Specificaties Tower/desktop met Ci7-6700 en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Predator G3-710 I9840 NL Review

DeNelisTestpanel 20 april 2016, laatste update op 7 mei 2016, 1.570 views

Acer Predator G3-710 I9840 NL (Testpanel)

Met de Predator G3-710 I9840 NL heeft Acer een prima game pc afgeleverd. Leuke toevoegingen zoals een headset houder, maar ook de removable hdd bay zijn nuttige features. De prestaties zijn zoals je mag verwachten van een pc met dergelijke specificaties.

Pluspunten

• Snelle SSD
  • Removable harddisk bay
  • Headset houder
  • Bloatware "vrij"

Minpunten

• Uitgekleed moederbord
  • Dieper dan gemiddelde pc
  • Gladde toetsen
  • Onhandige dpi-switch muis
  • Aardig aan de prijs

Features Score: 4
Synthetische Benchmarks
Gaming Benchmarks
Temperatuur en Geluid
Conclusie en Slotwoord

Donderdag 7 April jongstleden heb ik samen met een aantal andere Tweakers een bezoek mogen brengen aan het hoofdkantoor van Acer in in Den Bosch. Op uitnodiging van Tweakers en Acer kregen we de mogelijkheid om een dagje door te brengen met de nieuwe lijn gaming producten, de Predator Serie.

Een van de voorwaarden voor dit bezoek was het schrijven van een review voor deze producten en in mijn geval werd een aantal dagen later de Acer Predator G3-710 I9840 NL afgeleverd en kon ik aan de slag. Nu heb ik zelf eenzelfde model van Asus staan, dus was het leuk om deze twee eens te vergelijken met elkaar.
"De dikke en de dunne"

CPUIntel Core i7-6700 @ 3.40Ghz (Turbo @ 4.00Ghz)
Skylake 14nm Technologie
Chipset: Intel B150 Express
RAMType: DDR4
Capaciteit: 16GB (2x 8GB)
Kloksnelheid: 2133Mhz (Dual-Channel)
Timings (CAS/RAS/RAS/tRAS): 15/15/15/36
Uitbreidbaar tot 64GB (4 sloten)
OPSLAGSSD

1 x Microfoonk
Cardreader
VOEDINGLite-On 750WATT
OVERIGE Meegeleverde accessories
Acer Predator Gaming Keyboard en Muis (Lite-On)
Power Cord
Quick Manual
Removable HDD Bracket (voorzijde)
Hoofdtelefoon Houder (voorzijde)

Cyberlink PowerDVD 12
Mozilla Firefox
Steam
World of Tanks

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASEL820XrCGTaL.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASEMJpe2ZiiB3e.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AUZEE1iZ0cUzNo.jpeghttp://www.raedts.nl/tweakers/acerg3710/features.png
De doos
De Predator word in redelijk compacte doos geleverd. Eenmaal geopend, kom je een zwarte doos tegen. Hierin zit het toetsenbord, de muis en handleidingen.
Uiteraard ontbreekt de voedingskabel ook niet.

De Predator
Vervolgens kom je de pc tegen, deze zit zoals je mag verwachten netjes verpakt met schuimrubberen materialen.
Eenmaal uitgepakt staat daar het beest! Het geheel ziet er indrukwekkend uit en de voorzijde doet denken aan een pantser. Aan de bovenzijde pronkt de powerknop welke zo uit een Iron Man outfit zou kunnen komen met daaronder het Predator Logo. Aan de ene zijde kom je dit zelfde logo verwerkt in de behuizing nogmaals tegen, dat het geheel een wat luxere uitstraling geeft.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASFiC4w6iLRYTv.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASFke1TFjDsyTa.png

Toetsenbord
Het toetsenbord is voorzien van een hoekige vormgeving om zo bij de behuizing te passen. Het toetsenbord voelt degelijk aan en is voorzien van rode leds, zowel om de toetsen als het Predator logo is verlicht en is door middel van een toetsencombinatie in 4 stappen te verstellen (100%, 66% of 33% en uit).
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASEXc2RAmIPqNM.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASEYRQfAEKwK6f.png
De toetsen zijn naar mijn gevoel niet voorzien van een coating en voelen glad aan, ook zitten ze voor mij te dicht bij elkaar waardoor ik wel eens de verkeerde of een dubbele toets te pakken had. het went uiteindelijk wel natuurlijk.
Wat wel fijn is, is de anti-ghosting techniek die er voor zorgt dat je tot wel 6 toetsen tegelijk kunt gebruiken.
Verder is het bord voorzien van multimedia toetsen en een Game toets, welke er eigenlijk voor zorgt dat de Windows toetsen uitgeschakeld worden, zodat je niet opeens uit je game springt omdat je verkeerd drukt.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASF8OdpBbZZHvL.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASF8O27U3kuzm9.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASF8O27VjLlgr3.png

Muis
De gaming muis is voelt net het als het toetsenbord prettig aan en heeft naast de linker-, rechtermuisknop en scroll-wiel nog 2 extra knoppen aan de zijkant zitten, verder bevind zich onder het scroll-wiel nog een knop (samen met het scroll-wiel te gebruiken) om de dpi instelling te wijzigen van de standaard 1000 dpi, naar 1600 of 2000 dpi. Persoonlijk vind ik deze manier wat onhandig aanvoelen, je drukt de knop in en scrolt naar de juiste dpi. Liever had ik een knop die direct de dpi wijzigt gezien. De muis voelt verder oké aan, maar kan voor degenen met grote handen wat klein aanvoelen.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AUZEE2KxPbHudQ.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AUZEEf5v6jvGOT.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AUZEE1wINCNefi.jpeg Bloatware "vrij"
Wat zeg je? Een merk-pc zonder bloatware?!
Ja dat zeg ik, nou vooruit, de Predator is niet geheel vrij van software, maar wat er op staat is wel nuttig.
De installatie eenmaal te hebben voltooid kom je op een aardig schoon bureaublad terecht, met daarop de iconen voor:

• Acer Drive - Cloud Opslag;
• Acer Care - Het onderhoudsprogramma voor de pc, updates, schijfopruiming ed.;
• Acer Explorer - Custom browser
• Soundblaster Cinema 2 - Hier kun je de verschillende audio optimalisaties, profielen en andere handige geluidskaart gerelateerde zaken vinden;
• Creative update - updateprogramma voor Cinema 2;
• Steam - direct aan de slag met je gamecollectie;
• World of Warships;
• Cyberlink PowerDVD 12 - Ja je kunt ook een dvdtje afspelen!;
• Prullenbak - :-)

Verder is de machine schoon! Zelfs geen trial van een of ander antivirus pakket of andere meuk.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASFo34p1bPhH9u.png Future Proof
Zoals Acer zelf zegt is de Predator future proof, dit is in zekere zin wel zo, je koopt een pc met hardware waar je de komende jaren prima mee vooruit moet kunnen. En upgraden behoort ook tot de mogelijkheden, zo is de pc voorzien van een removable harddisk bay aan de voorzijde zodat je mocht de aanwezige 1TB harddisk niet voldoende zijn, er makkelijk een harddisk aan toe kunt voegen. Helaas is deze niet hot-swapable. (Overigens is er nog 1 SATA poort vrij dus intern lukt ook)
Het moederbord daarentegen is wel vrij beperkt, het betreft een micro-atx B150 Express model met beperkte aansluitmogelijkheden, maar dit zie je meestal bij dergelijke merk-pc's. Er zij 2 PCI Express 1x sloten beschikbaar en that's it, dus SLI zit er helaas niet in.
Verder is de machine van alle gemakken voorzien, zoals Wireless-AC Wifi kaart, Bluetooth 4.0 en uiteraard ontbreekt de DVD-Drive en cardreader ook niet.
Verder had ik om de boel nog wat meer future proof te maken, graag tenminste 1 USB 3.1 poort gezien, zoals deze wel op de Asus G20CB te vinden is.

Wait there's more!
Ja naast al dit moois blijft er nog een ding over en dat is, drum-roll please!
Het is... de Headset houder!
Aan de voorzijde van de pc zit dit vernuftige stukje techniek verborgen.
Zodra je op het gedeelte waar een headset op afgebeeld is drukt, dan schiet de houder naar voren en voila, een mooi plekje om je headset op te hangen als je hem niet gebruikt. Vet handig!
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ASEQF1GK50AQdI.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AUZEE1gKLhACa3.jpeg http://www.raedts.nl/tweakers/acerg3710/bouwkwaliteit.png
De bouwkwaliteit is prima in orde, de behuizing voelt degelijk aan en hoewel de frontpanel van plastic is ziet het er toch luxe uit. De pc staat stevig op zijn grote poten zodat hij geen kant op kan.
Binnenin is het op zich ook dik in orde, echter ik had liever gezien dat er gekozen was voor een modulaire voeding. Het ziet er voor mij wat rommelig uit, dat een pc van 600,- euro er zo uit ziet vind ik prima, maar bij een dergelijke pc had wel wat meer aan kabelmanagement gedaan mogen worden.

Zoals gezegd heb ik de Predator vergeleken met mijn eigen Asus G20CB en hoewel het op papier nagenoeg (Acer B150 chipset en Asus H170 chipset) dezelfde pc's zijn, zijn er wel wat minimale verschillen te zien in onderstaande tests.
CINEBENCH R15 - OPENGL
CINEBENCH R15 - singleCPU
Acer G3-710 170 pt.
Asus G20CB 171 pt.

SSD
Voor de SSD heeft Acer gekozen voor een Lite-On CV1-8V128 en dit is geen slechte keuze gebleken.
De Lite-on presteerd gemiddeld het beste van de van de drie geteste modellen.
De Hynix komt uit mijn Asus en de PNY had ik nog liggen. Qua prestaties in de onderlinge pc's is het verschil minimaal dus die heb ik zodoende niet geplaatst.

SSD Seq. Read (MB/s)
LITEON CV1-8B128 132.68
HYNIX HFS256G32MND 210.49
PNY SSD2C480G1CS275 237.25
Hoger is beter

De Predator presteert zoals je mag verwachten van dergelijke specs uitstekend in games.
Helaas had ik enkel The Division tot mijn beschikking als recente game, maar de overige games geven volgens mij een duidelijk beeld van wat je mag verwachten.

3DMark

The Division - Ultra
Minimaal 36 fps
Maximaal 60 fps
Gemiddeld 56 fps

De temperaturen zijn sterk in orde, maar ook hier had ik niets anders verwacht, natuurlijk kan de airflow in de kast beter door het toevoegen van casefans, maar qua koeling is het dik in orde. Wellicht had de voeding naar beneden geplaatst kunnen worden om zo nog minder warmteontwikkeling te hebben, maar het lijkt niet nodig in deze.

Qua geluid is het ook prima. Na enige tijd met de pc gewerkt te hebben echter, hoorde ik een ratelend geluid uit de kast komen. Dit bleek de fan van de videokaart te zijn, maar verder niet meer geluid dan verwacht.
De CPU-fan draait minimaal en gaat eigenlijk niet harder draaien, hetzelfde geldt voor de videokaart.

Temperaturen CPU (Celcius)
Idle 29.5
Load 62.5

Temperaturen GPU (Celcius)
Idle 33.0
Load 52.0

De Acer Predator G3-710 is met zijn ¤1699,- aardig aan de prijzige kant en is daarmee gemiddeld ¤100,- duurder dan vergelijkbaare modellen van de directe concurrenten.
Maar voor deze "kleine" meerprijs krijg je wel een removable harddisk bracket, 16GB ipv. 8GB (bij de meeste modellen), degelijk gaming toetsenbord en last but not least, de hoofdtelefoon houder.
Voor de gemiddelde high-end gamer zal de prijs geen probleem zijn en krijgt hij/zij een prima presterende pc voor het geld.

Als Tweaker wil je natuurlijk liever je pc zelf bouwen, afgaande van dezelfde specificaties kun je al snel ¤400,- besparen en er een mooi gaming schermpje bij aanschaffen. Zoals je hieronder kunt zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Adata Premier Pro SP920 128GB¤ 49,95¤ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 1.193,23

De geteste Acer Predator G3-710 I9840 NL is het uitgebreidste model uit de Predator G3 reeks, daarmee krijg je een van de snelste pc's op dit moment beschikbaar.
Mocht je hier toch tekort mee komen kan er gekozen worden voor de G6 serie voor modellen met een Nvidia Geforce 980, 980Ti of zelfs een Titan X.
Maar voor de meeste gamers zal de G3-710 I9840 NL ruim voldoende pc zijn.
Met een prijskaartje ¤1699,- is het niet de goedkoopste machine, maar je krijgt een geoptimaliseerde en retesnelle pc voor je geld.

Uiteraard zitten er wat minpunten aan, maar die zijn vooral van persoonlijke aard.
Het toetsenbord met de te gladde toetsen en te weinig ruimte er tussen zullen wat gewenning vereisen, maar het is niet onoverkomelijk. Zelden word er bij een dergelijke pc een echt gaming keyboard geleverd.

Verdere extra's zoals de removable harddisk bay en zelfs de headset houder zijn welkome en functionele toevoegingen.

Al met al heb je met de Acer Predator G3-710 I9840 NL een van de snelste pc's verkrijgbaar tot je beschikking en zul je er nog jaren plezier van kunnen beleven.

Tot Slot
Als laatste rest mij nog Tweakers.net en Acer hartelijk te bedanken voor deze mogelijkheid.
Ook nog de credits voor TERW_DAN voor zijn Benchbakker, zonder deze geweldige tool had ik het niet gered :-)

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Acer Predator G3-710 I9840 NL?

+2 Mooie review!

Als ik dan een opmerking mag maken (zodat ik een +3 kan geven ;) ):
Je hebt mooie fotos, maar ze vallen niet zo op, daarintegen zijn de benchmarks echt een hele lap. Misschien kan je do fotos gewoon op de hele breedte weergeven (ik kon daarvoor gewoon op de thumbnail klikken en dan voegde die hem automatisch in op de hele breedte). En dan de benchmarks iets compacter, of is dat lastig?

[Reactie gewijzigd door GerhardBurger op 26 april 2016 11:14]

Ah dat ziet er beter uit! (zijn de foto's echt deze resolutie of heb je ze zelf kleiner gemaakt?) Ik maak er een +3 van ;)
Er zijn enkele verkleint, maar ik heb er juist een paar vervangen.
Thanks!