Apple iPhone 6s Plus 128GB Grijs Review

L-VIS 4 april 2016, laatste update op 4 april 2016, 1.128 views

Apple iPhone 6s Plus 128GB Grijs

Groot, groter grootst? Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. De grootte is totaal niet erg. Tuurlijk als je hem eerst vast hebt schrik je wel een beetje. Is hij niet te groot? Nee, je vraagt je af: Hoe heb ik ooit zonder gekund?

Pluspunten

• Schermgrootte
  • Goede accu

Minpunten

iPhone 6s plus 128GB

Voor mijn vervanger van mijn Nokia Lumia 930 was ik op zoek naar iets anders. Ik begin altijd met een schone lei en probeer als eerste een keuze te maken tussen OS-en.
OS keuze
  • Blijven bij Windows Mobile 10: Dit zou een prima optie zijn. Ware het niet dat het beperkte app aanbod mij begon tegen te staan. Ik ben op zoek naar een nieuw huis en was wat plannen aan het maken voor domotica. Helaas is de ondersteuning voor domotica in >95% van de gevallen voor iOS en Android. Tevens zijn de reviews van de 950 (XL) niet geweldig. Ik was een verdediger van Windows van het eerste uur, maar er zijn grenzen natuurlijk :)
  • Naar Android: Op zich geen verkeerde keuze nu Samsung en LG erg goede toestellen maken. Er kleven twee nadelen in mijn ogen aan Android:
    1. Weinig of geen support voor firmware updates (dit lijkt beter te worden)
    2. Beveiligingsproblemen. Dit heeft verband met punt 1, als dat beter zou zijn was het niet zo'n probleem.
  • iOS: Ik heb een iPhone 3G gehad als laatste. Ik vond het een fijne telefoon. Alleen toen was iOS nog helemaal beperkt. Tegenwoordig is het meer open en biedt het niet de nadelen van Windows en Android. Dus het zou een iPhone worden.
Telefoon keuze
Ik heb de keuze gemaakt voor de presentatie van de iPhone SE. Ik was een 5 inch scherm gewend dus (veel)kleiner zou ik sowieso niet kiezen. Dan kwam de moeilijke keuze tussen de 6S en de versie zonder S. Ik besloot toch snel voor de 6S te gaan. Ik wil er gezien de investering wat langer mee doen. Dan is die 100 euro extra voor een jaartje meer plezier een makkelijke keuze.
Dan de keuze plus of niet: Ik heb de gok gewaagd en ben voor de plus gegaan (wel even met de strakste broek gepast in de winkel ;)). Ik ben veel op reis, kijk veel netflix en heb geen zin om een tablet mee te nemen. Dus de keuze is uiteindelijk gevallen op de iPhone 6S plus 128 GB in Space Gray. Lekker onopvallend kleurtje dus. Ik heb er voor de bescherming wel een originele leather case om heen zitten in de kleur blauw.
Dagelijks gebruik
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. De grootte is totaal niet erg. Tuurlijk als je hem eerst vast hebt schrik je toch wel een beetje. Is hij niet te groot? Nee, je begint je na een half uurtje af te vragen: Hoe heb ik ooit zonder gekund? Ik heb een iPhone 5S voor mijn werk, wat een klein ding is dat en de informatie dichtheid valt echt tegen op kleinere telefoons.
Is hij met 1 hand te bedienen? Nee natuurlijk niet, maar dat is zijn kleinere broertje ook niet. Wel kun je met een dubbel-tap op de home knop alles naar beneden laten schuiven. Dit werkt goed, en ik gebruik het incidenteel. Ik gebruik hem verder altijd met twee handen.
TouchID: Dit werkt prima! Zoals gezegd heb ik een 5S welke nog een oudere TouchID scanner heeft en die is zeker 2x zo traag. Nadeel is dat hij soms wel erg snel unlockt, als je even het status scherm, unlockt hij al....
Scherm: Komend van een AMOLED scherm van de Nokia is dit een kleine tegenvaller. Met de nadruk op klein. Kleuren zijn net zo goed als op de Nokia, alleen zwart is een stuk minder. De PPI is iets lager, maar daar zie je niks van. Misschien als je er dicht op zit kun je het zien.
Snelheid: Verbluffend! Alles gaat super soepel. Op Windows heb je ook fast-resume van apps, maar die moesten toch altijd laden. Er werd eerst een soort screenshot geladen en na een seconde kon je aan de slag. Dat is totaal niet het geval op de iPhone. Web-browsen gaan ook erg vloeiend. Sinds Apple goede specs levert in een telefoon is het echt heerlijk om mee te werken. Ook shortcuts, zoals de camera vanaf het lockscherm openen gaat flitsend.
Accu
Ik heb geen wetenschappelijke verantwoorde tests uitgevoerd. Maar gezien de Nokia 930 geen beste accu had (in uithoudingsvermogen) verwachtte ik wel een vooruitgang. En dat is er zeker. Je kan er makkelijk een hele dag mee doen, zonder tussendoor opladen. Uurtje muziek, 3 uur browsen en alle belangrijke sociale netwerken in full sync. En nog 60 procent over aan het einde van de dag. Tevens is de accu erg betrouwbaar, wat ook erg fijn is!
3D Touch
In tegenstelling tot een vingerafdrukscanner is 3D touch niet echt een toevoeging. TouchID werkt automatisch op de iPhone en heel erg accuraat. Tevens volet het erg natuurlijk aan. Echter 3D touch is een beetje trial and error. Sommige apps doen het wel, sommige niet. Peek en Pop vergt ook enige gewenning en gaat zeker de eerste paar keer niet vlekkeloos. Ik kan ook nog niet echt goede use-cases bedenk voor P&P. Op het startscherm is het wel fijn. spotify heeft bijvoorbeeld shortcuts naar je laatste playlists!

Ik heb nog niet alle aspecten goed kunnen testen. Ik zal dit waar nodig aanvullen, eventueel op verzoek.

Heb jij ook een Apple iPhone 6s Plus 128GB Grijs?