Specificaties 92mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master TX3 i Review

Foritain 6 april 2016, laatste update op 26 mei 2017, 1.491 views

Cooler Master TX3 i

De CM TX3i combineert een zachte prijs met prima koel- en geluidsprestaties. Als één van de meest betaalbare towers is het een uitstekende go-to koeler wanneer een stock koeling niet voldoet, maar je toch op de kleintjes wilt letten.

Pluspunten

• Goede koelprestaties, zelfs een i7-6700 blijft keurig koel
  • Op lage toeren onhoorbaar
  • Ook bij volle belasting van een i5/i7 hoeft hij niet noemenswaardig geluid te maken
  • Super eenvoudige installatie
  • Compact, past in de meeste behuizingen
  • Geen overlap werkgeheugen
  • Geen overlap eerste PCI-e slot.
  • Uitstekende prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• Niet de ideale basis voor overklokken
  • Bij constante extreme belasting heeft een grotere (120/140mm) ventilator een wat rustiger geluidsprofiel
  • Push-pin installatie prima voor éénmalige installatie, maar niet ideaal als je regelmatig re-mount.

Review: Cooler Master Hyper 212X & TX3i

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Inbouwen
- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

We springen van high-end water speelgoed terug naar instap luchtkoelertjes, we gaan namelijk twee nieuwe Cooler Master processorkoelers testen: De Cooler Master Hyper 212X en de TX3i. Ik zeg ‘nieuw’, maar geheel onbekend zijn ze niet, want in de prijsvergelijkers zien we de 212 Evo en de TX3 al tijden consequent hoog in de lijsten staan. Het is mij niet geheel duidelijk of de 212X en de TX3i die komen te vervangen of niet, maar de gelijkenissen zijn in elk geval fors.

De 212X kost in de regel een eurotje of 35 en is verkrijgbaar vanaf ongeveer 29 euro. De TX3i zit daar onder met een ruime beschikbaarheid voor grofweg 25 euro, en een vanafprijs van ongeveer 19.

We starten vandaag met de 212X:

Het prijskaartje deed al een middenklasser vermoeden, en ook de specs zijn daar naar. Een niet overdreven groot koelblok met een maximum hoogte van 158mm en een gewicht van grofweg 500 gram vormt de basis. Vier koperen heatpipes brengen de warmte naar de aluminium koelvinnen, en uiteraard heeft Cooler Master daar wat extra ‘stuff’ aan toegevoegd zodat de prestaties beter moeten zijn dan vorige generaties: de ‘V Shape Array’ en de X-Vents, gaatjes rondom de heatpipes.

De luchtstroom komt van een middenklasse ‘rifle bearing’ 120mm ventilator die tussen de 600 en 1700 toeren maakt.

De TX3i is het model welke CM direct onder de 212 positioneert. Deze heeft één heatpipe minder en is voorzien van een kleinere 92mm ventilator welke op 800-2200 RPM draait. Als gevolg is de TX3i ook een stuk compacter en breder inzetbaar met een maximum hoogte van 136mm.

Beide koelers komen met een 2 jaar garantie. De TX3i is enkel compatible met Intel socket 115x en 775, de 212X is daarnaast nog compatible met S2011 en recente AMD sockets.

We beginnen wederom met de 212X. Een eenvoudige verpakking met daarin een klein doosje accessoires en een handleiding. Bij de Evo zaten de schroeven in schuim, nu in een plastic verpakking. Verder zien we een backplate, het kruis om de koeler mee vast te zetten, en een setje extra clips in het geval dat je een tweede ventilator wilt toevoegen.

De koeler zelf is relatief recht-toe-recht-aan zoals we van de mid-range Cooler Master koelers zijn gaan verwachten: koperen pipes, aluminium fins, en een zwarte blademaster stijl ventilator. De bovenzijde is een tikkeltje opvallender met de X-vents, maar al met al is de 212X een bekende uitvoering van de tower koeler.

Aan de onderzijde zien we vier heatpipes welke in direct contact staan met de processor. Kwalitatief is het allemaal zoals we zouden verwachten: prima mid-range, niets om te klagen, maar ook weinig spectaculair.

De TX3i komt in een vergelijkbare verpakking, maar naast een handleiding zien we niet veel. Wel krijg je een extra set clips om een tweede ventilator toe te voegen, waarbij de vraag is hoe waarschijnlijk het is dat iemand daar gebruik van maakt.

Koelertje zelf is best schattig als klein 92mm model. Een typische tower met een korte blast van een shrink-ray lijkt het. Ook de TX3i is zo recht-toe-recht-aan als het komt.

De onderzijde is wel intressant om nader te bekijken. We zien de clips namelijk al voorgeinstalleerd (voor socket 1150/1151/1155/1156), en ook de push-pins staan klaar voor gebruik.

De Hyper 212X komt met een vrij typische tower installatie op basis van een backplate. Een niet overdreven groot koelblok maakt het installeren echter relatief stress-vrij omdat je eenvoudig bij alle schroeven komt. Backplate gaat achter het moederbord en met een dopje schroef je deze eenvoudig vast.

Koelpasta op het blok, en met het ‘kruis’ er over schroef je het blok vast op je moederbord. Omdat de ventilator eenvoudig geklikt wordt heb je geen gedoe met fan clips.

Iets teleurstellend is de compatibiliteit wat het werkgeheugen betreft, de niet overdreven grote 212X valt over het eerste geheugenbankje. Het eerste expansie slot blijft wel vrij.

Wat installatiegemak betreft maakt de TX3i het nog een stukje simpeler: push-pins! Iets complexer dan de Intel stock koeler in het geval dat je nog een socket 775 of socket 1366 moederbord hebt en de clips iets moet verstellen, maar voor de gangbare socket 1150/1151/1155/1156 kan je direct naar de volgende stap: koelpasta op de processor en je drukt de koeler vast in je moederbord. Vreemd genoeg staat socket 1366 niet in de specificaties, maar wel op het installatiebracket.

Compatibility bij de TX3i is geen issue, met geen overlap over je geheugen en je expansie sloten. Hooguit dat de meest extreme RAM heatsinks tegen de ventilator aan zitten, maar die zal iemand niet combineren met een TX3i.

In hoeverre push-pins een voor- of nadeel is is lastig te zeggen. Één ding is zeker, regelmatig hergebruik/herinstallatie leidt in de praktijk vaak tot gebroken pinnetjes, maar omdat de ventilator er al uit de doos op zit is het voor fanatieke systeembouwers een enorm voordeel dat je de koeler in 3 seconden installeert in plaats van enkele minuten. Installeer je een koeler en kijk je er vijf jaar niet naar om, dan hoeft het zeker geen nadeel te zijn.

Ik test, in elk geval voorlopig nog even, met een Intel Core i7-4770k chip zowel op 3.9GHz op 1.14V, en 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, boost een Intel Core i7-4770k zich normaliter tot 3.9GHz. Hoewel de meeste moederborden dan slechts één core tot 3.9GHz tillen zet ik ze wel alle vier op 3.9. Hoewel ik de term 'stock' aanhoud, is het dus eigenlijk ietsje hoger geklokt.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting flink zwaarder dan gamen of video bewerken.
- Temperaturen worden genoteerd bij 15 minuten stabiele resultaten.
- Bij het passeren van 90 graden Celsius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik kan het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

[i]Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

De eerste resultaten zijn niet extreem spannend. De 212X hangt een beetje rond vergelijkbare 120mm luchtkoelers, de TX3i blijft daar een paar graden achter maar doet het prima vergeleken met de 92mm concurrenten. Nemen we de prijs in overweging dan kan je de koelprestaties van beide prima noemen, uiteraard wetende dat er hier en daar wordt bespaard bijvoorbeeld door het niet vernikkelen van het koper, de gekleurde kabels, of de verpakking.

Hoewel de resultaten wat suf lijken stuurt het deze review richting de conclusie dat deze koelers gewoon prijs-prestatie beestjes zijn zonder echt spannende elementen. Ook de geluidsproductie valt binnen die beschrijving. Beide koelers blijven uitstekend stil op lage toeren, zijn acceptabel maar praktisch iets te luid op de volle 12 Volt, echter op een stille tot normale PWM setting of een handmatige 7 Volt hoef je ze geen moment te horen.

Normaliter zetten we koelers enkel op hetzelfde systeem in de review. Om in perspectief te zetten dat één CPU de andere niet is haal ik de resultaten erbij van de TX3i op een Intel Core i7-6700 in een Cooler Master Silencio 352, een leuke mid-range tower waar je hem normaliter in zou verwachten.

Met het standaard PWM profiel zien we in de AIDA64 stabiliteitstest, inclusief de zware FPU belasting, de processor zo tegen de 50 graden aan hikken met de koeler op grofweg 1700 RPM. Aanzienlijk lagere temps dan op de 4770K waar wij op testen. Niet alleen bevestigd dit dat je reviews beter kan gebruiken als vergelijking dan als indicatie welke temperatuur je mag verwachten, maar het geeft ook aan dat een eenvoudige instapper als de TX3i in feite geen moeite heeft met een toch pittige Core i7. Zeker wanneer je niet kan (of gaat) overklokken zijn dergelijke temps in een complete build een uitstekend uitgangspunt. Er is daar tevens meer dan genoeg ruimte om de ventilatoren nog wat stiller te houden, wat wij uiteindelijk ook deded. Een maximum van 1500 RPM bij extreme belasting is een mooi uitgangspunt voor de TX3i, althans op deze i7-6700.

Cooler Master zet met de Hyper 212X en TX3i in de basis prima koelertjes neer. Ze missen echte flair en we zien hier en daar duidelijke besparingen zoals het niet vernikkelde koper, de gekleurde kabels, en de wat ‘typische’ alu-meets-black-plastic tower uitstraling, maar het zijn dan ook koelers die zich richten op ‘betaalbare prestaties’ en gebruikers die simpelweg niet willen betalen voor wat mooiers omdat ze bijvoorbeeld een gesloten behuizing hebben. Dat doen ze dan ook prima, zowel wat koeling als geluidsproductie betreft, en doen bovendien ook uitstekende zaken op gebied van installatiegemak wat vooral in de instap-tower markt nogal eens een puntje was. Vooral de toevoeging van ventilatoren die je op de heatsinks klikt in plaats van fan-clips moeten gebruiken zal voor beginnende pc bouwers een hele fijne aanpassing zijn.

De middenmoot is echter een pittig gevulde klasse met tal van prima koelers, waar elk merk op een eigen manier toch de show een beetje probeert te stelen, en tevens een kleine meerprijs al zorgt voor ‘iets beters’. Een paar euro boven de prijs van de 212X en je ziet al weer koelers die nog beter presteren, en in zijn eigen klasse zijn er alternatieven die net de focus elders leggen, bijvoorbeeld door wat meer aandacht aan de uitstraling te besteden, al dan niet ten koste van één of twee graden. De 212X is wel net even wat stoerder geworden dan de vorige generatie, maar visuele innovatie blijft beperkt. Kijken we even niet naar de gemiddelde prijzen, maar naar de prijzen waarvoor je de koelers kan kopen wanneer je ze mee bestelt met de rest van je systeem (lees: bij een prijsvechter waar de verzendkosten gesplit worden over 10 producten), dan zijn beide koelers echter één van de goedkoopste opties wat 92mm en 120mm koelers betreft. Hoewel Cooler Master met enkele recente producten inzet op ‘premium’ moeten deze koelers het echt hebben van het nipt goedkoper zijn dan vergelijkbare concurrenten. Gelid met hun Tranquilo is weliswaar nog een euro of twee goedkoper, maar de CM 212X is aanzienlijk prettiger om te installeren wat dat marginale prijsverschil m.i. eenvoudig goed maakt. Cooler Master op hun best dys zou ik zeggen: Een prima product welke net iets gunstiger uit pakt vanwege een uitstekende distributie van hun producten in Nederland. Niet de basis voor de meest sexy conclusie, maar hij scoort waar het telt. De ietwat traditionele uitstraling en de paar euro verschil met luxere modellen zal de liefhebber niet direct overtuigen, maar wanneer je wel op de kleintjes let of koelers in grote aantallen koopt een wezenlijk verschil zonder dat je echt hoeft in te leveren op gemak of prestaties.

De TX3i kwam er iets makkelijker vanaf omdat het aanbod van degelijke koelers rond de 20 euro heel beperkt is. De TX3i is één van de eerste koelers die je tegen komt als je een beetje kwaliteit zoekt als upgrade voor je stock koeler. Hij is in de regel keurig stil, en we zagen hem zonder moeite een i7-6700 eenvoudig op amper handwarme temperatuur houden. Voor niet-overklokkers vraag je je dan af wat het nut is van een duurdere koeler, want zelfs bij pittige CPU taken als film- of foto werk is een TX3i op een i5 of i7 eigenlijk meer dan genoeg. Een grotere 120mm koeler zoals de 212X heeft nog wel het voordeel van een iets prettiger geluidsprofiel onder langdurige extreme belasting van een dergelijke high-end chip, dus als je niet op een paar euro hoeft te kijken weet je waar je heen kan. De push-pin constructie is niet ideaal voor een frequente herinstallatie, maar het maakt de initiële installatie wel super vlot voor beginners. Ook systeembouwers zullen de strakke combinatie van prestaties, prijs, en installatiegemak ongetwijfeld waarderen. De TX3i is wat dat betreft de nieuwe go-to koeler voor betaalbare systemen waarbij een dikke uitstraling geen overweging is, maar wanneer je een mid- tot high-end koeler wel beter en stiller wilt koelen dan met een stock koeler.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master TX3 i?

Mooie review +3 !!

Jammer dat je de voorgangers nooit hebt kunnen beoordelen , ben benieuwd naar de werkelijke performance verschillen.
Leuke review en leuk om te zien wat er allemaal is aangepast in deze koeler. Ik moet zeggen dat deze er toch wel iets 'degelijker' uit ziet.

Met de vorige TX3 heb ik veel mensen gelukkig gemaakt en ik heb 'm zelf ook nog een tijdje op mijn FX3850 draaiende gehad. Op stocksnelheden koelde hij deze processor perfect, ondanks dat deze AMD een behoorlijk heethoofd is. CoolerMaster is voor mij toch wel echt een vaste waarde in het budget Tower segment als het om goede en goedkope koeling gaat. Ik heb trouwens wel echt een hekel aan Push-pin systemen, ik heb al meerdere keren gehad dat er een ankertje afbrak :(
Ziet er inderdaad net fkes beter uit dan de voorganger. Regelmatig gebruikt voor builds overigens, naar tevredenheid. Push pins heb ik bij installatie nooit issues gehad, maar bij bijv hermontage een paar jaar later leek het eerder gebruikelijk dan uitzondering. Zoals je al zegt, een leuk ding om mensen mee gelukkig te maken die voor weinig iets leuks willen, maar niet voor zij die er veel mee prutsen. Beetje traditioneel CM idd :D
Altijd genieten die Foritain reviews met zo veel foto's. ;)

Bij de minpunten schrijf je dat de installatie met pushpins niet prettig is als je regelmatig remount. Nu is de enige koeler met pushpins die ik ooit gebruikt heb de Intel stock koeler, maar die is heel makkelijk te remounten. Wat is het nu precies dat deze koeler onprettig te remounten maakt?
Dank je. Fijn te horen :D

Het is niet zozeer onprettig, maar die plastic pinnetjes zijn nu eenmaal kwetsbaar en als ze ouder (jaren later) worden gaan ze sneller kapot als je de koeler wilt hergebruiken/installeren. Een keertje kan geen kwaad, en de doelgroep voor instap koelers zal wrs nooit of hooguit 1x remounten, maar ik voelde de noodzaak het even te delen. Een solide mount kan je nml veelal zorgeloos meenemen naar een nieuwe build, dit soort dingen zijn meer voor 1x met mss een keer een verse lading koelprut na een jaartje of 2.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 20 juli 2016 15:44]