Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5X 32GB Zwart Review

HetGezegde 11 november 2015, laatste update op 19 maart 2016, 25.501 views

LG Nexus 5X 32GB Zwart

Nexus 5X; een ware opvolger van de Nexus 5, weer van LG. Op de zwakke punten (accuduur, camera) verbeterd en op de goede punten (Android experience, bouwkwaliteit) gelijk gebleven. Perfect? Wellicht niet voor iedereen, maar voor mij is deze Nexus 5X de beste keuze. Hieronder leg ik uit waarom:

Pluspunten

• De echte Android ervaring
  • Nieuwste updates als eerste
  • Fingerprint sensor erg fijn en snel
  • Simpele en strakke vormgeving
  • Uitstekende camera
  • Ligt goed in de hand
  • Gewicht balans goed verdeeld
  • Voelt, ondanks plastic, premium aan

Minpunten

• Prijs, t.o.v. vorige Nexus toestellen
  • Opslaggeheugen niet uitbreidbaar
  • Enige instellingen noodzakelijk
  • USB type-C (met USB2.0 snelheid) aansluiting
  • Hoesje gaat noodzakelijk zijn i.v.m. uitstekende camera
  • Accu haalt niet het einde van de dag zonder opofferingen
  • Memory leak Android 6.0 wanneer teveel apps geïnstalleerd
  • Niet alle micro-USB kabels (met verloopje) werken meer

Na de telefoon zo’n drie weken in gebruik te hebben gehad, is mijn mening over het toestel veranderd. Ik heb tussentijds deze veranderingen reeds proberen vastleggen in onderstaande review, maar omdat ik nu weer tot andere inzichten ben gekomen, wordt het enkel onduidelijk mijn voorgaande mening te schrappen en te vervangen voor een nieuwe mening.

Vandaar dat ik onderaan (hierzo: klik) de review mijn herziene mening uiteenzet. Door de onderdelen niet apart te wijzigen, blijft het beeld van de totale drie weken behouden. Hiermee krijg je netjes een overzicht over o.a. de negatieve kanten welke later, na wat meer verdieping en aanpassing, niet meer aan de orde zijn.

1. VOORONDERZOEK

- Hetgeen ik heb uitgezocht en afgewogen alvorens de aanschaf
# Een nieuwe telefoon...
# Wat zocht ik eigenlijk?
# De (te) lange zoektocht
# Camera vergelijk

2. REVIEW

- Hier gaan we dieper in op de daadwerkelijke review
# Unboxing
# Gebruiksgemak
# Scherm
# Design & bouwkwaliteit & afwerking
# Stabiliteit & betrouwbaarheid
# Beeldkwaliteit opname (foto)
- # Beeld- & geluidskwaliteit opname (video)
- # Manuele/uitgebreidere camera apps
- # Conclusie alternatieve camera apps
# Prijs
# Conclusie Nexus 5X
# "Troubles in Paradise"
# “After the Baptism”
# Changelog

... begint met een zoektocht. Een lange, voor sommigen. In ieder geval voor mij.
Weken heb ik gepiekerd, wakker gelegen, nagedacht of ik wel een goede beslissing zou kunnen maken. Zwaar getwijfeld tussen de vele, diverse toestellen. Ze spookten allemaal door mijn hoofd: "LG G4, LG V10, Huawei P8, Honor 7, Sony Xperia Z5 compact, OnePlus Two, OnePlus X, Samsung Galaxy S6 en Huawei's Nexus 6P".

In eerste instantie een waardige vervanger van mijn defecte OnePlus One; na veel touchscreen problemen heb ik dit toestel terug mogen sturen en is er een defect moederbord geconstateerd dankzij waterschade. Ik heb hier mijn bedenkingen over, maar deze laat ik terzijde.
Een aantal dingen zijn duidelijk geworden na mijn OnePlus ervaringen; ik wil een telefoon met een groot (minimaal 5 inch) scherm, Full HD resolutie is een must, een snelle en goede camera en een clean (lees: stabiel) Android besturingssysteem.
Ik heb genoten van mijn China-phone ervaring, het is niet heel leuk afgelopen, maar het was een leuke trip. Ik heb even naar Xiaomi gekeken, maar ik wil dit gedoe even niet meer. Ik wil een telefoon met een kortere levertijd en een betere support; in ieder geval een Nederlands sprekende en snellere support. Algauw kom je dan toch uit op de bekende A-merken.

Ik moest er sowieso op vooruit gaan wat camera betreft; de LG G4 bleek in eerste instantie een perfecte vervanger: een groot diafragma, laser-autofocus en manuele camera instellingen. Nadeel? De lederen achterkant (niet mijn smaak) en de plaatsing van de knoppen.
Zo is de achterkant van de LG G4 gebold, waardoor deze niet mooi vlak op tafel ligt. Daarnaast zitten alle knoppen ook aan de achterkant, waardoor je het toestel beter op z'n scherm legt, wanneer je 'm niet bedient. Nadeel is dat je geen inkomende meldingen te zien krijgt en dat het scherm snel bekrast.
Ik heb hier lang over getwijfeld. Diverse fora, YouTube filmpjes bekeken, maar toch viel deze af ~ onder andere omdat de batterijduur tegen valt en ik geen meerwaarde zie in het QHD scherm.

De LG V10 (met dezelfde camera als in de G4) is nog lang niet in Nederland beschikbaar en de prijs zal voor mij te hoog worden (ik gok ¤650, zoals de LG G4 destijds ook kostte). Mooie extra is wel de dubbele frontcamera welke ervoor zorgt dat "groufies" zonder selfiestick te maken zijn (gelukkig!). Ook is het extra scherm handig; muziek bedienen zonder het hoofdscherm aan te zetten. Hierdoor zou ik in ieder geval best wat batterij kunnen besparen.
Het hele ontwerp is gewoon magnifiek, maar te duur en nog niet beschikbaar in NL. Ik kijk verder.

De Huawei P8 en de Honor 7 maken allebei gebruik van EMUI, ofwel een User Interface welke meer weg heeft van iOS dan van Android. Clean? Ik vind van niet. Lastig zoeken juist (heb nu een P8 in bruikleen). Zou graag CM12 flashen, maar dan vervalt de garantie. Daarnaast hebben ze allebei geen auto-laserfocus, ofwel trager scherpstellen. En de hogere camera resolutie van de Honor 7 wil zeker niet zeggen dat het een betere camera betreft; in tegendeel. Reviews geven aan dat foto's maken traag gaat.

Sony's Xperia Z5 compact zou geen problemen meer moeten geven betreft waterschade, alleen valt de resolutie het scherm tegen. Ook stap ik zelf liever af van de Snapdragon 810; hoewel ze een nieuwe versie (v2.1) uit hebben gebracht, vertrouw ik het niet helemaal. Ook heb ik de snelheid van een SD810 niet nodig; ik heb liever een wat zuinigere CPU. Daarnaast is de camera resolutie me zelfs te hoog; foto's van 23MP zorgen ervoor dat foto's maken trager gaat dan anders. Moet wel zeggen dat ik te spreken ben van Sony's UI over het Android OS heen.

Met OnePlus was ik wel even klaar, zodat ook deze telefoons afvielen. Heb een invite mogen ontvangen voor de OnePlus Two, maar nee.

We hebben natuurlijk nog de Samsung S6, een telefoon welke in elke review en vergelijkingsvideo terug komt als vergelijk met elke andere telefoon. Ik heb niets met Samsung. Houd niet van TouchWiz en het uiterlijk is niet bijzonder. De camera daarentegen blijkt subliem te zijn!

De Huawei Nexus 6P. Perfect. Deze wil ik. Alleen is deze me te duur. Na wat langer zoeken bleek dat deze vrijwel hetzelfde bevat als de Nexus 5X. Hij bevat in ieder geval de dingen die ik zoek in een telefoon. Hij heeft dezelfde camera als de Nexus 5X met als enig verschil dat de Nexus 6P met 240 fps kan filmen, t.o.v. 120fps bij de Nexus 5X. Ik film vrijwel nooit.

Het is niet zo dat ik hierna klaar was met nadenken en piekeren. Ik heb de Nexus 5X eigenlijk pas een paar dagen voor de aanschaf bekeken. Voorheen is hij me gewoonweg niet opgevallen. Maar toen ik de Nexus 6P tegen kwam en me hierover inlas, kwam de Nexus 5X langzaam naar boven drijven. Het lijkt mij de beste keuze, op dit moment dan toch.

De LG heeft de EISA Award ontvangen voor "De Beste Smartphone Camera" omwille van zijn grote diafragma. Hierdoor neemt de sensor van de camera meer licht op wat niet alleen zou moeten resulteren in betere foto's bij zwakke licht omstandigheden, maar ook in snellere/scherpere foto's overdag. In de LG V10 komt exact dezelfde camera inclusief LG's manuele modus.

De Samsung Galaxy S6 heeft een andere, soortgelijke camera met een iets kleiner diafragma, maar schiet magnifieke kiekjes, zoals is te zien op deze website van Androidcentral . Hier staan de camera's van de iPhone 6S Plus, Nexus 5X, Galaxy S6 en G4 uiteen. Alleen blijkt dat de camera van de LG G4 zelfs overbelichte foto's maken bij weinig licht (apart?!). Ook blijkt de HDR modus niet optimaal te werken bij de LG G4 wanneer men een foto maakt van bewegende beelden. Waarschijnlijk omdat HDR meerdere foto’s over elkaar neemt en deze telkens van elkaar verschillen. Dit is te zien aan de foto hieronder, waar de blaadjes bewegen.

HDR Modus LG G4

Overbelichte nachtfoto's LG G4

Ik moet zeggen dat de foto's van de Nexus 5X in de showdown van Androidcentral als beste uit de bus komen. Daarnaast kan er op de Nexus 5X een andere camera app geïnstalleerd worden welke als standaard ingesteld kan worden. Binnen Android 6.0 is de mogelijkheid voor een manuele camera app (en daarmee meer controle over de camera) aanwezig. Lijkt perfect voor mij!
En aangezien ik de LG G4 het meest overwoog, dankzij de uitmuntende camera (welke dus tegen blijkt te vallen, in ieder geval in automatische modus), valt deze eigenlijk af. De Nexus 5X it is.

De Nexus 5X wordt in een mooie doos geleverd met een wrapper errond. De doos is van stevig, dik karton en voelt premium aan. Het Nexus logo is in reliëf gedrukt.
Hieronder kun je de diverse aanzichten van de doos en inhoud zien:

Voorkant doosje

Achterkant doosje

Binnenkant doosje: afgeschermd door een kartonnetje

Netjes verpakt. Past precies (zoals altijd)

Alles op een rijtje

Wat is wat?!

Vooraanzicht telefoon

Achterkant telefoon met camera, flitser, laser autofocus, Nexus Imprint, Nexus logo en LG logo

Zoals te zien is, is de telefoon strak en simplistisch afgewerkt, hierover meer onder het kopje Design & Bouwkwaliteit en afwerking.

Bijgeleverd nog een boekje met een en ander aan informatie, een SIM ejector en 90 dagen gratis Google Play Music.

Helaas kan ik mezelf en ook niemand anders blij maken met de 90-dagen Google Play Music. In eerste instantie is dit enkel geldig voor nieuwe gebruikers (nieuwe Google accounts). Daarnaast is deze actie gekoppeld aan dit toestel (en waarschijnlijk ook andere Android toestellen). Door op de smartphone een nieuw Google Account aan te maken tijdens de installatie en daarna Google Play Music te openen, krijg je 90 dagen gratis.

De telefoon wordt geleverd met een snel laad (quick charge) adapter met een vermogen van 15Watt (5V = 3A).
De adapter heeft een USB Type-C poort en zo is de bijgeleverde laadkabel dat ook. Deze heeft aan weerszijden deze nieuwe USB aansluiting. De datatransfer snelheid van deze USB Type-C is de snelheid van USB2.0 (bron - dankzij Tweaker Res1ght). Zie het als de compatibiliteit tussen USB1.0, USB2.0 en USB3.0, maar elk met haar eigen verschil in snelheid. De Quick Charge snelheid
blijft in dit geval ongemoeid. Het gaat namelijk maar om 15W.

Ik had zelf liever een volwaardige USB poort op de adapter gezien i.c.m. een kabel met een gewone USB aansluiting. Nu kan ik namelijk mijn telefoon (nog) niet verbinden met mijn computer. Hier heb ik dan ook een nieuwe kabel voor besteld.
Er zal vast een goede reden zijn voor het gebruik van deze type aansluiting op de adapter, maar ik kan niet zo snel bedenken welke goede reden dit zou kunnen zijn. Een volwaardige USB poort zou ook quick charge moeten ondersteunen, in ieder geval tot een vermogen van 15W.

Bij de Huawei Nexus 6P wordt als extra wel een gewone (korte) USB naar Type-C kabel meegeleverd.

Verder is er een in-ear hoofdtelefoon meegeleverd. Ik heb reeds goede oortjes van AIAIAI, maar overall klinken de bijgeleverde oortjes goed (en niet zo blikkerig als de oortjes van de HEMA) en zien ze er stijlvol uit.
http://static.tweakers.net/ext/f/SY7aCkrkchiwTbQVFMa4sNtY/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/SyWN1pn8CCZpuaHerabD8DSP/full.jpg
Meegeleverde in-ears met pause/play/next/previous button en LG logo

Android 6.0 Marshmallow is meegeleverd op het toestel. Eerste indruk? Soepel en snel. Alleen mis ik bijv. accupercentage en een bestandsbeheer.
Accupercentage kan worden weergegeven door de volgende stappen te volgen:

Een bestandsbeheer is ook snel te installeren via de Google Play Store. Ik heb zelf altijd ES File Explorer File Manager gebruikt, maar de nieuwe versie is niet zo overzichtelijk (kwestie van smaak). Nu gebruik ik de File Manager van Cyanogen Mod welke niet via de Play Store te installeren is, maar wel via deze link buiten de Play Store om.

De telefoon is verder voorzien van 32GB opslag (waarvan 24,89GB beschikbaar), 2GB geheugen (RAM), NFC, WiFi a/b/g/n/ac
Scherm:
Grootte: 5,2inch
Resolutie: Full HD (1920x1080px) (423ppi)
Paneel: IPS LCD
Corning Gorilla Glass 3

Geheugen:
ROM: 32GB (waarvan 24,89GB beschikbaar)
RAM: 2GB LPDDR3

Camera:
Achterkant:
Resolutie: 12,3MP
Pixel grootte: 1,55micrometer
Diafragma: f/2.0
Laser Auto Focus (Infrarood)
4K met 30fps video opnemen

NFC
GPS/Glonass
Digitaal kompas

Aansluitingen:
USB Type-C (met snelheid van USB2.0 - datatransfer)
3,5mm audio jack
1 Nano SIM slot

Media:
Single (mono) front speaker (onderkant)
Drie microfoons (voorkant, bovenkant, onderkant) met noise cancellation

Sensors:
Fingerprint sensor (Nexus Imprint)
Accelerometer

Dikte: 7,9mm
Kleur: Carbon, Quartz, Ice

LG Nexus 5X "tricolore" zijkant - Carbon / Quartz / Ice

LG Nexus 5X "tricolore" achterkant - Carbon / Quartz / Ice

Prima! Niet beter of slechter dan de Sony Xperia SP of OnePlus One welke ik hiervoor heb gehad. Ik merk nu alleen wel dat ik met 4G aan de slag kan. Prima dus.

De accuduur is niet helemaal super bij mijn N5X. Ik gebruik mijn telefoon best intensief (streamen Netflix, browsen, schoolagenda bijhouden, Google Now raadplegen voor het laatste nieuws, etc). Ik moet toch echt deze telefoon aan het eind van de dag bijladen.

In Android 6.0 is een nieuwe feature genaamd "Doze" in het leven geroepen. Deze zorgt ervoor dat onbelangrijke apps (en openstaande apps) op een zeer laag energieverbruik gezet worden, wanneer de telefoon niet wordt gebruikt. Dit resulteert in geweldige stand-by tijden.
Ik heb de proef op de som genomen door mijn telefoon 's nachts niet op te laden en diverse apps te openen alvorens ik ging slapen:
In bijna 8,5 uur slechts 2% van de batterij af!

* De app "Whatsapp" is van plaats gewisseld, omdat hier content in stond. Doordat ik 's ochtends een whatsappbericht gestuurd had, kwam deze vooraan te staan. Door "Chrome" nogmaals te openen (en whatsapp te verbergen), verwisselde de volgorde.

De apps Chrome (review FallOut 4), Play Store, Outlook, Whatsapp en Mi Fit stonden open.
Daarnaast waren mobiele gegevens geactiveerd, evenals WiFi en Bluetooth om mijn Mi Band te koppelen.
Zit dus tot nu toe helemaal goed met de batterij.

Deze "Doze" feature werpt natuurlijk enkel haar vruchten af wanneer de telefoon weinig gebruikt wordt. Voor mij lijkt dit ideaal; doordeweeks zit ik op school (en moet ik opletten) en in het weekend werk ik ('s zaterdags). Helaas haal ik nog niet het eind van de dag. Leest u vooral verder:

Op internet wordt vaak gesproken over "Screen On Time" en dat een telefoon gemiddeld een SOT van 4 tot 5uur zou moeten hebben om "fatsoenlijk" de dag door te gaan. Dit omdat het scherm vaak de grootste verbruiker is.
Hieronder deel ik mijn eigen ervaring en probeer ik uit te rekenen wat het scherm (in mijn geval) zoal verbruikt. Het scherm staat bij mij meestal op de standaard helderheid, ofwel "het balkje in het midden":

Vrijdag 13/11/15:
's Nachts wakker geworden voor toiletbezoek (ff wat gebrowsed), daarna terug gaan slapen, telefoon niet meer aan de lader gehangen, Doze trad in werking en deed het prima. Rond een uurtje of 10 uit bed.
Om 11.15 de bus naar Antwerpen (school) en voor 45 minuten muziek geluisterd. In de middag rond 14.15 weer naar huis met de bus (weer 45 minuten muziek). Verder m'n telefoon wat ingesteld (diverse nieuwe apps gedownload en ingelogd).

Telefoon "voorspelde" rond 22.00 uur leeg te zijn. In de middag gaf hij ongeveer nog hetzelfde aan.

In totaal een Screen On Time van een ruime 2,5 uur. Telefoon had op dat moment nog bijna 20% batterij over. Scherm verbruikte in deze tijd 528mAh.
Omgerekend: 2:39 uur = 159 minuten op 528Mah. Scherm verbruikt bijna 200mA per uur.

Zaterdag 14/11/15:
Om 8.00 gaat de wekker; klaarmaken om te gaan werken van 9.00 tot 17.00 uur.

Scherm ongeveer anderhalf uur aan een stuk aan geweest. Heb nog een stukje genavigeerd met Sygic naar een klant.
Omgerekend verbruikte het scherm hier 145mAh per uur.

Zondag 15/11/15:
Puur even betreft SOT (aangezien ik op een vrije dag ook tussentijds durf op te laden en daarmee de grafiek niet duidelijk wordt).
Zo als je kunt zien een flinke duit aan SOT, mede dankzij tussentijds opladen, maar we kunnen nog steeds zien wat het scherm o.a. verbruikt:

268 minuten aan SOT met een totaalverbruik van 581mAh, resulteert in een verbruik van 130mA per uur. Daarmee is deze telefoon voor af en toe raadplegen ideaal. Netflix werd niet gebruikt, evenals muziek luisteren. Merkbaar is dat dan de accu gewoon netjes 4,5 uur mee gaat!

Dinsdag 17/11/2015:
Vandaag hele dag op m'n telefoon bezig geweest en hangt ondertussen (19:30 uur) aan de lader. Ik laat je zien wat ik vandaag zoal heb uitgespookt.
Allereerst drie verschillende screenshots met huidig energieniveau en daaronder uitgelegd welk onderdeel hoelang in gebruik geweest is en hoeveel deze van de batterij heeft gesnoept:

Deze screenshots laten zien dat in eerste instantie mijn telefoon al rond 16.00 uur uit zou vallen. Dit is meegevallen. Hij was rond 19.30 uur nog 10% en ik heb 'm aan de lader gehangen. Een half uur later er weer af en heb nu weer 30% beschikbaar.

Heb vandaag een uur film gekeken op Netflix (tja, school en wachten) en ruim anderhalf uur muziek geluisterd via Player.FM.
Het scherm heeft 15% verbruikt van mijn accucapaciteit. Daarmee wil ik laten zien dat in mijn geval een SOT vergelijking niet betrouwbaar is. Hierboven heb ik ook een en ander over SOT gesproken, omdat dit nu eenmaal veel besproken is op het Wereld Wijde Web. SOT lijkt namelijk HET belangrijkste bij een telefoon. Nou, bij mij niet. De overige onderdelen in mijn telefoon maken veel meer gebruik van mijn batterij.

Maandag 23/11/2015:
Geen Netflix, maar meer "gewoon" gebruik van de telefoon. Toch haalt hij het eind van de dag niet.

Dinsdag 24/11/2015:
Ook hier geen Netflix, alleen diverse malen gebrowsed via Chrome (ook een flinke energieslurper), maar ik heb de Nexus tussentijds moeten bijladen via mijn powerbank.

Mocht je jezelf kunnen vinden in deze screenshots, weet dan dat ook in jou geval de Nexus 5X het einde van de dag net niet zal halen. Vind je dit geen probleem, of heb je je telefoon normaal minder in gebruik (zodat Doze in kan treden), dan is dit niet direct een probleem en heb je jezelf een pareltje gescoord!

Heb gelukkig altijd een powerbank bij me en die ga ik wel nodig hebben ook denk ik zo - had ik overigens ook bij mijn OnePlus One, dus ben het wel gewend.

Hier quote ik diverse reacties, ik probeer objectief te blijven. Deze posts heb ik 15/11/15 toegevoegd. Ondertussen kunnen deze zijn aangepast, nieuwe reacties zijn toegevoegd of de poster zijn mening hebben herzien:
Techtimes.com
"The Nexus 5 received a score of 4 hours and 50 minutes..."

Phonearena.com
"We put all phones through equal conditions: screen brightness is set at 200 nits (a level comfortable for indoor use) and we run a script that mimics typical smartphone use. There is also one important condition: we run the test with the screen always on. With all this in mind, the Nexus 5X scored 6 hours and 25 minutes on our test. This is around average result, a bit below the scores of the Samsung Galaxy S6 and even further below the Apple iPhone 6s score."

Forums.androidcentral.com
- User: MartinMPL post #10
"Battery seems average. I got about 2 hours SOT to 50% usage. I had to restart the phone so stats are a bit messed up now but reckon I'll be good for 4 hours after first charge. Hope it improves a little in the next few days.

As an aside, I think Google have concentrated on the wrong aspect of battery life with Doze. I for one couldn't care less about losing the odd % while not using the phone. SOT and longevity while the phone is working is more important, and that has been missed again."

- User: MartinMPL post #12
"Posted in another thread earlier, I got 4 1/2 hours with 10% left yesterday."

- User: TheEdge65 post #14
"7h 1m 43s (screenshot)"

- User: PhiPsi32 post #22
"I ran the battery down from 100% to 19%. I registered 5hr SOT without adaptive brightness."

- User: danielcj post #23
"I had barely2hrss SOT and batt was down close to 20% . Was taking pictures and some videos. Not extremely impressed."

Digitaltrends.com
"Many major standard-sized phones in 2015 have had disappointing battery life to a small degree, but the Nexus 5X is impressively poor. So far, we’ve used the phone for a few days and it has never made it out alive. Most smaller phones, like the iPhone or Galaxy S6, struggle compared to their larger phablet siblings, but you can end a full day – 7AM to 10PM – with about a 30 percent charge left, assuming moderate use. The Nexus 5X has yet to make it past dinner. Today, it was unplugged at 8AM and is at 35 percent battery at 3PM with a warning that it will die in about 4 hours. The larger Nexus 6P has not had this problem. The biggest battery drainer is the LCD screen, which seems to suck 12-20 percent of juice, followed by the Android OS. With a rather normal 2,700mAh battery, we’re especially sad about these early results."

Een nieuwe telefoon wil niet altijd zeggen dat je direct nieuwe kabels dient te kopen. Bij deze Nexus 5X zal dit (grotendeels) wel het geval zijn. Helaas zijn niet alle huidige kabels geschikt om deze smartphone van "juice" te voorzien.
Zo heb ik thuis diverse kabels liggen van mijn voorgaande telefoons, welke ik op deze aansluit middels een verloopstekkertje (pas op! ~ lees verder):

Door deze op mijn micro USB kabels te zetten, kan ik mijn Nexus opladen.
Helaas heb ik daarbij ook het volgende kunnen concluderen:

Lengte/type kabel Vermogen adapter Laadsnelheid
5V = 2A (10W) Charging
5V = 2A (10W) Powerbank Charging slowly
5V = 0.5A (5W) USB poort laptop Charging slowly
Originele kabel + adapter (Type-C > Type-C 5V = 3A (15W) Charging rapidly

Ik heb diverse kabels liggen, waarbij ik gemerkt heb dat kabels, in ieder geval korter dan 90cm, snelladen ondersteunen. Kabels langer dan 97cm (97cm is de eerst opvolgende, langere kabel die ik liggen heb) laden de accu normaal op. Dit is ook het geval bij mijn langste USB2.0 - USB Type-C kabel van 3m.
Een 2m kabel (van USB2.0 naar micro USB) mét verloopje (van micro USB naar USB Type-C) levert niet hetzelfde vermogen dan een kabel welke langer is en direct op USB Type-C uitloopt. Je doet er het beste aan om direct nieuwe, juiste en niet te lange kabels aan te schaffen wanneer je denkt ze nodig te hebben.

Mijn Xiaomi powerbank van 10400mAh welke een stroom van 2A zou kunnen leveren (heb ook een tweede getest), laat van zich afweten wanneer ik een USB2.0 naar micro USB kabel gebruik. Ik moet dus echt zorgen dat de micro-USB (met verloopje) kabels die ik hiermee in combinatie wil gebruiken, korter zijn dan 90cm. Anders wordt er niets bijgeladen tijdens gebruik van de telefoon.
Ook met een USB2.0 naar USB Type-C kabel moet ik ervoor zorgen dat deze niet langer is dan +/- 90cm.

De originele USB Type-C kabel met originele USB Type-C adapter ondersteund wel snelladen, waar waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat de adapter 5V = 3A (15W) aan vermogen kan leveren. Om deze reden staat er een 5V = 3A (15W) adapter (USB2.0 aansluiting) in bestelling. Ik hoop dat deze adapter er wel voor kan zorgen dat ook de langere kabels mijn telefoon sneller kunnen opladen.

Blijkt dan ook weer zo te zijn dat niet alle kabels geschikt zijn (uit dit bovenstaande wel te concluderen). Volgens deze link van Androidworld.nl zegt een Google-engineer dat sommige kabels (met of zonder verloopje van micro-USB) de telefoons kan beschadigen.
Er bestaat een app om je kabels te checken en dat is deze app genaamd CheckR.
Plug de desbetreffende USB kabel in een PC/laptop (0,5Ampere), start de app en plug de kabel in de Nexus 5X of 6P (de app is enkel hiervoor geschikt). De app laat zien of de kabel bruikbaar is. Handig!
Deze link is me aangeboden door Tweaker MrTomatosoup).

Deze telefoon haalt (bij mij en anderen) niet het einde van de dag. Mijn voorganger, de OnePlus One, was beduidend sterker op dit punt. Gelukkig heb ik een flinke powerbank (Xiaomi 10400mAh) bij de hand, maar toch is dit verre van ideaal.
Daarnaast blijken mijn oude kabels niet allemaal even effectief in combinatie met mijn powerbank. Nieuwe kabels aanschaffen (kortere) en/of een verloopstukje is een must.

De telefoon is bij mij rond een uur of 17.00 a 19.00 leeg. Gelukkig ben ik dan meestal thuis en kan ik binnen een paar minuten mijn telefoon weer tot 30% vullen, dankzij de quick charge support. Een minuutje of 10 is al meer dan voldoende om de rest van de dag te halen.
En als je het zo bekijkt, dan valt er prima mee te leven. Ik ben erg blij dat quick charge een deel van de zwakke accu goed maakt:
Quick charge zorgt ervoor dat bij even opladen de telefoon weer een lange tijd mee gaat

Slechts een deel; want ik heb niet overal een stopcontact tot m'n beschikking.

*conclusie van (waarschijnlijk) slechte accu in mijn N5X heb ik buiten beschouwing gelaten. Dat ik problemen heb met m'n Nexus toestel, wil niet zeggen dat de hele serie slecht is. De conclusie heb ik gebaseerd op mijn eerste week ervaringen (welke prima waren) en ervaringen van mensen rondom mij, diverse fora en reviews.
Momenteel druk bezig met onderhandelingen/oplossingen bedenken met T-Mobile en Google. Mocht dit uiteindelijk niets opleveren, dan zal de bovenstaande conclusie hierop aangepast worden.

Wanneer je Android gewend bent (in principe elke versie, met of zonder skin), kun je ook met deze telefoon prima uit de voeten. Het besturingssysteem is de basis van Android, zoals Google het bedoeld heeft. Hiermee is de eenvoud ook terug. Geen onduidelijke menu's of vreemd vertaalde teksten; alles lijkt te kloppen.
Extra features als Nexus Imprint (fingerprint sensor, zoals Google 'm noemt) en "Ambient display" (hieronder meer) werken geweldig goed.

Het instellen van Nexus Imprint gebeurt tijdens de installatie van je telefoon, of later via het instellingen menu.

Wrijf je vinger meerdere malen langs de sensor...

... totdat de software aangeeft dat het voldoende is (ongeveer een keer of 6).

Tip: zorg ervoor dat je niet steeds hetzelfde gebied van je vinger laat scannen, maar ga ook eens met het topje en de zijkant van je vinger over de sensor. Dit zorgt ervoor dat unlocken gemakkelijker gaat wanneer je net met een ander deel van je vinger op de sensor belandt.

Daarnaast kun je ook je grote (of kleine) teen gebruiken in plaats van je vinger. Of dit nu handig is, betwijfel ik...

Het Android 6.0 OS heeft ook zo zijn charmes, welke bij mijn vorige Android versies (4.4 en 5.0) niet zo soepel werkten, zoals een net en overzichtelijk lockscreen:

Bij mijn OnePlus One reageerde de bediening van bijv. Netflix via mijn ChromeCast niet altijd vanuit het lockscreen; geen last meer van.
Ook zijn berichten te lezen door op het bericht naar beneden te swipen en te openen door er dubbel op te tappen en (in mijn geval) je patroon in te geven. Verloopt soepel en ziet er (in geval van muziek luisteren/Netflixen) nog fraai uit ook.

Heb hiervoor de lockscreen app Next Lock Screen in gebruik gehad en deze beviel prima. Maar de lockscreen in Android 6.0 is dusdanig snel, gemakkelijk, overzichtelijk en soepel, dat ik niet meer terug wil naar Next.

Het scherm is een LCD IPS paneel met een resolutie van 1080 bij 1920 pixels en daarmee FULLHD. Scherp genoeg, al zeg ik het zelf. De LG G4 en Samsun GS6 hebben een QUAD HD (QHD) resolultie, welke ik onnodig vindt. Dit zorgt ervoor dat het scherm een nog grotere energieverbruiker zal zijn, zeker bij de LG G4. Samsung's Amoled technologie zorgt er namelijk voor dat het scherm energiezuiniger werkt. Maar toch. Het is een feature welke ik niet nodig heb. FULL HD op mijn 15,6 inch laptop ziet er perfect uit, waarom zou dit dan niet op een veel kleiner scherm werken? QUAD HD op een smartphone is onzin.

Een feature, welke ik niet eerder bij mijn telefoons heb gezien, is "Ambient display" (voornamelijk bekend van de Nokia Lumia serie en ook de Nexus 6). Deze feature zorgt ervoor dat de tijd/datum en eventuele, ongelezen meldingen oplichten bij oplichten van de telefoon, zonder dat de rest van het scherm oplicht. Dat doet het natuurlijk wel, alleen wordt er zwart weergegeven. Zeker 's nachts is wel merkbaar dat het zwart niet echt zwart is, in die zin dat de pixels niet oplichten. De zwarte pixels lichten namelijk wel op, maar omdat ze zwart zijn, valt dit niet zo op.
Ambient display; activeert bij het oppakken van de Nexus 5X

Het touchscreen (ook deel van het scherm) reageert vlot. Vooral tijdens typen merk ik dat ik minder fouten maak dan voorheen.

De helderheid is ook prima in orde. Heb een matte screenprotector aangebracht om schittering in het glanzende scherm te verminderen. Heb deze telefoon tot op heden zonder problemen in volle zon (voor zover deze schijnt in de herfst) op halve helderheid kunnen gebruiken.

Zit helemaal snor; heerlijk minimalistisch en van plastic. De behuizing houdt fijn vast, dankzij de matte achterkant. Lijkt een beetje op de behuizing van de Sony Xperia SP; deze was ook mat zwart en gelukkig niet glad. Hierdoor heb ik voldoende grip.

De voorkant is simpel vormgegeven met twee speakergrills, een frontcamera en een vrijwel onzichtbare sensor voor het registreren van de lichtomstandigheden.
De onderste speakergrill is daadwerkelijk een speaker.
De bovenste grill wordt enkel gebruikt bij bellen. Hiermee heeft de telefoon geen stereo geluid (zoals je zou denken), maar mono.
De frontcamera is er eentje met 5MP en springt er daarmee niet uit.
In de onderste speaker is, exact in het midden, een LED notificatielampje ingebouwd.
De Nexus 5X met haar prachtige, simplistische vormgeving

Het notificatie LEDje is in staat diverse kleuren weer te geven bij het ontvangen van meldingen. Groen voor Whatsapp en geel voor Snapchat bijvoorbeeld. Dit is aan te passen binnen de desbetreffende app, mits de app dit ondersteund.
Om alle kleuren van de LED te beheren, gebruik ik de volgende app:
Light Manager - LED Settings Free
Deze app is gratis dankzij reclame. De reclame is enkel binnen de app zelf zichtbaar, dus naar mijns inziens geen noodzaak om de PRO versie aan te schaffen. De mogelijkheden zijn namelijk exact gelijk.

De achterkant wordt gesierd met een camera van 12,3MP, bijbehorende Laser Auto Focus sensor en Dual LED flitser, een fingerprint sensor (Nexus Imprint) en het NEXUS en LG logo.
Camera, sensors, Nexus Imprint en logo's

De logo's zijn op de behuizing gedrukt (verf/print) en zouden hiermee minder gemakkelijk los moeten laten dan bij de Nexus 5 het geval was. Hier zaten de logo's namelijk als reliëf op de behuizing en durfden los te laten na een tijd.

De zijkanten zijn ook strak en de telefoon is helemaal niet dik met slechts 7,9mm!

Diverse aanzichten:
USB Type-C 2.0 aansluiting & 3,5mm audio jack

Linker zijkant met nano SIM slot

Bovenkant met microfoon

Rechter zijkant met powerbutton en volume rocker

De power button en volume rocker hebben geen reliëf, waardoor ze soms wat lastig te onderscheiden zijn. Dit lijkt mij pure gewenning; evenals het gewenning is dat de power button bóven de volume knop zit. Bij mijn Xperia SP en tijdelijke Huawei P8 was dit omgedraaid.

De pure Android ervaring met Android 6.0 zorgt voor een snel en stabiel systeem. De soms wat zware skins (vroeger LG, Samsung met Touchwiz), incomplete skins (Oxygen OS) of onhandige skins (Huawei, Honor met EMUI) ontbreken volledig bij de Nexus serie.
De telefoon hapert soms bij intensief gebruik (Chrome is vooral de boosdoener hier). Verder is het toestel heerlijk stabiel en in de meeste gevallen vlot.

Met Nexus heb je altijd de nieuwste updates, zo ook voor het reeds bekende Stagefright-bug . Google belooft haar Nexus serie maandelijks te voorzien van een update. Zo kreeg ik ook na het installeren van mijn smartphone, een update van ongeveer 40MB.

Het geheugengebruik (RAM, memory) kan in het instellingen menu direct geraadpleegd worden. Hier is te zien dat, in mijn geval, vrijwel altijd het volledige geheugen in gebruik is, ook na een herstart van het toestel. Het maakt voor het accugebruik niet uit of het geheugen slechts voor bijv. 10% of 90& is gevuld, maar wel voor de snelheid van je toestel.
Android 6.0 zorgt ervoor dat de meest gebruikte apps en onderdelen in het geheugen worden ingeladen bij de boot. Wanneer te weinig geheugen vrij zal zijn voor een andere/nieuwe app, zal er een gedeelte van het geheugen vrij gemaakt worden. Android 6.0 is hier volledig autonoom in en dit is niet direct handmatig aan te passen:

Ik merkte wel dat bij het openen van diverse Chrome tabbladen het toestel niet altijd even soepel reageert. Chrome loopt daarbij vaak vast en da's jammer. Dit zal bij opvolgende updates verbeteren.
Het bekende probleem “Memory Leak” zorgt voor deze vertraging. Google heeft hier vaker last van gehad bij de introductie van nieuwe OS’s. Het is wachten op een update.

Nu heb ik een 40-tal apps verwijderd welke ik niet gebruik. Hieronder vallen o.a. Google PDF Reader (en andere ongebruikte Google apps/services), Google Fit, MEGA en Copy (cloud) en diverse Social Media apps als Twitter en LinkedIn.
Ik gebruik deze apps niet veel en merk dat er nu een stuk meer geheugen (RAM) vrij is gekomen. Momenteel is er 1,4GB van de beschikbare 2,0GB aan RAM in gebruik.

Het toestel reageert nu een stuk soepeler!

Nog een klein probleempje waar ik afgelopen weekend (eind November '15) tegenaan liep; tijdens het opladen van mijn Nexus via een alternatieve USB naar USB Type-C (3m) kabel, reageerde mijn touchscreen niet altijd even goed. Het toestel voelde langzaam en traag aan. Probleem zou kunnen liggen aan de kwaliteit/geschiktheid van de kabels. Zie hiervoor het onderdeelVerschil tussen oplaadkabels, waar ik een en ander qua kabels uiteen zet en een handige app die de compatibiliteit van de kabels test!

Met de originele (en een aantal andere kabels/adapters) heb ik hier gelukkig geen last van.

Wanneer Android 6.0.1, 6.1 of 7.0 uit komt, zul je de eerste zijn met deze update - allemaal dankzij Google's support op haar Nexus serie. Ben je hier gevoelig voor, dan is Nexus sowieso jouw ding.
Let op: ook de mindere updates en updates welke problemen kunnen veroorzaken ontvang je als eerst. Ook krijg je dan natuurlijk als eerst een oplossing daarvoor.

*De foto's zijn klikbaar, waardoor ze geopend worden op volledige grootte.

Een belangrijk punt voor mij. Ik heb een DSLR liggen, maar niet altijd bij me. Ook op vakantie sleep ik deze zware camera niet altijd mee. Zeker niet wanneer het buiten warm is (en dat heb je als je in de zomer op vakantie gaat naar het zuiden van Europa).

De camera is er een van Sony's makelaardij; de IMX337. Features? Vollop:
12,3MP, wat resulteert in grotere pixels (1,55 micrometer), welke meer licht op kunnen nemen en daarmee sneller (en scherpere) foto's kan maken. Daarnaast is de grootte van het diafragma (aperture) f/2.0. Wat dat betekent? Hier uitgelegd:
des te kleiner het getal achter "f/", des te meer licht valt er op de sensor, maar des te minder je een dieptebeeld kunt creëren

Bij weinig licht komt deze grootte van de pixels en diafragma tot zijn recht:

Ook overdag zorgt deze samenstelling voor scherpe en rijke foto's:
http://static.tweakers.net/ext/f/P5GqtdL8LLOYZT6FZjxKfOdn/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/lVIrCxMTb6tGStzUGQqks2kz/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/g06V4tvHIPYDp3d9tn8obgij/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/wkMrlXkVFFOuQDlvgG1lt7CD/thumb.jpg

Mede dankzij de Laser Auto Focus, stelt de camera erg snel en nauwkeurig scherp.

Inzoomen doe ik nooit op mijn telefoon; digitaal inzoomen kan namelijk ook achteraf via je PC. Mocht je het toch op je smartphone willen gebruiken, hier het resultaat (hoewel het eeuwig zonde is):
http://static.tweakers.net/ext/f/RKBnc5blHwMTgWlLtjiv8n1W/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/DNHloIjz5LnYwt1PgamcLO1T/thumb.jpg

Smartphone camera's zijn uitermate geschikt voor macro's, dankzij hun kleine brandpuntsafstand:
http://static.tweakers.net/ext/f/GDGhTh8LEYNqCHS3UDESZm2t/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/q6bNTmjYozJvTE0DiZzf6MTj/thumb.jpg

Afgelopen weekend (21/11/2015) ben ik naar een optreden van De Jeugd Van Tegenwoordig geweest. Hier heb ik, enkel en speciaal voor deze review, een aantal video's geschoten van ongeveer 30 seconden.
Hiermee hoop ik een beter beeld te kunnen geven over de kwaliteit van de video-opnames én de geluidsopnames bij concerten (waar vaak de video- en geluidskwaliteit van zich af laten weten, dankzij slechte lichtomstandigheden en hard geluid).

Bekijk en oordeel zelf:
Video 1 (beschikbaar in 4K):

Video 2 (beschikbaar in 1080p):

Video 3 (beschikbaar in 4K):

Mijn oordeel: beeldkwaliteit niet slecht (hoewel ik zelf met stilstaan enige beeldstabilisatie mis).
Geluidskwaliteit valt ook goed mee. Mijn vriendin heeft (momenteel) een Huawei P6 en wanneer zij een filmpje opneemt in zulke omstandigheden, dan is enkel ruis te horen.
In dit geval is te horen dat de microfoons de luidheid niet aankunnen wat een krakend geluid oplevert. Over het algemeen ben ik best tevreden, aangezien ik veel slechter ken. Nadeel is alleen dat het geluid altijd de gehele opname verpest; beeld is prima, zeer scherp zelfs, maar het barre geluid zorgt ervoor dat er niet naar te kijken is.

Ik wacht nog op een smartphone met dusdanige microfoons dat het concert/optreden herbeleefd kan worden (zal wel een enorm prijskaartje aan hangen...).

Bij Apple's iPhone is het mogelijk om een externe microfoon (m.b.v. bijv. iRig) aan te sluiten om betere geluidsopnames te krijgen. Helaas biedt Android geen ondersteuning voor USB microfoons (trouwens, in hoeverre zou het ervoor zorgen dat er nog gemakkelijk een goede kwaliteit geluidsopname gemaakt kan worden? - een losse microfoon meezeulen lijkt mij ook niet de meest praktische oplossing).
Een digitale audiorecorder zal waarschijnlijk ook geen oplossing bieden, aangezien deze zijn ontworpen om stemgeluid op te nemen. Het zit 'm hier vooral in de ruis die optreedt bij de opname.

Al met al zorgen de drie microfoons in de Nexus 5X er wel voor dat er te horen is wat er gespeeld/gezongen/gerapt wordt.

Ik ben bezig geweest met onderzoek naar een betere (lees: uitgebreidere) camera app, aangezien de functies van Google Camera nogal beperkt zijn. Daarnaast is de interface van de camera app van de LG G4 één van de redenen geweest dat ik zo erg twijfelde:
Camera app van LG G4 met vele opties

Een aantal bekende apps op een rijtje:

Camera L:
Opstarten duurt lang. Een paar seconden.

Daarnaast maakt deze app foto's op z'n kop en in spiegelbeeld? Kan niet de bedoeling zijn - de makers van de app maken nog gebruik van oude API (sensor Nexus 5X blijkt op de kop te zitten) – thanks Tweaker marcel50506 voor de uitleg!
- (bron: Reddit - wachten dus tot de makers hun camera app(s) update(n).

Wanneer ik deze app naar de achtergrond stuur en 'm terug aanklik via het multitask menu, krijg ik een melding "Camera L is gestopt"
Deze valt af.

Download Camera L in de Google Play Store

Camera ZOOM FX:
Een kleine ruis/beeldtrilling is merkbaar in het menu - niet echt te zien op de screenshot.

Instellingen als focus en witbalans zijn in te stellen, maar ze zitten nogal verstopt.

Download Camera ZOOM FX Free in de Google Play Store
Download Camera ZOOM FX Premium in de Google Play Store - probeer eerst de Free versie!

Camera FV-5 (Lite):
Op het eerste gezicht een erg goede, duidelijke camera. De app start voor het eerst op met een korte handleiding en geeft aan of je toestel geschikt is voor RAW (DNG) foto's. Dat is deze Nexus 5X.
Interface Camera FV-5

Verschillende instellingen zijn gemakkelijk te vinden en aan te passen:
ISO 800

Witbalans aanpassen voor witter en natuurlijkere kleur (is in eerste instantie roder, doordat gloeilamp boven tafel aanstaat - deze "foute kleurweergave" kan dus "geëlimineerd" worden)

Download Camera FV-5 Lite in de Google Play Store
Download Camera FV-5 (pro) in de Google Play Store - probeer eerst de Lite versie!

Open Camera:
In deze app is weinig in te stellen. Daarmee prefereer ik de standaard camera app van Google, omdat deze overzichtelijker is en ook prima werkt voor automatische foto's.

Download Open Camera in de Google Play Store

Manual Camera:
Manual Camera biedt de app Manual Camera Compatibility Test aan; deze laat zien of jouw telefoon geschikt is, alvorens je 'm aan schaft. Daarnaast kun je, na aanschaf in de Google Play Store, binnen 2 uur je geld terug krijgen.

Eerste keer opstarten; een tutorial komt tevoorschijn. Kan van pas komen!
Tutorial Manual Camera

De app ziet er stijlvol en vooral duidelijk uit.

De manuele instellingen hebben direct impact op het beeld (evenals bij Camera FV-5 het geval was).

Ik denk dat ik geen refund nodig ga hebben :)

Download Manual Camera in de Google Play Store

* Het is me nog niet gelukt deze app als standaard in te stellen. Ook via apps als "Better Open With" en "Better Default Manager" wordt deze app (nog) niet gezien als camera app, lijkt wel.
Heb de makers een bericht gestuurd. Afwachten.

Een camera app welke het beeld op de kop laat zien (wachten op update) of een ingewikkeld/verborgen menu heeft, is geen opvolger voor de simpele Google Camera app. Een ware vervanger vervangt de app namelijk ook op het sterkte punt van de Google Camera app: simpliciteit/eenvoud. De Google Camera app werkt namelijk perfect om snel een foto te maken, hetzij enkel in de automatische modus.

Diverse apps bieden de mogelijkheid heel wat aan te passen (met hier en daar veel zoeken), maar daarbij ontbreekt de logica en/of snelheid voor een snelle, simpele foto.

Mocht je nu toch meer willen aanpassen om dat ene plaatje precies op jouw manier vast te leggen, dan adviseer ik de app "Manual Camera". Deze biedt de mogelijkheid bijna nét zo simpel (en snel) een foto op automatisch te maken als de Google Camera app. Mocht je dan toch de ISO, sluitertijd of witbalans willen aanpassen, dan kan dit uiteraard ook. Iets meer gepriegel, maar de lay-out blijft simpel en gemakkelijk in gebruik.

Hier is niet veel over te zeggen, behalve dan dat de Nexus 5X best prijzig is voor hetgeen je krijgt wat hardware betreft. Camera is prima, maar de accuduur, 2GB RAM en geen uitbreidbaar geheugen zorgen ervoor dat hij achter blijft op de concurrentie.

Daarnaast is het noodzakelijk je hele boel kabels te vervangen of voor verloopstekkertjes te zorgen. Dit maakt de telefoon uiteindelijk nóg iets duurder, maar wel klaar voor de toekomst. 't Is maar wat je belangrijk vindt :)

Adviesprijs:
¤479 voor de 16GB versie
¤529 voor de 32GB versie

De Nexus serie staat er niet om bekend om snel in prijs te dalen - wellicht wel over een paar maanden?

Tweede hands (soms ook nieuw) - help je mede-Tweaker!

Prima, Puik, Prachtig? Volmondig JA! - Perfect? Nee.
De "P" van perfect ontbreekt in dit rijtje. Vooral de prijs/kwaliteitsverhouding, zoals we gewend zijn bij de Nexus serie, maakt 'm imperfect. Ook de ietwat magere accuduur valt tegen. Daarnaast maakt de USB Type-C aansluiting hem vooralsnog een einzelgänger. Ik moet allerlei nieuwe kabeltjes kopen (eBay, Deal Extreme - let op compatibiliteit!) om mijn USB2.0 powerbank, - adapters en - laptop te kunnen gebruiken i.c.m. deze Nexus.
Uiteindelijk zullen meer telefoons volgen, evenals de laptops zelf.

Het geheugen is niet uitbreidbaar. Dit was ook niet het geval bij mijn OnePlus One, maar deze had 64GB. Mijn Xperia SP (daar nog voor) had wel een Micro SD-kaart lezer (dat was wel nodig ook). Hier stonden mijn foto's en muziek op.
Momenteel staan er 140+ apps geïnstalleerd en heb ik 7,05GB van de beschikbare 24,89GB in gebruik.

Daarnaast is de accu wat magertjes. In mijn geval lijk ik een maandag-ochtend model te hebben, maar dan nog zou de Nexus 5X met "slechts" 2700mAh aan accucapaciteit niet het einde van de dag halen. Dit is uiteraard volledig afhankelijk van je gebruik en dit zal ook zeker verbeteren in de loop der Google update.

De camera is dan wel weer dik in orde, maar de Google Camera app is karig en haalt niet het maximale uit de camera. Foto's zijn goed in deze automatische modus, maar een Tweaker (of foto-guru) wil altijd meer. En dat kan gelukkig ook.

De Nexus 5X blinkt vooral uit qua design, bouwkwaliteit, nieuwste Android updates/versies als eerste, fingerprint sensor en camera. Ook NFC en WiFi (AC + 5GHz) en andere belangrijke, hedendaagse zaken ontbreken niet.

Hij voelt voor mij premium genoeg aan (de meeste gadgets zijn van plastic), licht goed in de hand, laat zich gemakkelijk(er) met één hand bedienen en hij is vooral erg snel - ondanks er "slechts" en Snapdragon 808 in zit. Maar de SD810 had wat probleempjes, vandaar dat Google en LG waarschijnlijk het zekere voor het onzekere hebben genomen.

Nexus Imprint is snel, hoeft niet eerst ingedrukt te worden (om het scherm op te lichten, zoals bij bijv. de iPhone het geval is) en zit op een handige plaats. Omdat aan de zijkant nog steeds de "ouderwetse" powerbutton zit, kun je 'm ook unlocken door je pincode of patroon in te geven.

Dat deze Nexus ook steeds van de nieuwste Android software wordt voorzien, kan zowel als een positief als negatief punt gezien worden. Vond je de overgang van bijv. Windows 7 via 8 en 8.1 naar Windows 10 geen probleem? (vergelijk klopt uiteraard niet helemaal). Dan zal dit ook geen probleem vormen. Elke Android versie kan er weer anders uit gaan zien dan z'n voorganger. Hier moet je tegen kunnen :)

De Nexus 5X is een stuk duurder dan door Google oorspronkelijk is geïntroduceerd. Dit zorgt ervoor dat de Nexus 5X een aantal flinke en goedkopere concurrenten heeft, zoals de Samsung Galaxy S6 en de LG G4: twee top telefoons, waarbij de SGS6 een stuk beter uit te test komt wat accuduur betreft.

Sinds ik de accuduur wat magertjes vind en mijn toestel instabiel aanvoelt, heb ik met T-Mobile (verkooppunt) contact gehad over dit euvel.
Ik kijk een uur per dag Netflix op school (via WiFi), luister twee uur per dag muziek (offline) en browse een beetje, maar heb hier thuis en op school vooral mijn laptop voor. Aan het eind van de dag (18.00 uur) is m'n N5X gewoon vrijwel leeg: 15%.
Daarnaast is de camera enorm traag bij alle apps die de camera gebruiken: Google Camera, Snapchat (enorm traag), Whatsapp, Untappd, etc. Camera beeld hapert en gaat alles behalve vloeiend.
Bij filmen in 4K stopt de camera er mee na anderhalve minuut.

In ieder geval geeft ook T-Mobile aan dat de accu in mijn N5X wat mager lijkt te zijn (defect?) en dat ik 'm maar moet opsturen/afgeven in de winkel. Zij zullen het toestel dan naar Dynafix sturen, een bedrijf waar ik uit ervaring niet al te veel hoop in heb. Desalniettemin zal om het even elk reparatiebedrijf de telefoon niet meer dusdanig goed in elkaar krijgen (kwalitatief) dan wanneer LG dit zelf doet tijdens hun productieproces.
Op het moment van contact opnemen was mijn toestel 3 weken oud en zou ik in dat geval al te maken hebben met een soort van refurbished model. Korting op de aankoop, daar hadden zij nog nooit van gehoord.
De koop ontbinden was niet meer mogelijk, aangezien ik 'm al langer dan 14 dagen (bedenktijd) in gebruik had en een DOA aanmelden kan alleen binnen 8 dagen na ontvangst. Daarnaast gaf T-Mobile aan dat het ontbinden van de overeenkomst (ondeugdelijk product) enkel mogelijk is wanneer het toestel minimaal één maal ter reparatie is aangeboden.

Conclusie van dit T-Mobile verhaal: neem maar contact op met Google, wij kunnen verder niets voor je doen.

45 minuten met Google aan de telefoon gehangen en mijn probleem toegelicht. Tijdens het gesprek (middels een andere telefoon) een en ander op m'n Nexus uitgevoerd om het probleem nog duidelijker te beschrijven.

Momenteel houd ik voor Mevrouw Frederique van Google Play Support (wat Google Play hiermee te maken heeft, is me onduidelijk) een lijstje bij in mijn e-mail met mijn dagelijks gebruik na het terugzetten van mijn N5X naar fabrieksinstellingen en enkel het hoognodige op mijn telefoon te installeren.
Dit herinstalleren is een perfecte oplossing gebleken. Onder het kopje ”After the Baptism” zet ik mijn herziene oordeel uiteen.

Uiteindelijk zal een aangetekende brief de klantenservice van T-Mobile bereiken met daarin twee mogelijke oplossingen:
Telefoon volledig omruilen voor een nieuwe telefoon (hetzelfde model) in de winkel of aan de deur;
De koop ontbinden, mij het geld terugstorten en de telefoon ophalen of dat ik ‘m in de winkel aflever.

Ik ga mijn telefoon niet laten herstellen na slechts 3 weken “plezier”. Mocht hij omgeruild worden voor een nieuwe, dan gaat hij hoogstwaarschijnlijk de verkoop in. Dan hoop ik dat er meer plezier uit gehaald kan worden door de juiste persoon.

In eerste instantie leek deze N5X niet de ideale telefoon. Na drie weken uitproberen leek het erop dat ik met een defect/maandag morgen toestel te maken had. Gelukkig is dit niet aan de orde.
Zo heb ik eerst contact gehad met T-Mobile, waar niets uit kwam behalve het toestel opsturen (wat ik niet heb gedaan) en Google, die aangaf het toestel nogmaals naar de fabrieksinstellingen te zetten en op te letten welke apps geïnstalleerd worden.
Door het toestel nogmaals naar de fabrieksinstellingen te zetten en mijn apps selectief te installeren, werkt het toestel nu vele malen stabieler.

Geen vastlopers meer, maar de accu is nog niet helemaal wat ik wenselijk vind. Ik gebruik m’n telefoon (te) intensief en hoop op een langere SOT dan 3 a 3,5 uur.

Inmiddels heb ik de telefoon (na 3 weken gebruik) terug kunnen inleveren bij T-Mobile en heb ik hier op Tweakers een Nexus 6P gekocht via V&A van een mede-Tweaker. Prima telefoon. Look & feel van de Nexus 5X (zijn broertjes), camera net zo goed alleen een betere accuduur en doorgaans sneller.
Ook met de N6P heb ik af en toe een vastloper of een traag systeem. Een reboot doet soms wonderen. Zal dus wel gewoon aan mij (en mijn gebruik) liggen.

Nexus 5X: prima telefoon, alleen net te zwak voor mij.

Accuduur
Momenteel fluctueert de batterij. Bij gemiddeld gebruik is hij soms rond 15:00 uur al leeg.
Ik heb met m’n OnePlus One meer plezier beleefd qua accuduur. Deze heeft dan wel een grotere accu (3100mAh) dan de N5X (2700mAh), maar gepaard met een groter scherm en een ouder (geen Doze-featured) besturingssysteem zou deze het niet heel veel langer uit moeten houden.

Tijdstip Duur Gebruik
09:30 30m Chrome: internetten
11:30 15m Chrome: internetten
12:15 15m PFD viewer: PDF geopend met verslag om te vergelijken met klasgenoot
14:00 1u 30m Player FM: Offline muziek luisteren

Ondertussen heb ik af en toe mij mail gechecked (Outlook), gebruik gemaakt van Whatsapp en mijn rooster (WebUntis). Ook heb ik nagekeken hoe laat mijn bus zou rijden van school naar huis.
Verder heeft GPS aan gestaan op High Accuracy, staat BlueTooth aan en is verbonden met mijn Mi Band. NFC staat aan (niet gebruikt). Daarnaast staat WiFi aan wanneer ik niet met een WiFi netwerk verbonden ben. Cellular Data (4G) heb ik wel uitgeschakeld toen ik rond 08:00 uur in België aankwam. Dit heb ik weer geactiveerd rond 15:00 uur in NL.

Op het moment van schrijven heb ik nog 39% resterend en is het 17:05 uur. Helaas is dit dus niet altijd het geval. Moet ook aangeven dat dit gebruik niet heel veel anders is per dag en dat ik dit persoonlijk als normaal gebruik beschouw.

App selectie
Zo heb ik een duidelijke selectie gemaakt van de apps die ik gebruik en staan er dus geen vier verschillende routeplanners voor het OV op, evenals er geen drie verschillende camera’s geïnstalleerd staan. Houd hier rekening mee en het is een prima toestel.

De volgende apps staan momenteel geïnstalleerd:

Alle apps zijn ingelogd indien nodig en kunnen push berichten sturen/syncen.

Het geheugen lijkt hiermee wat meer tot rust gekomen. Geen haperingen meer bij Chrome gebruik en ook Snapchat, Untappd, Whatsapp foto’s en Google Camera werken prima.
* Snapchat heeft volgens mij een update nodig, want ik merk dat er op meerdere toestellen wat haperingen zijn. In ieder geval moet ik geen halve minuut meer wachten alvorens een foto is gemaakt!

Het geheugengebruik ziet er als volgt uit:

* De app/service “com.goldenfrog.vyprvpn.app” heb ik vanochtend verwijderd. Deze staat dus wel in het geheugengebruik van vóór de verwijdering. De app heet VyprVPN en zou mij moeten helpen met een VPN verbinding naar the US of A voor Netflix. Dit bleek een trial te zijn en ik ben overgestapt naar Flash VPN (welke dus ook in het lijstje naar voren komt).

Zolang je er rekening mee houdt welke apps je installeert, is dit een zeer goed toestel. Wellicht zijn gewoonweg nog niet alle apps geoptimaliseerd voor Android 6.0 en bijv. de Doze feature en heb ik daarom bij sommige apps problemen ondervonden.

De accu lijkt mij gewoon een probleem in mijn toestel. Of ik ben gewoon een “heavy user”.

De camera reageert soepel, ook in HDR+ en de accu houdt het net een dag uit bij gemiddeld gebruik (of, in ieder geval ga ik ervan uit dat ik mijn N5X gemiddeld gebruik). Dit waren twee minpunten van de Nexus 5 en dat is dus verbeterd.

Het enige wat in ieder geval verslechterd is, is de prijs: voor zo’n 529 euro (adviesprijs) heb je deze Nexus in handen en is daarmee een pak duurder dan zijn voorganger(s).

In ieder geval een prima toestel voor de prijs (US) en wellicht wat te duur in NL voor wat je ervoor krijgt.
- Ben je een gemiddelde user: kies voor de Nexus 5X (of de Galaxy S6).
- Ben je een heavy user: kies voor de Nexus 6P
- Als alternatief is de Samsung Galaxy S6 een goede optie; lange accuduur, mooi AMOLED scherm en voor een goede prijs.

Ik ben zelf niet zo voor Samsung (don't ask me why, dat is gewoon zo). De Samsung Galaxy S6 is wellicht net wat beter (ook qua prijs) dan de N5X. Sorry Google. Maar goed; met de N5X heb je net wat onderscheid in je handen - een niet-zo-mainstream telefoon. En dat is soms ook wat waard.

Vragen, opmerkingen en/of pluimen? Laat het me weten in de reacties en/of nomineer mijn review!

Bedankt @deathgrunt voor het idee om een banner te maken. Check zeker zijn tweakblogs!

12/11/2015:
- Aangepast USB Type-C is niet per se hetzelfde als USB 3.1 (uiterlijk en oplaadsnelheid wel, maar data transfer verschilt bij de Nexus 5X) @Res1ght;
- Links toegevoegd naar desbetreffende camera apps;
- Foto's gecontroleerd (laden prima onder IE, Chrome, FF en Edge) @PaulDeley ;
- Inhoudsopgave klikbaar gemaakt m.b.v. anchors;
- Conclusie verschillende camera apps @Guusd;
- Conclusie Nexus 5X toegevoegd @MrTomatosoup;
- QHD i.p.v/ UHD bij SGS6 en LGG4 @Jodev;
- Specs toegevoegd;
- Uitleg diafragma.

13/11/2015:
- Accuduur toegelicht (kan hier nog weinig over zeggen) @ZodiacNL;
- De drie verschillende kleuren beter uitgelicht + waarom camera app op de kop@marcel50506.

15/11/2015:
- Accuduur (prestaties in real life) toegevoegd

17/11/12:
- Meer info gegeven over accduur @ZodiacNL;
- Diverse foto's verkleind/samengevoegd om overzicht te behouden;
- Banner Tweaker Nominatie toegevoegd @deathgrunt; @deathgrunt bedankt voor banner idee;
- Info + screenshots lockscreen.

23/11/15:
- YouTube video's geupload en toegevoegd (beeld + geluidskwaliteit) @CyberDonky;
- Conclusie accuduur;
- Eigengemaakte banner Tweakers Review nominatie toegevoegd.

24/11/15:
- Banner Tweakers aangepast;
- Tabel toegevoegd met lengtes kabels / vermogen adapters / laadsnelheden;
- Inhoudsopgave opgedeeld in groepen voor overzichtelijkheid;
- Nog wat screenshots van accuduur toegevoegd;
- Kopje "Conclusie Accuduur", "Prijs" en "Conclusie" uitgebreid;
- Foto's gemaakt met deze smartphone zijn klikbaar voor origineel formaat + kwaliteit;
- Foto's in een tabel gezet voor overzicht;

25/11/2015:
- Helderheid scherm benoemd (zou zwak zijn);
- Korte uitleg geheugengebruik (RAM) binnen Android 6.0.

27/11/2015:
- Foto's als thumbnail (klikbaar) @Brad Pitt;
- UBB code toegevoegd voor titels;
- Info quickcharge + diverse onderdelen herschreven;

30/11/205:
- Accuduur "A Different Approach" aangevuld/aangepast met nieuwe tips;
- Extra info over divers kabelgebruik (lengtes/types);
- "Stabiliteit en Betrouwbaarheid" aangevuld.

1/12/2015:
- Koppen (hoofdstukken & paragrafen) van afbeelding voorzien.

2/12/2015:
- Images op tweakers fotoalbum geüpload (lang leve karma!) + gelinkt voor sneller laden van review pagina op advies van @Laguna.

6/12/2015:
- Kopje "Troubles in Paradise" toegevoegd;
- Kopje "A Different Approach" weggehaald - een nieuwe smartphone zou geen "Different Approach" nodig moeten hebben om er fatsoenlijk mee te kunnen werken.

7/12/2015:
- Kopje “After the Baptism” toegevoegd met uiteenzetting van mijn nieuwe conclusie;
- Banner “nomineren Review van de Maand November” weg gehaald.

11/12/2015:
- Uitleg contact opnemen met T-Mobile voor vervanging/ontbinding;
- Inhoudsopgave aangepast/vernieuw;
- Uiteindelijke conclusie bijgesteld.

19-3-2016:
- Conclusie uitgebreid;
- Aangegeven dat ik de N5X heb ingeleverd en een N6P heb gekocht.

Heb jij ook een LG Nexus 5X 32GB Zwart?

Super review HetGezegde! +3 Kudos. Je geeft duidelijk ins en outs weer van de Nexus5X! :) Ik heb met plezier deze review gelezen. Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe opvolger van mijn huidige Nexus 4 en twijfel ik ook erg. Op dit moment twijfel ik dus over deze Nexus 5X, Nexus6P of LG G4.

Ik zou graag van je willen weten of de videokwaliteit in 'drukke' omstandigheden goed is, met name de geluidskwaliteit. Zou je eventueel voor mij (en voor de andere tweakers/geinteresseerden) een video willen maken (met geluid uiteraard haha) in een drukke omgeving? Dit is momenteel het enige wat mij tegenhoud. Mijn Nexus 4 heeft zo'n tegenvallende microfoon dat opnemen vrijwel waardeloos is. Een LG Cookie neemt nog beter op :P
Buiten dat, de kwaliteit van het beeld is echt top!

Ben je tevreden over de WiFi, wat is de maximale snelheid dat ie bereikt op N en AC?

Jammer vind ik dat de mobiel 7GB vrijhoudt voor zichzelf, al is dit zo aan te passen.

Nogmaals, top review en ik hoop dat je m'n bovenstaande suggesties kan meenemen in het onderzoek (voor de volgende review) :)

- CyberDonky
Geluidskwaliteit bij concerten is net zo slecht als bij de Nexus 4/5:

Dat zal zeker zo zijn. Was bij mijn OnePlus ook echt vreselijk. Stukje concert gefilmd in 4K; beeld prima, maar geluidsopname.. Da's echt nog iets wat in de toekomst verbeterd moet worden. Is volgens mij bij veel toestellen echt een drama.
nokia's en de iphone 6s kunnen hier echt prima mee omgaan. Het heeft meer te maken met algoritmes en het aantal mics. Maar ja, ik wil geen windows phone en de 6s vind ik veul te duur.
Ja hier van hetzelfde. Android bevalt me uitstekend, dus waarom overstappen. Daarnaast gebruik ik het vrijwel niet.

Maar morgen avond de proef op de som. Kijken of de 3 noise-cancelling mic's z'n werk goed doen.
Ik bekijk wel eens videos met veel publiek welke genomen zijn met een iphone 6 en ik vind het wisselvallig.
De ene keer is het top en de andere keer is het echt een ramp. Maar in de regel is het wel goed te doen.
Prima, staat in mn to-do list (: morgen op school eens kijken voor een videootje ofzo.
+ WiFi ook eens nazien. WiFi AC kan ik niet testen volgens mij (eens opzoek).
En HetGezegde, was het nog gelukt met het testen d'r van? :)

~ CyberDonky
Hey,
Ik ga morgen avond naar optreden van De Jeugd Van Tegenwoordig. Leek me een prima moment op een opname te maken (:
Dat lijkt me zeker een mooi moment om te testen! Daar wil ik zeker nog even op wachten (A)

Ben benieuwd naar de resultaten en veel plezier morgen!

~ CyberDonky
Super, bedankt! :)
Ik ben echt benieuwd naar de geluidskwaliteit in de video.
Staat erop! (valt niet tegen, maar is niet super xD). Oordeel zelf :)
Dank je wel! :D Ik ga ze zodirect even bekijken. Ben benieuwd!
Vergeet je changelog niet te changen haha! :)
changelog/editlog is gechanged/geedit :) had 'm minuten na m'n reactie pas opgeslagen.
Hahaha! Scherp, scherp! :)
Hey, heb je nog een keuze kunnen maken voor de opvolger van je Nexus 4?
Goed geschreven man, mooie review.

Hoe zit je met de batterij na een hele dag school? Kan je ermee door tot ergens in de nacht of moet je hem toch die paar minuten aan de lader hangen om comfortabel de avond door te komen?
Daar kan ik je nog geen antwoord op geven; heb tentamen week gehad, dus weinig op school geweest. Zodra ik hier meer over weet, voeg ik t toe.

Gisteren (donderdag 12-11-2015) ben ik niet meer/minder dan normaal met m'n telefoon bezig geweest (nog niet alles als Snapchat, Facebook, Messenger) stond ingesteld (minder Push notificaties). Mail wel al (Outlook 2x).
's Avonds heb ik m'n apps zo'n beetje op m'n homescreen gezet, op bepaalde apps ingelogd, geTweakerd, een en ander opgezocht via Chrome en had rond een uur of 23.00 nog 15% resterend. Had ook nog een app geïnstalleerd (Commando voor "OK Google") rond 21.00 uur en kwam er tegen elven achter dat deze dan reeds 20% van m'n batterij aan het verbruiken was - direct verwijderd.

Dus ik ben jou (jullie) nog een onderdeel schuldig betreft de accuduur en Screen On Time.
Accuduur valt een beetje tegen. Ik haal niet het eind van de dag. Vooral bij intensief Chrome gebruik is hij om een uur of 4 al plat. Heb wel altijd een powerbank bij me, dus da's t probleem niet. En daarnaast ben ik rond die tijd wel thuis en hang ik 'm ff 10 minuutjes aan de quick charger; dan kan hij er weer een avondje bankhangen tegen aan.
Wanneer je nog op stap zou gaan, adviseer ik 'm een tijdje aan de lader te hangen, afhankelijk van je ijdelheid (en dus de tijd die je nodig hebt om jezelf te versieren). Half uurtje moet voldoende zijn voor een avondje selfies in 't café xD
Mooie review daar heeft veel tijd ingezeten weet ik uit eigen ervaring :)

Ik twijfel nog of ik tot aankoop over ga of nog een jaar met m'n Nexus 5 ga doen.
Qua specs is het namelijk niet veel beter, op de camera, de vingerafdrukscanner en een iets grotere accu na. De video beelden van de 5X zijn helaas erg onstabiel door gebrek aan OIS.

Mijn irritatiepunten aan m'n N5: de zwakke speaker => filmpjes laten zien in een rumoerige omgeving is niet te doen, de zwakke vibratie motor => regelmatig gemiste gesprekken, de autofocus die er vaak naast zit, alle haarscheurtjes rondom de behuizing en de accu die het maar moeilijk een dag volhoudt.
De autofocus zal ongetwijfeld beter zijn in de 5X door de laser autofocus. Ook de behuizing is volgens mij van betere kwaliteit, zodat haarscheurtjes niet weer zullen voorkomen. Qua accuduur zal je vermoedelijk net een dag halen, maar als je ook nog gaat stappen zal je 'm tussendoor alsnog moeten bijladen vermoed ik.

Maar hoe is de speaker in de 5X? Kan je filmpjes in een rumoerige omgeving laten zien?
En hoe is de vibratie motor in de 5X? Sterk genoeg zodat je geen oproepen mist?
De sterkte van de vibratiemotor is aan te passen bij toetsenbord aanslagen.

Moet zeggen dat ik de telefoon goed genoeg trilt om geen oproepen te missen, maar ik kan niet voor jouw spreken...

Geluid kan hard, maar klinkt wat vlak. Mono speaker (had mijn vorige OPO ook), maar omdat deze naar de voorkant is gericht, is het goed waarneembaar. Ik mag aannemen dat dit ook geldt in rumoerige ruimtes.

Zal eens kijken of ik t kan vergelijken voor je. Schoonbroertje heeft Nexus 5.
Die vergelijking zou mooi zijn.

Wat is jouw ervaring trouwens bij opladen en tegelijkertijd het toestel gebruiken?
Op XDA is te lezen dat het opladen extreem traag gaat zodra je het toestel gebruikt tijdens het laden.
Ik heb gemerkt dat het vooral aan de lengte van de kabel ligt. Tot 90cm werkt zonder problemen, maar daarboven zorgt ervoor dat het toestel een stuk trager is met opladen.
Het type adapter (5W of 10W) maakt geen verschil. Uiteraard zorgt een 15W adapter wel voor ondersteuning voor quick charge.
Heb dit in mijn review toegevoegd :)
Vreemd op XDA veel berichten van gebruikers die ook met de originele lader/kabel dit probleem hebben. Hoe snel laadt het toestel bij jou als je tijdens het laden op internet aan het surfen bent?
Gaat gewoon soepel. Wel wat trager dan wanneer ik m links laat liggen, maar t is nog steeds snel.
Geen probleem mee als ik de originele kabel gebruik (dus ook de adapter met 5V 3A).
Heb gisteren een nieuwe kabel ontvangen van 3meter met USB en Type-C erop; meh.. Gaat niet zo snel inderdaad.
En wanneer ik m via m'n laptop wil opladen en ik gebruik m tegelijk, dan blijft ie op tzelfde percentage hangen.
Mooie duidelijke review! Een puntje wel, de USB aansluiting is een USB 2.0 aansluiting, de snelheden die dus worden gehaald met USB 3.0/3.1 kunnen niet worden gehaald!
Ahaa. Maar als ik op internet opzoek ga naar USB Type-C of USB3.1, dan kom ik op dezelfde aansluitingen uit?
Ik heb het hier vandaan: http://www.androidheadlin...-usb-2-0-not-usb-3-0.html

Volgens mij is USB 3.1 (of 2.0) gewoon de standaard en USB-C de aansluiting!
Duidelijk:
Uiterlijk is gelijk (USB Type-C) en daarmee backwards compatibel (zoals USB2.0 en 3.0) innerlijk is wel anders, met name de overdrachtssnelheid wat data betreft (zoals dus met USB2.0 en USB3.0).
Zo zijn er dus alweer verschillen.

Maar zolang de laadsnelheid (Quick Charge) hetzelfde blijft, is het goed - dat is imho het belangrijkste.
Hee, thanks voor de review, ik wachtte al een tijdje op een review van gewoon iemand die deze telefoon in het dagelijks leven gebruikt/gaat gebruiken. Wat ik een beetje mis nog, maar dit kan aan mij liggen hoor, is een uiteindelijke conclusie. Je breekt je verhaal vrij snel af, en dat is zonde want je houdt een heel goed verhaal verder! Uitgebreid en je gaat in op veel aspecten! Ik ben ik erg geïnteresseerd naar de performance van de telefoon over langere tijd. Ik kom van een Moto G 2013 en die is nu echt te langzaam geworden, dus ik wil graag een futureproof telefoon die het gewoon 2 jaar doet. Ik ken de zoektocht, ik ben inmiddels ook al 2 maanden aan het piekeren en wakker liggen. Ik twijfelde vooral tussen de LG G4 en de 5x, maar ik denk toch dat ik deze ga nemen omdat hij ietsje kleiner is. Bedankt voor de goede en uitgebreide review!
Zal kijken of ik een conclusie toe kan voegen. Het is alleen meer dat ik elk punt naloop en daar de plussen en minnen naloop (vooral plussen bij deze telefoon).
Bedankt, echt een goede review man! ik ga die telefoon ook maar eens halen deze week haha
Check V&A (: staan volgens mij alleen nieuwe op met garantie (2 jaar) voor een leuke prijs.
Eindconclusie is toegevoegd. Daarnaast heb ik ook tussentijdse conclusies toegevoegd (accuduur + alternatieve camera apps).
Ehm, ligt het aan mijn browser dat veel plaatjes niet worden getoond? :?

Wel een super uitgebreide review :)
En als je refreshed? Had dit eerst ook en heb daarom de plaatjes verkleind naar een breedte van 620px (was eerst origineel formaat, verkleind). Toen laade de pagina erg traag.
Staat in public folder van Dropbox, zou iedereen moeten kunnen zien.

Welke browser gebruik je? Onder IE, Chrome, FireFox en Edge getest; werkt prima.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 12 november 2015 10:16]

De plaatjes zijn helemaal niet verkleind, zijn gewoon 3,4 of nog meer MB per stuk.

Da's voor een forum not done. Thumbails ftw.
Meeste plaatjes zijn gewoon verkleind naar de breedte van het forum. Heb hier 620px aangehouden ipv. de 1080+ px welke normaal gebruikt worden.

De foto's gemaakt met de telefoon zijn inderdaad niet verkleind, aangezien ze daarmee klikbaar -> origineel formaat getoond worden.

Wil gerust eens nazien hoe ik thumbnails kan maken, maar da's mij tot heden nog niet gelukt. Morgen eens in verdiepen dan.
Maak thumbnail, voeg deze in met het Afbeelding toevoegen icoontje.

Dat wordt dan bijv.: [img]http://thumbnail.jpg[/img]

Selecteer deze regel, klik nu op het Link icoontje, verwijs naar full-size plaatje.

Het is op een desktop PC/mobiele abo zonder beperking niet zo'n issue maar "even" deze pagina bezoeken met een telefoon is niet te doen, data-verbruik wise :)
Thanks voor de tip. Morgen verdiep ik me erin :)
Nu wel in deze browser (IE 11 in Windows 7) maar zal vanavond ook ff checken op mijn MacBook met Safari (daar deden ze 't niet) ... wordt vervolgd! :)
Mooie review, met name het gedeelte over de camera is uitgebreid.
Wat ik alleen nog een beetje mis, is de conclusie over de losse camera apps.
Beetje late reactie, maar ziet er goed uit, die conclusie.

Voor mij Dé telefoon van 2015, alleen die prijs blijft schrikken. Toch mijn baas eens vragen voor opslag.
Haha succes daarmee :)

Langzaamaan wordt 'ie goedkoper.

Geruchten gaan dat komende Black Friday Google korting geeft op Nexus serie, óf ChromeCast meelevert, óf Play Store crediet geeft bij aankoop.
Weet niet of dit ook in NL geldt.
Mooie review!
Ik heb inmiddels ook de Nexus 5X besteld.
Nog wel een kleine aanmerking: de LG G4 en Samsung S6 hebben géén UHD scherm, maar een QHD (1440p) scherm.
Prima! Genoteerd :)

Veel plezier met je Nexus :)
Mooie uitgebreide review, mooi gedaan! Denk er zelfs over na er een te halen. Heb jij nog getwijfeld over welke kleur?

Side note: reddit antwoord van een Google engineer op de op-de-kop camera problemen in sommige apps:
Komt er op neer dat de oude camera API van Android geen rekening houdt met de oriëntatie van de sensor. De sensor van de N5X zit namelijk op de kop :) De nieuwere camera2 API neemt dat al mee.
Dus wachten tot de makers hun app updaten. Thanks.

Kleur; ik had enkel de keuze voor zwart.
Wellicht had ik nog getwijfeld tussen wit en zwart, maar bij zwart ziet de telefoon er een stuk strakker uit aan de zijkant i.p.v. je dan goed ziet dat t twee afzonderlijke stukken zijn (front/rear - zijn t ook).
Zo jammer dat er gewoon niks wordt gedaan aan de accuduur onder gebruik.

Leuk dat ie lang meegaat als je niks doet, maar dan hadden we een Nokia 3310 kunnen kopen. Eigenlijk zijn de Moto G of X Play je enige opties als je echt een dag met je batterij wil doen, en je telefoon ook echt gebruikt.
Helemaal eens met je reactie! Heb echt liever een dikkere telefoon met een grotere accu, maar helaas wordt de markt voor ons beslist.

Sorry voor m'n late reactie (: