Specificaties HTPC, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Mini Skeleton-90 Review

Kyatto 20 juli 2009, laatste update op 21 juli 2009, 2.728 views

Antec Mini Skeleton-90

Pluspunten

• design
  • stilte
  • omvang en gewicht

Minpunten

• kabelmanagement
  • inbouwgemak

Kwaliteit voeding Score: 4
2004 stond in het teken van systeem kasten met raampjes, zoveel mogelijk ledverlichting en hoe schreeuwerig hoe beter.

2008 stond in het teken van systeem kasten met gesloten panelen, die geen geluid maakten en zo onzichtbaar mogelijk waren.

2009 staat in het teken van zichtbaarheid van de interne componenten. Je systeem als open boek.
Antec heeft een kast gemaakt waarbij je alle componenten kunt zien, en bijna zelf aanraken.

De reden voor aanschaf.
Reeds was ik in het bezit van een Intel ITX bord met een dual core atom 330 1.6ghz processor en een reepje RAM van 2gb DDR2. De bedoeling was om dit in een zakelijke koffer in te bouwer waar ik reeds een 15"inch TFT had ingebouwd.
En opeens ging mijn download PC defect.
Gauw besloot ik om een echte behuizing aan te schaffen en omdat ik reeds goede ervaring heb met de Antec Performance P182 ging ik ook direct op de Antec website af voor beschikbare ITX kasten. Natuurlijk keek ik ook naar andere Home Media Center kasten, maar het creatieve design en simpele bouw van Antec vleidde mij toch. Toen ik de prijs zag, was ik meteen verkocht.

Ontvangst van de kast.
Zoals verwacht komt de kast in een kleine doos :) . De doos is licht, doch van dik karton.
Inhoudelijk wordt de kast vastgehouden door wit foam-achtig plastic tegen schokken. Er zit een doos met een sata-, ide- en sata power kabel in. Ook een folder met korte instructies in zes talen, per taal op a5 formaat.

Inbouwen van de kast
Het inbouwen is een ramp. Of je nu een een moederbord in een Skeleton Mini of in een Performance One P182 inbouwt, je bent gewoon een vol uur tot twee uur bezig om het moederbord, de kabels en de media in te bouwen.
Antec zorgt er voor dat je de kabels netjes weg kan werken, maar de prijs is dat je lang bezig bent om alles netjes in te bouwen en mogelijk verlaat zelfs een korte vloek je lippen.
De kast heeft een rail systeem waarmee het moederbord, harde schijven, Cd/DVD rom, en voeding uit de kast wordt geschoven en je dit netjes in kunt bouwen. Dit werkt redelijk. Er is nog steeds net niet genoeg ruimte om de componenten precies netjes weg te werken.

Op een gegeven moment wil ik de harde schijf inbouwen en kom tot de ontdekking dat deze allen 2.5"inch harde schijven accepteert. Wel 4 stuks, maar alleen notebook harde schijven.
Dus onlangs ook een 2.5"inch harde schijf aangeschaft. De inbouw van de harde schijven is uitermate prettig. Twee kunnen intern en twee kunnen extern ingebouwd worden. Dit is het enige inbouw gedeelte dat uitermate makkelijk ging.

In de toekomst zal er een Blue Ray (brander) ingebouwd worden.
Houdt rekening met IDE apparaten. Dit zal waarschijnlijk niet passen. Ik heb een IDE DVD brander geprobeerd en dit lukte niet netjes. slechts functioneel met moeite. SATA aansluiting is een ongeschreven verplichting.

De voeding is een externe voeding van 90 watt. Intern is nog wel een kleine printplaat welke de externe voeding omzet in een interne moederbordaansluiting.

Er is op een ITX moederbord 1x een aansluiting voor een pci kaart. De kast houdt hier ook rekening mee. er is een extra add-on meegeleverd welke de extra kaart vast kan houden. Ik maak hier (nog) geen gebruik van.

Gebruik van de kast
De kast is stil. Bovenop zit een grote fan. aan de zijkant kan je de snelheid trapsgewijs instellen zoals we van Antec gewend zijn Ook zit er een knop om de LED verlichting uit- en aan te zetten. Omdat er gebruik wordt gemaakt van een atom processor met een passieve koeler, denk ik er over om de actieve koeler van de northbridge uit te zetten en alleen de Antec koeler te gebruiken bovenop. Temperatuur kan ik niet meten met Real Temp of Aida32. BIOS geeft aan (na een herstart) dat deze 32 graden Celsius is.

Mijn huisdieren (2x kat) lopen naar de behuizing toe, ruiken er aan en gaan weer weg. Je kunt verwachten dat huisdieren of baby's mogelijk hun pootjes of vingers in de behuizing steken, mijn huisdieren zijn niet onder de indruk.

Over huisdieren gesproken. Mijn vriendin vindt em oerlelijk en snapt niet waarom ik hem heb gekocht. Elke technische man die ik sprak (25+ aantal) was enthousiast en de verkoop zal na deze review stijgen. Elke vrouw die ik sprak (9+ aantal) vond em oerlelijk.

Als je het niet erg vind om even te klussen en de interne componenten te zien, is deze 19x21x23 cm kast ideaal voor mini-itx. Als je een PC wilt zonder veel poespas die er goed uit ziet, is dit de juiste keuze. Of je deze als download PC, webserver, media center wilt gebruiken. De kast is stil, klein, maar niet onopvallend.
Ik ben er tevreden mee. Weer een Antec lid in mijn familie.

*notities
Zie ook mijn antec performance one P182 review

Heb jij ook een Antec Mini Skeleton-90?

Ik vind hem ook best lelijk, nouja ik heb liever een mooie afgewerkte kast die overal bij past. Deze kast is meer een mode-hype.
gefeliciteerd met je gezins uitbreiding ;)
Over huisdieren gesproken. Mijn vriendin vindt em...
Leest je vriendin mee? :P
Over huisdieren gesproken. Mijn vriendin vindt em...
Haha, geweldige uitspraak :> .

Overigens zou ik de plaatjes nog even 'plakken' in je review, zodat het als een groter en meer samenhangend geheel eruit ziet. Verder ziet het er net uit en is volgends mij alles wel besproken wat je i.c.m. een simpel Intel Atom systeempje kan bespreken.

In mijn ogen wel 5 sterren waard :)

Ik ben trouwens ook altijd zo'n anderhalf a twee uur bezig om mijn eigen pc's op te bouwen, maar dat komt meer door mijn fobie voor 'kabels in plain sight' en mijn liefde voor tiewraps. :9

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 21 juli 2009 12:05]

De kast is stil, klein, maar niet opvallend.
Niet opvallend? Doe die blinddoek eens af :9 Of bedoel je niet opvallend klein, of niet opvallend stil? (wat ook vreemd is maar goed)
leuk geschreven en zeer informatief!

4 sterren!
stik. niet onopvallend.
Goede review, heeft mij zeker geholpen om te besluiten hem NIET aan te schaffen :9

Over huisdieren gesproken. Mijn vriendin vindt em... 8-) kijk maar uit met die valse katjes
Vraagje over die voeding: is dat zo'n 90W pico-psu? en zou je die eventueel kunnen vervangen door een kleine (halve atx) voeding? Op de foto's zie ik namelijk wel ruimte, en zelfs schroefgaten...
'' je bent gewoon een vol uur tot twee uur bezig om het moederbord, de kabels en de media in te bouwen.''

Dat is een plus punt voor mij :D Ik houd echt zo veel van PC inbouwen, langer ik bezig ben de beter!