Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Canon Pixma MG2950 Wit Review

MartijnGP 5 april 2016, laatste update op 25 juli 2017, 470 views

Canon Pixma MG2950 Wit (Product gekocht)

Prima printer, doet wat het moet doen. Wel erg moeizaam te installeren onder Linux

Pluspunten

• Goedkoop
  • Redelijk snel, redelijk stil

Minpunten

• Drama met Linux
  • Paper-tray aan de achterkant
  • Niet duurzaam

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 1
Drivers en stabiliteit Score: 1
Inktverbruik Score: 1
Ik heb een goedkope printer aangeschat omdat ik de komende tijd veel PDF's door moet lezen, en dat doen achter mijn laptop is funest voor rug en ogen. Zodende, de goedkoopste WiFi printer die ik kon vinden gepakt, besteld en de volgende dag in huis.

Inhoud van de doos is vrij summier, een stroomkabel en twee cartridges. In principe natuurlijk genoeg er vanuit gaande dat iedereen WiFi heeft. Het is even wat vogelen om de printer op het WiFI netwerk te krijgen, hier had het eigen netwerk van de printer een WiFi password terwijl de handleiding stug volhield dat het een open netwerk zou moeten zijn. Na een aantal keer proberen verscheen dan eindelijk het onbeveligde netwerk. Ik ben er daadwerkelijk anderhalf uur mee bezig geweest, en het was zo'n gedoe dat ik niet met zekerheid meer durf te zeggen welke stappen ik genomen heb. Het is in ieder geval mogelijk, dat is wellicht een hele geruststelling.

Met de printer aangemeld op mijn eigen WiFi netwerk begon het volgende deel van het drama, de installatie onder Linux. Linux's printserver CUPS kan, althans onder Linux Mint 17.3, geen drivers vinden. Voor wie daar ook mee zit, gutenprint (github) vanaf source opbouwen en installeren, dan komt ie wel tevoorschijn. Goed, Linux is nog steeds geen 'mainstream' OS, maar iets betere support zou prettig zijn. Zo zeldzaam is Linux nou ook weer niet, beste Canon.

De printer ondersteund ook out-of-the-box Google Cloud Print, wat op zich natuurlijk ideaal is. Koppeling daarmee is ook vrij makkelijk, en gebeurd via de webinterface van de printer. Voor wie dacht om op die manier het hele driver-debacle op Linux te omzeilen, dat wordt hem niet. CUPS wil nog steeds een driver hebben.

Printkwaliteit is goed, printen gaat redelijk snel en met de 'quiet mode' ook nog met een acceptabel geluidsniveau, zij het ietsjes langzamer. Door de erbarmelijke situatie rondom Linux drivers heb ik de scanfunctionaliteit niet kunnen testen en kan ik ook de standaard instellingen niet aanpassen, naar mijn idee mag er best wat minder inkt gebruikt worden. Dat zal ongetwijfeld ingesteld kunnen worden, maar niet vanuit Linux. Klein puntje van kritiek, de paper-tray zit aan de achterkant waardoor de printer wat meer ruimte nodig heeft dan strikt noodzakelijk.

Ik ben in een goede bui vandaag dus ik ga de printer niet te hard afrekenen op zijn barre Linux-ondersteuning, maar gebruikers van Linux zou ik, met het oog op de eigen bloeddruk, wel aanraden om even verder te kijken of andes een dag vrij te nemen voor installatie.

Edit - 25 juli 2017
Ongeveer een jaar in bezit. Naar schatting zo'n 700 printjes gemaakt, waarvan 80% simpele zwart-witte tekst.

De printer print geen zwart meer maar grijs. Qua kleuren werkt alleen rood nog. Blauw en geel zijn in de cartridge ruimschoots aanwezig, wordt niet herkend. Andere cartridge biedt geen oplossing. Koppen reinigen dus ook niet. Volledige reset van de printer mag ook niet baten, heeft enkel tot effect dat de printer niet meer reageert op de opdracht om de koppen schoon te maken. De printer ratelt wat en knippert wat met LEDjes maar voert verder niets uit. Soms werkt het printen correct bij kopieŽren. Bij printen (ook vanaf Windows) sowieso niet. Scannen werkt nog wel.

Deze problemen begonnen een half jaar geleden te ontstaan en zijn alleen maar erger geworden. Vooruit, de printer is spotgoedkoop, maar de prijs-kwaliteitverhouding zuigt alsnog op de ietwat langere termijn.

Heb jij ook een Canon Pixma MG2950 Wit?

Tja, nadeel van Linus...

Kan je niet printen via de mail services?
Jawel, gaat via Cloud Print ook allemaal wel, maar het print knopje was wel zo handig geweest.

Bedankt trouwens voor de reminder. Ik ga deze review eens aanpassen. We zijn immers een jaar verder en de printer doet verrekte weinig meer.