Logitech Harmony Adapter for Playstation 3 Review

Webgnome 22 juli 2009, laatste update op 23 juli 2009, 6.906 views

Logitech Harmony Adapter for Playstation 3

Pluspunten

• snel te installeren
  • simpel in gebruik
  • gebruikt geen USB

Minpunten

• hoge prijs
  • externe voeding nodig

Kwaliteit Score: 4
Aangezien ik nu geen tijd heb zal ik vanavond deze review voorzien van een goede bespreking van het apparaat. Ik zal de volgende punten aan de orde brengen:
  • Pakket inhoud
  • Eerste indruk
  • Installatie
  • Configuratie
  • Conclusie
Pakket inhoud

Nadat ik de doos van Informatique vol met verpakkingsmateriaal had geleegd kwam ik een piep klein doosje tegen met de bekende Logitech product kleuren. Het viel me maar weer eens op hoeveel lucht er eigenlijk dagelijks door de diverse pakketdiensten in Nederland wordt rond vervoerd... Nadat ik het Logitech doosje eruit gehaald had verbaasde ik mij pas over de afmetingen van het doosje. De doos is ongeveer net zo hoog als een a5 en een centimeter of 3 diep. Deze doos bevat de volgende onderdelen
  • 1 Logitech Harmony Adapter voor de PS3
  • 1 Power adapter
  • 2 stekkers voor de power adapter.
  • 1 snelstart gids
De power adapter

Er is niet veel op de inhoud van het pakket aan te merken maar een ding moet ik wel eventjes kwijt. De power adapter. Ik had gehoopt dat de Harmony Adapter zelf volledig draadloos was en op batterijen zou werken echter schijnt het ding nog een externe voeding nodig te hebben waardoor je misschien wel een ongewilde extra stekker bij de tv krijgt, weer een kabel die je moet weg werken. Daarnaast moet ook nog gezegt worden dat de power adapter een 2 tal stekkers bevat die op de adapter kunnen worden gezet. In Europa hebben we daar waarschijnljik niet zoveel aan en ik denk dat het alleen maar handig is voor Logitech zelf zodat ze met 1 standaard pakket de gehele Europees / Engelse markt kunnen bedienen.

Eerste indruk

Mijn allereerste gedachte die ik kreeg toen ik het pakketje opende was "Durven ze daar 40,- voor te vragen?". De adapter heeft de volgende specificaties

* Afmetingen(L x W x H): 99.4 x 65.6 x 18.5 millimeters
* Gewicht 49.5 grams

Nu snap je misschien ook waar mijn eerste gedachte vandaan komt. Het is echte en super klein apparaatje en het had, volgens mij, makkelijk op batterijen kunnen werken.

Installatie en Configuratie

Zo simpel als het apparaat eruit ziet is de installatie. Het komt eigenlijk neer op een aantal stappen
  • Sluit de juiste stekker aan de adapter aan
  • Steek de adapter in de harmony adapter
  • Steek het in het stopcontact
  • Zet de ps3 aan en registreer in het settings menu een nieuwe remote. Terwijl je dit doet druk je aan de onderkant van de harmony adapter op de connect knop en de ps3 zal vervolgens een verbinding hiermee maken en vanaf dat moment kun je hem voor altijd gebruiken.
Echter als dit gelukt is dan is het nog nodig om de harmony remote te voorzien van het juiste playstation 3 apparaat. Om problemen te voorkomen is het zaak om eerst alle playstation 3 devices die je er in hebt staan uit de instellingen te gooien om er zeker van te zijn dat het nieuwste playstation 3 profiel wordt gebruikt.

(ik ga niet uitleggen hoe dat dat moet omdat ik er vanuit ga dat de lezers van deze review al bekend zijn met de werking van de harmony software).

Als je de harmony remote hebt geupdate met een , bijvoorbeeld, watch DVD profiel dan zou je als je op deze knop drukt moeten zien dat je tv , de receiver en je ps3 aan worden gezet. In mijn geval blijft de remote daar steken en zal niet naar het movie menu van XMB gaan. Maar door de pijltjes toets in het midden van je remote kun je gewoon door het XMB heen scrollen en je playstation 3 bedienen.

Al met al is dit product een must have voor iedereen die een harmony remote en een playstation 3 bezit. Echter zet ik mijn vraagtekens bij de prijs van het product. 40,- voor een apparaatje voor wat niet meer doet dan IR signalen omzetten naar bluetooth signalen , en gezien de afmetingen, is een beetje aan de hoge kant. Daarnaast is een klein minpuntje dat er een apparte voeding bij zit waar volgens mij ook gewoon een aantal batterijtjes voor gebruikt hadden kunnen worden. Misschien dat ik in de toekomst nog eens ga kijken of ik het verbruik van het apparaatje kan meten om te kijken of het via batterijen mogelijk is.

Een groot pluspunt voor dit apparaat is natuurlijk daar waar hij voor bedoelt is. Het kunnen aansturen van je playstation 3 met de harmony remote. Ik zie vaak in andere reviews over dit product dat een minpuntje is dat het alleen werkt voor de harmony. Dit vind ik zelf een onzin argument aangezien het niet voor niets een Logitech Harmony Adapter for Playstation 3 heet en je dus niet kan verwachten dat andere universele afstandsbedieningen hiermee samen werken. Al kan ik me niet voorstellen dat er geen slimme tweakers zijn die dat niet voor elkaar kunnen krijgen.

Dit is de review tot zo ver. Als er nog vragen zijn of opmerkingen plaatst gerust een reactie!

Heb jij ook een Logitech Harmony Adapter for Playstation 3?

kan de harmony 900 geen ir uitzenden? Het is immers een harmony branded product (dit kastje)
Ik dacht van niet.ik kan het in elk geval niet vinden...
Je geeft mijns inziens zelf het antwoord op al je vragen.

Heb jezelf overigens een Harmony 900? Waarschijnlijk niet.
Kijk anders even hier: nieuws: Nieuwe Logitech Harmony 900 gebruikt rf-signalen

Een Harmony 900 is, in grote lijnen en qua ontwerp, bijna identhiek aan een Harmony One maar dan met RF in plaats van IR. Om een PS3 te kunnen bedienen, via een Harmony One of 900, zul je dus niet buiten dit kastje om kunnen (of de ook hierboven genoemde alternatieven, PS3TFairy etc.).

"Is dit erg omslachtig of ligt dit aan mij?": Discutabel. Je kunt je ook afvragen, "Waarom heeft Sony ervoor gekozen om PS3 middels Bluetooth te bedienen?".

"Maar is het een mogelijkheid?": Ja!
Harmony 900 onderhand in het bezit... adapter ook. erg omslachtig dus zoals ik al dacht.
Ik denk dat Sony een stap heeft gezet die alle producenten al jaren hadden moeten maken. IR is toch echt uit de tijd. Ik heb ook een Bose lifestyle 35 systeem wat op RF werkt. Ideaal. Je hoeft niet meer richten, je hoeft niet eens meer in dezelfde ruimte te zijn. Dus als ik de was sta te doen en de muziek aan heb en krijg telefoon hoef ik niet eerst het lawaai in te rennen om dat ding uit te zetten om vervolgens te laat te zijn voor de telefoon. ik begrijp dat je bij een TV nooit buiten de kamer bent maar de overstap naar Bluetooth is totaal niet vreemd.
Ik begrijp niet wat het er eigenlijk mee te maken heeft of ik er al dan niet 1 had voorheen...:S Alsof je dan geen mening ergens over kunt hebben. Ik probeerde me op dat moment in te lezen om een goede keuze te maken. die heb ik gemaakt maar dit kastje zou gewoon RF moet kunnen ontvangen als je het mij vraagt...
Nette review.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de PS3 een bluetooth Ab moest hebben.
Ik vind het persoonlijk erg onhandig.
Bij mij ligt hij gewoon in de la en als je er per ongeluk tegenaan stoot, springt die PS3 telkens aan.
En hoeveel mensen zetten zo'n ding in een afgesloten kast.
Wordt ontiegelijk warm en je moet toch ooit je spel/film vervangen.
Verder inderdaad hoge prijs voor zo'n klein ding (remote zelf kost volgens mij 25 euro, staat dus niet in verhouding).
Ik vind het geen nette review. Er word teveel gezeken over het feit dat het apparaat een stekker nodig heeft en over de prijs.

Waarom heeft het formaat invloed op de prijs? Op die manier kan ik al helemaal niet de prijs van mijn smartphone verklaren. Ik zal zeker niet zeggen dat het goedkoop is, en ook al niet dat het niet duur is. Maar je koopt een technisch product om je comfort te verhogen. Sterker nog, je wil je PS3 controller niet gebruiken (wat ik zeer goed begrijp) en koopt daarvoor een infrarood naar bluetooth converter. Er zijn nog niet echt veel van deze dingen op de markt, en dan vind ik 40 euro een heel normale prijs. Als er 30 waren geweest van deze dingen, tsja, dan was een prijs van 20 euro logischer geweest. Maar dat is de situatie niet.

Als het apparaat op batterijen was geweest had het helemaal niet gebruiksvriendelijk geweest. Elke maand je PS3 receiver van nieuwe batterijen voorzien? Neuh bedankt. Dan mag bluetooth wel energiezuinig zijn, maar wanneer het constant moet wachten op input gaat dat wel hard met de batterijen.

Ook ben ik erg blij dat Sony de risicovolle stap heeft genomen om van infrarood bediening af te stappen. Bediening van apparaten hoort in deze tijd radiografisch te gaan, infrarood heeft teveel onnodige beperkingen. Je kan het spijtig noemen dat Sony niet heeft kunnen kiezen voor een normale algemene radiografische standaard, maar dat is meer omdat elke fabrikant onnodig halstarrig blijft vasthouden aan infrarood, ipv met zijn allen een remote radio protocol af te spreken.

Vrijwel niemand heeft een universal remote, en als ik dan als fabrikant 'nog een extra afstandsbediening' bij mijn apparaat zou moeten leveren zou ik zeker een radio AB bijleveren, dat heeft tenminste goede ontvangst.
Je hebt misschien wel gelijk als je zegt dat ik teveel door zeur over de stroom adapter maar de prijs vind ik zelf echt wel aan de hoge kant. NIet te hoog anders had ik hem natuurlijk niet gekocht. Naar mijn mening staat de prijs in geen verhouding met de mogelijkheden van het product.

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 23 juli 2009 10:59]

Ben het helemaal met je eens. Prijs staat niet in verhouding tot wat er geboden wordt. Tja, als je de enige bent dan kan je vragen wat je wilt. Normale AB van sony wordt voor 25 euro aangeboden moet een converter dan bijna twee keer zoveel kosten ? Ik denk het niet.

Het feit dat er een stekker aan zit vind ik dus ook niet zo prettig. Alhoewel ik me wel in het argument kan vinden dat het je waarschijnlijk een vermogen aan batterijen gaat kosten als het zo gevoed zou worden.

Ben overigens wel nieuwsgierig hoeveel power het apparaat trekt. Momenteel heb ik mijn PS3 AB naast mijn harmony liggen.
Ik zal vanavond even een metertje er tussen zetten om te kijken hoeveel er gebruikt wordt.

edit: Heb gister gekeken met een simpele energiemeter en die kon de gebruikswaarde niet aangeven dus die liggen zeer laag.

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 24 juli 2009 13:33]

Ik heb die van mij ook binnen. Erg fraai dingetje, en werkt gewoon goed, zonder de delay die mijn Logic3 IR dongle wel had. Je kunt er ook alles mee bedienen. En de prijs, tja een vergelijkbaar product als de ps3toothfairy kost $89 , dus dan valt de 35 euro eigenlijk best mee. Ik had het er in ieder geval wel voor over. Het is toch wel heel gemakkelijk om de PS3 niet meer aan te hoeven zetten via de controller.
ik heb een vraag, hoe zit dit nou. Dit ding zet IR naar bluetooth om maar wat als je RF( harmony 900 bv.) gebruikt om alles in een kastje te kunnen stoppen, dan wil je dit ding weer niet op een kastje ofzo hebben staan, toch? is het dan zo dat je een IR blaster voor dit apparaat legt( in een kastje, handig....) en dat deze het dan weer omzet naar bluetooth?
Is dit erg omslachtig of ligt dit aan mij? Maar is het een mogelijkheid?
Over het algemeen kunnen de goedkope afstandbedieningen voor de PS3 die met een USB ontvanger werken de PS3 niet aanzetten, omdat de USB aansluiting van de PS3 dan niet werkt. De duurdere afstandbedieningen (zoals deze) kunnen wel de PS3 aanzetten.

Verder heb ik geen enkele moeite met een extra stroomkabel, die is bijna altijd wel in de tv-kast te verbergen en extra stopcontacten voor tv, dvd, versterker, etc. heb je toch nodig.

[Reactie gewijzigd door fmb op 25 juli 2009 01:02]

Zelf gebruik een USB dongle om de PS3 te bedienen icm de Harmony One. Een nadeel daaraan (naast het aan/uitzetten) is het feit dat je de middelste doorzichtige PS knop niet hebt / kan in programmeren. Dat is juist erg handig als je muziek aan het luisteren bent, en je wil alvast het volgende nummer selecteren (zonder de muziek meteen BAM te stoppen)..

Kan je met dit kastje ook de middelste knop bedienen (in wezen de aan/uit knop) en dus de actie uitvoeren die ik hierboven noem?
Volgens mij ligt dat meer aan de afstandbediening dan aan dit kastje. Ik heb een soortgelijk kastje ( http://www.ps3toothfairy.com/ ) en daarmee kan het in ieder geval wel i.c.m. de Logitech harmony afstandsbedieningen.
Waarschijnlijk werken beide kastjes ( logitech en die van jou ) hetzelfde vandaar dat het ook werkt.
Die toothfairy is helemaal een tweaker-achtige uitvinding. Daar zit namelijk een complete ps3 afstandsbediening in zonder de knoppen. Letterlijk de hele pcb ervan. En een ir ontvanger die de knopjes indrukt als het ware. Wel een leuke vinding, maar niet echt heel economisch.
Ja met deze adapter kun je ALLE knoppen die op de normale controller zitten programmeren in je harmony. Je kunt zelfs hele reeksen (as usual me de harmony) programmeren zodat je bepaalde vaste routes in je xmb kunt schakelen onder een knop.

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 28 juli 2009 21:29]