Dell Latitude E7450-7426 Review

loeberce 15 april 2016, 602 views

Dell Latitude E7450-7426

Snelle ultrabook met mooi scherm en goede bouwkwaliteit. Via Dell stevig aan de prijs.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherm
  • Gewicht

Minpunten

• Nog niet ontdenkt

Deze review is werk in uitvoering en zal ik gedurende de komende tijd uitbreiden met mijn ervaringen.

Sinds kort heb ik deze Dell ultrabook als vervanging van onze oude Dell Latitude D830. Deze was zo langzaam dat zelfs extra geheugen en een SSD hem niet meer konden terug brengen naar 2016. Naast onze iPhones en iPads zoeken we een laptop voor alledaags gebruik (internet, MS Office, Minecraft voor onze kids)

Eisen

Zakelijk gebruik ik een HP Probook 430 G2, wat een mooi vertrekpunt was als vervanger voor thuis. Ik had de volgende eisen voor mezelf geformuleerd:
  • minimaal i5 processor
  • min 8 GB geheugen
  • SSD
  • schermresolutie Full HD of hoger
  • max 14" schermdiagonaal
  • goede bouwkwaliteit
  • USB3 aansluiting
  • budget max ¤1000
Hieruit volgde een korte shortlist die vanwege de wensen bestaat uit zakelijke laptops:
  • HP Elitebook 840
  • HP Probook 830
  • Dell E7450
  • Lenovo Thinkpad T450s
Via de geëigende winkels in de Pricewatch zijn deze laptops allemaal erg prijzig. Echter ben ik via-via op de site van de Wederverkoper.nl terecht gekomen. Deze verkoopt restpartijen laptops, waaronder deze Dell E7450. Compleet met IPS Full HD scherm was dit een koopje (¤785, nieuw inclusief garantie), wat ik niet kon weerstaan.

Uitpakken

Hier zal ik weinig woorden aan vuil maken, want een restpartij laptop uitpakken is een stuk minder feest dan een nieuw iPad (of ander Apple product). De laptop zat goed verpakt in een doos, met daarbij een Dell laptoptas, lader en USB-muis.

Eerste indruk

Na één dag kan je natuurlijk moeilijk een uitgebreide review schrijven, maar het delen van een eerste indruk is wel de moeite waard. Of deze in de loop van de tijd nog aangepast moet worden zal zich moeten uitwijzen.
Als je de laptop oppakt en opendoet valt de stevigheid van de behuizing en met name het scherm op. De laptop is erg licht, maar nergens is torsie of doorbuigen te herkennen.

Qua uiterlijk is het geen blits apparaat. Apple heeft mijn voorkeur als het om uiterlijk gaat, maar dat paste helaas niet binnen het budget. Mijn zakelijke HP heeft een aluminiumlook met zwart toetsenbord, wat er net wat meer chic uitziet dan helemaal zwart. Onze versie heeft geen trackpoint en heeft dus maar twee muisknoppen onderaan de trackpad. Onlogisch vind ik dat Home en End geen aparte knoppen zijn, maar door middel van de Fn toets gebruikt kunnen worden. HP lost dat anders op, wat weer ten koste is gegaan van kleinere pijl omhoog/omlaag toetsen. Ik ben er nog niet over uit wat ik fijner vind.

De meeste poorten zitten aan de achterzijde, wat anders is dan mijn HP. Ik denk dat als je een dock gebruikt dit er wat cleaner uitziet. Op mijn werk zit mijn laptop met toetsenbord, muis, netwerk, lader en usb stick aan de zijkant er net uit als een octopus.

Het scherm is gelijk een feest. Niet is alleen de resolutie veel hoger dan mijn werklaptop (waar ik overigens met een extern scherm werk), maar omdat het een mat IPS paneel is, zijn de kijkhoeken ook tien keer beter. Thuis zitten we nog wel eens samen met een van de kinderen achter de laptop. Goede kijkhoeken zijn dan echt wel praktisch.

Als ik naar snelheid in dagelijks gebruik kijk presteert de Dell niet aantoonbaar beter dan mijn HP met i3-4030U. Maar bij de eerste keren opstarten worden ook allerlei updates van Windows geinstalleerd dus ik verwacht dat dit verandert bij regelmatiger gebruik de komende dagen. Ik zal zelf nog wat benchmarks draaien om de verschillen beter in kaart te brengen. Maar Broadwell ipv Haswell en 2.3 GHz ipv 1.9 lijkt me evident dat de Dell sneller zal zijn.

Het viel me wel op dat de laptop bij zwaar gebruik redelijk warm werd aan de onderzijde. Hinderlijk was het echter niet.

Kortom, ik kan niet wachten komende weken lekker met mijn nieuwe laptopje aan de gang te gaan. Windows 10 zal even wennen worden na jaren Win7 gebruikt te hebben, maar dat komt vast goed.
To-do
  • Installatie van nodige software (Office en Minecraft)
  • Conversie van films naar iPad-compatible format testen op Dell en HP laptop
  • Benchmarks
  • Foto's toevoegen

Heb jij ook een Dell Latitude E7450-7426?