Specificaties 20,1MP, Ultra HD filmen, 1x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic DMC-CM1 Review

Frikandelhoofd 1 april 2016, laatste update op 3 september 2016, 1.198 views

Panasonic DMC-CM1

Als je op zoek bent naar een cameratelefoon niet voor optische zoom maar puur voor beeldkwaliteit, dan moet je dit hebben overwogen nu de prijs flink is gezakt. Maar het komt niet zonder enkele nadelen. Afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren is het helemaal geen probleem tot een deal-breaker.

Pluspunten

• Fantastische beeldkwaliteit
  • Camera software is zeer volledig en werkt erg logisch
  • Draait Android soepel en werkt prima als smartphone
  • Is te rooten
  • Ondanks (of eerder: dankzij) de dikte ligt hij comfortabel in de hand, als telefoon én als camera

Minpunten

• Accu: niet te vervangen; bij veel foto's maken is je telefoon binnen een dag leeg
  • Stopt met opladen bij echt zwaar gebruik (internet claimt zo ook bij Google Maps navigatie - moet ik nog testen)
  • Niche product dus weinig informatie over te vinden
  • Videokwaliteit is gemiddeld voor een flagship, voor een cameratelefoon werd iets beter verwacht

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5

Voorwoord

Ik merkte op dat de Panasonic Lumix CM1 nog geen enkele review heeft op Tweakers.net, wat op zich ook niet zo gek is voor zo'n niche product. Ik heb een week geleden mijn Sony Xperia Z1 vervangen door de Panasonic Lumix CM1 die ik tweedehands heb gekocht via Amazon.de. Volgens Tweakers.net is de telefoon beschikbaar sinds 17 juni 2015, toen hij nog zo'n ¤1000 kostte. Ik heb hem tweedehands voor ongeveer ¤420 gekocht wat ik een prima prijs vond voor dit toestel als zowel telefoon als camera, en ik ontving hem op 23 maart 2016. Ik weet dus niet of er op dit moment meer mensen geïnteresseerd zijn in dit apparaat, maar de prijs begint nu wel erg aantrekkelijk te worden wat in eerste instantie het grote probleem leek van de CM1. Nu ik een weekje met het toestel heb gespeeld kan ik je vertellen: het is een wereld van verschil, en toch voelt het zo bekend. Je leest hier meer over als je even naar beneden scrollt (:

Over mij als fotograaf

Voordat ik de Lumix CM1 ga reviewen wil ik eerst wat kwijt over mezelf als (smartphone) fotograaf. Bij desinteresse: sla de volgende paragraaf gerust over.

Ik ben op dit moment bezig met mijn Bachelor Artificial Intelligence. Fotografie is mijn hobby sinds een paar jaar, echter noem ik mezelf geen prof (ik heb enkele betaalde opdrachten mogen doen). Ik ben dus nog niet echt een professionele fotograaf hoewel ik wel enige kennis heb van de werking van camera's. Mijn eerste smartphone was de Sony Ericsson Satio die ik had gekozen na de Sony Ericsson K800i omdat ik het leuk vond om met de camera ervan te spelen. Ik was destijds nog jong en naïef, dus maakte ik vooral foto's van bloemetjes en wolkjes. Ik bleef het leuk vinden en na twee jaar volgde ik de telefoon op met de Nokia N8-00. Ik werd ouder en serieuzer, en begon fotografie toch best interessant te vinden. Ik bleef nog op automatische modus schieten want verstand ervan kreeg ik niet gauw. Terwijl ik fotografie interessant begon te vinden raakte ik ook geïnteresseerd in mobiele technologie. Met de Nokia N8 die Symbian draaide liep ik al achter op de meeste vrienden van me dus wilde ik naar Android overstappen. Ik had de keuze om ofwel te upgraden naar de Nokia 808 PureView voor fotografie, ofwel de Sony Xperia S voor Android. Ik ben maar voor de Xperia S gegaan want ik was nou eenmaal geen serieuze fotograaf. Toen pas merkte ik hoe goed de N8 was als camera. Ik kreeg langzamerhand verstand van fotografie d.m.v. een eigen spiegelreflexcamera, en het werd weer tijd om mijn telefoon te upgraden. Ik kon niet terug gaan naar de Nokia 808 want die draaide nog steeds Symbian maar ik wilde per se een betere camera, dus ging ik voor de Sony Xperia Z1.

Met deze telefoon ben ik vooral qua technologische kennis opgegroeid en heb ik zelfs mijn eigen app ontwikkeld ("Monochrome", een Xperia camera add-on). Al deze tijd wou ik dat de Z1 een betere camera had en ging ik op zoek naar een compact camera om toch iets tussen mijn smartphone en spiegelreflex te hebben qua kwaliteit. Ik kocht de Fujifilm XF1 maar deze ging binnen twee weken kapot, dus dat was geen succes. Een half jaar later en mijn Xperia Z1 werd twee jaar oud. Gezien mijn interesse in technologie vind ik dat ik een telefoon mag upgraden na twee jaar gebruik (hoewel ik eigenlijk altijd sim-only abonnementen neem). Ik had het idee dat mijn Xperia Z1 nog lang niet oud genoeg was om te upgraden en geen enkele huidige flagship zoals de Galaxy S7 echt het geld waard is gezien hoe goed de Z1 nog werkt. Twee weken geleden bedacht ik me dat de Panasonic Lumix CM1 eigenlijk dé cameratelefoon is die ik altijd al wilde hebben, maar initiële reviews lieten lijken alsof de camera eigenlijk best tegenviel, en hij was simpelweg te duur, ¤1000. Ik keek online en zag tot mijn verbazing dat er één voor ¤420 te koop was op Amazon.de, dan wel in "sehr gut"e staat. Ik waagde de gok en ontving een CM1 die geen enkel krasje bevatte. Ik weet nog steeds niet of deze CM1 überhaupt voor mij is gebruikt.

Ik heb een week met de Lumix CM1 kunnen spelen en ik heb het idee dat ik nou wel een goede review erover kan schrijven. Als ik later van gedachte verander dan zal ik het zeker melden. Mocht je overigens vragen hebben over de CM1, stel ze gerust. Ik praat maar al te graag over fotografie / technologie!

Het apparaat qua specificaties

Voor de volledige waslijst aan specificaties zal ik je naar de website van Panasonic sturen. In het kort:
Telefoonzijde
  • 4.7" Full HD scherm
  • Snapdragon 801 processor incl. QuickCharge 2.0
  • 16 GB intern geheugen, ondersteunt Micro SD t/m 128 GB
  • Near-stock Android, 5.0.2 Lollipop (geen verwachte update)
  • Je gebruikelijke sensoren zoals gyroscoop, accelerometer, kompas en barometer
  • Bluetooth 4.0 & GPS
Camerazijde
  • 1 inch sensor, 20.1 Megapixels
  • LEICA DC ELMARIT lens, klinkt wel koel
  • Diafragma: f/2.8 tot f/11.0 (variabel!)
  • Sluitertijd: 1/16000e tot 60 seconden
  • Video: 1080p @ 30 fps; 2160p (4K) @ 15 fps; stereo microfoons
  • LED flits
  • Géén optische zoom
  • Géén beeldstabilisatie
  • Géén tripod mount

Het apparaat als object

Als je de CM1 voor het eerst ziet verwacht je niet dat het een telefoon is. Mensen vinden de telefoon lichter dan verwacht. Elke keer dat ik naar de CM1 kijk vind ik hem dik als telefoon, maar verrassend dun als compact camera. Zodra je het scherm aandoet krijg je het 4.7" Full HD scherm te zien met prima kijkhoeken en kleuren (althans dat denk ik, vergeleken met mijn andere apparaten). In ieder geval is het scherm mooi om naar te kijken: het lijkt iets gesatureerder dan mijn Z1 en heeft sowieso veel betere kijkhoeken. De grootte vind ik persoonlijk perfect. Vanwege de schuine randen en dikte ligt de telefoon heel fijn in de hand. Zo lang een ietwat dikker apparaat geen probleem is, dan zul je de CM1 prima vinden. De behuizing lijkt gemaakt te zijn van een dun metaal en de achterkant is plastic nep-leer. Ik vind het prima, maar ik kan begrijpen waarom andere reviewers zeggen dat de CM1 meer premium lijkt dan voelt: hij ziet er namelijk echt prachtig uit, en voelt 'maar' prima.

De camera lens heeft geen externe bescherming dus het glas is altijd zichtbaar (intern sluit het wel de sensor af van licht). Ik ben zeer zuinig op mijn telefoons en zal de CM1 ook gebruiken zonder hoesje, maar af en toe zal ik de lens schoon moeten vegen (de lens komt nooit in contact met een tafeloppervlak: hij ligt schuin op de rand van de camera ring). De CM1 is makkelijk op te pakken van tafel, de knoppen zitten op goede plekken en voelen goed om in te drukken. De Micro USB poort zit achter een klepje maar ik vind dit geen probleem: ik was het toch al gewend met mijn laatste telefoons. De speaker is echt matig, zelfs mijn Xperia Z1 had een beduidend betere speaker en die was al niet fantastisch. De koptelefoon uitgang klinkt daarentegen verrassend goed (zal wel niet geweldig zijn maar ik vind het zeker goed genoeg klinken). De cameratelefoon is wel lastig om weer in je broekzak te stoppen gezien de dikte van de camera bump. De camera is niet te openen met de camera knop maar met een schuifje speciaal gemaakt voor het openen van de camera. Ik snap persoonlijk niet waarom ze de camera niet lieten starten door de cameraknop ingedrukt te houden zoals de Xperia S en Z1 maar nou ja, het schuifje werkt ook prima. Pas wel op dat je het schuifje niet beweegt als je de CM1 in je broekzak stopt, dat is me al wel gebeurd.

Het apparaat als camera

Bij het activeren van de camera (ofwel door het schuifje ofwel via de telefoon) komt de lens iets naar buiten, waarschijnlijk omdat zo'n grote 1" sensor meer ruimte nodig heeft. Als je hem vergelijkt met de Sony RX100 met een evengrote sensor dan valt direct op dat de CM1 ontzettend dun is. Ik vind het geen probleem, en je moet de telefoon wel raar vasthouden om last te hebben van het uitschuiven van de lens. Als je de camera per ongeluk opent en de lens heeft geen ruimte om naar buiten te gaan, dan zul je even schrikken van het geluid maar het breekt de camera (gelukkig) niet: de lens gaat terug naar binnen en je krijgt een melding op het scherm dat de lens niet naar buiten kon. De camera heeft standen die je mag verwachten van een compact camera. Zo kun je bijvoorbeeld in Shutter Priority de sluitertijd instellen van 1/16000 seconde tot en met 60 seconden (dit miste ik in andere reviews). In Aperture Priority kun je het diafragma van f/2.8 tot f/11.0 zetten. Voor ISO performance raad ik je aan een andere review te lezen, want daar zijn al wel een aantal voorbeelden van (hier zie je bijvoorbeeld dat ISO performance haast gelijk is aan dat van de Sony RX100, met een voorbeeld van de Galaxy S6 eronder voor het idee). Daarnaast zijn er nog de gebruikelijke C(ustom) 1 en 2 modi die je helemaal zelf kunt instellen, en je gebruikelijke effecten en scènes mocht dat je ding zijn. Vreemd overigens dat er een effect "Monochrome" is en een scène die "Monochrome" heet die beide hetzelfde lijken te doen. Er is een aantal leuke effecten om mee te spelen maar daar koop je de camera eigenlijk niet voor.

Je kunt kiezen waar je de camera ring voor gebruikt: in aperture / shutter priority wordt dit standaard gebruikt voor deze respectievelijke instellingen. In automatische modus wordt het gebruikt voor digitale zoom - dat klopt, de CM1 heeft géén optische zoom. De reviews die beweren dat de CM1 dat wel heeft zitten ernaast: het heeft in eerste instantie "2x intelligent zoom" wat inhoudt dat je digitaal zoomt terwijl de kwaliteit nog redelijk is gezien hoeveel details er uit een foto op volledige resolutie komen. Daarna heb je nog eens 2x "digital zoom" wat eigenlijk gewoon hetzelfde is behalve dat je nu zo ver inzoomt dat foto niet meer scherp lijkt.

Tenslotte misschien nog nuttig te vermelden: je kunt witbalans als temperatuur exact kiezen; er is manual focus; je kunt naast standaard voor levendige of juist natuurlijke kleuren kiezen; er is keuze voor JPG, RAW en JPG+RAW, in .RW2 formaat en er is geen Xenon flits maar een LED. In gebruik start de camera meestal zeer snel op, focust hij snel en precies en is de foto ook erg snel genomen. Uiteraard niet zo snel als de Galaxy S7 maar zeker snel genoeg om je positief te verrassen als compact camera. Over de kwaliteit van foto's kan ik kort zijn: het is uitstekend. Kleurreproductie is over het algemeen goed (een enkele keer op een robot voetbalveld miste hij witbalans consistent), scherptediepte is vanwege de 1" sensor en f/2.8 duidelijk aanwezig, zeker veel meer dan andere smartphone camera's. De 20 megapixel foto's hebben ontzettend veel detail als je ze naast 20 megapixel foto's legt van een Sony Xperia Z1. Je kunt makkelijk foto's croppen en nog als Full HD achtergrond gebruiken zonder dat je ziet dat de foto gecropt is (Xperia Z1 foto's zonder te croppen zijn soms niet eens te gebruiken als dergelijk achtergrond).

Voor mijn fotografie met de Lumix CM1 kun je kijken op mijn Flickr pagina - binnenkort zal er uiteraard meer te zien zijn.

Het apparaat als telefoon

Ik heb de Lumix CM1 gekocht om mijn Sony Xperia Z1 te vervangen en ik verwacht hem ook minimaal twee jaar te gebruiken. Ik raakte al wel gestresst dat de accu niet te vervangen is, dat ik geen tutorial online kon vinden hoe ik de telefoon open zou kunnen krijgen en dat ik überhaupt niet kan vinden waar ik een nieuwe accu ervoor koop. Dit is zeker een probleem van een niche product als dit. Als telefoon is de accuduur gemiddeld. Als je hem niet gebruikt als compact camera maar als telefoon dan kom je sowieso wel de dag door, 3 uur 'screen on time' red je sowieso wel. Ik moet echter nog meer testen om te zien of hij de 4 uur ooit redt, dat kan ik binnen een week nog niet zeggen. Ik heb de camera meegenomen naar Dutch Comic Con 2016 waar ik een half uurtje in de trein muziek heb geluisterd in de vroege ochtend en een stuk of 50 foto's en een video of twee heb gemaakt gedurende de dag. In de avond in de trein terug kon ik geen muziek meer luisteren want ik had nog maar 10% accu. Ik zal eerst kijken hoe de telefoon het verder doet voordat ik conclusies ga trekken over de accuduur, maar het is duidelijk dat het mixen van een compact camera met een telefoon niet ten goede komt van de accuduur. Het is ook erg jammer dat er maar een 2600mAh accu in zit. Ik zal binnenkort een kleine externe accu kopen en hopen dat ik iets kan vinden zodat ik mijn CM1 in mijn broekzak kan opladen tijdens een lange dag (ik heb grote broekzakken, er paste ooit een PlayStation Vita en Nexus 7 (2012) in (natuurlijk niet tegelijk, gekkie)). Een belangrijk nadeel dat ik echt moet noemen, waardoor het voor sommigen niet te gebruiken zal zijn, is een probleem bij het opladen. De Lumix CM1 laadt namelijk alleen op wanneer hij niet te warm is, ik neem aan zodat de accu niet te heet wordt en explodeert. Je kunt prima de CM1 opladen terwijl je Full HD YouTube video's streamt (althans een half uur, langer heb ik nog niet getest), maar gamen zal zeker te zwaar zijn. Volgens anderen op internet is het dus zo dat je geen Google Maps navigatie kunt gebruiken en verwachten dat de telefoon wordt opgeladen, niet zo lang Google Maps intensief is voor de telefoon. Dit zal ik zelf nog even moeten testen, misschien is Google Maps geüpdatet of misschien woonde deze persoon toevallig in een warm land. Maar ik merkte wel dat de CM1 niet kon opladen toen ik de telefoon net kreeg en al mijn apps synchroniseerde. Het scheelt wel dat hij in ieder geval QuickCharge 2.0 ondersteunt, vanwege de Snapdragon 801.

Dat brengt me op het volgende punt, namelijk de user experience als telefoon zijnde. Het 4.7" scherm zorgt ervoor dat het makkelijk te bedienen is, vooral voor 'terug' knopjes die links bovenin worden geplaatst à l'Apple. Het scherm is nog enigszins leesbaar in zonlicht (de reviews zeggen dat het niet te doen is maar dat valt nog best mee). De CM1 draait op dit moment Android 5.0.2 Lollipop, ik verwacht persoonlijk niet dat er nog een update komt. Hij kwam uit met Android 4.4 dus het heeft al een grote update gehad. Jammer dat het een versie achterloopt op mijn vorige Xperia Z1, en het grootste gemis is dat ik pop-up notificaties bovenin van berichten niet meer direct uit kan klappen. Je ziet alleen de kleine notificatie, je kunt ofwel erop klikken ofwel later de notificatiebalk openen om hem daar dan wel te vergroten. Hoewel ik geen update meer verwacht en de telefoon geen ROMs heeft gezien het zo'n extreem niche product is, ben ik toch blij dat ik hem heb kunnen rooten met Kingroot. Zo kun je toch nog best wat plezier beleven van de CM1 in technisch opzicht. De CM1 draait Android zo goed als stock, met alleen een eigen launcher die te vervangen is (niets bijzonders), eigen camera software en een interessante optie bij de instellingen: onder 'System -> Power' is namelijk de optie voor "Fast Start-up" waarbij de telefoon in feite in standby gaat in plaats van helemaal uit, bedoeld voor gebruik als compact camera als je hem niet gebruikt als telefoon. Ik gebruik de CM1 met mijn Moto360 (v1) en dat werkt uiteraard prima (dit is ook een reden dat ik niet voor de Lumia 1020 kon gaan). Vooral handig dat ik mijn camera niet veel uit mijn broekzak hoef te halen, waarbij dit met mijn Z1 nog niet zo'n probleem was. Zo wordt mijn Moto360 ook gelijk wat nuttiger. Verder is er niet veel op of aan te merken op de Android experience, want het werkt gewoon zo goed als je van een stock Android telefoon met een Snapdragon 801 processor mag verwachten. Interessant is dat ik hem veel soepeler vind aanvoelen dan mijn Xperia Z1 met Snapdragon 800 processor. Ik dacht dat de verschillen tussen de 800 en 801 miniem waren. Tenslotte is het ideaal dat de foto's die je maakt met je compact camera direct te delen zijn via WhatsApp e.d., immers is je compact camera ook je telefoon. Als ik foto's maak met mijn Nikon D5100 dan kan ik ze pas gebruiken zodra ik achter een computer zit, en ik heb mezelf vaak genoeg betrapt op het maken van foto's van het schermpje van de D5100.

Voor wie is de Panasonic Lumix CM1 nou eigenlijk gemaakt? Was het puur marketing van Panasonic? Met de prijsdaling na een jaar kan ik zeggen dat personen zoals ik een ideale doelgroep zijn: mensen die de huidige Android telefoons niet goed genoeg vinden om ook als camera te gebruiken. Mensen die een compact camera willen, maar niet nog een apparaat overal mee naar toe willen nemen. Mensen die in het Android ecosysteem zitten, die houden van technologie en toch niet onder willen doen aan camerakwaliteit. Als je een dual-purpose apparaat wilt, dan zitten er vaak nadelen aan. Voor een goede camera telefoon zat je tot dusver vast met verouderd Symbian (Nokia 808) of Windows Phone (Lumia 1020), maar met de CM1 heb je Android gecombineerd met de beste camera die je in een dergelijke telefoon kunt wensen. Ik ben ervan overtuigd dat in deze form factor niet gauw een betere camera komt, simpelweg vanwege de fysieke beperkingen. Het blijft me verbazen dat ze een 1" sensor in zo'n relatief dunne camera hebben gestopt wat ook nog eens een telefoon is. De RX100 is veel dikker waarschijnlijk vanwege de optische zoom, beeldstabilisatie en groter maximum diafragma van f/1.8. Wil je optische zoom in een camera telefoon, dan kom je al gauw uit bij de Samsung Galaxy K Zoom die dan weer een erg kleine sensor heeft. Nogmaals, het heeft allemaal te maken met de ruimte in een telefoon waardoor je overwegingen moet maken. De meeste flagship telefoons zoals de Galaxy S7 (om maar een populaire te noemen) kiezen voor een kleine sensor, geen zoom en beeldstabilisatie om de meeste mensen goede foto's te geven in een dun apparaat dat makkelijk mee te nemen is. Wil je echter zoom, dan zit je direct al vast aan een dikker apparaat vanwege het glaswerk. Wil je daarentegen goede kwaliteit in het donker en goede ISO performance, dan zoek je iets met een grote sensor, en hier moet dus ruimte voor worden gemaakt. Het is natuurlijk zeer jammer dat een apparaat als de CM1 geen beeldstabilisatie heeft, maar als je op zoek bent naar een camera telefoon met een grote sensor dan heb je niet veel keuze. En als je voor de CM1 kiest, dan zullen de minpunten waarschijnlijk niet zo belangrijk zijn als de pluspunten van de geweldige camera.

P.S. Hij belt prima :9
P.P.S. Mocht je de link gemist hebben, hier zijn voorbeeldfoto's van mijn CM1 te zien

Heb jij ook een Panasonic DMC-CM1?

Eventueel wat voorbeeld foto's zouden wel fijn zijn :)

(plus wat meer alinea gebruik, dat leest echt stukken fijner... :> )

[Reactie gewijzigd door Brad Pitt op 1 april 2016 00:43]

Ja ja, eerst moest de inhoud er komen, nou pas kan ik het leesbaar maken :)

(ik snap het volkomen, ik zal binnenkort eens kijken hoe reviews mooi worden gemaakt O-) )