Ulefone Be Touch 3 Wit Review

Dennis H 15 april 2016, 1.824 views

Ulefone Be Touch 3 Wit

De Ulefone Be Touch3 is alweer het derde toestel van Ulefone van de Be Toch serie. Een Mid-Range Smartphone met een zeer schappelijk prijskaartje. Het Toestel bevat o.a. een Fingerprint scanner en 4G bereik. Alle specificaties en mijn bevindingen met dit toestel lees je in deze Review.

Pluspunten

• Goede Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Goede kwaliteit camera
  • Uitbreidbaar geheugen en verwisselbare batterij
  • Snelle en soepele software zonder nare blootware.
  • Fingerprint scanner werkt snel en naar behoren.

Minpunten

• Kleine capaciteit batterij
  • Missende notificatie LED
  • Geen update naar Android 6.x

UleFone Be Touch 3

Ulefone is een Chinees Smartphone merk welke zich richt op goedkope, Mid-Range type Smartphones. Het bedrijf is in 2014 begonnen met het ontwikkelen van hun eigen Smartphones. Een erg jong bedrijf dus! Met de Be Touch serie hebben zij inmiddels 3 versies uitgebracht waarvan de Be Touch 3 de laatste is. De opvolger van de Be Touch 2 is qua uiterlijk weinig veranderd, ook met de hardware is verder weinig gedaan. De accu van de Be Touch 3 is wel aanzienlijk kleiner dan zijn jongere broertje. Wat zijn dan de verbeter punten? Het scherm heeft o.a. wat aanpassingen gekregen, zo ook de fingerprint scanner welke nu sneller en beter werkt. Ook ondersteund het toestel 4G.

De Be Touch draait op Android 5.1. Een update naar Android 6 zal er naar alle waarschijnlijkheid niet komen omdat dit in combinatie met de Metiatek processor niet gaat werken volgens Ulefone. Wel beloofd Ulefone in de toekomst updates te blijven geven aan de Be Touch 3 zoals bijvoorbeeld beveiliging patches en bug fixes.

Alles over de Be Touch 3 en een complete lijst van de specificaties vind je in deze Review! Ik heb de Be Touch 3 een week op zak gehad om uit te testen en eventuele verbeterpunten genoteerd en beschreven. Mijn ervaring met de Be Touch en mijn bevindingen lees je in deze Review.

Eerste Indruk:
De Be Touch 3 is besteld bij Banggood voor een prijs van ¤141,- Er is een Witte en een Zwarte versie beschikbaar. Voor deze Review hebben we gekozen voor de Witte versie.

Je vind het toestel hier bij Banggood: Ulefone Be Touch 3

De Be Touch 3 is verpakt in een strakke, vierkante verpakking met daarop het logo van Ulefone afgebeeld. Eenmaal de doos open, zien we direct de Ulefone be Touch 3 liggen. Daaronder vinden we enkele accessoires bestaande uit:
  • Gebruikershandleiding in verschillende talen (o.a. Engels)
  • EU adapter.
  • Micro USB kabel.
  • Screenprotector.
  • Oordopjes.
Zowel de accessoires als de verpakking is minimaal en simpel gehouden om eventuele kosten te besparen en de totaalprijs zo laag mogelijk te houden. Zo zijn de oordopjes van matige kwaliteit en eigenlijk onbruikbaar. Van mij hadden ze die dus ook beter weg kunnen laten.

Be Touch 3
Als we de Be Touch 3 in handen hebben, valt het strakke en elegante design direct op. Ook valt op dat hij verrassend veel vergelijkingen heeft met het design van een Iphone. Wanneer je hem vergelijkt met de Iphone 6 zal je veel vergelijkingen vinden in bijvoorbeeld de plek en vormgeving van de fingerprint scanner en de plaatsing van de speakers aan de onderzijde. Ulefone zegt zelf de nieuwe ‘Iphone killer’ te zijn met dit toestel en heeft zelf al een aantal filmpjes geplaatst op Youtube met vergelijkingsmateriaal van o.a. de camera en fingerprint scanner. Ik ben meer van mening dat dit de nieuwe ‘Iphone copy’ is welke draait op Android. Maar goed, los daarvan is mijn eerste indruk over de vormgeving en design van de Uefone 3 helemaal niet verkeerd. Het toestel is strak vormgegeven en ligt prettig in de hand. Ook de metalen zijkanten zijn mooi en goed afgewerkt.

Het toestel voelt degelijk aan en zit naar mijn mening ook goed in elkaar. Geen gekraak of gepiep bij het besturen en ook geen loszittende en wiebelde knoppen. Prima dus!

De Plastic achterzijde, welke gemakkelijk los te halen is van de telefoon is zeer dun en volgens mij ook erg kwetsbaar. Eenmaal op de telefoon geklikt kan er weinig gebeuren, maar met het eraf halen is enige voorzichtigheid wel belangrijk. Een groot voordeel is in mijn ogen ook de verwisselbare batterij. Gezien de capaciteit van de batterij niet erg groot is, zal hij dus ook vaak opgeladen moeten worden wat de levensduur niet ten goede komt. Ik raad ook zeker aan om een extra batterij mee te bestellen mocht je de Be Touch 3 kopen.

Het 5.5 Inch scherm is een beetje een standaard geworden inmiddels en is wat mij betreft ook een prima formaat. Groot genoeg om het scherm duidelijk en goed af te lezen en compact genoeg om het toestel met 1 hand te kunnen besturen.

Aan de onderzijde van het scherm, vinden we de Fingerprint scanner welke ingedrukt dient te worden om geactiveerd te worden, met daaromheen nog een aluminium rand. Ook deze is goed afgewerkt en werkt naar behoren. Mijn bevindingen en hoe accuraat de fingerprint scanner is, lees je verderop in deze Review.

Aan de linkerzijde van het toestel vind je de Volume knoppen en de aan/uit knop. Hoewel ik zelf gewend ben, en het naar mijn mening ook veel logischer is, is deze aan de rechterkant te plaatsen, gelukkig wend het wel snel en zul je er naar verloopt van tijd geen 'last' meer van hebben. De Micro USB ingang is aan de bovenkant geplaatst, net zoals de Jack-plug welke zich aan de andere kan van de bovenzijde bevind. Onderaan het toestel vind je de speaker ‘grill’ en de ontvanger. Zowel aan de boven- als aan de onder – zijde zijn aan de uiteinde 2 witte randen gemaakt. Bij de Iphone is dit zo om het bereik beter te maken, maar waarom dit bij de Be Touch 3 zo is voor mij een raadsel omdat hij genoeg bereik zou moeten hebben zonder deze randen gezien het feit de gehele achterzijde van plastic is gemaakt.

De Camera bevind zich aan de achterzijde van het toestel. Hij steekt wat uit de behuizing en heeft een grote zwarte rand om de lens. Daaronder vind je de LED flister en het logo van Ulefone.

De ‘Selfie Camera’ aan de voorzijde is netjes weggewerkt en ook hier is een LED flitser aanwezig om ook mooie selfies te maken in donkere omgevingen.

Op het toestel is helaas geen notificatie LED aanwezig welke bijvoorbeeld knippert of brand bij een melding/SMS. Dit is naar mijn mening wel een minpuntje aangezien ik zo’n notificatie LED wel erg handig vind en eigenlijk ook niet zonder kan. Een kleine aanpassing had dit mogelijk gemaakt, maar Ulefone heeft ervoor gekozen dit niet te doen.

Lijst met Specificaties:
De Ulefone be Touch 3 bevat o.a. een 5.5 Inch scherm met een resolute van 1920x1080 pixels. Daarnaast is er een 64bit MTK6753 Cortex A53 Octa Core processor aanwezig in combinatie met 3GB Ram geheugen. Standaard is er 16 GB aan Rom geheugen aanwezig welke gelukkig uit te breiden is tot max 64GB met behulp van een Micro SD-Kaart. De batterij beschikt over een capaciteit van 2550 mAh, meer daarover vind je verderop in deze Review. Een complete lijst met Specificaties is hieronder afgebeeld.

Specificaties Ulefone Be Touch 3

Benchmark en HotKnot:
Nadat ik het toestel had uitgepakt heb ik direct een Untutu Benchmark uitgevoegd. Dit is dus gedaan op een geheel cleane versie van de telefoon zonder het installeren of verwijderen van applicaties. Hoewel ik geen waarde hecht aan de uitslag van Antutu, omdat dit naar mijn mening niks zegt over de snelheid en 'soepelheid' van het toestel en applicaties heb ik het voor jullie toch maar getest omdat sommige van jullie dit wel graag willen zien. De uitslag van de Antutu Benchmark was 36771. Hieronder vind je nog enkele Screenshots van het resultaat:

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AQYUHtayZwZTda.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AQYUH3az87zlKg.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AQYUH2aZ3d4Yaz.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AQYUH1Cu4Wxle5.png

Zoals je misschien al in de lijst van Specificaties had gelezen beschikt de Ulefone Be Touch niet over NFC. In plaats daarvan beschikt het toestel over 'HotKnot'. Dit is een soort alternatief voor NFC en werkt eigenlijk vergelijkbaar met elkaar. Om bestanden over te zetten met HotKnot moeten beide apparaten beschikken over deze functie. Je zet HotKnot aan op beide apparaten en houd ze dicht bij elkaar (zoals je bij NFC ook doet) vervolgens kun je simpel en snel bestanden overbrengen. Aangezien ik geen apparaten het welke HotKnot ondersteunen heb ik deze functie niet kunnen testen. En omdat HotKnot ook (nog) niet zo bekend is in Nederland en maar weinig apparaten deze functie ondersteunen heb je er ook eigenlijk weinig tot niks aan.

Scherm en Batterij:
Het IPS LTPS 5.5 Inch scherm met 1920x1080 pixels is mooi en duidelijk. Het wordt beschermd met een Gorilla Glass 3 scherm wat zeer degelijk en krasbestendig is en iets bol loopt. Het scherm zit mooi in zijn behuizing verwerkt en afgezien van een kleine, dunne rand heb ik daar ook weinig over op te merken. De helderheid van het scherm is prima, zowel binnen als buitenshuis is het scherm goed leesbaar en worden kleuren mooi weergegeven. Ook de ‘diepte’ van de kleuren is goed, al wordt de kleur geel niet heel erg natuurlijk weergegeven. De gele tinten hebben te veel grijswaardes wat een beetje breekt ten opzichte van de andere kleuren.

De 2250 mAh batterij zou er voor moeten zorgen dat je een volle dag gebruik kunt maken van je Be Touch 3. In praktijk is dit net aan, bij intensief gebruik en de helderheid op 100% moet ik hem tussendoor touch echt opladen. Gelukkig zorgt de ‘Fast Charging’ techniek van de Be Touch ervoor dat je binnen 15 minuten 35% van de batterij bij hebt geladen. Dit klopt ook, het toestel laadt zeer snel op en is snel helemaal opgeladen. Des al niet te min had voor mij de capaciteit van de batterij wel wat groter gemogen, bij normaal en licht gebruik zal je het einde van de dag wel halen, maar wanneer je intensief gebruik maakt van bijvoorbeeld navigatie, het scherm vaak aan hebt staan en een On-Screen time van +/- 4 uur zal je hem tussendoor touch echt even van wat stroom moeten voorzien.

Besturingssysteem en Bereik:
De Be Touch 3 draait op een slanke versie van Android 5.1. Er worden geen blootware Apps meegeleverd en de Android versie is, afgezien van de Google Apps helemaal clean gebleven. Wel heeft Ulefone hun eigen Launhcer meegeleverd waar je eventueel gebruik van kunt maken of gemakkelijk kan verwijderen. Ik heb deze launcher niet gebruikt en direct verwijderd, dus daar kan ik helaas niks over zeggen.

Het toestel werkt soepel en is zeer snel. Wel valt het me op dat wanneer je het toestel bijvoorbeeld 1 week achtereen in gebruik hebt zonder tussentijds uit te zetten, hij naar verloop van tijd wat trager begint te worden. Gelukkig is het met een simpele herstart van de Telefoon snel opgelost.

De Be Touch reageert goed en accuraat, ik heb geen fouten kunnen vinden in het besturingssysteem of andere functies.

Ulefone heeft laten weten dat ze niet met een update komen naar Android 6 voor de Be Touch 3 versie. Dit omdat het volgens hun niet mogelijk is in combinatie met de processor in het toestel. Wel beloven ze in de toekomst updates te blijven geven aan Bug-Fixes en beveiligings updates. Ik heb nog geen update voorbij zien komen afgelopen week, dus daar kan ik (nog) niks over zeggen.

Het bereik van Wifi is goed en stabiel, wel is hij in vergelijking met mijn Oneplus One wat minder sterk. De afstand is wat korter om goed bereik te kunnen blijven behouden.

Ook is de GPS functie (in tegenstelling tot zijn broertje) flink verbeterd! Hij vind snel een fix als ik de GPS aanzet en de locatie is accuraat. Ook tijdens het navigeren blijft de verbinding stabiel en werkt hij naar behoren. Het 4G bereik is goed, hij werkt op de frequenties 800/1800/2100/2600 MHz wat helaas nog niet alle providers ondersteunen. Ik heb hem getest in combinatie met KPN. Deze werken er ook aan om 4G te ondersteunen met de bovenstaande frequenties. Het bereik is in veel steden goed en stabiel en heb ook vaak 4G bereik.

Het toestel beschikt ook over een Dual-Sim optie welke beide 4G ondersteunen, echter zal er maar één van de aangesloten sim kaarten op het 4G netwerkt werken. De ander schakelt automatisch over naar 3G. Je kunt zelf kiezen welke sim kaart het 4G netwerk krijgt toegewezen en andersom. Ook kun je het gemakkelijk tussendoor aanpassen als je dat wilt.

Fingerprint en Camera::
Op de Be Touch 3 is een fingerprint scanner aanwezig waarmee je het toestel kunt unlocken door middel van je vingers. In totaal kun je tot maximaal 5 vingers registreren op het toestel. Tijdens de installatie vraagt het systeem om je vinger meerdere malen op de sensor te houden om zo een goede indicatie te krijgen van je vinger. Ook daarna zal hij aanpassingen blijven maken en registreren om nog sneller en beter te kunnen werken. Het unlocken van het toestel door middel van de fingerprint scanner werkt naar mijn mening uitstekend. Hij reageert snel en accuraat en ook herkent hij je vingers naar behoren. Wel heb ik gemerkt dat als je vingers nat zijn de scanner niet goed werkt en hij je vinger niet goed kan herkennen. Je moet dus wel schone en droge vingers hebben om het toestel juist te kunnen unlocken.

Foto's gemaakt met de Ulefone Be Touch 3 (Camera Achterzijde)

Aan de achterzijde is een 13 MP Sony IMX 214 camera verwerkt. De camera steekt iets uit zijn behuizing en heeft een grote zwarte rand om de lens. Hij is niet op de meest mooie manier weggewerkt, maar maakt daarentegen wel mooie en schepte foto’s. Ook in wat donkere omgevingen blijft de kwaliteit mooi en schep. De standaard software voor de camera is goed, hij legt snel de focus op het desbetreffende object en ook het maken van foto’s gaat soepel. De interface is simpel maar effectief en voldoet aan mijn wensen.

De Selfie Camera aan de voorzijde, welke een 5MP lens heeft, maakt ook mooie en duidelijke foto’s. En dankzij de LED flash welke ook aanwezig is aan de voorzijde kun je ook ’s avonds mooie selfies maken!

Foto gemaakt met de Front Camera

Ook video’s welke in 1080P kwaliteit worden opgenomen zijn schep en zeer duidelijk zonder ruis of dergelijke. Een kort filmpje opgenomen met de Be Touch 3 volgt nog!

Conclusie:
Naar mijn mening heeft Ulefone een mooi en degelijk toestel op de markt gezet met een zeer schappelijk prijskaartje. Het toestel ziet er elegant en strak uit en met functies van deze tijd. De verwisselbare batterij, uitbreidbaar geheugen en de 3GB Ram geheugen maakt het een prima Mid-Range toestel van hoge kwaliteit en functionaliteit. Enige minpuntjes zijn dan wel de batterij met een wat magere capaciteit en de missende notificatie LED. Ook ben ik benieuwd naar het verdere update beleid van Ulefone in de toekomst en hoe ze enkele bugs gaan oplossen (zoals dat je bij langere tijd van het gebruik je het toestel opnieuw moet opstarten)

Al met al ben ik erg tevreden met dit toestel en kan ik hem je zeker aanraden als je opzoekt bent naar een goedkope telefoon met de functies van nu!

Heb jij ook een Ulefone Be Touch 3 Wit?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-113013+16+20+30Ongemodereerd7
Wat ik zelf altijd ervaar met Android telefoons is dat ze na een bepaalde tijd altijd een stuk trager worden. Zelfde als nu met mijn Sony Xperia Z3 compact, die is echt geen schim van wat die was toen ik hem net had. Kan je me misschien vertellen hoe dat bij deze telefoon zit? :)
Probeer je cach geheugen eens te verwijderen. Bij mij was na een jaar opgelopen tot 2.5gb aan geheugen. Het kan best zo zijn dat daarom het toestel naar verloop van tijd wat trager kan worden.
Ccleaner is daar een goeie voor. Heel duidelijk qua overzicht en minder gezoek :)
Zeer nette review :)
Succes met je Ulefoon. De meeste begeven het helemaal of deels binnen een half jaar. En voor wat de updates betreft: heeft niets met Mediatek te maken , maar is typerend Ulefoon: veel modellen maken / verkopen en nul ondersteuning of updates qua Android versies.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het toestel het langer uithoud dan een half jaar. Bouwtechnisch zit hij goed in elkaar. Als je rekening houdt met de wat mindere onderdelen bij dit soort budget toestellen (o.a. de micro USB poort welke vaak van wat mindere kwaliteit zijn en snel speling krijgen) en er voorzichtig mee omgaat ben ik van mening dat hij het zeker wel een jaar of 2 moet 'volhouden'.

Dat de updates niks met de Mediatek processor te maken hebben, was ik al bang voor inderdaad en is zeker erg jammer. Maar het update beleid van Chinese toestellen (uitzonderingen daar gelaten) is vaak al niet goed en eigenlijk kun je vaak wel verwachten dat het toestel niet verder komt dat de huidige software versie waar hij op draait wanneer je hem koopt.
Mooie review! Was ook nog aan het twijfelen, nadat ik mijn Nexus 6P heb verkocht vandaag... Maar ga toch bij Nexus blijven (64GB variant dan toch). Telefoon van 4x deze prijs, maar ik heb behoefte aan een erg goede camera (ook bij weinig licht) en een lange accuduur.

Ik game niet, maar toch lijkt mij de MT soc te traag voor mijn doen. Mijn N6P hapert soms (oeps...)

M'n zusje haar iPhone ligt helemaal aan diggelen en heeft (tiener, elk weekend stappen) geen geld voor een nieuwe/herstelling. Ga haar deze adviseren :) Bedankt! Deze review gaat zeker ook door haar bekeken worden :)
Goede review! Een dikke +3. _O_
Nette review met strakke foto's van het toestel zelf! En een konijntje! +3 :D
Mooie review en duidelijke foto's! ;) +3
Bedankt voor de positieve reacties op de Review. Mochten er op of aanmerkingen zijn dan hoor ik dat ook heel graag! Daarmee kan ik in de toekomst rekening houden bij het schrijven van mijn volgende Review.

Inmiddels heb ik nog geen updates mogen ontvangen en ben ook bang dit niet meer te gaan krijgen in de toekomst. Klein minpuntje dus van Ulefone en ze komen hiermee hun beloftes helaas niet na. Des al niet te min voldoet het toestel nog steeds aan mijn verwachtingen.
Beste, Dennis

Je gebruikt deze smartphone nu toch al meer dan 2 maand.
Werkt de smartphone ook nog goed op lange termijn?

Cédric

P.S.: Alvast bedankt voor de lange en volledige review!
Heb de ulefone be touch 1 voor nu ongeveer 1 jaar en 2 maanden, ik kan je zeggen dat ze het niet zo goed doen op lange termijn. Het scherm van mijn gsm is beginnen barsten toen ik hem gewoon neerlegde, ook de batterij krijgt hele rare trekken. Soms valt hij uit start ik hem terug op en is mijn batterij van 67% naar 12% gegaan heel irritant. qua snelheid is het ook geen hoogvlieger meer zoals in het begin. Ik weet niet hoe het zit met de be touch 3 maar ik denk da de behuizing etc wel ongeveer hetzelfde is. 2jaar denk ik niet dat die haald tenzij je er super verzichting mee bent en er screenprotectors + hard case opzet! ben nu aan het uitkijken om over te schakelen naar een oneplus 3

[Reactie gewijzigd door BeckersTom op 29 juli 2016 12:02]

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8