Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5X 32GB Zwart Review

RobbyTown 25 april 2016, laatste update op 3 juli 2016, 2.118 views

LG Nexus 5X 32GB Zwart

Telefoon zonder poespas en zeker van updates. Prima telefoon voor een budget van rond de 300 euro. Camera zeer snel en maakt prima foto's. Verder 'op de toekomst' voorbereid met USB-C. Meer info? Lees het hele artikel.

Pluspunten

• Stock Android
  • Snelle vingerafdruk herkenner
  • Simpele en strakke vormgeving
  • Ligt goed in de hand
  • Geen bloatware
  • Met 1 hand te bedienen

Minpunten

• Camera steekt iets uit
  • Geen stereo speakers
  • USB-C aan 2 kant, weinig computer hardware waar het momenteel in kan

Voorwoord

Voordat ik een Nexus 5X had gekocht, was ik een gebruiker van een Samsung Note 3. Deze ongeveer een kleine 2,5 jaar in bezit (vanaf dag 1 van de release). Helaas te horen gekregen dat Note 3 geen update krijgt naar versie 6. Klein 3 maand terug nog geroot en een flash gedaan maar werkt toch niet vlekkeloos (soms komt 4G automatisch terug, spontane reboot). Tijd voor wat nieuws!

In 2,5 jaar tijd zijn er nogal wat modellen uitgekomen.

Samsung S6 viel af, model is een jaartje oud.

Lumia 950 op het oog gehad, maar dat wil niet van de grond komen. Dus wachten tot S7 uit was.

Samsung S7 had ik lang op het oog, vooral vanwege uitbreidbaar SD en enorm goede camera. Maar helaas een misser, geen USB-C die zit er pas bij de S8 als mensen die er nu bij de S7 erop had gezet was het de perfecte telefoon. Daarnaast na 2 jaar kun je fluiten naar updates. Telefoon is verder op dit moment net uit en nog redelijk prijzig.

Toen rond gaan zoeken en viel de Nexus 5X op, prijs is flink gezakt. Camera stukken beter dan vorige nexus modellen en usb-c. Maar helaas geen uitbreidbaar geheugen, even nagedacht, is 32GB wel voldoende? Als we OS eraf halen laten we zeggen net 20 GB opslag hebben, dat moet denk ik toch wel voldoende zijn...

De gok gewaagd en een Nexus 5X gekocht. Waar? bij Amazon, echter niet mijn eerste plan om het daar te kopen. Lees hier waarom ik bij amazon ben uitgekomen.

Eerste indruk

Dat deze telefoon met een startprijs van ¤ 500 op de markt is gekomen, echt veel en veel te hoog. Rond de ¤ 300 euro is stukken realistischer daarnaast een echte cover van Google a ¤ 35 is ook niet goedkoop. Telefoon voelt ondanks plastic cover toch premium aan.

Wat zit er in de doos

Nexus 5X
USB-C oplader
UCB-C kabel
Oordopjes (niet getest die vallen bij mij toch altijd uit / zit niet lekker ben meer van een goede koptelefoon)
Een boekje + pinnetje om de nano sim poort open te maken

Aan de slag

Zover ik kon zien zaten er alle talen op, meteen Nederlands gekozen, even de setup doorgelopen en aan de slag, maar niet heus. Nu kom ik van een Note 3 af, daar zit een micro-sim in dom dom van mij aangezien tegenwoordig alles nano-sim is. De dag erop even naar de KPN winkel gegaan en mijn sim was direct omgezet en actief. Voor je aan de slag kunt gaat de Nexus een aantal keer updates binnenhalen. Enig nadeel is dat er maandelijks updates uitkomen (jan, feb, mar, april is elke keer een reboot). Dus mocht de Nexus 5X ergens eind 2016 kopen dan heb je even te gaan met updaten/reboots. Goed up-to-date tijd voor wat musthave apps installeren. Whatsapp, spotify, ... Dat gaat allemaal vlot dus ondanks dat de Nexus 5X 2GB ram heeft en Note 3 3GB ram heeft is niet te merken.

Wat doe ik zoal met de telefoon

Browse tijd, bel tijd, film tijd. Leuke uitslagen maar in praktijk word het toch anders gebruikt.

Telefoon gebruik ik niet al te intensief, geen games in elk geval.

Apps die ik gebruik zijn: Whatsapp gebruik ik veruit het meeste en chrome om te browsen daarna Gmail om mijn inkomende mail te checken (een keer of 5 per dag). Zo af en toe in de week een foto maken. Bellen doe ik zelden rond de 10 min per maand.
Verder Apps die ik af en toe opstart PRTG, Plex, Speedtest, Office Lens, MijnKPN, Spotify, Pockethernet en PingTools Pro. Met al die apps (plus nog een aantal vanuit de fabriek er al op staan) gebruik ik 2,51 GB van de totaal 24,89 GB meer dan genoeg ruimte om vele foto's te maken. Als je veel filmpjes maakt dan kan het rap gaan met de opslag, echter heb ik in het verleden hooguit 20 filmpjes gemaakt met mijn Note 3.

Dat 16GB versie krap zal worden voelde ik wel aan. De 32GB versie is prima, voor mijn gevoel kan ik het wel af zonder uitbreidbaar SD. Daarnaast is 16GB VS 32GB het prijs verschil minimaal, dus ga voor een 32GB als je zeker niet in de knoei met opslag wil komen.

Formaat

Formaat van de telefoon is prima, eigenlijk zelfs perfect. Is wat kleiner dan een Note 3. Maar de Nexus 5X heeft eigenlijk een perfect formaat niet te klein niet te groot. Note 3 was net iets te groot. Nexus 5X ligt lekker in de hand en is met 1 hand te bedienen (voor mij dan), met de Note 3 was dit helaas niet mogelijk.

Accu duur

Voor ik deze Nexus 5X kocht even gezocht naar reviews, veel negatief te vinden over de accu duur. Echter kan ik mij daar niet in vinden. De accu is prima.
Naast mijn app's heb ik verder Wifi/4G, GPS en Bluetooth de hele tijd aan. De accu gaat 1,5 dag mee, daar kon ik met mijn Note 3 alleen maar van dromen (accu een jaar geleden van vervangen, maar vanaf begin dat nooit kunnen halen). Dus ik heb werkelijk geen idee waar de verhalen en kritiek voor de accu als minpunt word gezien.

De camera

Hij steekt iets uit (had hem wat dikker gemaakt dan had er meer accu erin gekund :). Maar met een origineel nexus 5x covertje is dat prima opgelost.
Foto's zijn scherp (enkele foto's toegevoegd), camera stelt snel opscherp. Echter mocht je fanboy zijn diverse filters dan heb je pech, die zitten er standaard niet op! Na het maken van een foto's kun je een filter toevoegen.

De bediening van de camera is redelijk basic. Swipe je naar links dan kom je in de film mode.

Daarnaast is de camera snel op te starten door 2x op de aan en uitknop te drukken.

De kwaliteit van de foto's is in elk geval beter dan de Note 3.

Hieronder een aantal foto's die in 2 weken heb geschoten. Deze worden op 'lage' kwaliteit bij google opgeslagen (kost geen opslag). Zal proberen om binnenkort echte foto's te maken (omgeving)

Foto's 100% zonder data verlies van opslag google

Update: Google camera app krijgt meer en meer functies. Zo kan er vanaf 27-4-2016 ook slowmotion worden opgenomen. Opties die 27-4-2016 mogelijk zijn

Hierbij 2 filmpjes normale snelheid, in donker. Het afzuigkap geluid wat je hoort is met de opname langer hoorbaar dan in het echt. Dus een gevoelig microfoontje zit erop.

Slowmotion filmpje

Fingerprint

De fingerprint scanner zit aan de achterkant. Perfecte plek, met mijn wijsvinger is hij meteen ontgrendeld als ik hem goed in de hand pak. Fingerprint is snel en reageert goed zonder het bv 2 of 3x opnieuw te moeten doen. Tot nu toe elke keer in 1x ge-unlockt.

USB-C

Tja het is nieuw, opladen gaat lekker vlot, al was dat bij de Note 3 ook het geval met USB 3.1 of weet ik wat voor gekke aansluiting die nooit de masse heeft gehaald.

De bijgeleverde kabel heeft alle 2 USB-C jammer zo is hij niet 123 in alle hardware te prikken. Nu heb ik sinds kort een nieuwe pc's met USB-C poort. Echter uit ervaring in verleden met de Note 3 waar de kabel wel op een USB poort kon heb ik dat ook nooit gedaan behalve 1x toen ik hem ging flashen. Is het een ramp aan beide zijde USB-C nee voor mij niet. Maar als je dag en nacht wilt opladen en data wilt overpompen, ja dan wel.

Stereo speakers

Boven en onder speakers, nice stereo speakers! Helaas toch niet. Alleen in de onderste speaker komt geluid. Bovenste speaker is alleen voor het bellen. Wel is de positie beter dan bij de Note 3. Daar zat de speaker aan de onderkant bij de Nexus 5X onderaan het frontpanel. Het geluid is dan naar jou richt in plaats van naar beneden. Los van dat er maar 1 speakers is, is het geluid prima, maar verwacht geen home-cinema kwaliteit output!

Bonus in de review: Google Nexus 5X cover

De cover is een zeer goede aanvulling op de telefoon. Telefoon is helemaal beschermd mocht je hem laten van dan valt hij op het rubber en niet op een hoekje van het glas. Daarnaast geeft de achterkant prima grip. Achterkant heeft een stoffige afwerking, wat dat op lagertermijn met vuil aantrekking doet is afwachten.

Nexus 5X is een waardige opvolger van mijn Note 3. De Nexus 5X is een telefoon zonder poespas (hartslagmeter, stressmeter en weet ik wat voor onzin die je toch niet gebruikt maar wel voor betaald). Ook al is het geheugen niet uitbreidbaar het is prima om ermee door te komen.

Changelog

5-5-2016
Aantal macro foto's toegevoegd
Landschap foto's toegevoegd
Slowmotion filmpje toegevoegd

Heb jij ook een LG Nexus 5X 32GB Zwart?

Ik heb, mede op basis van jouw review icm de zeer nette prijs van net geen 300 Euro, zojuist een Nexus 5 32 Gb gekocht in 'Stormtrooper white' :-)
Ik heb alleen geen oordopjes in het doosje zitten. Heb jij een iets van een special edition of ontbreken deze bij mij?
Leuk om te horen :D

Zover ik weet heb ik geen Special edition. Heb hem vanuit Amazon.de besteld ipv Nederland misschien dat het verschil is? Of wit vs zwart?

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 4 juli 2016 15:18]

Bedankt voor je snelle reactie. Zal wel het verschil tussen NL en DL zijn. Waar in de doos zat de koptelefoon 'verstopt'?
Hmm goede vraag. Heb geen idee meer :/. Maar ben in elk geval niet de enige.

Hier nog iemand die ze erbij heeft zitten.
productreview: LG Nexus 5X 32GB Zwart review door HetGezegde
anderhalve dag op één accu? hoeveel Screen on Time heb je dan?
Tussen de 16% en 23%. In review verwerkt. Geen idee wat "normaal" is.