Tweakers zegt: 7,5

Samsung Galaxy TabPro S WiFi (Windows 10 Home) Zwart Review

maxschoutenTestpanel 21 april 2016, laatste update op 26 mei 2016, 1.470 views

Samsung Galaxy TabPro S WiFi (Windows 10 Home) Zwart (Testpanel)

De Samsung TabPro S is een prettige Windows 10 tablet. Het schitterende AMOLED scherm, prima batterijduur, goede prestaties en de meegeleverde keyboardcase zouden alle ingrediënten voor complete laptopvervanger moeten zijn. Helaas kent de case maar twee kijkhoeken, beide niet heel comfortabel, en is de gebruikte USB-C poort nog geen gemeengoed.

Pluspunten

• Responsief touchscreen
  • Verassend goed toetsenbord
  • Uitmuntende beeldkwaliteit
  • Keyboard/Touchpad case meegeleverd
  • Solide constructie
  • Dun design

Minpunten

• Geen USB-A poort of dongle
  • Geheugen niet uitbreidbaar
  • Cover sluit niet direct goed aan
  • Cover kent slechts twee kijkhoeken
  • Scaling in Windows 10 niet optimaal

Welkom bij deze review van de Samsung Galaxy TabPro S WiFi. In deze review deel ik graag mijn bevindingen met jullie. Zoals misschien wel gelezen heeft Tweakers deze tablet beschikbaar gesteld om gedurende een periode van twee weken te testen, voor mij is deze tablet dus nog ook totaal onbekend terrein. In deze weken zal ik de TabPro als daily driver gebruiken. Ik zie jullie reacties graag tegemoet. Mochten er vragen zijn, stel ze gerust dan probeer ik er z.s.m. op te antwoorden ;).

Samsung heeft met de Galaxy TabPro S voor het eerst in tijden weer een Windows computer op de markt gebracht nadat het zich in op 24 september 2014 uit de laptopmarkt had teruggetrokken. En wat een comeback! Met de TabPro S gaat Samsung de strijd aan met o.a. de Surface Pro 4 van Microsoft, en deze is nog lang niet gestreden. Benieuwd naar hoe deze tablet zich in het dagelijks leven van een student houdt? Lees dan snel verder!

Inhoudsopgave
IntroductiePrestaties - WiFi
What's in the box?Het Display
What isn't in the box?De Software
SpecificatiesWindows 10
De Twee SamenGeluidsproductie
In GebruikConclusie
Prestaties - CPUUpdates
Prestaties - SSDReacties

De TabPro S komt in een compacte doos en wordt standaard geleverd met de typecover, een USB-A naar USB-C kabel en een 25W oplader (12V 2.1A) die Adaptive Fast Charging ondersteund. Dankzij deze techniek zou de tablet binnen 150 minuten van leeg naar vol geladen kunnen worden. Benieuwd of dit ook echt kan? Lees verder of jump meteen naar batterijduur.

Wat beter gevraagd kan worden is, wat zit er niet in de doos, maar had je eigenlijk wel verwacht? Het grootste gemis is waarschijnlijk wel een USB-C naar female USB-A adapter. Voor een mobiele "pro" tablet verwacht je wel dat je gemakkelijk een PowerPoint deck op een USB-stickje kan dumpen. In de toekomst is dit natuurlijk met het gemeengoed worden van de USB-C connector geen probleem meer. Maar op dit moment heb ik zowel geen stick als andere apparaten die met USB-C overweg kunnen, net zoals het gros van de Nederlandse bevolking schat ik zo. Samsung biedt op zijn website een Multi Port Adapter aan waarmee dit probleem wordt opgelost en het aantal poorten uitgebreid naar een HDMI, een USB-A en een USB-C poort, maar die kost wel ¤79,99. Gelukkig hebben we Dropbox nog ;).

OSWindows 10 Home
CPUIntel Core m3-6Y30 - Dualcore (met Hyper-Threading)
Kloksnelheid900MHz (2.2GHz Boost)
Camera Achterzijde5.0 Megapixel
PoortenUSB-C, 3.5mm Jack
Gewicht693g
WiFi CertificationSM-W700

De Galaxy TabPro S wordt aangedreven door een Intel Core m processor, de Intel Core m3-6Y30 om precies te zijn. Dit is een op 14 nm gebakken dualcore die standaard op 900MHz draait en kan boosten tot 2.2GHz. Verder is deze CPU voorzien van 4 MB cache, een TDP van 4.5 W en Hyper-Threading. Ook ingebakken in de CPU is de GPU, een Intel® HD Graphics 515. Deze draait standaard op 300MHz, kan boosten tot 850MHz en is volgens de specsheet van Intel in staat om 4K met 60Hz weer te geven. Geen idee alleen hoe je dit signaal eruit kan krijgen, voor mij is onbekend of de Multi Port Adapter van Samsung voorzien van HDMI 1.4 of 2.0. De USB-C adapter die Apple aanbiedt gaat namelijk maar tot 30Hz bij een UHD resolutie en biedt exact dezelfde poorten. Over de prestaties van de CPU ben ik best te spreken, meer hierover onder het kopje prestaties. Gezien de draagbaarheid, het schitterende (en kleurechte) AMOLED-scherm en de prima prestaties, zou deze tablet zelfs geschikt kunnen zijn als imagetank voor RAW foto's...ware het niet voor die USB-C aansluiting. Toch maar even een kabeltje bestellen!

Op het eerste gezicht ziet de Tab Pro S er schitterend uit en wanneer je contrastrijke scherm te zien krijgt ben je al helemaal verkocht.

De TabPro S is op zichzelf een vrij grote maar dunne tablet met ongeveer het formaat van een A4tje. De voorzijde is compleet van glas en bevat niet het traditionele Windowslogo dat de meeste tablets dragen. In plaats daarvan vind je het Samsung logo midden onder het display. Verder zit op de voorzijde alleen een webcam en een lichtsensor die de backlight bediend.
Die Windows knop is trouwens niet helemaal verdwenen. Op de linkerzijkant vind je een knop die als startbutton fungeert, zodat je altijd het start menu op kan roepen. De bovenste rand huisvest de volume knop, een aan-uit knop en twee gaatjes voor de microfoons, en op de rechterkant zit de USB-C poort en een hoofdtelefoonaansluiting. Tenslotte vind je onderop de tablet een magnetische connector met contacten die de TabPro met het toetsenbord verbindt. Deze hele rand is gemaakt van een stevig metaal en alle knoppen op de tablet geven een prettig klikje.

De aan-uit knop is wel een gevalletje apart, deze dien je minstens 5 seconden ingedrukt te houden voordat de tablet ook maar één teken van leven geeft. Je went hier snel aan, maar het voelt als een eeuwigheid. (de eerste keer dacht ik zelfs even dat ik een DOA te pakken had, vrees niet, dit is part of the experience ;)) Met deze knop kan je ook een handig trucje uitvoeren. Wanneer de tablet uitstaat en aangesloten is op de lader, kan je deze knop kort indrukken om op het scherm te zien hoe vol de accu is. Deze feature is ontzettend handig, maar het duurt relatief lang voordat er iets op het scherm verschijnt. Je zou net zo goed Windows even kunnen starten ;). Let op! Dit trucje werkt alleen wanneer de tablet op een lader aangesloten is. Dit is jammer, juist wanneer de tablet niet aan de stroom hangt wil je graag weten hoe vol de tank nog is. (Samsung, als jullie meelezen, voeg dit toe via een BIOS update!).
Over de achterkant kan ik vrij kort zijn. Die is compleet van antislip plastic en midden bovenin steekt hier de camera uit. (vanwege gebrek aan een echte tablet standaard maar even een onderzetter gepakt om te poseren ;))

Samsung lever bij de Tab Pro S een case mee die tevens dienst doet als toetsenbord en touchpad. Dit toetsenbord typt tot ondanks de geringe travel erg prettig, zo prettig zelfs dat ik deze hele review hierop heb uitgetypt. Ook handig is het ledje dat ingebouwd zit in de caps lock key, een klein detail wat ontzettend handig is. Verder heeft het toetsenbord zoals bij elke laptop functietoetsen die via fn te benaderen zijn, waarmee het volume, brightness etc. ingesteld kan worden. Helaas is het toetsenbord niet voorzien van backlight, maar het onscreen keyboard is dat natuurlijk wel ;).
Over het touchpad ben ik iets minder te spreken. Het oppervlak voelt mooi glad aan en de muisbewegingen worden goed opgepakt. Vaak, wanneer je je linkerduim op de muisknop laat liggen, wordt dit als een gesture herkent en wordt de Windowsversie van expose geopend. (voor de non-mac users, hierbij krijg je een overzicht te zien van alle open vensters). [update]Het lijkt dat dit in een softwareupdate is gefikst![/update] Helaas wordt dit na de fix soms als ingedrukte muisknop gedetecteerd en scrolt de hele webpagina pijlsnel omhoog. Hierdoor staat opeens alle tekst geselecteerd en moet je weer een op zoek naar het stukje tekst waar je net mee bezig was. Het klikken daarentegen gaat lekker diep en voelt solide.

Je kan duidelijk merken dat Samsung goed heeft nagedacht bij het ontwerp van deze slimme cover. Wanneer je de tablet in de keyboard case klikt, grijpen de magneetjes onderin en achterop direct vast aan de cover en wordt gevraagd of je uit tablet mode wil. Uiteraard gebeurt het omgekeerde wanneer je 'm eruit haalt; handig als je zonder toetsenbord verder wilt. Ook wordt de rotatievergrendeling automatisch ingeschakeld wanneer de tablet gedockt is. Maar daar blijft het niet bij! Gisteren kwam ik perongeluk achter een handige feature: de tablet gaat automatisch aan en uit wanneer je deze als een laptop dichtklapt. Een hele intuďtieve reactie die je op deze handeling zou verwachten, en dus ook echt werkt!
Het magnetische systeem is helaas niet perfect. Helaas sluit de cover op de achterkant niet altijd 100% goed aan waarbij de hoes een klein stukje over de uitstekende lens zit. Dit los je snel op door de cover een klein beetje naar boven te duwen.
Wanneer de tablet in de keyboard cover zit kan deze op twee verschillende manieren neergezet worden, een lage en een hoge kijkhoek. In eerste instantie zag ik hier niet zo veel problemen in maar na een paar uur werken had ik toch liever een positie tussen deze twee in gezien. De TabPro S, welke bedoeld is als professionele tool, zal het grootste deel van de gebruiksduur op een bureau of eettafel staan. En precies in dit scenario schiet de case sterk te kort. Doordat hij slechts op twee standen kan staan is het vrijwel onmogelijk om voor langere duur comfortabel op de tablet te werken. Na een uurtje typen aan een paper kreeg ik last van mijn nek omdat ik of te ver over het scherm gebogen moest zitten, of te ver naar achter moest leunen om recht op het beeld te kijken. Helaas zie ik, afgezien van het opnieuw ontwerpen van de case, geen snelle fix voor dit probleem. Eeuwig zonde, want het toetsenbord in de case typt heerlijk. Wel werkt de lage stand buitengewoon goed wanneer je met opgetrokken knieën op de bank ligt en rustig een review (of een mailtje) wil typen :P.

Tot nu toe bevalt de ProTab S erg goed en reageert de tablet lekker vlot. Met Spotify, Word en een tiental tabs open in Chrome Edge gaat schakelen tussen apps nog steeds erg vlot en is nog ongeveer 1 GB aan vrij RAM beschikbaar.

Uit pure nieuwsgierigheid vandaag toch een paar benchmarks gedraaid op de drie systemen die ik in huis heb: mijn Macbook, Desktop en de TabPro. De resultaten van deze tests heb ik hieronder neergezet in een tabel. Het is werkelijk ongelooflijk wat een prestaties de Core M chip weet neer te zetten met een verbruik van maximaal 7 W. Zeker in vergelijking met het TDP van de andere twee systemen sta ik versteld van de vooruitgang die geboekt is op het gebied van prestaties per watt. Let wel: hierbij waren alle systemen nog "koel" en vers opgestart. Bij een tweede run scoorde de TabPro ongeveer 20 punten lager. Het lijkt erop dat de CPU zichzelf begint te downclocken wanneer de temperatuur (gemeten met Real Temp) boven de 60 graden Celsius komt.
CPUCacheLithografieTDP (W)GPUCineBench OpenGLCineBench MulticoreCinebench Singlecore
Intel® Core™2 Quad Q6600 @ 2.4GHz8MB65 nm105--23161
Intel® Core™ i5-4258U @ 2.4GHz (2.9Ghz Boost)3MB22 nm28Intel® Iris™ Graphics 5100 @ 200MHz (1.1GHz Boost)23.85 fps255103
Intel® Core™ m3-6Y30 @ 900MHz (2.2Ghz Boost)4MB14 nm4.5Intel® HD Graphics 515 @ 300 MHz (850 MHz Boost)30.33 fps20389
Dit prestatieverschil komt ook terug in de PassMark score. Hier scoort de Core M 3059 punten, een score die 72 punten hoger ligt dan die van mijn desktop met daarin een Q6600 quadcore. Ook voor dit getal geldt weer: de prestaties hangen natuurlijk sterk af van hoe lang de TabPro S, zonder actieve koeling, de turbo frequentie aan kan houden.

De TabPro S is uitgerust met een sata M.2 SSD van 128GB. Je zou het eigenlijk wel verwachten, maar deze is niet afkomstig van Samsung zelf. In de TabPro S vind je de CV1-8B128 SSD van Liteon. Het bedrijf claimt dat deze SSD met 520 MB/s kan lezen en met 160 MB/s data wegschrijft. Dit komt aardig overeen met de CrystalDiskMark resultaten. Helaas is het geheugen van de TabPro S niet uitbreidbaar en is de netto beschikbare opslagruimte met alleen Windows 10 geďnstalleerd 87 GB. Voor mij was dit meer dan zat, na installatie van o.a. Office, Adobe Reader en Dropbox was nog ongeveer 69 GB vrij. Neemt niet weg dat potentiële kopers hier rekening mee moeten houden

De TabPro S is uitgerust met een MIMO WiFi adapter van Qualcomm, de Atheros QCA6174A om precies te zijn. Deze adapter ondersteunt netwerken op 2.4GHz en 5GHz, MIMO 2x2, en heeft dankzij 802.11ac een maximale theoretische doorvoersnelheid van 866.7Mbit. De tablet weet zowel thuis (Asus AC66U Router) als op het Eduroam netwerk op de universiteit (UvA) steeds een prima signaal op te pikken. Over zowel de snelheid als het bereik heb ik weinig aan te merken. Thuis wist deze met gemak op ongeveer 4 meter van de router de volledige 100/100 Mbit lijn te belasten (test links), en op de uni wordt ook een zeer respectabele score neergezet (test rechts).
Ook wordt de verbinding nadat de tablet uit de slaapstand is gehaald snel weer opgezet, ik heb geen enkel moment hoeven wachten na het inlogscherm van Windows voordat ik verder kon met browsen. Als laatste test heb ik een Windows 10 installatie ISO van mijn desktop (aangesloten op gigabit lan) naar de TabPro gekopieerd. Hierbij werd een gemiddelde snelheid van 63,5MB/s gehaald (een slordige 510 Mbit), een zeer respectabele snelheid voor een draadloze verbinding.

Het 12 inch AMOLED display dat Samsung in deze tablet heeft gestopt maakt alle claims waar en is fantastisch. De 3:2 beeldverhouding en hoge resolutie van 2160x1440 pixels (216 PPI), zorgen ervoor dat je gemakkelijk twee documenten naast elkaar open kan hebben en ook browsen is dankzij dit grote beeld erg prettig. Kijkhoeken zijn erg breed, al wordt het scherm wel een tikkeltje groenblauwig wanneer je vanaf de zijkant naar het display kijkt. Dit doet zeker niet af aan de kijkervaring. Het display is binnenhuis prima af te lezen, al reflecteerd het wel de ledspots die boven onze eettafel hangen. Met name wanneer het scherm ietwat gedimd is zie je gemakkelijk de weerspiegeling van de lampen, het scherm is dus helaas niet 100% ontspiegeld. Over de kleuren gesproken, het display kan via Galaxy Settings (in het Windows Settings scherm) op 4 verschillende standen gezet worden: Adaptive, AMOLED Cinema, AMOLED photo en basic. Eerlijk gezegd vind ik persoonlijke de Adaptive stand overdag het prettigst, aangezien deze geen oranje gloed over het beeld legt. In de review van Tweakers zelf kan je meer te weten komen over de exacte kleurwaarden en kleurfout.
Tenslotte is er nog de backlight (en helderheid) van het display. Deze wordt vrij agressief automatisch aangepast. Wanneer je ook maar een beetje voorover leunt, en daarmee een schaduw over het scherm & sensor werpt, wordt het scherm gedimd. Dit wordt adaptive brightness genoemd en kan in de instellingen aan en uit gezet worden. De manier waarop Windows hiermee omgaat is vrij apart. Zo staat de brightness nu continu op 100%, maar in werkelijkheid wordt het scherm alsnog gedimd. Het zou fijn zijn als dit net als op een iPhone of Mac ingesteld zou kunnen worden, waarbij automatisch dimmen standaard aanstaat, maar je als gebruiker alsnog zelf het scherm feller of juist donkerder kan zetten. Daarnaast lijkt het scherm licht te knipperen wanneer de helderheid van het scherm op zijn laagst staat (bijvoorbeeld in bed met alle lampen uit).

Protip: In het AMOLED menu van de Galaxy Settings kan ook de display timeout verlengd worden van 1 minuut naar 5 minuten. Zonder deze instelling dimt het display al na 1 minuut, ongeacht je op netstroom of de accu werkt. Heel vervelend wanneer je bijvoorbeeld een document aan het lezen bent. Let op! dit is een apart menu van de normale Display & Power Settings in Windows en een aparte instelling. In het Windows menu kan je alleen bepalen wanneer het display helemaal uit moet, terwijl Galaxy Settings ingaat op het dimmen van het display. Beide instellingen werken overigens los van elkaar! (dus het display kan na maximaal 5 minuten dimmen, maar gaat pas daadwerkelijk uit na de timeout die in de Windows Settings zijn ingesteld)

De TabPro S wordt standaard geleverd met Windows 10 Home, vrijwel zonder bloatware. Afgezien van Candy Crush, iens en Flipboard wordt er door Samsung een zestal apps meegeleverd die voor de verandering wel welkom zijn:
ApplicatieFunctie
Samsung UpdateVia Samsung Update kunnen driverupdates gedownload worden voor alle ingebouwde hardware
Samsung RecoveryRecovery wordt gebruikt om terug te gaan naar fabrieksinstellingen en om backups/snapshots te maken van de huidige installatie
Samsung FlowSamsung Flow maakt het mogelijk om via NFC met je Galaxy telefoon de TabPro te ontgrendelen
Show WindowMet Show Windows kan je, wanneer de tablet zijn beeld deelt via bijvoorbeeld Miracast, een venster aanwijzen dat gedeeld moet worden op het externe scherm
Scrap BoxScap Box is een soort OneNote substituut, waarmee je screenshots kan nemen om daar vervolgens overheen te tekenen en markeringen aan te brengen
Online Support (S Service)Met deze app kan je online support van een Samsung technician aanvragen. Deze dienst is open van 9:00 AM tot 11:59 PM Koreaanse tijd

Deze tablet was voor mij persoonlijk de eerste ervaring met Windows 10 op een tablet. Normaliter gebruik ik dagelijks een MacBook pro en een desktop met daarop Windows 10 Pro, beide zonder touch mogelijkheden. Windows 10 op een tablet is erg fijn om mee te werken. Eigenlijk werkt alles zoals je zou verwachten en is het OS goed geoptimaliseerd voor touch. Vensters vergroten en verkleinen, even op het scherm tikken om de cursor in Word op de juiste plek te krijgen om iets aan te passen, meerdere bestanden en tekst selecteren, of het kruisje rechtsboven aantikken om vensters te sluiten. Het werkt allemaal met een souplesse die ik persoonlijk alleen van iOS op een tablet gewend was. Alom lof dus! Er zijn wel een paar kleine eigenaardigheden; zo werkt scrollen via touch bijvoorbeeld niet in Google Sheets wanneer ik Microsoft Edge gebruik (maar wel in Chrome) en zijn de problemen met scaling (waarbij alles 150% groter wordt weergegeven dan de resolutie werkelijk zou zijn) nog steeds niet helemaal verdwenen. Daarnaast zijn er nog een paar eigenaardigheden waardoor het voelt alsof Windows 10 nog steeds een grote beta test is, waarbij het onderliggende platform een transitie doormaakt. Er zijn bijvoorbeeld twee configuratieschermen (Windows 10 settings en het traditionele Configuratiescherm) en een derde extra settings scherm genaamd Galaxy Settings. Ook is het een paar keer gebeurt dat, na het dichtklappen van de tablet, deze niet goed in de slaapstand is gegaan. Een uurtje of twee later haalde ik deze uit mijn tas en was de TabPro helemaal leeg gelopen. Sinds een BIOS update van een paar dagen geleden is dit echter niet meer voorgekomen! Al met al is de ervaring dus erg goed, ver boven mijn persoonlijke verwachtingen.

Luik feitje, wanneer je de dim-timeout van het display verlengt van 1 naar 5 minuten, krijg je deze schitterende screensaver te zien. Geen grapje, zo heeft Samsung de TabPro S vanuit de fabriek geconfigureerd ;). Kennen jullie deze nog?

Miracast is door de WiFi Alliance opgestelde als standaard waarmee 1080p video via WiFi Direct naar een display gestreamd kan worden. (Deze standaard is vergelijkbaar met Intels WiDi en sinds versie 3.5 zit Miracast hierin ingebakken) Miracast is een van de features van de TabPro S die het gemakkelijker moet maken om beeld van de tablet op een scherm te krijgen, zonder kabels! Eerlijk gezegd was ik zelf helemaal vergeten dat mijn huidige TV, de Sony KDL-32W705B, uitgerust was met deze technologie. In het verleden heb ik hier wel eens geëxperimenteerd, maar sinds we thuis een Chromecast hebben is deze functie niet meer gebruikt.

Miracast was vrij eenvoudig werkend te krijgen en vereist maar twee stappen. Op de TV selecteer je screen mirroring in het AV menu en in het Action Center op de tablet kan via connect de TV aangetikt worden. De eerste keer dien je het streamverzoek op de TV te accepteren, maar.... na acceptatie verscheen er geen beeld. Na nog een keer op de TV naam te klikken werkte het echter wel en kon ik mijn scherm dupliceren of uitbreiden naar de TV. Het beeld was bij mirroring een beetje stroperiger dan normaal, waarschijnlijk door het verschil in beeldverhouding (16:9 vs 3:2). Bij extend display, de modus die je waarschijnlijk gebruikt bij presentaties of om videos te laten zien, verdwijnt deze stroperigheid. Ongeacht welke stand je gebruikt, zit er altijd een kleine vertraging in het beeld.

Over het touchscreen heb ik niets aan te merken. Zoals hierboven al te lezen viel reageert het scherm vlot en werkt alles naar behoren. Wel ben ik erg benieuwd naar de pen die Samsung voor bij de TabPro S heeft geďntroduceerd. Helaas zit deze niet standaard bij de tablet en is deze ook nog niet te bestellen op de site van Samsung zelf.

Samsung claimt op zijn website dat deze tablet in 150 minuten van leeg naar vol geladen kan worden en een batterijduur heeft van 600 minuten. Tot gisteren was het nog niet gelukt om dit laadtempo daadwerkelijk te halen, de snelste laadtijd die ik onder Windows had gemeten was namelijk 3:20 uur (gemeten via BatteryBar Pro). Dit is toch een slordige 50 minuten langer dan volgens de fabrikant haalbaar moest zijn. Het laadtempo wordt echter een stuk hoger wanneer je de tablet zelf volledig uitgeschakeld!
Om dit te testen heb ik de tablet net zolang gebruikt totdat deze helemaal leeg was. Nadat de tablet zichzelf had uitgeschakeld is deze aan de lader gehangen en met het batterij status trucje ieder kwartier gekeken wat het huidige percentage was zonder Windows op te starten. En wat een verschil! Binnen 127 minuten was de tablet 100% vol! Dus, voor iedere (komende) eigenaar van de TabPro S, heb je haast en wil je zoveel mogelijk stroom in de tank? Laad dan op met het apparaat uit ;).

Het langste wat ik tot nu toe met de ingebouwde accu heb gedaan is 5:30 uur (gemeten met BatteryBar Pro). Een stuk minder dan de 10:30 uur die Samsung zelf claimt, of de 7:03 die Tweakers in de batterijtest noteerde. Deze score was niet helemaal zuiver omdat ik eigenlijk iedere dag nog wel een aantal nieuwe apps installeer, zoals Office, Adobe Reader, Dropbox, Google Drive, Juniper, GlassWire, Spotify, etc. wat natuurlijk extra batterij vergt. Update: Inmiddels is mijn Windows installatie zo goed als klaar en is de gemiddelde accuduur opgelopen tot ongeveer 7:20 uur met normaal gebruik. Hierbij heb ik Edge (met flash uitgeschakeld), Word, Spotify, Mail constant openstaan.
Oud -------------------- Nieuw

Ten slotte is er nog de battery saver modus die via het Action Center ingeschakeld kan worden. Hierdoor wordt de verlichting van het display iets minder fel gezet en worden "achtergrondtaken gelimiteerd". Eerlijk gezegd heb ik zelf deze functie niet aangezet. De TabPro S doet dit echter wel automatisch zodra de accu onder 20% komt. Of het ook echt werkt? Geen idee, maar wanneer deze aanstaat werkt push mail niet in de mail app, dus ergens achter de schermen gebeurt er wel iets.

Van de hitte die deze tablet produceert heb ik tot nu toe geen last gehad. Doordat de CPU in de tablet zelf zit, blijft het toetsenbord lekker koel en merk je vrij weinig de warmte die deze produceert. Wanneer je de tablet met flink wat tabs in een browser naar keuze en andere apps belast dan wordt de rechterbovenhoek wel warmer, maar niet kokend heet. Wanneer je de tablet los van het dock gebruikt heb je hier eigenlijk ook geen last van. De tablet houdt het prettigst in het midden vast en laat deze plek nou net lekker koel blijven :P.

Over de geluidsproductie van de TabPro S kan ik vrij kort zijn, die is er niet wanneer je daar zelf niet om vraagt. Aangezien de tablet uitgerust is met een Intel Core M processor kan deze volledig passief gekoeld worden en Samsung heeft de TabPro S dan ook compleet ventilatorloos uitgevoerd. Dit betekend niet dat er geen geluid uit deze tablet kan komen. Op beide zijkanten zit een speakergrill met daarachter een klein speakertje. Ondanks dat lage tonen volledig afwezig zijn komt er nog een prima geluidje uit voor wat achtergrondmuziek, een YouTube video of een Skype gesprek. Ook de microfoons op de bovenkant nemen goede audio op en gesprekken zijn prima te verstaan.

Samsung heeft mij met de TabPro S goed verrast. Ik had werkelijk geen idee dat een tablet ervaring met Windows zo goed kan zijn. Ja, er missen misschien wat apps die je op een iPad of een Android tablet wel hebt, maar je krijgt hier wel een volledige Windows omgeving voor terug. Het scherm is schitterend, de batterijduur prima om een dag mee door te komen en Windows werkt lekker vlot. Wel kent de keyboardcase helaas maar twee standen waardoor langer werken op de TabPro wat ongemakkelijker wordt en zat er standaard geen USB-C naar A kabeltje in de doos.

Kortom, een prima tablet die bijna als perfecte laptopvervanger door kan gaan.

Update 29-april: Kleine aanpassingen gemaakt in het kopje CPU en het kopje Prestaties met daarin Cinebench resultaten toegevoegd.
Update 1-mei: Tekst toegevoegd aan De Twee Samen waarbij ik dieper inga op de kijkhoek en het werkcomfort.
Update 3-mei: Meer info toegevoegd aan het kopje Batterijduur en Display.
Update 7-mei: Conclusie en Introductie aangepast.
Update 8-mei: Stukje toegevoegd over de WiFi adapter en de prestaties daarvan.
Update 11-mei: Kleine toevoeging gedaan in Windows 10 en verhip, dit ding heeft ook een schitterende standaard Screensaver!
Update 13-mei: Meer info over de SSD en Miracast toegevoegd.

Heb jij ook een Samsung Galaxy TabPro S WiFi (Windows 10 Home) Zwart?

Erg interessante review om te lezen!

Overigens wel een vraagje. Je geeft aan Plex gebruikt te hebben, maar dat komt in je verhaal verder niet terug. Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met Plex :).

Mooie tablet, maar ¤ 959,00 euro is toch wel een erg forse prijs.
Dankjewel voor het compliment Dennisk!

Plex bevalt ontzettend goed! Zolang je zorgt dat je je films en series netjes in mapjes zet (wat geautomatiseerd kan worden met tools zoals sickrage/sickbeard) zorgt Plex ervoor dat je al je media overal naartoe kan streamen. Of het nou deze tablet is, een chromecast of iPhone, alles werkt heel eenvoudig ;). Zo hoef je MKV bestanden bijvoorbeeld niet om te zetten, dat doet de Plex media server (dat je als programma op je pc installeert) allemaal realtime op de achtergrond.

Helaas werkte de "metro" Windows 10 app om een of andere vage reden niet goed. Wie weet is dat inmiddels alweer gefixt, zal het vanavond even testen ;)
Bedankt voor de toelichting!

Zelf gebruik ik Plex Media Server al enige tijd met veel plezier. Goed om te weten dat het verder ook prima werkt op de tablet. Het lijkt me een prettig formaat om een serie of filmpje op te kijken.

Wellicht dat de Plex Windows 10 app nog wordt verbeterd. Het werkt net wat fijner dan de webversie op kleinere apparaten.
Er staat een taalfoutje in een subkopje. Er staat nu 'what isn't the box', maar dat moet waarschijnlijk 'what isn't in the box' zijn.