Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Actie, RPG-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Dark Souls III, PC Review

Black_Velvet 14 april 2016, 325 views

Dark Souls III, PC

Dark Souls 3 is meedogenloos en redelijk uitdagend, hou je niet van trail and error games, dan is dit niks voor jou. Grafisch is het mooi, alhoewel ik persoonlijk het ietwat verouderd vind.

Pluspunten

• Grafisch erg mooi
  • Pittige RPG-game

Minpunten

• Console port
  • Saai, geen diepgang

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 2
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Persoonlijk ben ik niet van de moeilijke games. Ik wil kunnen genieten en met niet al teveel poespas een game spelen en de zogeheten "lore" ervaren. Dark Souls 3 trok me al een tijdje aan vanwege zijn populariteit, replay value en natuurlijk omdat het een RPG-game is. Ik vond dat het ook wel eens tijd was om eens een keer ouderwets een moeilijke game te spelen, zoals ze vroeger dat allemaal waren. Voor mij is het de eerste keer dat ik een Souls-game speel.

Om te beginnen zal ik meteen met de deur in huis vallen. De PC versie van Dark Souls 3 is slecht uitgewerkt, en dan met name de keyboard configuration. Zodra het spel opgestart is merk je al dat je niet met de standaard knoppen, zoals in elke andere game, door het menu kan navigeren. de Q-knop is terug en de E-knop is verder of accepteren. Misschien is dit nitpicking, maar het bederft wel mijn speel ervaring.

Zo ook dat alles weergegeven is in X-Box style. Dit wekt irritatie en verwarring op. Zodra je de 'tutorial' begint merk je al hoe irritant het is om telkens uit te zoeken welke knop bij de actie past. Elke keer weer het menu openen, naar settings, keybindings, zoeken waar het staat en dan ga je verder. Na de tutorial heb je het dan wel in je systeem zitten, maar dit is voor mij toch wel een kritiek punt. Het is luiheid, want dit had best nog aangepast kunnen worden. Afijn, dat is misschien slechts een kwestie van mening. Verder met de game!

Dark Souls 3 is moeilijk. Je gaat je ergeren aan de hoeveelheid dat je doodgaat, maar dat is te verwachten. Je zal, als je houdt van RPG's, je niet vervelen met deze game. Er zitten talloze opties in hoe je je character levelt, en dat is goed uitgewerkt. Levelen gaat door middel van Souls verzamelen die je krijgt door vijanden te verslaan. Er is voor ieder wel wat wils, en voor elke Class zijn er voor- en nadelen. Zo moet je tactisch te werk gaan, want als je geen ervaren Dark Souls speler bent zal je al snel de mist in gaan bij een verkeerde keuze, of level verdeling.

De combat in de game is repetitief en bevat niet veel diepgang wat betreft spells of abilities. Je hebt de zogeheten 'trashmobs' die in 2 3 slagen dood zijn en die vaak in meerdere groepjes staan. Er zijn wat lastigere "elite" mobs die wat meer handelingen hebben en die significant moeilijker te verslaan zijn. En je hebt de Boss fights waar je vijf tot tien minuten mee bezig bent om ze te verslaan mits je niet eerst tien keer dood gaat.

Om even terug te komen op de combat komt het allemaal op n ding neer: Slaan, rollen, rollen, block, wegrennen, healen, slaan, slaan, rollen, etc. etc. Het is saai, het is suf, en er zit geen diepte in de gevechten. Het enige wat je eigenlijk moet weten is wanneer een boss of vijand gaat slaan, springen een combi van die twee of een andere aanval doet. Sommige vijanden heb weakspots en die zijn vrijwel makkelijk te spotten, het geldt dan ook voor elke boss om elke weakspot eerst aan te vallen voordat je de boss zelf significant schade kan doen.

De game ziet er prachtig uit. Een donkere grauwe sfeer en de animaties zien er goed uit, geen rare houterige bewegingen of andere 'flaws.' Het ontwerp van de levels en vijanden zijn erg goed gedaan, de gevechten zien er dan ook erg goed uit. Daarom zal je ook geen high-end videokaart nodig hebben om het beste eruit te halen, en dat vind ik knap voor een game die niet zoveel vraagt om toch alles op je beeld te toveren. Voor de mensen met een 21:9 scherm, helaas, dat wordt niet ondersteund.

Conclusie:

Al met al is deze game voor de RPG-fan gewoon prima. Het is helaas niet zo diep als ik dat zelf zou willen, maar dat wil niet zeggen dat andere er niet meer van kunnen genieten. De game speelt verder heerlijk weg en je raakt er vele uren in kwijt zonder dat je het doorhebt. Dat is voor mij persoonlijk altijd wat een game goed maakt. Dark Souls zal je dan ook frustreren tot op het bot, en zal je laten schelden als iemand die Gilles de la Tourette heeft. Maar de genoegdoening die je krijgt als je uiteindelijk die ene boss hebt verslagen is een fijne beloning. Dat is denk ik wat deze game zo sterk maakt, zolang je volhoudt zal je veel gaan genieten van dit spel.

Heb jij ook een Dark Souls III, PC?

Reviews door de redactie

Laatst ook Dark Souls 3 gespeeld. Inderdaad echt een verschrikkelijke console poort. Ik wou de grafisch instellingen veranderen en kon niet eens meer terug uit het menu. Er stond alleen Press B, dus op een gamepad. Erg slecht. Het is overigens, geloof het of niet, de eerste dark souls die ik speel en ik was in een kwartier 8 keer dood gegaan. Voor de rest mooie review