Itho Daalderop spIDer Connect - Reviews

Specificaties Modulerende thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Itho Daalderop spIDer Connect Review

zonoskar 31 maart 2016, laatste update op 19 november 2016, 6.909 views

Itho Daalderop spIDer Connect

Pluspunten

• Werkt naadloos met mijn ketel
  • Makkelijk in te stellen
  • Je kan ook de ventilatie regelen
  • Powerplugs om apparaten te schakelen.
  • Ondersteuning voor zones (slechts 2 op dit moment, er wordt aan gewerkt).

Minpunten

• Geen Windows Phone app
  • Nog geen aanwarmvervroeging
  • De gebruikte frequentie voor draadloos is 868 MHz, maar is een eigen protocol.
  • Minder 'slim' dan de concurrentie, maar met een reden

Kwaliteit Score: 4
/Update 19-11-2016: Smartphone app toegevoegd.
/Update 08-04-2016: Update van de mijnithodaalderop webiste.
/Update 01-04-2016: Aanvulling.
/Update 31-03-2016: Eerste versie.

Voorstellen

Eind 2015 is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en daarmee 'kreeg' ik een hybride Ketel van het merk Itho Daalderop. Ik zeg kreeg, maar ik heb hem zelf uitgekozen. De HP Cool Cube/Base Cube combinatie is een normale gasgestookte ketel (de Base Cube) gekoppeld met een Lucht/Water warmtepomp (de HP Cool Cube). Deze warmtepomp is normaal 'in the lead', maar als deze het huis niet warm krijgt springt de Base Cube bij. Omdat mijn vriendin vrijwel altijd thuis is, hebben we een hele tijd gewerkt met een simpele Honeywell Round modulerende thermostaat. 's Morgens zette ik deze op 21 oC en 's avonds weer op 19 oC. Aangezien ons huis van alleen vloerverwarming voorzien is (geen radiatoren), werkte dit best goed. Alleen vond ik dat het gasverbruik toch best hoog was voor een warmtepomp in ons redelijk goed geďsoleerd huis (Rc=5.2 m2K/W). Ik heb op de ketel een aantal instellingen gewijzigd, waaronder de tijd dat de warmtepomp alleen kan werken. Deze staat op 120min (het maximum). Maar toch bleven we rond de 3 m3 gas per dag verbruiken met buitentemperaturen tussen 3 en 10 oC.

Het plan was om met een instelbare thermostaat hier iets aan te doen door de ketel 2 uur te laten draaien en dan een paar minuten niet.

De eisen waren:
- Opentherm ondersteuning
- In te stellen via telefoon of webpagina
- Koelfunctie aansturen is een pré.
- Ondersteuning voor zones, of de belofte dat dit ooit komt.

Zelf lerende dingen had ik niet echt nodig vanwege de vloerverwarming en mijn vriendin. Het zou zelfs wel eens een beperking kunnen zijn, gezien het gebruik wat ik voor ogen had (de ketel steeds maximaal 2 uur laten stoken). Geofencing vond ik ook niet echt nodig, dit werkt toch vaak minder goed met vloerverwarming. Het duurt namelijk een uur of 2 voordat de temperatuur 1 graad gestegen is. Dus dit feature is bij alleen vloerverwarming niet handig. Een normale klokthermostaat kan slechts 4 keer schakelen per dag, bij deze spIDer heb ik nog geen beperking gevonden in het aantal schakel momenten. Theoretisch kan er 48 keer per dag geschakeld worden (elk half uur).

De Itho Daalderop SpIDer wordt omschreven op de website als:
"Als een spin in het web regelt u met deze slimme thermostaat op afstand uw ventilatie, verwarming, tapwater en elektrische apparaten. Waar en wanneer u maar wilt. "
Dat klonk goed genoeg voor mij om deze thermostaat aan te schaffen. Bijkomend voordeel is dat deze thermostaat van hetzelfde merk is als mijn ketel en het bovendien de enige 'slimme' thermostaat is die de koel functie van mijn warmtepomp kan aansturen.

Op mijn short-list stonden de thermostaten van Thermosmart, Evohome en Tado. Ik heb ook gekeken naar de Nest, Toon en Anna, maar deze vereisen een abonnement, of zijn van Google (die vertrouw ik net zo ver als ik ze kan gooien). De koelfunctie van de spIDer is daarmee eigenlijk de doorslag voor de aanschaf.

Leveringsomvang

Toen de doos afgeleverd werd, schrok ik wel een beetje. Wat een enorme doos. Ik dacht toch echt te hebben gelezen dat de thermostaat 10x10cm was. Waarom dan een doos van 80x40cm?

In de immense doos zitten 3 kleinere doosjes. In die doosjes zitten de gateway, de USB communicatie module en de thermostaat zelf. In een apart doosje zat een powerplug die ik door een tijdelijke actie er gratis bij gekregen had. Elk apparaat was erg luxe ingepakt, zoals we van Apple gewend zijn. Dus vandaar ook de grote doos.

De gateway

De draadloze communicatie module

De thermostaat

En al het klein spul.

Installatie

De installatie ging vlekkeloos. Vrijwel alles was ook meegeleverd, ik had alleen 4 kleine schroefjes nodig voor de montage aan de wand van de meterkast. Itho stelt een heel aantal documenten en een aantal filmpjes beschikbaar waar het aansluiten haarfijn uitgelegd wordt. Van het ophangen van de gateway, tot het aanmelden van de thermostaat, de ventilatie en de powerplugs. Natuurlijk zat er ook een dikke handleiding in de doos, maar wie leest dat nou...

De gateway moet ergens geplaatst worden waar deze een verbinding met internet gemaakt kan worden. En omdat je de gateway ook aan de P1 poort van je slimme meter van het energiebedrijf kan aansluiten, is de kelderkast de meest logische plek. Voordeel van de spIDer is dat de verbinding gewoon via een kabel gaat, dat is betrouwbaarder dan Wifi. De USB communicatie module wordt aan de gateway aangesloten middels een USB printer kabel en verzorgt de draadloze communicatie met het ventilatie systeem, de powerplugs en de thermostaat middels de 868 MHz band. De slimme meter wordt via de meegeleverde kabel aan de gateway aangesloten. De kabels zijn lang genoeg, dus de plaatsing van de gateway is een eitje.

De thermostaat moet bedraad worden aangesloten op de ketel. Er is ook een draadloze variant waarbij je de thermostaat dan overal in huis kunt neerzetten. Maar ik had al draden naar de ketel liggen, dus ik heb deze optie niet genomen en daarop bespaard, we zijn per slot Nederlanders he? Helaas gebruikt de thermostaat deze draden niet voor de voeding, dus er zijn 2 AA batterijen nodig. Deze zouden 1.5 a 2 jaar meegaan. Het display staat dan ook niet altijd aan. Als de batterij op is, gaan gelukkig alle instellingen niet verloren.

Het display van de thermostaat is verdeeld in een aantal regionen. Bovenin is er een balk met instellingen. Daar kun je zien of het klokprogramma actief is en of er verbinding met de gateway is. Daar onder een regio voor de ventilatie. Daar kun je de ventilator hoger of lager zetten, of een tijdelijke verhoging voor als je naar de WC geweest bent. Daar weer onder een regio voor de thermostaat. Daar kun je zien of de ketel verwarmt of koelt. Wat de ingestelde temperatuur is en wat de huidige temperatuur is. Dan helemaal onderin staat weer een balk met meldingen. Daar kun je zien of en welke storingen er zijn. Het ventilatiesysteem moet overigens van Itho Daalderop zijn en gekocht zijn na mei 2015. Gelukkig was dat bij mij het geval.

Mogelijkheden

Itho Daalderop zet deze thermostaat in de markt als een slimme thermostaat. Maar het is eigenlijk alleen een thermostaat waar een klokprogramma op ingesteld kan worden en via een app bediend kan worden. De thermostaat draait vervolgens het programma af. Er is (nog) geen zelflerende mogelijkheid voor aanwarmvervroeging (of zelflerende aanwarming) bijvoorbeeld. De thermostaat probeert ook niet je levensritme te leren en kan niet reageren op geofencing informatie. Al bij al zijn andere thermostaten dus meer 'slim' dan deze spIDer.

Het weglaten van een zelflerende mode is overigens een design keuze door Itho Daalderop en ook duidelijk gecommuniceerd, dus ik wist dit voordat ik de thermostaat kocht. Itho Daalderop zegt daar zelf over:
"Tegenwoordig zijn vaste leefpatronen steeds minder van toepassing. Indien dit in bepaalde gevallen wel het geval is dan kan dit eenvoudig met de spIDer geprogrammeerd worden. Kortom zelflerend is in de praktijk niet zinvol. Zie ook het onderzoek van de consumentenbond."
Die schrijven:
"Wat is nu eigenlijk de meerwaarde van het zelflerende? Een weekpatroon is onmogelijk aan te leren als dat van de bewoner onregelmatig is, hoe geavanceerd de software ook is. Dan zou er een kristallen bol in moeten zitten. De verwarming is bijvoorbeeld een flinke tijd voor niets aan bij latere thuiskomst dan volgens het schema, dus dat is energieverspilling in plaats van -besparing. In zo'n geval is het veel zinvoller om de thermostaat op afstand te bedienen, bijvoorbeeld in de trein naar huis. Bij een vast weekpatroon werkt het wel, maar dat voegt weinig toe aan een klokthermostaat waarop je het patroon instelt. Een klokthermostaat in combinatie met bediening op afstand is zinvoller en energiebesparender dan dit 'zelflerende'."
En ik kan ze daar geen ongelijk in geven.

De praktijk

Wat kan de thermostaat dan wel? In feite is het een klokthermostaat met de mogelijkheid om deze te bedienen via een app of via de website http://mijn.ithodaalderop.nl. Daarnaast biedt de gateway de mogelijkheid om een aantal zaken uit te lezen, zoals het elektriciteitsverbruik en de temperatuur. En er kunnen tot 50 schakelbare powerplugs toegevoegd worden om apparaten via een klokprogramma, of via de app te bedienen. De powerplug meet ook meteen het verbruik van de apparaten die ingestoken zijn en dit verbruik kan ook in een grafiek weergegeven worden. Dit in tegenstelling tot de simpele klik-aan-klik-uit plugjes waarmee ook apparaten op afstand geschakeld kunnen worden. En aangezien meten=weten, wordt je toch nog slim van deze thermostaat.

Dit zijn de mogelijkheden van de spIDer:
  • Touchbediening en op afstand bedienbaar
  • Inzicht in energieverbruik (zowel gas als elektriciteit)
  • Zonnepanelen: real-time weergave thuis, of op afstand via de app
  • Klokprogramma's
  • Snooze-functie
  • Melden van storingen
  • Automatische software updates
  • Toekomstbestendig
  • Werkt met elke energieleverancier
  • spIDer-app voor Android en IOS
  • Melding luchtkwaliteit op thermostaat mogelijk
  • Uitlezen status tapwater (bij OpenTherm ketel)
  • Aparte melding water bij vullen ketel
  • Ventilatie bediening via thermostaat of app
  • Mogelijkheid om via Powerplugs elektrische apparaten te schakelen
  • Bedrade verbinding net de router (dus niet via Wifi)
  • Ook bij internet storing blijft de installatie functioneren
  • Thermostaat zowel draadloos als bedraad mogelijk
  • Veilige inlog
  • Werkt met alle ketels (merk onafhankelijk)
  • Directe aansluiting slimme meter op gateway
  • Regeling verwarming in twee verschillende zones
  • Zonering: regeling in meerdere zones/kamers op termijn mogelijk
Als je naar de website http://mijn.ithodaalderop.nl gaat (en inlogt met de juiste account gegevens), krijg je een overzichtje van de afgelopen 24 uur te zien. Voordelig hieraan is dat Itho niet in de business is om gegevens te verkopen, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat er iemand meekijkt. Wel is je adres gekoppeld aan je account, dus het is zaak om een goed wachtwoord te verzinnen en hopen dat de Itho website niet gekraakt wordt.

Het overzicht is handig om in 1 oogopslag te zien wat er verbruikt is. Via "Installatie" kom je in het gedeelte waar je installatie weergegeven wordt. Hier staan alle zones en aangemelde thermostaten en powerplugs.

Als je dan op een apparaat klikt, krijg je een samenvatting te zien en de mogelijkheid om het klokprogramma in te stellen. Dit instellen kan ook alleen via de website, op de thermostaat zelf kun je alleen handmatig de temperatuur of ventilatiestand invoeren.

Het instellen van de klokprogramma's is een koud kunstje. De webpagina is logisch ingedeeld en eenvoudig te bedienen. Schakelmomenten kun je vanaf de zijkant in het tijdraster slepen. Er zijn tot 5 verschillende temperatuur instellingen mogelijk. Dus ook de meest complexe temperatuursregelingen zijn mogelijk. Ik heb er maar 2 gebruikt, een voor de temperatuur in de nacht en een voor de temperatuur overdag. Mocht een schakelmoment niet meer nodig zijn, sleep je deze eenvoudig naar het vuilnisbakje. Bij complexe klokprogramma's is dit soms wat bewerkelijk, een delete-all knop zou dan handig zijn. Ook is er geen undo knopje. Een probleem had ik wel meteen. Voor elke temperatuur instelling (gekleurd blokje op de site) kun je instellen wat de temperatuur moet zijn. Maar dit leek niet te werken. In de FAQ stond gelukkig het antwoord, dit komt door adblock. Maar ook zonder adblock had ik dit probleem. Gelukkig valt er mee te leven want de instelling wordt wel opgeslagen en is na een refresh zichtbaar. Op mijn iPad zie je dit trouwens wel meteen veranderen, dus het kan ook nog met de gebruikte browser te maken hebben.

Op de thermostaat kun je ook de ventilatie regelen, al is dat bij mij niet zo heel spannend. Bovendien heb ik een luchtvochtigheidsmeter in de badkamer, dus de ventilatie gaat dan automatisch harder werken als dit nodig is. Ik heb gekozen om 's nachts de ventilatie op de laagste stand te hebben, en overdag op stand 2. Op die stand is de ventilatie nog vrijwel onhoorbaar in huis, dus niet storend.

Ook de powerplugs kun je op dezelfde manier instellen. Ik heb er een lamp in zitten, maar op termijn wil ik nog kijken of ik bijvoorbeeld de hele TV hoek kan schakelen zodat het sluipverbruik daar veel minder wordt. Het handige is dat de powerplug ook het verbruik meet van de aangesloten apparaten, dus het is eenvoudig te zien wat de besparing is.

Er is ook een mogelijkheid om de luchtkwaliteit te meten en weer te geven. Daar heb je wel een CO2 sensor voor nodig en die heb ik geen. Dus deze mogelijkheid kan ik niet testen. Overigens is het wel de bedoeling dat er zo'n sensor komt, dus ik zal de review aanpassen als deze mogelijkheid gerealiseerd is.

Grafieken

Een heel handige functie vond ik het bijhouden van het verbruik. Voor de zonnepanelen deed ik dat al via PVoutput. Het gasverbruik monitor ik handmatig via mindergas.nl, maar dat is toch minder precies als je zou willen.

/Update 08-04-2016: De website van Itho is vernieuwd. Het is nu mogelijk om meerdere apparaten te kiezen die je in een grafiek wilt hebben. Dus het is nu mogelijk om het verbruik hoog/laag in 1 grafiek te krijgen. Het is ook mogelijk om verbruik en opwek in hoog en laag in de grafiek te zetten. Op aanraden van ThinkPad (zie reakties) heb ik de warmtepomp in de powerplug gestoken zodat ik het verbruik daarvan kan monitoren. En om te zorgen dat deze niet per ongeluk op afstand uitgezet kan worden, heb ik de schakel mogelijkheid voor deze powerplug op de website uitgezet. Dan krijg je zoiets:

Een onhebbelijkheidje van http://mijn.ithodaalderop.nl is wel dat het elektriciteitsverbruik opgesplitst is in de tarieven. Dus je hebt verbruik in hoog en laag tarief, alsmede opwek in hoog/laag tarief. Zo krijg je niet echt een duidelijk beeld van het verbruik over een hele dag. Je moet dus eigenlijk de onderstaande 3 grafieken in 1 grafiek voorstellen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1ALzIh3tW9kbuNq.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1ALzIh3Dtdj3AN7.png https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1ALzIh3awcKTwTB.png

De data is afkomstig uit de slimme meter en je kunt dus geen onderscheid maken tussen de opgewekte stroom en de verbruikte stroom. De meter ziet alleen of er netto verbruikt of geleverd wordt. Je ziet daardoor wel goed of je op een dag meer stroom verbruikt hebt dan opgewekt, of andersom. Dit is inherent aan het gebruik van de slimme meter, dus geen nadeel van de spIDer. Je kunt dit omzeilen door de accessoire PV Powermodule te gebruiken. Deze meldt je ook draadloos aan op de gateway en dan kun je precies zien wat je zonnepanelen opwekken. Ik moet nog uitvinden of dit in mijn meterkast te plaatsen is omdat ik een 3fase meterkast heb. Daarnaast heb ik eigenlijk geen ruimte meer bij de groepen. Dus ik denk dat ik dit nooit ga testen.

Je kunt de tarieven van je energieleverancier invullen, dus zie je ook wat deze dag gekost of opgebracht heeft. Helaas zijn de tarieven van mijn energiecontract 4 cijfers achter de komma en kun je op http://mijn.ithodaalderop.nl slechts 2 cijfers achter de komma ingeven. Dus de opgegeven kosten/opbrengsten zijn daardoor een benadering.

Voor mij was inzicht in de temperatuur en het gasverbruik belangrijk. Daar zijn dus ook grafieken voor.

Met behulp van deze grafieken heb ik een klokprogramma gemaakt waarmee het gasverbruik van ca 3 m3 naar vrijwel alleen gasverbruik voor douchen is gegaan (0.7 - 1.2 m3 per dag). Een flinke besparing. Het duurt echter wel langer voordat de temperatuur op peil is, maar dat neem ik voor lief.

Het instellen voor de koeling van mijn systeem is een beetje omslachtig. Ik had de support afdeling nodig om dit voor elkaar te krijgen. Gelukkig kreeg ik snel antwoord. Bovendien is dit een handmatige actie die daarna 7 dagen geldig is. In die 7 dagen zal de ketel waar nodig koelen, als de temperatuur hoger is dan ingesteld, of verwarmen, als de temperatuur lager is dan ingesteld. Op zich is het dan logisch dat dit een handmatige actie is, want in de winter wil je liever niet dat de ketel gaat koelen om de ingestelde temperatuur te handhaven. Maar men is toch aan het bekijken of dit makkelijker kan. Ook op andere mails met vragen werd snel gereageerd.

Zones

Op dit moment is het opdelen van zones alleen mogelijk met de juiste ketel van Itho Daalderop. Bovendien zijn dan slechts 2 zones mogelijk. Helaas heb ik deze ketel niet, dus het is voor mij niet mogelijk dit te testen. Men is wel bezig om dit aan te passen, zodat er een systeem zoals bij de Honeywell Evohome ontstaat met maximaal 50 zones. Als dat mogelijk is, wil ik de badkamer als een aparte zone gaan behandelen om zo daar de temperatuur afzonderlijk te kunnen regelen. Ik zal de review aanpassen als deze mogelijkheid gerealiseerd is.

API

Ik had de support afdeling gevraagd of de API van de spIDer vrij beschikbaar was, zodat ik een Windows Phone app kon schrijven. Helaas is dit nog niet het geval, maar men is er wel over aan het nadenken.

Smartphone App

Ondertussen heb ik een Huawei P9 met Android, dus kan ik de Android app installeren. Voor Windows Phone was er geen app. De app staat je toe de temperatuur en de ventilatie aan te passen. Je kan ook het klokprogramma aan of uit zetten en het programma voor de komende paar uur aanpassen. Daarnaast kun je de powerplugs uitlezen. Maar de grafieken die met de website mogelijk zijn, zoek je te vergeefs in de app. De app is overigens gelijk aan de iOS versie. Deze laatste is er alleen in een telefoon uitvoering, dus geen gespecialiseerde versie voor een tablet. Daarvoor gebruik je het beste de website.

Het home screen van de app toont de ingestelde en gemeten temperatuur, alsmede de stand van de ventilatie (mits aangesloten op de spIDer). Aan de draaisnelheid van het ventilator icoontje kun je zien wat de stand is.

Als je op de temperatuur klikt, kun je deze instellen door op de + of - te klikken.

Idem met de ventilator, je kan dan kiezen tussen laag/middel/hoog, of een tijdelijke hoog stand.

Als je op de tijd klikt, krijg je het klokprogramma voor de komende uren te zien. Dit kun je ook aanpassen.

In het menu zit het uitlezen van de powerplugs. Daarbij krijg je ook een overzicht van het verbruik van de afgelopen 24 uur.

Nadelen

De nadelen heb ik al eerder aangetipt. Het is niet mogelijk geofencing te doen, geen leermogelijkheid voor de thermostaat, zij het voor aanvroegverwarming, of het aanleren van je schema. Aanvroegverwarming wordt ook niet ondersteund, maar dit staat op de planning voor komende zomer. Bovendien gebruiken de powerplugs wel de 868 MHz band, maar ze zijn niet compatible met Zigbee of Z-wave. Iets wat IMHO een welkome aanvulling zou zijn. Ook het Homekit van Apple zou een welkome toevoeging zijn, al heb ik daar nog geen apparaten van. Ook het alleen ondersteunen van eigen ventilatie units is een beperking, maar dit zal wel komen door het ontbreken van een Opentherm-achtige interface voor ventilatie systemen. Dan is het wel logisch dat je alleen je eigen merk ondersteund. Bovendien is dit de enige slimme thermostaat die dit op dit moment kan. Ook kan er IMHO nog wel wat verbeterd worden aan de grafieken en de gebruiksvriendelijkheid daarvan. Ik heb een feature-request uitstaan om hier e.e.a. aan te passen. Ik zal de review aanpassen hierin iets wijzigt.

Voor mij voldoet de thermostaat. Voor mensen die meer 'smart' functies willen, of mensen met een ketel en ventilatiesysteem die niet van Itho Daalderop zijn, kunnen misschien beter een andere thermostaat kopen. Toch is er veel voor te zeggen om toch deze spIDer thermostaat te kopen. Mocht de zone functionaliteit en de aanvroegverwarming gerealiseerd worden, dan is de spIDer wel een concurrent, zeker voor de Evohome. De prijs zal dan uit moeten maken welk systeem de voorkeur heeft. Ondertussen ben ik nog flink aan het brainstormen waar ik nog meer powerplugs kan inzetten ;)

Over mij

Ik ben al 20 jaar werkzaam in de IT als Software Engineer. Dagelijks hou ik me dus bezig met het schrijven van software voor embedded apparaten. Variërend van videorecorders tot high-tech productie apparatuur. Voor mijn hobby schrijf ik mobiele apps, fotografeer ik mijn katten en fiets ik met mijn MTB door de bossen.

Heb jij ook een Itho Daalderop spIDer Connect?

Goede review met mooie duidelijke foto's!

Ik zou de powerplug zelf tussen de warmtepomp zetten, dan heb je een idee wat het ding aan stroom trekt en kun je op die manier wellicht beter je verwarmingsschema beter bijsturen. Meten == weten immers ;) Wel grappig, je merkt dat IthoDaalderop met die powerplugs en de P1-uitlezing ook een graantje probeert mee te pikken van de domoticamarkt.

Jammer dat ze nog geen API hebben. Zou ik nog even noemen als minpuntje, verwarming/koeling en ventilatie is toch wel een vrij belangrijk iets als je bezig bent met domotica.
Misschien kun je trouwens het verkeer van/naar de bestaande apps (Android / iOS) sniffen en op die manier wat dingen ontcijferen. Op die manier hebben ze de Nefit Easy uiteindelijk ook weten te 'kraken': Nefit Easy: XMPP protocol ontcijferen

Heb je trouwens typenummers van de hardware? Aangezien er 'Honeywell' op de communicatiemodule staat, vermoed ik dat het een generiek product is met een IthoDaalderop logotje erop geprint ;) Ben wel benieuwd of er m.b.v. de typenummers wat te vinden is op internet.

P.S. Reclame voor je werkgever (met website en al) is naar mijn idee overbodig in deze review. Alleen even noemen dat je software engineer in de embedded industrie bent is naar mijn idee voldoende ;)

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 2 april 2016 13:21]

Hoioi, bedankt voor je uitgebreide review.

Ik overweeg dit Spider systeem te kopen maar ben benieuwd naar een aantal zaken.
-heb je preview van de Android app?
-kun je wat meer toelichten op te ventilatie regeling. Mijn Itho ventilatie unit regelt namelijk per ruimte, kan je per ruimte dan een ventilatie programma instellen?
-kun je de powerplug op de warmtepomp gebruiken als master-switch? Definitief uitgeschakeld - zeg maar?

Groet
Henk
Ik zal wat screenshots toevoegen van de app.

Ventilatie kun je volgens mij alleen per huis regelen en alleen CVE's en de HRU150 worden ondersteund, maar wellicht worden extra opties vrijgegeven bij geavanceerdere ventilatie systemen, ik heb een simpele CVE.

Ik heb de powerplug inderdaad tussen de warmtepomp zitten, maar dit om het verbruik te meten. Maar je zou het ook kunnen gebruiken om deze uit te zetten. Maar dat is in het menu van de ketel zelf waarschijnlijk handiger.
Hoi, dankjewel alvast,

Ik heb hier een CVE met demandflow welke per ruimte op basis van CO2 regelt en vervolgens overruled wordt door:
- afstandsbediening van gebruiker (o.a.kookstand) en vochtsensor badkamer. Maar je regelt dus enkel de stand voor alle ruimtes tegelijk?

Wat is effect op vloerverwarming als de warmtepomp uitgeschakeld is maar de thermostaat nog geschakeld en de klep van warme water nog open?

Ontwikkelt Itho nog door op het platform of zijn er geen nieuwe features bij gekomen in de afgelopen tijd?
Gr,
Ok, de demandflow wordt volgens mij wel ondersteund, maar als alles al automatisch gaat, dan heb je er niet veel aan om dit op je thermostaat aan te sluiten he? Je kan de spIDer dan zien als de knop die bij de demandflow geleverd is. Diezelfde standen kun je met de spIDer instellen dan.

Ik heb een gewone CVE, dus als de vochtsensor op de badkamer de ventilatie hoog zet, zuigt ie ook af op de WC en in de keuken.

Het antwoord op je vraag over vloerverwarming weet ik niet.

Ontwikkeling gaat langzaam. Er zou zone ondersteuning komen afgelopen zomer, maar ik heb daar niets over vernomen. Ze hebben wel de website een beetje aangepast. Communicatie kan ook niet rechtstreeks, moet via de installateur gaan. Maar die weet van toeten nog blazen :)
Fijne Review, heeft mij overtuigd om dit apparaat aan te schaffen.

Ondertussen ook met Ihto al een paar keer contact gehad.

Ze zijn bezig met zonering voor vloerverwarming (maar nog geen ETA)
Ik heb gevraagd of het mogelijk is een kalenderfuncties in te bouwen voor het wisselen van handmatig naar klokthermostaat (zo kun je de verwarming laten aanschakelen een x tijd voordat je terugkomt vna vakantie)
Ik heb gevraagd of ze een langzaam warmstoken protocol kunnen inbouwen, zodat je ketel niet op vol vermogen gaat loeien als je van 16 naar 20 graden wil (maar dat hij het in stapjes doet)
Het zou handig zijn als het menu van de ketel via de app te bedienen zou zijn (die knoppen op de ketel zijn niet heel comfortabel).

Gingen ze naar kijken zei Itho :-)
Heb deze thermostaat inmiddels ook in huis hangen icm een HGI80 en probeer deze nu aan Domoticz te krijgen ( aangezien ik en de gateway niet heb, en ik al domoticz heb en daardoor de meerwaarde van de gateway niet zie) .
Ware het niet dat er nog een hoop werk te doen is om te de-coden etc .
Zijn er meer die dit willen en nog mooier, werkend hebben ?
Ook ik had interesse in een Itho Daalderop spIDer Connect om zowel mijn (OpenTherm)-CV en ventilatie te regelen (eventueel aangevuld met de recente ‘Multizone set’ om de verwarming per kamer of zone te kunnen regelen): in mijn woning zit een 'mechanische ventilatie met WTW'-systeem (325m3/h) welke ik wilde vervangen door een (HRU) variant van Itho Daalderop. Door middel van een RV-sensor in de badkamer zou de ventilatie dan automatisch een tandje harder werken wanneer er gedouchet wordt.
Helaas blijkt Itho Daalderop daar helemaal geen systeem voor te leveren: de HRU Eco Ball is niet geschikt voor RV-sensoren / communiceert niet met de spIDer en de HRU Eco 150 (150m3/h) en binnenkort te verschijnen HRU Eco 250 (250m3/h) zijn enkel geschikt voor kleine woningen.

De teleurgestelde conclusie die ik voorlopig getrokken heb: de spIDer is in potentie een mooi product maar voor mensen met een nieuwbouwwoning met mechnische ventilatie (tegenwoordig gebruikelijk om energieprestatieeis te halen) biedt Itho Daalderop (nog?) geen passend WTW-ventilatiesysteem (tenzij het een flatje of kleine woning betreft).
Heb je ook een foto hoe de thermostaat eruit zit als deze idle is? Of is dit hetzelfde als op de foto die je al hebt? Er lijken namelijk nogval veel opties aan te staan met behoorlijk felle verlichting.
Als de thermostaat idle is geeft deze geen beeld. Hij is dus helemaal zwart dan, ik heb daar geen foto's van afgezien van de foto's van de unboxing. Dit moet ook wel omdat anders de batterij snel leeg zal zijn. Het is wel af en toe onhandig omdat je hem moet aanraken om de instellingen te kunnen zien.
Thanks voor deze uitgebreide review!

Erg jammer dat ook Itho Daalderop geen API aan lijkt te bieden (liefst gewoon 'on premise', dus een miniwebserver in je apparatuur thuis, zoals bv. Philips Hue en Logitech Harmony wel hebben).

Dat zou een prachtig verkoopargument kunnen zijn tegenover bv. de concurrentie, zoals Honeywell Evohome.

Dat laatste systeem hebben we nu thuis. En ook hier jammer genoeg dus geen 'lokale' API in het LAN. Wel eventueel de mogelijkheid om met een (dure) USB-module die je in het systeem integreert de boel aan te sturen.

Als dit systeem van Itho Daalderop wél een API had gehad, dan zou ik eventueel overwegen om het Evohome spul er weer uit te gooien, mede ook omdat er bij dit systeem dus ook smart pluggen passen (kan Plugwise ook meteen de deur uit) en vanwege het aansturen van de ventilatie.
Ik heb afgelopen jaar voor mijn nieuwe woning Itho Daaldrop spullen gekocht (o.a. premium spullen zoals een Quality Flow ventilatie en Hybride warmte pomp) inclusief Spider.
Voor aanschaf van de spullen werd de suggestie gewekt dat Spider in de nabije toekomst een multizone vloerverwarming zou kunnen aansturen hierbij werd gebruik gemaakt van afbeeldingen waarop een Honeywell HCE-80 vloerverwarmingregelaars stonden afgebeeld. Spider zou het hart worden voor het aansturen van Itho spullen en huisautomatisering. Een overkoepelend regelsysteem met de multi-zone verwarming eigenschappen van Evohome maar dan flexibeler en verder uit te bereiden met huis domotica. Aanvullend zou de Itho ventilatie en de koelfunctie van de warmtepomp door Spider worden aangestuurd.

Itho gebruikte in het verleden naast eigen componenten vrijwel exclusief Honeywell componenten. Daarbij is het Spider platform gebaseerd op de Fifthplay HAM die al veel Honeywell spullen ondersteund.
Op advies van Itho de vloerverwarming uitgelegd vergelijkbaar met Evohome (HCE-8o vloerverwarming regelaars) in de veronderstelling dat Spider als overkoepelend regelsysteem zou kunnen worden ingezet.

Bij oplevering van de woning bleek de markt introductie van de Spider zone-regeling te worden uitgesteld en mijn Quality Flow ventilatie unit werd ook nog niet ondersteund. Vooruitlopend hierop toch alvast maar Spider spullen inclusief de HAM aangeschaft. Maar een multizone vloerverwarmingsturing wordt vervolgens continue uitgesteld en het backwards compatible maken van Spider met Quality Flow lijkt geen prioriteit te hebben en technisch lastig te zijn.

Recent blijkt dat Spider een eigen vloerverwarming zone-regeling introduceert die feitelijk gebaseerd is op (niet Honeywell) radiatorregelaars.
Dus geen overkoepelend systeem dat samenwerkt met een echte draadloze vloerverwarmingregelaar zoals de HCE-80 met thermische motoren maar een oplossing gebaseerd op batterij gevoede draadloze radiatorregelaars die je op een vloerverwarmingverdeler schroeft. Vloerverwarmingregelaars zijn typisch geschikt om samen te werken met thermische motoren en de vraag daarbij is of de “bulky” Itho radiatorregelaars dan wel passen.

Itho lijkt met Spider weg te gaan bij Honeywell m.b.t. HVAC (voor zover dat mogelijk is) componenten. Wat niet overeenkomt met de verwachtingen die ik had gekregen van Spider. Maar wat zeker ook de toepasbaarheid van Spider zal beperken.

Helaas voor mij heeft de installateur besloten om een deel van de verwarmingzones niet te voorzien van bedrade thermostaat aansluitingen. Hierdoor kon ik niet terug naar een bedraad HCE-20 multi-zone systeem. De HCE-80 regelaars werken nu samen met Opentherm draadloze thermostaten. Dit werkt goed voor multi-zone verwarming maar de koelfunctie van de warmtepomp kan niet worden gebruikt. Ondertussen een Evohome Wifi scherm aangeschaft en deze gekoppeld aan de HCE-80 regelaars en de draadloze thermostaten. Dit geeft een overzicht van de temperaturen in de zones en de mogelijkheid om deze centraal aan te passen maar feitelijk nauwelijks extra functionaliteit.

Ik heb de Spider componenten geprobeerd met een thermostaat opentherm bedraad aangesloten op de hybride warmtepomp en een tweede thermostaat draadloze in een ruimte. De basis sturing werkt en koeling lijkt ook mogelijk maar de koppeling aan vloerverwarming is er niet en lijkt er ook niet te komen op basis van mijn Honeywell HCE-80 met thermische motoren subcomponenten. En voorlopig lijkt er ook nog geen perspectief dat Spider “backwards compatible” zal worden gemaakt met een Quality Flow systeem.
Mijn Spider spullen liggen dan ook voorlopig niks te doen behalve dan het uitlezen van de slimme meter.

Mijn conclusie is dat Spider nog aanzienlijke ontwikkeling nodig heeft om te worden wat Itho belooft. Spider heeft zeker potentie o.a. omdat er de mogelijkheid is om opentherm deels bedraad maar grotendeels draadloze componenten te koppelen en daarbij multi-zone te verwarmen en te koelen. Draadloos multizone koelen is iets wat vrijwel geen ander systeem op dit moment kan.
Echter de keuze om daarbij (niet zoals vroeger wel het geval was) bekende en bewezen Honeywell subcomponenten te gebruiken zal de ontwikkeling van Spider vertragen en de toepasbaarheid beperken. De door Itho gebruikte Fifthplay HAM kan technisch deze draadloze componenten koppellen, daar lijkt het niet aan te liggen.

Mocht je Spider spullen willen aanschaffen check dan heel goed of deze wel echte helemaal compatible zijn met je hardware. Bedenk ook dat om opentherm draadloos te kunnen koelen je ten minste de hoofdthermostaat bedraad moet kunnen verbinden met je ketel.
De aansturing van de Itho ventilatie werkt maar voor een beperkt aantal Itho ventilatie systemen. Het is onduidelijk of nog niet door Spider ondersteunde Itho ventilatiesystemen “backwards compatible” zullen worden gemaakt. Zelfs niet als je premium product als Quality Flow aanschaft.
Mooie review.
Het ingestelde klokprogramma om gas te besparen door de thermostaat 's nachts lager te stellen verbaast me. Bij een goed geďsoleerd huis met vloerverwarming wordt altijd aangeraden om de temperatuur van de vloer dag en nacht constant te houden, waarbij de warmtepomp op een lage stand blijft draaien. Zo staat mijn coolcube afgesteld.
Ik verwacht dat bij jouw klokprogramma er 's morgens vroeg op de hoogste stand wordt verwarmd om de ingestelde temperatuur te halen. Wordt er dan geen gas bijgestookt als het echt koud is?
Dat klopt. Ik heb het programma nu ook anders staan, de nachtverlaging is nu slechts 1oC. Afgelopen februari heb ik een paar dagen vergeleken. de ene dag 21oC continue en de andere dag mijn klok programma 20/21oC. Dat laatste gaf een besparing van 9 a 10 naar 7 a 8 kuub gas per etmaal, bij vrijwel gelijke buiten temperaturen (ik gebruik mindergas.nl om te vergelijken).

Overigens kijk ik alleen naar het gas verbruik. Wellicht dat het verhaal anders ligt als je ook het elektriciteitsverbruik erbij neemt. Maar omdat ik 100% van mijn jaarverbruik aan elektra opwek middels PV panelen, kost stroom me niks. Ik had dit jaar zelfs 175 kWh over. Dat geef ik geloof ik ook aan in de review.
Ik heb mede naar aanleiding van deze review ook een Spider Connect gateway gekocht inclusief twee Spider thermostaten een een BDR91 verbindingskastje voor de tweede aan/uit zone van mijn Daalderop ketel. De reden om voor deze set te gaan was de mogelijkheid om ook gelijk het energieverbruik te monitoren via de P1 poort van de slimme meter.

Vooralsnog spijt van mijn keuze. Het is me na drie dagen nog steeds niet gelukt om de gateway via de mijn.ithodaalderop te activeren. De website van Itho Daalderop geeft een en al foutmeldingen en de helpdesk is niet behulpzaam. Ik krijg sterk de indruk dat de ontwikkelaar bij Itho Daalderop is vertrokken en er verder niemand meer is die de boel draaiende houdt.
Dat idee heb ik ook de laatste tijd. Ik krijg het ook niet meer voor elkaar om mijn klok programma te saven na een wijziging. Hopelijk snel opgelost.
Hoe lang heb je daar al last van? De helpdesk heeft me vandaag medegedeeld dat ze er hard mee aan de slag zijn en dat de meeste problemen nu al opgelost zouden moeten zijn. Ik hoop dat ze er echt werk van maken en door gaan met de ondersteuning van het systeem. Ze worden via de website ook nog gewoon verkocht.
Ik heb sinds maandag pas weer de CV ketel aan staan. Vandaag probeerde ik het klokprogramma te wijzigen, wat niet lukte. Dus hoe lang dit al speelt weet ik eigenlijk niet.