Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone SE 16GB Zilver Review

1nsane 23 april 2016, laatste update op 4 mei 2016, 12.895 views

Apple iPhone SE 16GB Zilver

Bijna had ik op het punt gestaan om een Android telefoon te gaan kopen, bijna ja. Tot ik de reviews las over de SE...

Pluspunten

• Heel snel
  • Accuduur
  • Totaalpakket (Bang for your buck)
  • Slimme keuzes gemaakt door Apple om op te besparen

Minpunten

• iTunes
  • iTunes
  • iTunes
  • 16gb is wat mager tegenwoordig
  • Oogt wat saai

Ik had een iPhone 4S, daar ben ik heel lang content mee geweest (een jaar of 4 ongeveer) maar de tand des tijds begon heel goed merkbaar te worden omdat zelfs simpelere handelingen als een website bekijken lastig begon te worden. Deels had dat zeker te maken met de iOS updates die het toestel stabieler, zuiniger en sneller zouden moeten maken maar slechts het tegendeel deden. Een 3rd party browser met adblocker loste dat grotendeels op maar het werd steeds meer pappen en nat houden. Daar kwam nog bij dat de batterij (die ik inmiddels al voor de 2e keer had vervangen) het gewoon niet meer trok. De belasting voor de arme oude SoC was dusdanig dat die waarschijnlijk vol continu op standje 100 stond te knetteren. Met een Mophie hoesje kon dat nog enigszins worden verholpen maar zelfs dan kwam ik op een goeie dag niet verder dan 1 werkdag zonder opladen.

Het Apple ecosysteem, met name iTunes is iets waar ik zelf graag zo ver mogelijk van weg bleef, zodra je je iPhone inplugt en na de zoveelste iTunes update vergeten was automatisch syncen uit te zetten, begon iTunes standaard uit alle macht te proberen om 20gb aan data op de arme 16gb telefoon te proppen. Spullen die je, om ruimte te besparen van je telefoon had gegooid wilde hij dan uit alle macht terug zetten. Stiekem missen we als Apple gebruikers allemaal een simpele functie waarbij je bestanden kan draggen en droppen via Windows verkenner, of een SD kaart slot in je telefoon waar je net zo simpel even wat bestandjes op kan zetten.

Ach, het zal misschien te maken hebben met het feit dat ik ben opgegroeid met Windows 3.11, 95 etc. en het gewoon fijn vind om dingen te doen zoals dat vroeger ging.

Zoals ik hierboven al schreef, ik wilde eigenlijk vanwege bovenstaande redenen een Android telefoon kopen, plus het feit dat Apple spullen over het algemeen duur zijn, overpriced niet, want mijn inziens is de afwerking en bouwkwaliteit nog altijd vele malen beter dan de meeste Android phones, een paar uitzonderingen daar gelaten maar die zijn dan ook ongeveer even duur.

Tot ik de reviews zag over de "nieuwe" iPhone SE. De sleutelwoorden:

- Goedkoop voor een iPhone
- Laatste technologie met een A9 SoC net als de 6S
- Ongekende batterijduur

Kon dat dan wel compenseren voor de gebruiksonvriendelijkheid van iTunes?

Waarschijnlijk dachten heel veel mensen dat wel, getuige het feit dat bij m'n vaste provider zo'n beetje elk model was uitverkocht. Enfin, we wagen het er op, misschien moet ik m'n iTunes gewoon wat meer tweaken en eigen maken en niet zo zeuren.

Na een weekje wachten kreeg ik m'n SE in het wit met (slechts) 16gb binnen. Zonder ook maar de telefoon met een vinger te hebben aangeraakt mag je stellen dat 16gb niet heel royaal is, te meer ook omdat het niet uitbreidbaar is. Het eerste minpuntje had hij dus al te pakken. Maargoed, daarom heb je hem ook in huis voor onder de 500 euro.

Aan de slag dus maar!

Gelijk maakte ik de bekende fout, ik ben liever lui dan moe dus ik wilde van m'n 4S een back-up overzetten. Via iCloud werkte dat gewoon niet dus, op de helft schee de back-up er mee uit en verwijderen ging dus niet. Nouja, dan maar wachten tot ik thuis ben, dan koppel ik hem aan het iTunes wat ik behoorlijk verfoeide. Uiteraard was ik weer vergeten om automatisch syncen uit te zetten (nouja, ik wist zeker dat het uit stond, alleen iTunes update zorgde er ws. weer voor dat het aan stond, thanks Apple...).

Na wat gefrot had ik inderdaad de update over gezet, ik moest alleen nog de 3000+ foto's en filmpjes eraf gooien, handmatig, want dat is namelijk voor zover ik weet niet mogelijk met iTunes (of misschien wel maar ik weet niet hoe), gelijk ontdekte ik gelukkig dat er dus blijkbaar wel een manier is om relatief snel alles te selecteren en te verwijderen op de telefoon. Fijn!!

Gelijk maar aan het werk met de telefoon, die kwam met een lading van 94% out of the box, mooi, gelijk even kijken of die batterylife inderdaad zo geweldig is.

Simpel gezegd: Ja! Na een uur muziek luisteren via Youtube kwam ik tot de conclusie dat er nog 91% over was! Browsen kost al helemaal geen batterij zowat en zonder dat ik er allerlei benchmark software op los heb gelaten kan ik denk ik wel invullen waarom. De accu zelf is namelijk niet zo spannend groot maar je merkt dat hij heel efficient is.

Punt een is het scherm natuurlijk een heel stuk kleiner dan de 6S, dat zijn dus minder pixels, minder energie voor het verlichten van het scherm. Punt twee, omdat de hardware van deze telefoon naar tegenwoordige maatstaven zeer snel is, kost het die zelfde hardware amper moeite om het geheel aan te sturen. Apple heeft wat dat betreft het energy management van deze telefoon zeer goed op orde.

Na een dag lang spelen met de telefoon bleef er een respectabele 69% over, wat een luxe!!

Het design, ja, daar kunnen we kort over zijn, het is gewoon een 5S on steroids, die je niet ziet dan he. Saai? Maybe, slim? Dat zeker want: Geen R&D en design kosten voor het design, een van de redenen waarom dit ding zo goedkoop is denk ik.

Natuurlijk heeft de telefoon geen 3D touch, of dat een gemis is? Voor mensen die er mee werken en het gewend zijn denk ik wel, maar aangezien ik zo ongeveer van een draaischijf telefoon kom mis ik het niet.

De camera is voor dagelijks gebruik echt prima, sure, er zijn betere camera's maar ook hier heeft Apple een verstandige keuze gemaakt, de "business end" (camera aan de achterkant) is de zelfde als in de 6S, op de camera aan de voorkant hebben ze wel bespaard, dat is de zelfde als in de 5S en die maakt natuurlijk kwalitatief mindere foto's maar aangezien je die voor selfies en skype gebruikt (waarbij je beeld meestal toch geknepen wordt vaak door brakke end to end verbindingen) vind ik het oke.

Dan het algemene gebruik, ja, gewoon heel snel, iPhone 6S snel, niks hapert, alles laadt super snel in.

Voor wat betreft het scherm, dat is natuurlijk aan de kleine kant voor veel mensen (oh wacht even, waarom was deze SE ook alweer zo goedkoop met lange batterijduur?). Ik zelf heb grote handen maar met slanke vingers dus voor mij is het prima.

Laat ik duidelijk zijn, ik ben geen Apple fanboy, maar klagen over een klein scherm, mindere frontcam, maar 16gb opslag etc. vind ik redelijk onsportief, dat is het zelfde als zeggen dat het voetbalteam van IJsselmeervogels slecht is omdat ze nooit van FC Barcelona kunnen winnen (Oke in de derde helft misschien, vandaar ook de goeie accuduur ;-) ).

Mijn conclusie tot nu toe:

Het is echt een super fijne telefoon die z'n naam waar maakt op het gebied van snelheid en accuduur, een wolf in schaapsoutfit voor als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten.

UPDATE 30-04-2016:

Het begon me op te vallen dat de home-button wat aan de "klikkerige" kant is. maakt meer geluid dan dat ik verwacht t.o.v. de 5S van m'n vriendin bijvoorbeeld. Was er niet helemaal gerust op dus een afspraak gemaakt bij de Genius Bar bij de lokale Apple store.

Zelfs in een rumourige drukke store kon de Genius inderdaad horen dat de home-button niet klinkt zoals het hoort. Hij heeft gelijk een nieuwe voor me besteld! No questions asked, zodra hij binnen is kan ik hem kosteloos inruilen voor een nieuwe. zelfs al heb ik hem via Telfort besteld.

Na wat google werk gelezen dat het vaker schijnt te gebeuren. Niet netjes en wat je van een Apple product verwacht maar gelukkig zijn ze dan wel weer netjes qua service dat ze hem zonder gezeur inruilen voor een nieuwe.

Wel -1 wat betreft de afwerking dus, het zal een incident zijn, de Genius had het slechts 1x eerder meegemaakt bij een 5S dus het zal geen schering en inslag zijn maar toch.

UPDATE 04-05-2016:

Nieuwe toestel opgehaald bij de Apple store, gelukkig wel een nieuwe en geen refurb! Deze is in elk geval wel zonder foutjes, geen klikkerige home-button (nouja je hoort hem wel wat harder dan de 4S maar dat is normaal). Deze klinkt een stuk gezonder en lijkt ook beter te drukken! Ook geen rare gele zweem waar je wel eens over leest of los zittende aan/uit knop, happy so far :-) zelfs het protectorglass kreeg ik zonder stofjes strak over gezet, spaart toch weer een euro of 15 uit :)

Daarnaast lijkt het trilgebeuren een stuk beter te werken for whatever reason, trilt harder maar minder luidruchtig.

Heb jij ook een Apple iPhone SE 16GB Zilver?

Je hebt een telefoon met 16GB opslag gekocht, terwijl er een 64GB-model is. Vervolgens klaag je over de beperkte opslagcapaciteit, terwijl je de lage prijs als pluspunt noemt |:(
Wat een domme opmerking. Ik geef er mee aan dat het mager is als basis instap model.. Maargoed. Helaas stikt het tegenwoordig van mensen op Tweakers zoals jij die niet kunnen lezen of niet verder kijken dan het puntje van hun neus lang is.

Ik heb, zoals je kunt zien de telefoon verlengd via Telfort, kan je me, als je het zo goed weet allemaal, even een link sturen waar Telfort het 64gb model aan biedt?

Je snapt blijkbaar het concept van een review ook al niet, dat is namelijk al subjectief.

Maargoed, chapeau dat jij op zondag ochtend vroeg op staat om te flamebaiten...
Grappig om te lezen dat je ook zo'n hekel hebt aan iTunes. Ik heb al jaren iphones (vanaf de 3S) en had ook een gruwelijke hekel aan iTunes, met name op Windows. Gelukkig heb je het niet meer perse nodig, ik doe alles via de icloud (backup & restore) en als ik iets op of van mijn iphone wil zetten/halen die ik dat via Dropbox.

Het is ondertussen jaren geleden dat ik itunes heb gebruikt... :Y)
Tja, het is een typisch Apple dingetje waarbij ze graag hun eigen manier en ecosysteem willen opleggen, het probleem is dat dat verder gaat dan iTunes.

Zolang je écht alles met iTunes doet is er niet zo veel aan de hand, bijvoorbeeld je muziek, dat kan je dan relatief eenvoudig heen en weer syncen maar als je dat dus niet doet, kost het aardig wat moeite om dat goed te zetten. Syncen blijft het magische sleutelwoord.

Ik snap dus écht niet dat ze het niet gewoon makkelijker maken om bestanden (en al is dat dan maar vanuit iTunes) te draggen en droppen. Of het eenvoudiger maken om heel dat gesync uit te schakelen.

Blijkbaar is het gesloten karakter van Apple juist iets waar ze prat op gaan vanuit een experience oogpunt. Ik geloof best dat er mensen heel blij zijn met iTunes en als je alles van Apple hebt (daar gaan we weer met het ecosysteem) zal het waarschijnlijk best goed werken maar het valt me op dat je bijna nooit iemand blij hoort praten over iTunes..
Op zich snap ik het gesloten karakter van Apple nog wel, dat is een onderdeel van de onderhandelingen die Apple heeft gevoerd om platen- en andere maatschappijen zo ver te krijgen hun muziek/video aanbieden via iTunes.

Maar iTunes gewoon een waardeloos programma met een logica van likmevesje. Niets zit op en (voor mij) logische plek en als ik eindelijk had uitgevonden hoe iets moest en ik wilde het een maand later opnieuw doen kon ik weer opnieuw beginnen want dan was ik al weer vergeten op wat voor onlogische plek het zat. De PC versie vond ik ook lomp en instabiel en liever niet iets wat ik op mijn Windows PC wilde installeren. Het heeft me altijd verbaast want dat past niet echt bij Apple, ik had altijd het idee dat ze iTunes door een ander bedrijf hadden laten maken.
Ga dan nog maar eens een keer goed kijken. Drag en drop is gewoon mogelijk voor bestanden mits je maar de juiste Apps hebt om ze te openen. Je kan in iTunes gewoon bestanden toevoegen aan apps.

Muziek en video's kan je ook handmatig vanuit iTunes naar je iPhone slepen, net als playlists.
"Stiekem missen we als Apple gebruikers allemaal een simpele functie waarbij je bestanden kan draggen en droppen via Windows verkenner, of een SD kaart slot in je telefoon waar je net zo simpel even wat bestandjes op kan zetten. "

Ios heeft geen open file system om problemen met o.a. virussen tegen te gaan. Dat is de reden waarom ze met een file-manager werken zoals Itunes om gestructureerd boeken, muziek en fimpjes op uw telefoon te zetten.

Je kan in Itunes ook aanvinken welke albums boeken of films je al dan niet wil synchroniseren. Als je 130 euro/jaar te veel hebt kan uw telefoon uitbreiden met 1000gb aan bestanden. Via de Icloud app heb je wel toegang tot de Icloud drive en kan je zo bestanden delen met iedereen in je gezin.

Het interne geheugen van je Iphone is super snel, 10x sneller dan een standaard SD-kaartje waardoor je niet elk bestand op uw externe geheugen kan plaatsen. 4K video, foto in burst mode, offline maps enz. MP3's lijken wel mogelijk maar us applicatie zal dan wel iets trager werken.

Op mijn windows phone had ik regelmatig een sd-kart errors en moet ik op de repair-knop drukken. Dus externe kaartjes zijn niet heilig in mijn ogen. Ook heb je geen backups.

Met 64Gb kom je echt al wel een eind en als je op reis bent heb je meestal wel ergens wifi om nieuwe albums op uw Iphone te zetten.

Apple heeft meer restricties maar de voordelen zijn groter dan de nadelen voor de gemiddelde consument.

Verder is de telefoon idd erg efficiënt. De GPU en CPU en scherm lijken met weinig energie toe te komen. De meeste android phones met gelijkaardige batterij (1,642mAh) gaan de helft minder lang mee waardoor er in de behuizing meer ruimte is voor andere componenten.

Een ander voordeel van een kleine batterij is de laadtijd via UBS-poorten allerlei en dat je op korte tijd uw batterij tot 60% kan laden met elke usb-poort. IK heb al gemerkt dat het via sommige autoladers (Ook al koos ik voor een suoer charger delux 2x5A versie) niet mogelijk was om androids op te laden + navigatie aan te zetten tegelijk. Terwijl mijn Iphone 6S even snel lijkt op te laden als anders.

Bij Samsung galaxy S7 heb je als ik mij niet vergis een snellader nodig bij kort bij te laden. Ik laad min telefoon op tijdens de koffiepauze of als ik eventjes weg moet en dat lijkt voldoende om nooit onder de 50% te landen. Als ik dan nog tijdens een autorit van 2x30min kan bijladen kom ik na een werkdag weer thuis met 80%+

Mijn vorige windows phone kon 2 volle dagen meegaan maar tussendoor bijladen was helemaal niet zo effectief als met mijn iphone.
Ongeveer e 500 voor 16GB telefoon met een 4" scherm? Ook al is het een 'Apple' is weer een heerlijke te duur geprijsde telefoon. Ook al heeft hij een lange accuduur, er zijn buiten dit genoeg betere telefoons te krijgen met veel betere specs en voor minder.
Mijn inziens betaal je ook voor de bouwkwaliteit, je kan hoog en laag springen maar voor 480 euro zijn er niet zo veel alternatieven met vergelijkbare afwerking en ja, 16gb is inderdaad magertjes, dat haal ik ook aan als minpunt.
Het is een kwestie van smaak eerder denk ik.
Vergelijk ik het bijvoorbeeld met mijn Nexus 5 (2013) dan merk ik echt geen verschil in bouwkwaliteit met de iPhones om me heen. Maar die Nexus 5 heeft me slechts ¤ 330,- gekost, zeg maar tweederde van de prijs van een nieuwe iPhone 5SE.
De nieuwe Nexus 5X heb je nu ook voor ongeveer die prijs, die wordt ook geroemd om zijn robuustheid.

"Bang for buck?" Tsja, wel als je een iPhone wilt. Maar als je buiten die kaders kijkt en je prijs en bouwkwaliteit (en iTunes) als belangrijke punten beschouwt om een telefoon op uit te kiezen, dan zou ik niet snel op een iPhone uitkomen.

Bovenstaande comment komt van iemand die al diverse keren op het punt heeft gestaan om de iPod het raam uit te slingeren vanwege iTunes, wat een ontzettende troep is dat inderdaad. En ook één van de redenen dat ik ver weg blijf van iPhones en iPads.
true, kwestie van smaak, dat staat buiten kijf.

Bouwkwaliteit kan je wat mij betreft ook terug vinden in de gebruikte materialen. Met uitzondering van de 5C is het vooral hoogwaardig aluminium wat de klok slaat icm glas en de devil is in the details, knopjes, randjes, alles is gewoon strak.

Er zijn zeker Android toestellen die er in de buurt komen, of zelfs ongeveer gelijkwaardig zijn (zoals de Galaxy S7) maar die kosten dan gelijk ook weer net zo veel.

Voor ieder wat wils natuurlijk, maar de A9 SoC is bijvoorbeeld echt heel erg snel, een qua snelheid vergelijkbare Android phone is echt niet goedkoper.
Het klopt dat Apple altijd fraaie telefoons heeft gemaakt en zeker het design van de iPhone 4, 5 en deze SE is gewoon erg fraai. De iPhone 6S vind ik wat dat betreft veel minder mooi. Ook klopte het dat de concurrentie zoals Samsung lange tijd de mindere was als het om deze afwerking ging.

Was, want nu met mijn Galaxy S6 heb ik echt een zeer fraai afgewerkte en degelijk aanvoelende metalen telefoon in handen die mij werkelijk alles biedt wat ik maar wens. Ik heb hem vorig jaar gekocht in de 64GB uitvoering met het oog op het ontbreken van een geheugenkaartslot en heb nog plenty space over.

De metalen behuizing met de glazen achterkant is werkelijk zeer fraai. Totaal anders dan de bouwkwaliteit van zijn voorganger(s) zoals de S5. Maar eerlijk is eerlijk, soms vind ik hem wel eens aan de grote kant. Maar dat ben ik snel vergeten als ik hem gebruik en bijvoorbeeld een web pagina open.

Het afgeschermde ecosysteem van Apple is voor mij de belangrijkste reden om daar weg te blijven ondanks de fraaie toestellen. Zeker, ook Android is niet perfect, maar is er wel meer mee mogelijk en is beter te tweaken.
Ik mag hopen dat je een grap maakt?! Ik heb een Nexus 5 en iPhone 5. Beide nu ruim 3 jaar oud. De iPhone is nog in perfecte staat. De nexus heeft scheuren in de behuizing, de NFC doet het soms wel/soms niet, de hoeken zijn helemaal kaal, de 'rubber' achterkant laat los etc. etc. Nexus 5 was helemaal van plastic, de iPhone 5 van aluminium en glas.

Geen verschil in bouwkwaliteit... ;)
Precies, en dat is exact het verschil wat ik bedoel plastiek vs. Mooi afgewerkt aluminium en glas
Eh nee. Geen grap.
Mijn Nexus is nog in prima staat. En hoeveel iPhones ik niet gezien heb met kapotte schermen enzo...
Ligt er maar net aan hoe je ermee om gaat denk ik. Het ene gebruik zal beter gaan met aluminium en glas en het ander met plastic. In mijn ogen is er geen 'beter'. Al is dat voor sommige mensen met een iPhone moeilijk te verteren.
Oh is ook zeker een kwestie van smaak maar over het algemeen is aluminium een stuk duurzamer dan plastic (en dan al helemaal dat plastic met chroom laag wat samsung tot voorkort nog gebruikte).

Kapotte schermen is overigens een kul argument aangezien al sinds jaren fabrikanten overwegend vergelijkbare standaarden gebruiken qua glassterkte. Hangt er vanaf hoe je hem toevallig laat vallen..

Collega van mij had een sony experia, 2e dag heel het glas aan diggelen en een maat van me heeft een nexus, die zit al aan zn derde scherm..

Overigens is de 4S de laatste waarbij de achterkant van glas is, tegenwoordig is het alu unibody.

Ik ben eerlijk dat het ook een kwestie van stijl en smaak is, ik vind de materialen combi gewoon mooi en luxe, andere mensen plastic, net als dat ik liever leren bekleding in mn auto heb ipv stof
Ja maar kom op. Er zit hetzelfde scherm in als de iphone 5. Volgens mij zijn er in die prijsklasse genoeg alternatieven
Gelukkig is een telefoon meer dan alleen een scherm.

Noem dan eens een max 4" telefoon met dezelfde/betere specificaties?

de enige die ik ken (al is die eigenlijk groter namelijk 4,6") is de Xperia Z5 compact, maar die is qua hardware prestaties (benchmarks) niet beter. Ook is het scherm niet beter qua resolutie. De iPhone SE heeft 326PPI en de Xperia Z5 compact heeft 319PPI.

Zelf houd ik het bij mijn iPhone 6+ de iPhone SE is voor mij te klein.
Nee dat is het hem juist, voor dat geld heb je veel betere telefoons met een groter en beter scherm. Voor een 4 inch met 16gb is dit echt een rip-off.. Dat is mijn punt
Dat is natuurlijk onzin. Dan kan je ook afvragen waarom mensen een SUV of MPV kopen voor dezelfde prijs inplaats van een kleine hatchback.

Er zijn zat mensen die niet zo een grote telefoon willen hebben, maar wel dezelfde prestaties van een grote telefoon. Die mensen kunnen nu dus ook een 4" telefoon kopen met hele goede prestaties.

Nogmaals noem er dan eens een vergelijkbare? een 4" telefoon is natuurlijk voor andere mensen dan een 5,5" telefoon die ik liever heb.

[Reactie gewijzigd door kimiferrari op 25 april 2016 19:10]

Is geen onzin. Een suv of mpv kost veel meer dan een hatchback. Een nexus 5c is wel groter maar kost minder. Dus jij betaald liever meer voor een kleine hatchback dan voor een grotere suv? Dat is wat ik zeg. Ik zeg dat je voor dat geld, op scherm grootte na (zie boven) een veel betere tel kan kopen, en dat de prijs niet rechtvaardigen is voor wat je ervoor terug krijgt. Dat het een leuk toestel is dat geloof ik, maar de prijs is het echt niet waard. Dat weet je als je heel eerlijk bent zelf ook. Of omdat er een appeltje op staat is dat nu wel opeens zo?
Dat vind ik persoonlijk onzin: "de prijs is het echt niet waard". Ja voor jou misschien, voor anderen wel dus blijkbaar.
Dat geeft ook niet maar jij trekt het naar een algemeen "het is de prijs niet waard" terwijl dat voor iedereen anders is.
Als je dan toch met auto's gaat vergelijken.

Er zijn zat snelle kleine 'dure' hatchbacks (neem Mini) die evenveel of meer kosten als een MPV (Renault Scenic).

Dus er zal ook wel een markt zijn voor telefoons met een klein scherm en super snelle hardware.
Is het niet een beetje flauw om iTunes drie keer als min-punt op te schrijven terwijl je iTunes amper nodig hebt voor je iPhone. Daarnaast begrijp ik ook niet waarom je 20GB wil pompen op je iPhone. Waarschijnlijk heb je je (synchronisatie)instellingen niet helemaal goed staan?
die 20gb overpompen wil ik zelf ook niet :-) alleen als je dus een sync hebt gedaan op iTunes en vervolgens op je telefoon dingen weg hebt gegooid om ruimte te maken en weer nieuwe dingen er bij hebt gezet, en je je telefoon aan iTunes hangt, dan wil hij ook alles terug zetten op je telefoon wat je eerder weg hebt gegooid zodat hij dus meer op je telefoon wil zetten dan wat past.

Natuurlijk is deze review ook een beetje subjectief (maar dat zijn ze allemaal). Ik vind iTunes zelf gewoon enorm gebruiksonvriendelijk, dat schreef ik in m'n comments ook al!

Ik had dus idd m'n sync instellingen niet goed staan maar dat komt dus doordat ik iTunes zoveel mogelijk niet gebruik, elke keer dat ik het dan een keer gebruik staat er weer een update klaar en gaan de instellingen weer naar standaard waardoor ik weer tegen het zelfde probleem aan loop. Ik vind het zelf niet logisch dat dat gebeurd en wat ik ook al in m'n review schreef, ik ben gewoon van het ouderwetse Windows draggen en droppen van dingen en ik vind het zelf prettig als iTunes zelf een dergelijke functie zou hebben.
Dat klopt. Ik weet niet waarom je je iPhone nog aan iTunes hangt. Je kunt in principe je apps in iTunes weggooien zodat hij die niet installeerd. Er is geen sync tussen verwijderede apps tussen iPhone en iTunes, echter zou hij apps niet terug moeten installeren.
Mooie review. Zet mij ook aan het denken voor m'n volgende telefoon. Zit te twijfelen tussen een Lumia950 en deze iPhone. Mn telefoon is ook alweer bijna 3 jaar oud(Lumia1020 + iPhone5=nog ouder).
De prijs is idd wel goed.
Als je een nieuwe telefoon wil voor een betere prijs heb ik er vorige week een besteld op eyeshopping.eu uit breda. Nieuwe aanbieder met tijdelijke intro aanbiedingen voor leuke prijzen. Heb zelf nieuwe i-phone 5S 16GB gekocht voor ¤ 349,00. Zeer tevreden gr ann
Is de bouwkwaliteit geen subjectieve ervaring? Ik vond mijn Lumia 520 ook uitstekend gebouwd. Scherm kreeg pas na één jaar een barst zonder hoesje en/of andere bescherming, en het schermzelf was ook binnen 5 minuten vervangen, ook iets wat imo bij bouwkwaliteit en handigheid hoort. De Lumia 520 was maar rond de ¤100.

Daarnaast heb ik nog nooit een huidige smartphone behuizing breken (wel buigen ;) )
Plastic .e.d is misschien minder 'premium' maar ook net zo betrouwbaar of stevig.

'Voor een dubbeltje op de eerste rij' vind ik eerder 'voor een kwartje achteraan'.
Klinkt als een echte kracht patser. :) Batterij schijnt inderdaad erg goed te zijn.

Het saaie uiterlijk zou je kunnen oplossen door iets als een Dbrand skin. :)
Precies maar het blijft ook een kwestie van smaak, ik vind het strakke uiterlijk juist wel nice maar kan me voorstellen dat sommige mensen wel een leuk printje willen oid maar je kan vast wel via eBay andere achterkantjes kopen enz.

Overigens vandaag de telefoon eens in battery save mode gezet, tussendoor wat gesurft, gebeld en geappt. Vanochtend om 9 uur van de lader gehaald en nu 22.36u nog 89% over echt bizar..
Inderdaad, genoeg leuke opties voor het personaliseren. :)

Jeutje! Dat is inderdaad echt bizar! Toestel is helaas veel te klein van me, zit nu op 5.5" maar zou wel iets kleiner willen.
Wat betreft foto's en video's van je iPhone halen, en verwijderen: als je een Mac hebt, is Image Capture een uitkomst. Wordt standaard meegeleverd.
Daar zit hem nou juist het grootste minpunt in, kies je voor een iPhone, dan ben je min of meer gebonden aan het complete ecosysteem van Apple als je de beste experience wilt.
Voor de toevoeging op windows kan je gewoon de DCIM map verplaatsen via verkenner. Zijn ze er ook direct af.
Dat heb ik inderdaad wel eens geprobeerd met wisselend resultaat.

Inderdaad kan je via verkenner in de DCIM map. Dan komen de eerste problemen. Als je gaat kopieren, pakt hij vaak maar een deel, na een x aantal bestanden krijg je een foutmelding dat hij bestand x niet kon kopieren. Verwijderen is het zelfde verhaal.

Nadeel is dan ook nog eens (maar weet niet of dat normaal is) dat de telefoon dus denkt dat de foto's er nog op staan met als gevolg dat je een hele berg lege thumbnails in de map op je telefoon blijft zien.. En dat de telefoon nog altijd aangeeft dat je het zelfde aantal foto's op je telefoon hebt als voordat je ze verwijderde..

Misschien lag dat aan mijn iPhone oid, maar het heeft nooit normaal gewerkt bij mij.
Eerder aan je windows installatie. Foto's kopiëren is geen enkel probleem. Klant van mij gebruikt het onder windows 7 of 8 en dat gaat prima met haar iPhone 5.
Ik zou zo voor de SE gaan maar wat ik niet begrijp aan Apple is waarom ze geen betere batterij / langere levensduur regelen voor alle modellen, dit gaat nu al jarenlang zo.
Verder zeer tevreden 5S 16GB gebruiker. Ik moet persoonlijk niks weten van de grotere maten en vind deze vorm ook beter in de hand dan de 6 / 6S. Maargoed ik begrijp dat andere mensen anders denken en een grotere vorm misschien fijner vinden.
De iPhoneSE lijkt me ook een heerlijk telefoontje. Ik gebruik nog steeds de 4S, dat werkt prima zolang je wat geduld kunt opbrengen. De prijs van de SE staat me gewoon tegen. Ben tegenwoordig van de generatie die niet meer EUR500 wil neerleggen voor een telefoon, ik speel ook geen spelletjes ofzo. Maar ik hou wel van de 'user-experience' van iOS. Het werkt gewoon zo lekker. Dus misschien dat ik een keer een 5S op de kop tik.
met de 4S heb ik het ook heel lang gerekt maar voor mijn ervaring was de rek er uit. Ik speel zelf ook niet veel spelletjes enz maar ook voor de dagelijkse dingen die ik deed zoals surfen, fotos en filmpjes maken enz werd het me te traag. Ik vind bijvoorbeeld 700 euro voor een telefoon ook écht veel en veel te duur. Onder de 500 euro was voor mij eigenlijk precies de grens waardoor ik zoiets had van oké, interesting.
Ja, ik wil ook graag sneller en vooral betere foto's maken.

[Reactie gewijzigd door MBI op 26 april 2016 12:38]