Specificaties 10,1MP, 10x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-H20 Zwart Review

Gumball 27 juli 2009, laatste update op 29 juli 2009, 2.468 views

Sony Cyber-shot DSC-H20 Zwart

Pluspunten

• Veel zoom!
  • Erg mooie filmpjes
  • Gebruiksvriendelijk
  • Compact.
  • Los lenskapje (dus steviger dan die fragiele automatische lenskapjes)

Minpunten

• Ratel tijdens zoom in filmpjes
  • Slome zoom in filmpjes
  • Batterij kon beter
  • ‘vergeet’ focus instelling filmpjes (moet deze na elke “uit-aan” actie weer instellen)
  • Geen HDMI maar een soort alles-in-1 kabel. (USB2.0, composiet)
  • Plaats aansluitkabel wat ongelukkig.

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 2
Snelheid en automatiek Score: 5
Bij het geven van een beoordeling graag feedback!!!

DMC-H20

Na kort een dSLR te hebben gehad (Sony Alpha 200) merkte ik toch dat ik meer een point-en-shoot-er was. Zo miste ik bijvoorbeeld de filmfunctie en was een dSLR gewoon te groot. Ik ga in september naar New York en het laaste dat je dan wilt is slepen met een tas vol lenzen en andere gear.
Mijn voorwaarden waren: broekzakformaat, 720p filmpjes, veel zoom (>= 300mm.)
Eigelijk waren er maar 2 die daar aan voldeden. De Panasonic TZ-7 en de Sony Cybershot H20. aangezien de Sony 90 euro goedkoper is en meer bereik heeft aan het tele-einde, besloot ik te gaan voor de Sony.

Uitpakken
In de doos zijn aanwezig:
De camera, netjes in een foamverpakking
Een accu in een apart opberg doosje.
Een acculader
Een lenskapje
Een touwtje voor het lenskapje
Een polsbandje
Een multifunctionele kabel (zowel AV als USB)
Een hoop manuals en garantieboekjes.
CD met (waarschijnlijk) niet nuttige software.

De camera body
Smaken verschillen, maar ik vind de camera er goed uitzien. Lekker basic en het mat zwart is lekker onopvallend.
Bovenop zit een bobbel waar de pop-up flitser verstopt zit.
De camera is niet klein, maar toch klein genoeg om in een niet al te strakke spijkerbroek te vervoeren. De lens steekt iets uit waardoor hij iets dikker aanvoelt. Aan de rechterkant van de camera zit een rubberen grip. Deze maakt het echter niet veel stroever en bij iets vette handen zelf veel gladder. Niet echt nuttig in mijn ogen dus.

Scherm
Het scherm is lekker groot en beslaat zo&#8ing217;n 3/4e van de achterkant. Helaas is er geen screenprotector meegeleverd. Overigens vraag ik me af of dat ook zin heeft, want het scherm ligt niet verzonken in de camera waardoor een potentiŽle screenprotector waarschijnlijk snel los zal laten.
Het scherm is zelf in de zon nog redelijk goed zichtbaar vanuit de meeste hoeken. Helaas mist de hoge resolutie van bijvoorbeeld de TZ-5 of de TZ-7. Dit scherm moet het doen met 230.000 pixels. Verder is het scherm een beetje wazig tijdens live view, alsof je een naar een bewegende foto van ISO 3200 zit te kijken. Tijdens het bekijken van je shots is het beeld wel goed.

Foto’s maken

De foto's zijn op verschillende manieren te maken. je hebt de beschikking over de bekende M en P modus en een bak vol met andere scene's. Daarnaast heb je de easy en i-modus, wat staat voor intelligente modus. Dit is gewoon een duur woord voor auto-stand.
Verder zit er een behoorlijk goede face- en lach detectie op die je op verschillende sterktes kan instellen. van glim- tot schaterlach.
De ingebouwde optische beeldstabilisator is een verademing, zeker als je de telezoom gebruikt.

De foto’s zijn goed. Op volledige resolutie is natuurlijk de onvermijdelijke ruis te zien, echter hier was ik op voorbereid na inlevering van mijn dSLR.
Omdat plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden, hieronder wat foto’s, geschoten door mijzelf
(100% Crop in PS CS2, 100% image quality)

INDOOR FOTO'S (MET FLITS, shutterspeed 1/125)

Indoor @ 100 iso

Indoor @ 200 iso

Indoor @ 400 iso

Indoor @ 800 iso

OUTDOOR FOTO'S (AUTOSTAND, GEEN FLITS)

Outdoor @ 100 iso

Outdoor @ 200 iso

Outdoor @ 400 iso

Outdoor @ 800 iso

Alle foto’s zijn vlak na elkaar genomen dus onder dezelfde lichtomstandigheden.

Film
…ťn van de belangrijkste punten was het filmen met deze camera. Absoluut erg goed!
IMHO beter dan de TZ-5 en de TZ-7 op AVCHD-lite.
Tijdens het filmen kun je zoomen, hoewel dit wel traag gaat. Je hoort tijdens het zoomen ook een soort geratel in het filmpje.
Geluid is prima, stukken beter dan de TZ-5 .
De camera filmt in MP4 formaat met een rate van ongeveer 1MB per seconde.

Hier een test filmpje:

(inloggen en je kan 'm downloaden in origineel formaat. Niet van mijzelf!)

Batterij
De batterij duur is redelijk. Goed om een dagje flink te fotograferen en filmen. Daarna is ie ook leeg. Volgens de fabrieksspecificaties moet je er 280 foto’s mee kunnen maken, dat moet inderdaad aardig lukken.
Feit is dat de TZ-5 beter is op dit gebied.

Mooi, compact en stevige camera. Goede foto’s, SCHITTERENDE filmpjes.
Wil je veel zoom en hecht je geen waarde aan groothoek? Sony DSC-H20. Wel groothoek en iets minder geld? Samsung W-500. Veel geld en je wilt het beide? Panasonic TZ-7.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-H20 Zwart?

Ik weet niet zoveel van camera's of foto's maken maar dit review is zeker geen 2 sterren waard.

Als ik zie dat zelf een review met een paar regels meestal 1 ster krijgt dan is een review zoals deze met foto's erbij en een redelijk goed indeling en wat zelfgemaakte testjes zeker een 3 waard, ik heb hem dus 3 sterren gegeven.

Voor 4 sterren zou je iets verder in moeten gaan over de werking met misschien wat nacht shots oid......

Goed review!
Bij een beoordeling graag een reactie, met een beoordeling van ** kan ik niets.
nette review! even een vraag:
hoe ervaar je de 38mm minimale afstand? Hedendaags worden zowat alle compact cameras geleverd met een wide angle lens die een veel groter bereik heeft.