Specificaties 32GB USB 2.0-stick (0,405 per GB) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Cruzer Switch 32GB Zwart Review

Rhy 8 april 2016, laatste update op 8 april 2016, 288 views

Sandisk Cruzer Switch 32GB Zwart

Leuk ding als je weinig eisen hebt.

Pluspunten

• klein
  • Afsluitbaar
  • goedkoop
  • Gratis EncryptStick software (voor Mac, Linux en Mac)

Minpunten

• swivel mechanism smeekt om afbreken
  • schrijfsnelheid is beroerd
  • plastic

Al een tijdje opzoek naar een vervanging van mijn huidige OEM 32GB USB pendrive. Kwam de laatste tijd steeds vaker paar GB te kort. En toen de laatste offline versie van https://drp.su (DriverPack Solution) ook niet meer paste ... en ik toevallig iets anders bij Bol moest bestellen deze maar meebestelt voor 2 tientjes, om voor de totale order gratis verzending te krijgen :9

Praktijk test

Pas bij ontvangst kom ik erachter dat ik een USB2 exemplaar besteld heb. Nouja geeft niet meeste van mijn apparatuur kan geen USB3 aan. :) En tja ik wist dat het plastic zou zijn, maar het voelt toch weer erg gammel aan. Wel blij dat ik de stick kan 'afsluiten', want bij nano/micro formaat komt er toch vaak weer troep in de USB poort of raakt het dopje kwijt.

*inprikken*
Sleur & Pleur
Alleen dit .....

|:( Had ik had beter een paar euro extra kunnen spenderen :( Nadat dat klaar was, drive pas geopend. En hey er staat ook iets anders op ...
Sandisk SecureAccess
Tip van flip. Om te voorkomen dat je iedere keer tegen dit scherm aanstaart:

is het handig om onder eigenschappen van het bestand even de read-only rechten er vanaf te halen. :9 En is het spijtig dat er alleen een Windows versie opstaat. Maar Mac versie kan je hier downloaden (Sandisk's KB en software FAQ).

Best goede software trouwens. Ben blij verrast. En is SecureAccess v3.0 dus een whitelabel van EncryptStick 6.0, waar dan ook nog een Linux client voor lijkt te zijn. De upsell naar volledig versie is ook op termijn misschien best nog wel interessant: https://www.encryptstick.com/sandisk/ voor $12 (met 3 i.p.v. 1 licentie).

Bestandsformaat
Standaard FAT32. ExFAT was handiger geweest (i.v.m. bekende 4GB bestandslimiet).

Benchmarks

Niet omdat het moet, maar omdat het kan :)
SpeedOut

Tooltje: https://sites.google.com/site/mbentefor/projecs-speedout
USBDeview

Tooltje: http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html

(Vind je USB device tussen de groene regels, selecteer en dan toetscombinatie CTRL+t)
HD Tune

Tooltje: http://www.hdtune.com/download.html
CrystalDiskMark

Tooltje: http://www.crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html

Ik had er meer van verwacht qua snelheid van de stick. Maar wel weer een hoop geleerd :) Zo wist ik niet dat CrystalDiskMark ook met USB pendrives over weg kan. En een volgende keer raadpleeg ik dus eerst de diverse databases van bijvoorbeeld: http://usb.userbenchmark.com en http://usbflashspeed.com/

De bijgesloten EncryptStick software maak 't een voldoende. Zonder de software? Zou het eindoordeel "slecht" zijn.

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Switch 32GB Zwart?

Het valt me trouwens op dat een andere tweaker beduidend betere resultaten haalt: productreview: Sandisk Switch 32GB Zwart review door mountainbiker

Toch mijn drivers maar eens updaten. :P

*update* nope, weinig verbetering.

[Reactie gewijzigd door Rhy op 9 april 2016 19:30]