload.

Na het installeren van de Fnatic Gear software voor de Rush komen we in een erg overzichtelijk scherm waarin we de lay-out van de Rush zien met aan de rechterkant de 10 macro’s die we kunnen instellen. Bovenin zien we de 5 beschikbare profiel knoppen een backup, restore en Fnatic Gear knop. De meeste knoppen spreken natuurlijk voor zich en de Fnatic Gear knop linkt door naar de Fnatic website.
Je kan dus maximaal 10 macro’s op elk profiel instellen en hiervoor kan je alle toetsen behalve de profiel, FN en Windows toetsen gebruiken. Als je goed kijkt zijn deze toetsen ook donkerder van kleur in de software.

Om een macro op een toets in te stellen hoef je alleen de toets in de software aan te klikken. De toets licht dan oranje op waarna je in de linker kant van het menu de macro kan instellen.

Selecteer de gewenste macro en dan kan je met een druk op de knop al een van de vooraf ingestelde functies toepassen. Het betreffen standaard functies zoals knippen, kopiŽren, plakken en dergelijke.

Als je een macro handmatig wilt instellen druk je op de macro recorder functie waarna deze tevoorschijn komt.

Binnen de macro recorder druk je op de oranje record knop en kan je vervolgens tot 24 toetsen combinatie indrukken om een macro aan te maken. Druk hierna op de stop knop om de macro te beŽindigen. Wat ik hierbij wel mis is de optie om muis knoppen toe te voegen aan de macro. Binnen bepaalde games is het bijvoorbeeld ook erg handig om muisknoppen te combineren in de macro.

Door op het tandwieltje te drukken kan je instellen wanneer de macro wordt toegepast. Zo kan de macro net zo lang duren als dat je de toets indrukt of zo lang tot je de volgende toets indrukt of standaard een keer.

Na het installeren van de Fnatic Gear software zien we in de taakbalk het mooie oranje Fnatic logo. Wat mij in dit geval tegenvalt is het feit dat de software voor de Fnatic Gear Flick en Rush apart van elkaar zijn. Heb je dus zowel de Fnatic Gear Flick en Rush en ook voor beide de software geÔnstalleerd zie je twee Fnatic logo’s op de taakbalk.

De Fnatic Gear software werkt zoals verwacht vloeiend en snel. Tijdens het gebruik kon ik geen haperingen ondervinden en elke wijziging wordt ook direct doorgevoerd. De software ziet er echt heel overzichtelijk uit en alles is logisch in opbouw. Zonder enige uitleg is de software perfect te gebruiken. Ik maak standaard gebruik van een 1440p resolutie en zelfs hierin word alles correct weergegeven.

Gebruik:

Het gebruikte materiaal van de Rush voelt erg fijn en stevig aan. Nergens hoor je gekraak vandaan komen, hoeveel hard je ook op het toetsenbord drukt. Het is echt een geheel en ook is dit overal netjes en goed afgewerkt. Door het gewicht voelt de Rush al een stuk steviger aan, maar de kwaliteit van het materiaal zorgt er natuurlijk voor dat de het als een geheel aanvoelt. In veel gevallen voelt rubberen coating erg onprettig of te ruw aan en in dit geval voelt het zoals Fnatic het noemt als zacht rubber. De coating voelt erg prettig en gewoon heel zacht aan. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met het gebruikte materiaal van een toetsenbord, maar ik kan begrijpen dat er vast wel mensen zijn die bepaalde materialen erg onprettig vinden om hun handen op te leunen. En hierom is de Rush dan ook voorzien van een speciale coating.

Zo ziet de Rush door de matte kleur er al heel goed uit, maar als we de Rush op een computer aansluiten wordt het geheel door de verlichting afgemaakt. De Rush ziet er toch echt heel gelikt uit door het mat zwarte materiaal gecombineerd met rode verlichting. Ik had het Fnatic Gear logo graag ook verlicht gezien echter zou dit misschien net teveel kunnen zijn. Het is zo al een erg mooi toetsenbord om te zien.

De verlichting van de Rush is gelukkig instelbaar aangezien de hoogste stand aardig vel is. Dit is natuurlijk wel persoonlijk, maar ik heb de verlichting standaard op de middelste stand ingesteld. Via de functie FN + 8 en FN + 2 kan de verlichting worden aangepast. Er zijn 5 standen beschikbaar waarbij de eerste stand de uitgeschakelde stand is.
Let er wel op dat het lastig is om verlichting goed te fotograferen.

Stand 4

De verlichting op het moment dat het niet geheel donker is.

Stand 4

Na aanvraag van een lezer hierbij de verlichting uit een andere hoek.

Stand 4

De vijfde stand is een effect waarbij de verlichting middels een soort van ademend effect verspringt. Voor ik met deze review begon wist ik niet dat je een effect aan de verlichting kon geven. Hier ben ik toevallig achter gekomen toen ik een keer teveel op de Fn + 8 combinatie had gedrukt.

Verder is het helaas niet mogelijk om de verlichting binnen de software per toets aan te passen.De niveau's gelden dus voor het hele toetsenbord. Wat ik ook erg jammer vind, maar wat ik wel kan begrijpen is het feit dat de Num Lock, Caps Lock en Fnatic Gear Mode leds altijd vel branden. Deze leds staan dus geheel los van de toetsenverlichting en kunnen verder ook niet worden aangepast. Dit is eigenlijk wel logisch aangezien je dan ook niet ziet of Caps Lock is ingeschakeld als je de verlichting uit hebt geschakeld

Om de Rush helemaal af te maken is het mooist om deze natuurlijk met een bijpassende muis en muismat te gebruiken. Hieronder gecombineerd met de Flick muis en Focus muismat.

De Rush typt verder zoals te verwachten heerlijk. Ik heb hiervoor Cherry MX Brown en Kailh Blue mechanische toetsen gebruikt, maar nu ik Cherry MX Red heb ervaren wil ik om eerlijk te zijn niet meer anders. Het indrukken van de toetsen gaat heerlijk soepel en met vrijwel geen druk kunnen deze tot de bodem worden ingedrukt.
De gebruikte key caps voelen ook erg prettig en zijn niet glad of erg stroef, je ziet geen zweet vlekken of andere viezigheid na een aantal weken. Dit duidt toch wel aan dat de key caps van een aardig hoge kwaliteit zijn. Tijdens het typen voelt het toetsenbord erg prettig en niets beweegt of kraakt. De toetsen zelf zijn ook erg stevig en de Rush blijft ook stevig op de ondergrond staan.

De N-Key rollover functie kan je onder testen door de zin “the grey fox jumps over the lazy brown dog” in te typen. Om dit te testen druk je eerst op Capslock en houdt je vervolgens beide shift toetsen ingedrukt. Op het moment dat je deze zin dan typt zou deze er als volgt uit komen te zien.

THE QUICK BROWN FOX JUMPS RIGHT OVER THE LAZY DOG

De Rush geeft deze zin als volgt weer.

THE QUICK BROWN FOX JUMPS RIGHT OVER THE LAZY DOG

De N-Key Rollover anti ghosting functies van dit toetsenbord werken dus verder vlekkeloos. Zou je deze functie verder willen testen zou je met meerdere mensen tegelijk de toetsen op je toetsenbord moeten indrukken.

Hier volgen enkele filmpjes van de Rush met Cherry MX Red toetsen in gebruik. Het verschilt nogal in gebruik hoeveel geluid de Cherry MX Red switches maken. De toetsen zelf hebben geen hoorbare klik, maar doordat deze erg makkelijk in te drukken zijn kan een toets geluid maken als deze de onderkant raakt (bottoming out). Natuurlijk ligt dit er ook aan hoe hard er op de toetsen wordt gedrukt. Bij de ene gebruiker zal het geluid namelijk een stuk luider zijn dan bij een ander.

Het volgende filmpje toont hoe ik gecontroleerd de toetsen indruk en zoals je zult horen komt er vrijwel geen geluid van de toetsen op de spatie toets na. De spatie toets is altijd een toets dier aardig veel lawaai maakt, dit komt zoals te verwachten is door het formaat.

Het volgende filmpje is gemaakt terwijl ik in de wereld van The Elder Scrolls Online rondliep. Zoals te horen maakt het toetsenbord tijdens game sessies ook erg weinig geluid. De enige toets die we weer goed horen is de spatie toets.

Cherry MX Red switches zijn voornamelijk gericht op gaming en dat is ook wel duidelijk te horen als we normaal typen op dit toetsenbord. Doordat de switch erg licht is om in te drukken maakt wordt er nogal wat geluid gemaakt als we snel proberen te typen. Natuurlijk ligt dit er ook aan hoe hard er op de toetsen wordt gedrukt.

Zoals te horen maken de Cherry MX Red toetsen wel aardig wat geluid aangezien deze vrij simpel geheel tot de bodem kunnen worden ingedrukt (bottoming out). Dit is dus een van de verschillen tussen de beschikbare varianten. Voor wie het geluid te hard is kan dit worden opgelost door gebruikt van zogeheten o-rings. Dit zijn siliconen/ rubberen o-ringetjes die je tussen de switch en keycap plaatst zodat het geluid wordt gedempt.
Natuurlijk is niet elke mechanisch toetsenbord even luid, dit ligt namelijk aan de gebruikte switches en hoe hard er op de toetsen wordt getikt.

De Rush heb ik sinds januari in bezit en ik heb dus ook een van de allereerste reeksen en ben er nog steeds erg blij mee. Ik had verwacht dat ik na enkele weken wel duidelijke gebruikerssporen op het matte materiaal zou terug vinden echter ziet de Rush er nog als nieuw uit. Nergens kan ik vingervlekken of dergelijke vinden. Ditzelfde geldt ook voor de Flick muis die er ook nog steeds als nieuw uitziet. Deels zal dit natuurlijk ook komen doordat ik mijn handen vaak was en niet met chips of ander eten achter mijn computer zit.

Conclusie:

Fnatic Gear heeft naar mijn mening een goede keuze gemaakt door de Func KB-460 over te nemen in hun assortiment. Wat de verschillen zijn tussen de Rush en de KB-460 kan ik niet aangeven, wel weet ik dat de Rush een heel fijn toetsenbord is. Het gebruikte materiaal voelt niet alleen goed aan, maar is ook erg stevig en dit gecombineerd met het ontwerp zorgt voor een heel goed ontworpen toetsenbord. De toetsen voelen erg goed aan en ook typt het bordje geweldig. De afwerking is naadloos en de extra 2 USB 2.0 poorten worden absoluut gewaardeerd.
De verlichting ziet er goed uit en is vrij simpel zonder tussenkomst van software aan te passen. Macro’s instellen gaat perfect met de aanwezige software aangezien dit erg simpel en overzichtelijk in gebruik is. Voor 100,- vind ik toch wel dat je een erg degelijk toetsenbord in bezit hebt met meer dan genoeg functies.

Ik had graag meer macro opties gehad aangezien 10 macro’s per profiel aardig weinig zijn en ook vind ik het jammer dat je gelimiteerd bent aan alleen de toetsenbord knoppen.

Fnatic is een naam die niet alleen voor respect staat, maar ook angst brengt in de ogen van hun tegenstanders. Ik denk dat veel merken Fnatic Gear als geduchte tegenstander mogen zien aangezien ze duidelijk de markt van de randapparatuur hebben betreden.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Fnatic Gear Rush Cherry Red US?

Uitgebreide review, super!
Dank, er heeft ook wel wat werk ingezeten haha.
Top review! Een dikke +3. _O_
Mooie review, denk dat dit mijn nieuwe ramplank wordt!
de productfotoś op de pricewatch pagina zijn ook weinigzeggend dus je eigen foto's helpen veel.
waarom 160 euro betalen voor een corsair toetsenbordje als je voor 100 euro dit in huis haalt.
Mooie review, ik zat er aan te denken om dit toetsenbord aan te schaffen, maar ik vroeg mij af of ik de Fn-knop ook kon omruilen? Dat de multimedia toetsen altijd aan staan en dat ik met de Fn-knop de F1 t/m 12 toetsen bedien.