Gamdias Zeus Review

Mediokas 12 april 2016, laatste update op 12 april 2016, 295 views

Gamdias Zeus

Voor mij is dit de perfecte muis, maar ik kan me voorstellen dat hij niet voor iedereen is.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Zeer precies
  • Erg goed naar persoonlijke wens aan te passen

Minpunten

• Geen

Ik had al een tijdje de Dragunov muis van Dragon War, maar ik wilde toch graag een muis die wat beter in de hand zou liggen. Ik heb vrij grote handen en werk graag met een palm-grip, wat met de Dragunov niet echt werkte voor me.

Nu ben ik eigenlijk maar een casual gamer, maar om de een of andere reden vind ik het altijd leuk om onbekende game muizen te kopen, die voor mij eigenlijk overkill zijn. Zo is er voor deze muis nog geen review geschreven op Tweakers en ook van mijn vorige muis niet.

Nadat ik een beetje had rondgekeken, kwam ik een advertentie tegen van een medetweaker, die deze muis helemaal nieuw had liggen. Na het afspreken van een goede prijs, heb ik besloten hem over te nemen.

Specificaties

Hieronder eerst even een korte opsomming van de specificaties, afkomstig van www.ebuyer.com

Gamdias Zeus Laser Mouse

Optimum, Powerful, Ergnomic

3 independently adjustable side expansions to customize hand size and grip comfort

Laser sensor up to 8200 DPI for pixel perfect accuracy

512KB onboard memory for button and profile assignments

Selectable polling rate 125 / 250 / 500 / 1000 Hz

Heavy-duty 11 million click lifecycle

Customizable profile / DPI / ambiance lighting luminance

Customize weight with weight tuning system

Rapid profile switching key

Military grade braided cable with Gold-plated USB connector

Weight System Yes (4.5g x5)

Cable Length 2M

Keys 11 Keys

Resolution up to 8200 DPI

Polling Rate 125 / 250 / 500 /1000 Hz

Onboard Memory 512KB

Dimension(LxWxH) 127.14 x 84.46 x 43.2 mm

Tracking Method Advanced Gaming Laser Sensor

Switch Lifecycle 11 Million

Graphical UI Yes (GAMDIAS HERA)

Ergonomie

Naar mijn mening is dit een onderwerp waarin de muis echt uitblinkt. Je kan de vorm van de muis met 3 wieltjes heel makkelijk aanpassen (zie foto), van heel breed tot heel smal. Hierdoor kan je hem geschikt maken voor eigenlijk elke hand, wat voor mij heel prettig werkt. Ik heb het eerste uur ongeveer constant aan de wieltjes zitten draaien om hem ingesteld te krijgen zoals ik wil, maar nu staat deze voor mij ook echt perfect.

Naast de aanpassingen die je kan doen in de breedte, kan je er aan beide kanten van de muis ook rubbertjes op zetten, waarop je vingers kunnen rusten. Je krijgt bij de muis 2 setjes van deze rubbertjes, waarbij de ene wat meer uitsteekt en de ander wat meer een soort platform vormt (Ik heb op de foto even snel een rode lijn gezet om het omwisselbare rubber). Afhankelijk van hoe je de muis vasthoudt en misschien ook wel afhankelijk van het soort game dat je speelt, kan je dit dus ook aanpassen.

Al met al is de muis zo goed naar eigen wens aan te passen, dat iedereen hier de perfecte muis voor zichzelf van kan maken, erg fijn. Je bent in het begin even wat tijd kwijt aan alle instellingen, maar uiteindelijk heb je wel de perfecte muis voor jouw hand.

Als laatste is ook het gewicht van de muis aan te passen. Achterin de muis zitten 5 gewichtjes van 4,5 gram, die er naar wens kunnen worden uitgehaald.

Bouwkwaliteit

Dit vind ik een erg lastig onderwerp om een oordeel over te geven, omdat de bouwkwaliteit nog zal moeten blijken. Wat ik wel kan zeggen is dat alles erg stevig aanvoelt. Als je bijvoorbeeld de muis breder maakt, blijft hij wel erg stevig. De delen die verder naar buiten worden geschoven, worden niet flexibel of gammel.

Ook vind ik de knoppen fijn en stevig aanvoelen. Het muiswiel is van rubber en voelt ook heel stevig aan. Ook is het snoer mooi gevlochten en stevig en hij wordt aangesloten met een gouden USB-connector.

Verder zal het dus een kwestie van afwachten zijn hoe het zich ontwikkeld, als zich er snel vreemde dingen voordoen, zal ik ze aan de review toevoegen.

Functionaliteit en software

Tot nu toe functioneert de muis naar behoren, hij werkt zowel met als zonder muismat perfect. De knoppen geven prettig feedback en het muiswiel is naar mijn wens precies stroef genoeg.

Voor mij valt de functionaliteit samen met de software, omdat je daarmee de functionaliteit kunt instellen. Verder is het gewoon een muis en doet hij zijn ding, maar in de software kan het verschil gemaakt worden.

Er zit een voorgeprogrammeerde knop op de muis, waar door de fabrikant meteen een link is gezet naar de website om de software te installeren, dit is wel leuk gedaan.

Na het installeren van de software kan je aan de slag met het instellen van profielen. De muis heeft 512KB Onboard geheugen, waardoor je de profielen in de muis kan opslaan en deze dus ook op verschillende pc's kan gebruiken.

Die profielen zijn, net als alles met deze muis, erg uitgebreid in te stellen. Ik heb zelf al 4 verschillende profielen aangemaakt, 3 voor specifieke games en 1 voor normaal gebruik in windows. Er zijn 9 instelbare knoppen en de manier waarop je dit instelt is heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Wat ook prettig is, is dat er een knop op de muis zit, waarmee je direct van het ene naar het andere profiel kan switchen.

Wat ik persoonlijk een leuke toevoeging vind, is dat je de profielen ook een kleur kan geven, deze kleur komt dan terug in de verlichting van de muis. Er zit verlichting onder de muis, die altijd rood is. Maar er zit ook verlichting bij het muiswiel en aan de linkerkant, vlak boven de volgende/vorige toetsen. De laatste twee lampen geven dus het kleurpatroon weer dat jij kiest bij je profiel. Je kan ervoor kiezen om beide lampjes dezelfde kleur te geven, maar je kan ook bijvoorbeeld kiezen voor geel bij het muiswiel en blauw aan de zijkant. Op die manier kan je eindeloos variŽren. Ook is de helderheid van de verlichting aan te passen.

Over de software maakte ik me wel wat zorgen, omdat ik er in Amerikaanse reviews wat slechte dingen over las. Hij zou de muis niet herkennen en profielen niet goed opslaan. Dit heb ik echter totaal niet gemerkt, vanaf moment 1 werkt alles prima.

Voor mij is dit de perfecte muis. Ik kan hem helemaal naar eigen wens instellen, zowel qua ergonomie als functionaliteit. Hij voelt kwalitatief erg goed en werkt gewoon helemaal naar behoren. Het gemak waarmee ik alles kan instellen maar voor mij echt het verschil, als de kwaliteit ook in orde blijkt, zal ik erg lang geen andere muis meer willen gebruiken.

De prijs is ongeveer 80 euro, wat voor mij best veel geld is voor een muis. Toch vind ik hem het geld waard, juist omdat ik vaak moeite heb om een muis te vinden die me lekker in de hand ligt. Eigenlijk is het overkill voor een casual gamer als ik, maar als je het geld ervoor over hebt, is hij het zeker waard.

Afsluiting

Ik ben niet iemand die erg vaak een review schrijft, dus als jullie tips hebben of dingen missen in de review, reageer dan gerust. Ik sta open voor feedback en kan de review nog prima aanpassen. Bedankt voor het lezen!

Heb jij ook een Gamdias Zeus?

Bevalt de muis nog steeds? Ik ben aan het kijken naar een muis waar ik net zoals hier het een en ander kan aanpassen, en deze lijkt mij op papier perfect te zijn.
Still going strong! Hij heeft geen klik gemist. Ik heb natuurlijk alleen mijn exemplaar getest, maar de bouwkwaliteit is ook op de lange termijn uitstekend. Ik raad hem je zeker aan!