Specificaties 140mm diameter met 44dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cryorig R1 Universal Review

Consigliere 3 april 2016, laatste update op 4 april 2016, 505 views

Cryorig R1 Universal

Pluspunten

• Uitstekende koeling
  • Makkelijke montage binnen 5 stappen realiseerbaar
  • Beest van een uitstraling
  • Verwisselbare fans / optie voor derde fan.
  • Robuuste bouw
  • Erg goede geluidprestatie. Bijna niet hoorbaar en als de RPM nog lager zou kunnen dan de 700 die ze nu draaien zou hij bijna onhoorbaar zijn.

Minpunten

• Minpunten heb ik niet kunnen vinden. behalve mijn installatie ervaring

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Cryorig R1 Universal

De Cryorig R1 Universal. Een opvallende Luchtkoeler die meteen opvalt voor zijn 2kleurige koelblokken en normale en slimfan.

Wat de naam al doet vermoeden is dat de Universal zo universeel mogelijk moet kunnen zijn en zonder al te veel aanpassingen meteen op een andere socket geschroefd zou moeten kunnen worden. Helaas bij mijn versie ging de montage niet echt vanzelf. De R1 heb ik gebruikt in combinatie met een FX 4350 (95w TDP) De koeler is gemaakt voor 250 TDP dus de temperaturen zijn nog net niet bij het vriespunt ;)

Na ontvangst van deze koeler viel me een aantal dingen meteen op. De mooie full color doos. Het gewicht van het pakketje. Zoals de grootte van de doos al doet vermoeden zit er een flinke koeler in die aardig aan zijn gewicht is. De Cryorig R1 Universal die zich laat kenmerken door 3 kernpunten:

- Een compacte en Multi compatible koeler die past.
- Binnen 5 minuten in 5 makkelijke stappen te monteren
- Kill the noise: door de hoge prestatie fans die voorzien zijn van akoestische vibratie rubbers zorgt deze koeler voor zo min mogelijk geluid.

Wat betreft deze 3 punten kan ik er heel kort over zijn. Klopt! (Op mijn installatie gevecht na dan)

Mocht je voordat je de koeler koopt willen weten of hij past? Kijk dan even op de volgende link
voor overige info : http://www.cryorig.com/r1-universal.php#home
Specificaties:
Uitpakken:
Bij het uitpakken van de R1 Universal zie je meteen waar voor je geld wat betreft de verpakking. Alles zit stevig in elkaar geschoven in prima Karton. Na het verwijderen van de installatieonderdelen box zien we meteen de koeler fan verscholen achter een kartonnenflap. dacht ik. De Koeler zelf zit ook nog eens stevig verpakt in karton.

Dit alles zit weer verpakt in een kartonnen omhulsel. Net zoals de installatie onderdelen doosje. Ook die zit netjes verpakt in een omhulsel om zo alles netjes en stevig te verpakken.

Bij het bekijken van het onderdelen doosje zien we al een voorbeeld van wat we aan gaan treffen bij het openen. Bij het openen van het onderdelendoosje zien we alles netjes gesorteerd in vakjes en genummerd in zakjes. Dit is wel een heel groot pluspunt als je het vergelijkt met andere koelers waar je een zakje met tig schroefjes in 1 hebt en je een tijd aan het zoeken bent om de juiste schroefjes bij elkaar te vinden.
Zoals te zien op de foto heb je linksboven in bij nummer 2 en 5 de Intel montage plaat en een rubberen ring (05) om je moederbord te beschermen bij het aandraaien.
Rechts in de doos vindt met de special AMD-montage plaat en de koeler montage plaat.
Onderin het grote vak vinden we een grote gebogen kruiskop sleutel om je koeler makkelijk te monteren. Ook zien we wat meegeleverde koelpasta extra klemmen en een product registratiepas met daaronder nog een alcohol pad om de CPU-koelpasta vrij te maken.

Ook meegeleverd maar niet te zien op vorige foto is de installatie gids, de PWM-fan splitter (06) extra rubberen afhouders voor eventueel een extra fan (zit ook op nummer 05) en in het smalle vakje zaten nog 3 zakjes met schroefjes voor de montage voor AMD of INTEL.

Foto’s:

Hier nog een aantal foto’s gemaakt van verschillende kanten.

Op onderstaande foto zie je dat de koeler onder een hoek ligt. Doordat het zwaartepunt niet recht boven de cpuplate zit zal deze dus omvallen. Grote voordeel dat het niet er recht boven zit is dat we elk soort geheugen kunnen installeren.
Montage:
Volgens de omschrijving van de doos kan de installatie in 5 stappen simpel en snel binnen 5 minuten gebeurd zijn. Als alles netjes en goed paste bij mijn exemplaar had dit ook zeker het geval geweest.
De montage is namelijk vrij simpel als je de CPU schoongemaakt hebt. Is het een kwestie van de montage plaat over op het moederbord plaatjes. 4 afhouders er op schroeven en daarna de koelermontage plaat er met duimschroeven op te draaien waarna je de koelpasta erop kan doen en de koeler met 2 schroeven makkelijk op de CPU kan schroeven.
Zoals ik net al aangaf ging de montage van de Cryorig R1 Universal bij mij totaal anders dan verwacht.
Na het lezen van de instructies waar ze begonnen over dat de montage plaat iets los zou zitten als de koeler nog niet gemonteerd zit ging het al anders.
Mijn montageplaat zat dus wel vast na het aandraaien van de schroeven. Heb de montage plaat erop gelegd en de duimschroeven aangedraaid. Geleerd van vorige koelers. METEN IS WETEN. Oftewel eerst passen dan pas koelpasta erop. Maar goed ook, het paste dus helaas niet zoals ik wilde. Het lijkt erop dat de schroeven op de koeler te kort zijn. Ik kon ze met de kruiskop sleutel niet indrukken om zo in de plaat te krijgen. Waardoor ik dus geen grip kreeg en de koeler niet gemonteerd kreeg.
Uiteindelijk is het gelukt om hem erop te krijgen maar totaal niet zoals verteld in de handleiding.
I.p.v. Moederbordplaat > Afhouders > koelerplaat > duimschroeven > Koeler

Heb ik het in een andere volgorde gedaan:
Moederbordplaat>afhouders. Koelerplaat op koeler. Daarna duimschroeven vast op CPU.

Zo hoort het niet maar schijnbaar deed ik iets fout of zat er echt iets niet goed bij het product zelf. Maar het heeft gewerkt.
Door deze “oplossing” heb ik de koeler inderdaad makkelijk kunnen monteren. Let wel heel goed op bij het aandraaien van de koeler op de plaat dat hij er recht op komt. Zoals te zien op de foto hieronder staat hij iets scheef. Wat ook opvalt is dat de plaat aan de andere kant ook 2 montage uitsteeksels heeft die tegen de koelbuizen aan komt. Gelukkig pas als de koeler helemaal is aangedraaid. Maar zou mooier zijn als alles wat vrij van elkaar is.

Op de foto’s die ik gemaakt heb is te zien dat ik de fans gedemonteerd heb voor montage. Dit is normaal gesproken niet van toepassing en kun je gewoon de koeler monteren terwijl de fans erop zitten. Ik heb ze eraf gehaald omdat ik dus met “te korte ”schroeven zat en daarom dus alles anders moest monteren en ik dan graag zie wat ik doe.

De AMD schroeven die er voor moesten zorgen dat de plaat “los”zou blijven hangen tot na de montage

Waarna de montage van de cpu plaat met duimschroeven moest plaats vinden±

Als dit erop gemonteerd zit kan dus met bijgeleverde kruiskopsleutel de koeler op de cpu gedraaid worden.

De sleutel past in de daarvoor gemaakte sleuven om zo makkelijk en snel de koeler te monteren:

Mijn montage ging dus net even anders waardoor ik eerst de plaat op de koeler moest schroeven en vervolgens moest vastmaken met de duimschroeven

Zoals te zien op onderstaande foto kun je heel snel de plaat scheef draaien ten opzicht van je koelvlak. Overigens zal dit niet zo snel gebeuren als je hem gewoon meteen op je cpu kan monteren.

Na montage ziet hij er dan zo uit

Prestaties:
Voor de koelprestaties van de koelers verwees in in vorige reviews altijd naar
andere sites en tests van derde. Na commentaar hierop van een leverancier ben ik zelf mijn systeem gaan overklokken en heb voor een veilige overklok van 4.6ghz gekozen (stock is 3,8 GHz).

Hieronder een aantal screenshots wat de koeler doet onder Idle en Load voor zowel de overklok als de stock snelheid.

Stock idle: 5graden en een Marge van 65.8graden (hoe hoger hoe beter) mocht de margin onder de 0 zakken dan staat mijn CPU te overheaten en dan hebben we een groot probleem.

Stock Load: 22 graden en een marge van 47.9 graden

4,6ghz Idle: 16 graden en een marge van 54.4 graden

4.6ghz Load: 27 graden en een marge van 42.8 graden

Zoals je hierboven zag is de koeler dus geen partij voor de fx 4350 Door zijn grote zal deze jongen het niet echt warm gaan krijgen met deze koeler op zijn dak.
De Cryorig R1 Universal die zich voordoet op de site als de koeler waar ook hoge ram bij geplaatst kan worden. Ook hier kan ik maar weer 1 ding op zeggen. Klopt helemaal. Zowel Crappy geheugen zonder schild als Low profile of de brute Adata passen er allemaal in. Zonder moeite te installeren. Op de eerste foto’s was ik vergeten om de slim fan terug te plaatsen…. Dan past alles inderdaad dus ook nog een foto van de brute Adata Ram met fan.

En met Ram na de montage van de fans

Zoals je kunt zien is er dus rekening gehouden met genoeg ruimte om de ram te kunnen installeren.

Conclusie:
De Cryorig R1 Universal. Een Beest van een koeler die je niet zal ontgaan als iemand die in zijn pc heeft zitten. Door zijn lage RPM wat gezien mijn CPU nog lager zou kunnen of soms zelfs uit aangezien hij goed koel blijft kan ik deze aan iedereen die wat budget heeft aanraden. Met de prijs van schrijven beginnend bij de 82 euro is het geen goedkope koeler. Alles is netjes en stevig verpakt. Netjes voorzien van nummers en afzonderlijk verpakt. Met zijn 2-kleurige koelblokken een leuke verschijning.

Heb jij ook een Cryorig R1 Universal?

Gave review. Deze wil ik ook kopen voor mijn i7