Specificaties Dual core @ 2,8GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E7400 Boxed Review

TheBleeder 19 oktober 2009, laatste update op 19 oktober 2009, 2.198 views

Intel Core 2 Duo E7400 Boxed

Pluspunten

• Overklokbaarheid
  • Stabiliteit

Minpunten

Weer een review xD
Tjsa, ik heb deze CPU een tijdje geleden gekocht. Toen voor een budget/game pc'tje.
Hij doet het tot nu prima, geen problemen.

Prestaties
Voor een Core 2 Duo voldoende/goed. Het is natuurlijk niet de hoogst geklokte, maar je kunt hem goed overklokken.
Het enige minpunt vergeleken met andere CPU's is dat hij maar 2 core's heeft, maarja daar koop je een core 2 duo natuurlijk voor :Y)

Super Pi benchmark
Aantal keren Super Pi gedraaid, met de volgende scores:
512K: 7 seconden
1M: 18 seconden
4M: 1 minuut en 34 seconden
gedraaid op 3,5GHz

Featureset
Toen hij uitkwam erg goed, tegenwoordig minder omdat het stikt in de quad cores en er straks ook weer hexa cores aankomen. Daarmee is 2 cores best weinig.

Maar voor 2 cores doet hij het (bij mij) erg goed.

Tegenwoordig heb je bij een aantal toepassingen aan 2 cores niet genoeg, dan heb je aan deze CPU dus onvoldoende. Ook bij games ben je al gauw een quad core nodig (voor high settings, medium gaat met 2 cores nog wel)

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Kortweg goed xD
Tsja, ik heb hem op 3,5GHz stabiel lopen. Heb hem op verschillende kloksnelheden laten lopen, van 2,8GHZ tot 3,5GHz. Allemaal stabiel getest met Prime95.
Betrouwbaar is hij ook, hij schakelt zichzelf uit als hij te warm wordt. Niks mis mee dus, je verbrandt hem niet :9~

Overklokbaarheid
Erg goed, zoals ik al zei stabiel getest met Prime op 3,5GHz.
De multiplier is 10,5, lekker dus met standaard FSB van 266.
De warmpteproductie blijf hierbij lekker laag, maar daarover later meer.

Warmteproductie
Hij draait dus op 3,5GHz. Na een uurtje Prime draaien wordt hij niet warmer dan 50C met als koeler een Cooler Master Hyper TX3 en Artic Silver Ceramique.
Deze is dus goed, met de TX3. Met de boxed koeler schiet hij wel omhoog tot de 70/80C
Idle temps liggen zo rond de 25/30 C

Tjsa, altijd hoger dan AMD processoren.
Deze gekocht voor 100,- toch nog redelijk hoog vind ik.
Voldoende dus.

Voor super pc's absoluut niet geschikt, maar voor budget gaming gaat hij nog goed mee.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E7400 Boxed?

klopt wilco en Games leunen meer op Mhz dan aantal cores.
Van 1 naar 2 cores levert bijna een verdubbeling van de prestaties op.
Van 2 naar 3 cores levert ten opzichte van die 2 cores slechts iets van 20/30% performance winst op.
Van 3 naar 4 cores wordt in de meeste applicaties (lees: games) een prestatie vermindering!!! genoteerd.
4 cores voor gaming is dus op dit moment nog totale onzin.
Q; hoe zit je met je cooler in je kast? heb 'n P5B in 'n Centurion 5 behuizing, waardoor een grote cooler niet erin kan (voeding zit bovenin, vlak boven de cpu), en zat te kijken naar 'n hyperTX3
De warmpteproductie blijf hierbij lekker laag, maar daarover later meer.
Je gaat de review dus nog bijwerken? Mag wel, bv. de argumentatie waarom 2 cores niet voldoende meer zouden zijn volgens jou, mis ik nog :)

[Reactie gewijzigd door Jejking op 19 oktober 2009 22:27]

Bijgewerkt :Y)

met "daarover later meer" bedoelde ik het volgende kopje xD
zoveel games zijn er niet die een quad-core compleet gebruiken.
even een vraagje zit er een koeler bij?