Specificaties 25" @ 2560x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 25UM57-P Zwart Review

hoidaniel 23 april 2016, 969 views

LG 25UM57-P Zwart

Mijn eerste ultrawide monitor, en voor mijn gevoel meteen een van de betere waarmee je kunt instappen. Het werkt fijn, het ziet er mooi uit en het scherm is scherp genoeg voor welke toepassing dan ook. Gamen gaat super, maar helaas zijn er ook een aantal minpunten.

Pluspunten

• Kleurenweergave
  • aspect ratio
  • Pixeldichtheid
  • Matte afwerking
  • Eyecatcher in gezelschap

Minpunten

• stof en krasgevoelige shell
  • Geen displayport

Mijn eerste Ultrawide

Na jaren te hebben gegamed op een 1080p scherm van 27 inch kreeg ik steeds meer last van mijn ogen. Het was een goed TN panel met (achteraf gezien) vlakke kleuren. Doordat ik steeds vaker hoofdpijn kreeg na kortere periodes ging ik op zoek naar een scherm waarbij dit minder snel zou gebeuren. Zo kwam ik uit bij dit werkelijk prachtige scherm.

Waarom dit specifieke model

De rede waarom ik deze monitor heb gekocht was simpel: Hij was ultrawide (=gaaf) én betaalbaar. Toen ik de monitor heb aangeschaft (inmiddels bijna een jaar geleden) was dit de goedkoopste ultrawide monitor die op een display stond bij de mediamarkt. Mijn oog viel gelijk op de ongelofelijke hoge pixeldichtheid vergeleken met de monitor die ik was gewend. Het aantal pixels in hoogte bleef gelijk, alleen de lengte waarover de pixels verspreid was is veel korter met dit scherm.
Omdat een hoge pixeldichtheid (tot op zekere hoogte) helpt tegen oog-vermoeidheid was dit voor mij een doorslaggevende factor om hem te kopen.

De verpakking

Wanneer je de monitor voor het eerst uitpakt en in je handen hebt, denk je 'wat een gigantisch scherm' terwijl het maar 25 inch is. En dat is een goed iets.
De doos waarin het scherm komt is aan de grote kant, maar alles accessoires zitten erbij inclusief een HDMI kabel, de monitorvoet en de poweradapter.
Let er op dat de poweradapter aan de korte kant is; ik gok 1,20m.
Er zit beschermende folie op de gehele monitor om het te beschermen tegen krassen, maar die heb ik er gelijk af gehaald.

Voordelen na langdurig gebruik

De echte voordelen van een scherm merk je pas nadat je het een tijd hebt gebruikt, en na een jaar kan ik wel zeggen dat ik alle voor- en nadelen ben tegengekomen.
Een groot, wat achteraf blijkt, voordeel van dit scherm is de matte afwerking van het scherm wat ongelofelijk fijn is als er bijvoorbeeld buitenlicht op valt. Je hebt geen reflecties meer van beelden achter je, of reflecties van jezelf in het scherm als je een tijdje staart. Dit heeft me enorm geholpen met de tijd die ik achter het beeldscherm kan zitten zonder vermoeide ogen. Dit komt waarschijnlijk omdat je ogen niet constant een ander diepteveld moet scherpstellen, wat de ogen rust geeft.
De schermranden van de matte afwerking en de werkelijke bezel is een paar milimeter, en als het scherm aanstaat is er een ruimte van nog geen centimeter tot de rand. Het ziet er heel erg chique en luxueus uit, en dat heeft LG zeer goed gedaan bij deze monitor.
Het aantal opties in het menu is ook ruim voldoende; zeker voor deze prijs. Nee, de responstijd is niet 1/2ms zoals bij duurdere beeldschermen van Asus of Acer, maar er is vrijwel geen ghosting. Alleen naast een 1ms beeldscherm kun je merken dat er een verschil is, anders totaal niet.
Ook is er een gamers mode, waarbij de hoeveelheid ghosting op een of andere manier nog véél beter wordt. Het geeft de indruk alsof je 20/30 fps meer ziet, terwijl het in werkelijkheid gewoon vermindering is van ghosting. Geweldige feature.
De helderheid is ruim voldoende en volledig instelbaar. Ik zelf vind 100% veel te fel, dus ik heb hem constant op 60 staan met contrast all the way up. Met de volle zon er op terwijl ik deze review schrijf is alles prima te lezen. Helemaal goed dus.
En in het dagelijks gebruik is het beeldscherm fantastisch. Met bijgeleverde software kun je 3 schermen naast elkaar open hebben, en het voelt alsof je dus scherm 1,5 keer zo breed is geworden. Geweldig voor werkstukken, of als je bijvoorbeeld een livestream wilt bekijken zonder je hele beeldscherm er voor op te offeren. Zeker als je veel werkstukken maakt is dit scherm enorm handig.

Nadelen; maar een paar

Elk voordeel heb z'n nadeel. Dus ook deze monitor. Het grootste nadeel is de glanzende afwerking aan de achterkant en van de voet. Elk krasje valt op, en ik had graag een paar tientjes extra neergelegd voor een aluminium, glansvrije afwerking. Het ziet er mooi uit, mits er geen stof op ligt, mits er geen krassen op zitten, mits ik het schoonmaakte... Dat is dus wel weer een beetje jammer.
Voor de rest kan ik mijn workstation laptop niet aansluiten op de monitor omdat er geen displayport aanwezig is. Dat is voor de meeste consumenten geen enkel probleem, dus ik neem het ze ook niet kwalijk dat die port ontbreekt.

Mooi scherm, goede prijs, voor mij persoonlijk een hele goede aankoop. Multitasken gaat super, gamen is mooi met de gamersmode en overall een hele goede monitor. Ik raad het iedereen aan die de ervaring wilt meemaken; je krijgt geen spijt van je aankoop.

Heb jij ook een LG 25UM57-P Zwart?

Ik heb een variant van jouw monitor, eentje die rond de 190 euro verkocht werd.
Voordelen: prima IPS scherm, genoeg aansluitmogelijkheden (incl Displayport), ingebouwde speakers (je weet maar nooit)
Nadeel: de enkele 'joystick' om het menu te bedienen. Ik heb nog wel eens meer dan 1 computer op de monitor aangesloten, en wisselen van video source vind ik niet echt makkelijk gaan. Teveel menuacties zijn nodig. Ik heb liever een paar extra voorkeursknoppen als 'snelkoppeling'. De bijgeleverde software gebruik ik niet (hier draait er Ubuntu, geen Windows).

Na verloop van tijd had ik toch het idee in een brievenbus te staren, dus heb ik een Dell 25U15H eronder geplaatst, en de 21:9 monitor van LG aan mijn bureau gemonteerd: ondersteboven welteverstaan, vanwege die uit-stekende menuknop. De beide monitoren naast elkaar plaatsen was geen optie vanwege de flinke heen-en-weer nekbewegingen. Boven elkaar is rustiger qua kijken voor mij, en zo heb ik een (bijna) vierkant beeldoppervlak als het nodig is. ( http://i.imgur.com/jJzXgz7.jpg ).

Enniewee, de LG 21:9 monitor doet ook hier prima dienst m.b.t. Kodi & LibreELEC, en diverse office-pakketten, en simpel extra schermoppervlak wanneer nodig. Een prima monitor voor het geld.
Welke variant gaat het hier over? Ik ben erg benieuwd!
Ik heb de LG 25UM65-P variant.
Nette review, ik ben van plan deze te bestellen vandaag of morgen. Gebruik nu mn 14 inch laptop (acer v7)
maar merk dat ik me steeds irriteer aan de schermruimte.
Wil al langer een monitor kopen, had mn oog laten vallen op een ilyama Prolite XB248, maar ik denk dat ik maar een gokje waag met een 21:9 monitor.

Zag een grotere versie met speakers van LG bij een vriend op kantoor en nu ik met mn scriptie zit zal het wel handig zijn om een paar documenten naast of onder elkaar te kunnen openen.
Oh en films en series :9

Hoe dik of breed zijn de zijkanten? Ik heb in media markt naar een paar modellen gekeken, maar de zwarte zijkanten leken wel dubbel zo dik, maar dat kon ook door het filmpje die ze afspeelden komen (filmpje bedekte niet het heel scherm, zowel onder, boven als de zijkanten had een stuk zwart scherm nog over). Is dat standaard bij zulke monitors of komt dat echt door het filmpje?
Hey Musta,
Voor documenten naast elkaar is het scherm echt super. En over de randen: de werkelijke afstand tussen de pixels en de buitenkant is nog geen centimeter, en aan de onderkant zit daar een plastic bezel bij geplakt. Op die plek is het 2 centimeter gok ik. Het beste kun je naar een winkel gaan en vragen of ze even een windowsscherm aan kunnen sluiten voor je. Dan kun je het zelf zien. Ik kan je in ieder geval vertellen dat de randen niet storen en dat ze lekker dun zijn.

Veel plezier met je aankoop!
Dankje, heb hem nu een paar dagen in huis via bol.com en wat een verademing tijdens het typen en lezen van meerdere documenten vergeleken met de laptop. Ook geen problemen met de randen, het kwam door de video die ze afspeelden in de winkel :p

Weet jij misschien of de software voor deze monitor dat 3 documenten gelijkmatig naast elkaar kan weergeven digitaal te verkrijgen is? Kon het niet vinden.
Het lukt wel om er 4 (onder en boven links + rechts) te doen, maar 3 is me nog niet gelukt. Ik kan nu zelf wel de 3 goed zetten maar als het automatisch ging is het veel makkelijker en handiger.
En in jouw stuk zeg je dat je 3 schermen naast elkaar krijgt met de bijgeleverde software maar kan de cd niet openen omdat ik geen cd speler meer heb.

Jammer dat de helderheid niet nog lager kan dan op zn minimum, beetje verwend met m'n telefoon denk ik..
En zoals Klojum ook zegt, alleen maar 1 knop om de monitor te bedienen helaas.
En ja het is een stofmagneet :p

Voor de rest is het echt een top monitor.
Heyy,

Als het goed is kun je het vinden bij downloads van de productpagina. Het is hetzelfde programma als die van andere LG ultrawides dus het zal ongetwijfeld te vinden zijn. Succes!