Specificaties Soundbar - Bekijk alle specificaties

Sonos Playbar Review

whaten 17 april 2016, laatste update op 19 april 2016, 5.877 views

Sonos Playbar

een stylish, compacte en zeer krachtige soundbar voor de mensen die wel om geluidskwaliteit geven maar die het toch simpel en minimalist willen houden.

Pluspunten

• Super geluid
  • Mooi en stevig design dat er luxe uitziet
  • gebruiksvriendelijkheid
  • modulariteit van het Sonos systeem
  • De Sonos app werkt zeer goed
  • Streamen is geweldig stabiel
  • Constante updates door Sonos

Minpunten

• Redelijk prijzig
  • Het geluid is beter met een subwoofer en stereo...
  • ...Wat hem nog meer laat kosten
  • Ondersteunt (momenteel) geen DTS
  • Geen precieze volumecontrole op IOS app
  • Geen Windows Phone Sonos app
  • Je hebt een infrarood afstandsbediening nodig

Geluidskwaliteit Score: 5

6. Geluid
7. Uitbreidbaarheid
8. De Sonos app
9. Conclusie

Dit is mijn review van de Sonos Playbar die ons gezin nu bijna een half jaar in bezit heeft. Hopelijk kan ik je helpen met een mening te vormen over deze soundbar door een licht te schijnen op de voor –en nadelen.

PS Hartelijk bedankt aan HetGezegde, een toptweaker die zo vriendelijk was om mij te helpen bij een van mijn eerste reviews!!

Sonos streeft ernaar om HI-FI geluid in de normale consument zijn huis te krijgen. Ze doen dat door alles simpel te houden en dat is bij deze soundbar zeker gelukt, van design tot de app. Dat wil niet zeggen dat het slecht is, integendeel, door de minimalistische details krijg je een zeer luxe gevoel.
Er zijn ook gewoon alle functies die je eigenlijk zou verwachten. En Sonos heeft er ook nog eens voor gezorgd dat ze softwarematig de speakers kunnen verbeteren via updates.
Maar wees gewaarschuwd want als je speakers zoekt met bluetooth ben je bij Sonos aan het verkeerde adres. Buiten de playbar, die je uiteraard kan verbinden met je TV, is het puur muziek via streamingservices (waarvan er zeer veel beschikbaar zijn) en internetradio.
Het is ook nog het vermelden waard dat er geen DTS ondersteuning bij de Sonos speakers is, maar die kan nog komen via updates.

Het design is simpel maar mooi en zal, juist daarom, in zowat elk interieur passen. Er zitten ook de typische Sonos knopjes op om de muziek te pauzeren/af te spelen of harder en stiller te zetten.

Typische Sonos knopjes

Hij is ook voorzien van een simpele manier om hem op te hangen aan de muur met een wall mount. Maar dit is niet perse nodig want ook zonder die mount ziet hij er mooi uit.
Als je de soundbar aanraakt word je ook niet teleurgesteld want de behuizing is zeker niet mis met een zwart stof aan de voorkant van de speaker dat afgewerkt is met metalen accenten.

Dimensions
85mm (H) x 140mm (D) x 900mm (W)
Weight
11.9 lbs. (5.4kg)
Power Supply
AC 100-240V, 50-60 Hz
Operating Temperature
32°F to 104°F (0°C to 40°C)
Digital audio input
Optical Toslink S/PDIF
Control
Dual IR receiver
Multiple orientations
Place on the wall above or below TV or place flat on table
Amplifier
Nine Class-D digital amplifiers
Speakers
Three tweeters, six mid woofers
Side-Panel Buttons
Volume up, volume down and mute
Side-Panel LEDs
Indicate PLAYBAR status
Supported Devices
PLAYBAR works with all amplified and non-amplified Sonos products. PLAYBAR connects to your TV using a single optical cable and plays all sources connected to the TV, including cable boxes and game consoles.

Als je een Sonos product uit zijn omhulsel haalt zal je direct merken dat het echt wel luxe aanvoelt. Dit is hier ook weer het geval bij de Playbar, ik kan eigenlijk niet veel opmerken over de doos en dergelijke want het is allemaal heel erg netjes.

Een stylish en luxe doos

De speaker opstellen is ook simpel het verbinden met een TV gebeurt via een optische kabel, geen HDMI dus. Dit zorgt er wel voor dat je verplicht bent om een infrarood afstandsbediening te gebruiken.
Eens dat gebeurt was wou ik hem eens proberen dus zet ik de TV op en deze eerste indruk is echt goed.

Zoals ik net al zei klinkt hij heel goed om gewoon TV of films te kijken; de bass is goed diep maar ook de midden –en hoge tonen worden goed weergeven. Hij presteert tijdens actiescènes zeer goed maar kan toch ook nog goed tot zijn recht komen als er wordt gesproken.
De Playbar beschikt over een nachtstand en een stand waarbij spraak meer naar voor komt. Bij beide standen wordt de bass wat teruggeschroefd en is het over het algemeen een beetje stiller, maar dit is eigenlijk geen compromis tegenover de geluidskwaliteit. Dit is wel handig als je je huisgenoten niet al te veel wilt storen.
Je kan je geluid ook nog verder aanpassen door de bass en de treble naar je voorkeur in te stellen.

Aan te passen geluid

De soundbar maakt niet alleen geluid via de TV echter, als je de Sonos app opstart merk je dat er nog een heel andere wereld is voor deze soundbar. Er zijn talloze streamingservices en ook internetradio waardoor je al je favoriete muziek kan afspelen op de Playbar. Tevens beschikken Sonos producten over de mogelijkheid om via een lokale schijf (bv. een NAS) muziek af te spelen.
Ook hier komen de 9 speakers mooi tot zijn recht, in elk genre kan hij zijn mannetje eigenlijk wel staan. Als je een ECHTE audiophile bent zal dit misschien niet genoeg zijn maar dat is ook niet het doelpubliek voor Sonos.

Als je met 1 Sonos product begint zal het daar waarschijnlijk niet bij blijven het is namelijk heel verslavend om er snel nieuwe speakers bij aan te schaffen. Zoals een sub woofer van Sonos of een set van Play 1s om de stereo combinatie compleet te maken. En dit is ook wel telkens een ferme upgrade voor je systeem.
De sub woofer zorgt ervoor dat je net in een cinema zit door de diepe bass, maar de Play 1s (of Play 3s) zorgen dan weer voor de echte surround. Met de Play 1s zorgt dit echter wel voor een erg steile prijs van net over de 2000 euro.
Door de modulariteit van het Sonos systeem is dit natuurlijk gerelativeerd, doordat je ze in stukken kan kopen, maar dan nog is dit enorm veel geld.

De Sonos app werkt zeer goed en ziet er prachtig uit, mijn grootste probleem is dat er nog altijd geen Windows Phone app is voor velen zal dit geen probleem zijn maar de gsm die ik het meest gebruik is een Windows Phone. Er zijn wel enkele third-party apps maar daar kan je simpelweg niet alles mee doen.
Op andere platformen (Mac, PC, IOS, Android) is deze app dus wel in orde en zeer verzorgd (vooral IOS en Android). Op mobiele versies van de app is het wel zeer onhandig om precieze volumeregelingen uit te voeren.

De mobiele versies zien er zeer mooi uit

Wederom een mooie prestatie van Sonos toegankelijk en toch diep. Geweldig. Maar ook niet perfect want er is nog steeds geen Windows Phone app van Sonos. En de prijs is, vooral als je in 1 keer de complete set up wilt, erg steil.
Ook geen DTS hebben kan een nadeel zijn maar dit kan zeker nog verholpen worden met een software update.
Maar als je dan de nadelen naast de voordelen legt zou ik toch zeggen: kopen!

Heb jij ook een Sonos Playbar?

Hey! Mooie banners haha +1

Qua duidelijkheid en grootte zeker een +2 van mij :)
Ga zo door! En als ik nog eens kan helpen ;)
Van mij ook +2, ik weet alleen niet of jullie ze moeten verdelen (dat zoeken jullie zelf maar uit)
Haha nee. Hij heeft zelf geschreven; ik de banners ontworpen en wat info gegeven over UBB codes. Verder alle kudo's voor whaten.
Volgens mij kan je Phonos app uit de windows store gebruiken. Ken deze niet maar deze ergens voorbij zien komen
Yep, maar deze kost wel 2,49 euro en is ook niet van Sonos zelf. ;)
Klopt helemaal. Sonos zelf maakt de app niet (arrogant?!? 8)7 ) Maar er is een alternatief.
Ja de app kost dan geld.
Aan de andere kant als je een Sonos kan aanschaffen dan is die 2,49 toch ook niet meer het probleem O-)

[Reactie gewijzigd door henrickus op 20 april 2016 10:15]

Goede review

Heb hem zelf ook en ik vind de spotify integratie echt een tegenvaller
Opties zijn beperkt t.o.v de spotify app.

Gebruik nu de chromecast als source met de officiele spotify app en dit is een verademing t.o.v de sonos app
Bedankt voor je reactie. :D Deezer heeft wel een goede integratie gelukkig.
Goede review, blitse opmaak!
Misschien dat ik het volgende verkeerd heb begrepen maar anders een kleine correctie op "Buiten de playbar, die je uiteraard kan verbinden met je TV, is het puur muziek via streamingservices (waarvan er zeer veel beschikbaar zijn) en internetradio"; je kunt vanaf elk aangesloten apparaat met de app kiezen om lokale media af te spelen of media op het netwerk die je aan de muziekbibliotheek hebt toegevoegd (denk hierbij aan muziek op een NAS).
Inderdaad! Zal het aanpassen! En bedankt voor je reactie!! :D
Mooie review. Heb zelf ook een Sonos bar gehad en kan me in alles vinden wat je zegt, behalve over DTS. Dat is voor mij de reden geweest dat ik het van de hand heb gedaan. Het grootste deel van mijn Blu Rays hebben DTS en mijn Sonos 5.1 setup kan dat formaat niet aan... Ik verwacht ook niet dat dit in de toekomst opgelost gaat worden, speelt al heel lang namelijk.
Bedankt voor je reactie!! Welke setup gebruik jij nu dan? :) ;)
Mooie review! Je setup ziet er leuk uit. :)
Goede review, +2. d:)b
Top review. Zeer uitgebreid en informatief!
Even een domme vraag.

Op dit moment hebben wij geen tablets of smartphones in huis. (wel een ubuntu laptop)
In hoeverre kan je deze playbar dan probleemloos aansluiten / bedienen?
De sonos app werkt perfect met Ubuntu, je kan de boxen dus gewoon aansluiten en bedienen. De trueplay functie (beschikbaar voor enkele van de Sonos boxen) is dan niet beschikbaar, dat kan je alleen gebruiken op IOS toestellen. ;)
Bedankt voor je snelle reactie.
Wat versta je overigens onder 'bedienen' ?
Ik neem aan dat het niet nodig is de ubuntu laptop (met de sonos app) aan te hebben als ik simpel tv kijk met de playbar aan?
Nope, dat is niet nodig. Met bedienen bedoel ik muziek opzetten enzo. :D
Mooie review, wel heb ik een (misschien domme) vraag, maar dit kwam volgens mij niet bij jouw review naar voren, en kom ik bij enkele andere ook niet naar voren. Maar als ik mijn playstation/blueray spelen/ander apparaat via hdmi aansluit op mijn tv, wordt dan ook dat geluid doorgelust naar de playbar?
Yep, al het geluid dat naar je TV wordt gestuurd wordt dan gewoon door de playbar gespeeld. ;)
Ah, dat maakt de keuzes wat lastig.. Ik zat te denken aan of een playbar, met als nadeel dat hij wat groot is, tegenover twee play3's.. Maar ik denk, eerst even luisteren in het echt, dat het dan een playbar gaat worden.
Je kunt de play 3's niet aan je tv aansluiten, voor het geluid van je tv is de playbar de enigste optie van sonos.
Inderdaad, maar je kan natuurlijk wel eerst een Playbar met je TV verbinden en dan die Play:3's daar nog aanhangen voor een surround-setup. ;)
I know, maar zo vaak kijk ik geen films/game ik niet.
Verder heb in deze week mijn 'yeah, ik heb mijn p' cadeau voor mezelf gekocht, een play:1, die gaat dan samen met nog een 1 in surround met de playbar.
Maar dat is nog even wachten tot het college geld is afgeschreven.