Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 25 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier M3200 Review

Morpheus3rd 5 april 2016, 294 views

Edifier M3200

Presteert beter dan verwacht. Goede set voor een prijs rond de 70,-

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Losse volume regelaar
  • Goede kwaliteit

Minpunten

• huisdieren stoten boxen makkelijk om

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Een tijd terug heb ik de Edifier M3200 in huis gekregen. In eerste instantie vond ik het design al beter dan dat van de meeste boxen. Vooral voor het bedrag wat je betaald is dit naar mijn mening een hele degelijke set. Wat ook gelijk opviel is dat de subwoofer stevig is. Hier is duidelijk meer aandacht aan besteedt, dan bij de meeste speaker systemen.

De doos komt met de volgende inhoud:

* Subwoofer (hierop aansluiting voor speakers in de vorm van tulp stekkers, aansluiting voor losse volume regelaar, jack plug ingang voor Pc audio of Cd audio. Tevens zit de stroomschakelaar achter en bass regeling.)

* Twee losse speakers

* Audio kabel

* Volumeregelaar (ook met eigen kabel ingangen)

Zoals ik al bovenin meldde, is de subwoofer, stevig en voelt massief. Als je erop klopt hoor je dat verschil ook goed. Neem bijvoorbeeld de Trust Tytan 2.1, van ongeveer gelijke prijs (ik zal deze door ervaring meerdere malen noemen als vergelijking). Deze klinkt een stuk lichter dan de M3200. Waaraan je al merkt dat subwoofer beter zal klinken. De speakers zelf zijn mooi vormgegeven, echter voor mijn gebruik wat aan de lichte kant. Mijn katten stoten ze namelijk snel om als ze er voorbij klimmen (om dit te voorkomen had ik eromheen boeken geplaatst). De Tytan speakers waren iets stabieler in mijn situatie. Echter ben ik meerder tevreden met de M3200 omdat het allemaal wat minder massief overkomt. Dus staat het een stuk rustiger in de ruimte.

Ik heb deze set uiteindelijk op drie plekken gehoord. In de winkel en sinds ik hem thuis hem in twee verschillende ruimtes. In de winkel vond ik deze set in eerste instantie tegen vallen qua geluid. Hier stond deze toen op een toren tegen een pilaar opgesteld en de andere speakers omheen leken beter te klinken. Later ben ik terug geweest bij deze winkel en stonden de speakers op een andere locatie. Dus nogmaals ben ik de aangesloten speakers een voor een langsgegaan. En deze locatie klonk de set veel aangenamer. Gezien ik, mijn eigen muziek bij had, vond ik deze ook helderder klinken dan mijn eigen Tytan set. Dat bij deze net als mijn Tytan set een volumeregelaar erbij zat, heb ik deze gekocht.

Eenmaal thuis heb ik de set in eerste instantie in de huiskamer in de vensterbank gezet. En thuis bleek het nog beter te klinken, omdat de ruimte simpelweg kleiner is dan de winkel. Dus toch ook een beetje tegen mijn verrassing in vond ik het prettig geluid en beter dan de set die ik had staan. Echter heb ik de set al binnen een dag verplaatst naar de boekenkast, i.v.m. met mijn katten. Met de boeken eromheen kwam het geluid nog steeds mooi over, maar klonk het toch anders dan in de vensterbank.

Uiteindelijk de set omgeruild met de set van mijn hobbykamer. En hier kwam de M3200 nog beter tot zijn recht. De speakers waren kleiner dan de vorige set, dus staan minder in de weg in mijn hobby kamer. Wat ideaal is. Plus dat ik de volumeregelaar binnen handbereik kan zetten is heerlijk.

De geluidskwaliteit van deze set is goed te doen. Ik luister bijna alle genres en zolang de bass niet belangrijk is, gaat dit uitstekend. De bass is wel een van de minpunten van deze set. Ten eerste omdat de regelaar ervoor achterop de subwoofer zit, ten tweede dat de geluidskwaliteit veel minder wordt hoe verder je de bass knop draait. Tot net voor halverwege blijft het goed, maar daarna hoor je gewoon dat deze speakers gewoonweg eigenlijk niet aankunnen. Moet de bass zover open staan? Naar mijn mening absoluut niet. Er zijn natuurlijk liefhebbers die alles mee willen voelen trillen, maar dat maakt muziek er naar mijn mening niet beter op. Dus ik was hiermee erg tevreden, vooral om dat deze set de tonen goed laat klinken. Het mooie van de losse speakers is ook dat uit beide delen het geluid komt. Als je de set ziet, ben je bang dat dit alleen vormgeving is, maar Edifier heeft er goed over nagedacht en gezorgd voor een goed product.

Naar mijn mening is dit een uitstekend setje voor bij de meeste mensen thuis. Met klimmende huisdieren soms wat lastig. De muziek speelt in mooie kwaliteit af. Volumeregelaar is klein genoeg om ergens tussen te zetten en de set is mooi vormgegeven. Hoewel ik er eerst niet heel positief over was, heeft het gebruik van deze set me wel overtuigd in de kwaliteit van Edifier en zal deze nog lang gebruikt worden.

Heb jij ook een Edifier M3200?

Leuke review met veel beschreven ervaringen.
Top!