Linksys EA7500 Review

jdh009Testpanel 31 maart 2016, laatste update op 1 april 2016, 783 views

Linksys EA7500 (Testpanel)

De Linksys EA7500 is een prima router die een middelgroot appartement vanuit één punt gemakkelijk van stabiel internet kan voorzien. Hij is gemakkelijk te configureren en bied goede mogelijkheid voor netwerkopslag.

Pluspunten

• Gemakkelijk in te stellen
  • Uitstekende USB 3.0 prestaties
  • Uitstekende draadloze snelheden (zeker op 5Ghz)
  • Intuïtieve UI
  • Prima bereik

Minpunten

• Wi-Fi protected setup zit weggestopt
  • Net te eenvoudig in opties

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4

Afgelopen maart is er hier op Tweakers een prijsvraag geweest waarbij de mogelijkheid werd geboden om de EA7500 router van Linksys te testen. Hier heb ik aan meegedaan en uiteindelijk mocht ik deze router testen. Ik heb de router op verschillende punten proberen te testen in mijn eigen omgeving (Middelgroot appartement in een flat), als vergelijkingsmateriaal zal ik de Linksys WRT120N Wireless-N Home Router en de Experiabox v9 gebruiken. Bij het opzetten van de router heb ik de instructies op de doos en in het begeleidende boekje gevolgd om te kijken of deze duidelijk waren, deze heb ik daarna weggelegd om te kijken of de interface van de router zelf goed genoeg in elkaar zit en alles op een logische plek te vinden is.

De specificaties en features van de Linksys website:

De eerste indruk van de doos is dat ie vrij druk is, zeker de zijkanten en achterkanten zijn wat chaotisch van opmaak. Hierdoor duurt het wat langer om de gewenste instructies en informatie te vinden. Dit komt vooral door de vele talen die op de doos staan, naast Engels hebben Duits en Frans een prominenten plek op de doos. De gebruikers die alleen het Nederlands machtig komen er een beetje bekaaid vanaf, er staat op de zijkant van de doos maar één alinea informatie en dat is vooral marketingpraat. Op linker zijkanten van de doos staat een handig overzicht van de achterkant van de router met de functies van alle knopjes en poorten, hierbij valt mij meteen op dat de kleur van de USB 2.0 blauw is terwijl dit in werkelijkheid gewoon een zwart is, een kleinigheidje.

Wat zit er in de doos?
• Linksys AC1900 MU-MIMO Gigabit-router, EA7500 EU versie
• Snelstartgids
• Drie antennes
• Ethernet-kabel
• Voedingsadapter
• Cd-rom met documentatie
Snelstartgids en cd-rom met documentatie
Voedingsadapter

Dan de router zelf:

Achterkant:
De drie schroef-aansluitingen voor de afneembare antennes zijn goed zichtbaar links, midden en rechts. De router heeft voor de rest de volgen aansluitingen (v.l.n.r.) UBS 3.0, USB 2.0, Wi-Fi protected setup, resetknop, Internet, Gigabit Ethernet, 12V DC aansluiting en de aan/uitknop.

De eerste indruk qua uiterlijk van de router is goed. Voor een router vind ik hem er niet verkeerd uit zien al zou ik hem niet snel (als ornament) in het zicht neerzetten, daarvoor heeft ie net teveel een plastic plastic look. Mijn vriendin vond de router een beetje op een alien lijken. De bouwkwaliteit is goed en alles voelt stevig en sollide aan. Qua formaat is ie een slag groter dan de WRT120N en weegt met 575 gram net iets meer dan in de specificatie staat. Mijn andere router heeft door zijn lichte gewicht (237g) soms nog wel is de nijging om te gaan lopen wanneer er iets met de kabels gedaan wordt. Deze heeft dat gelukkig niet, vier rubbervoetjes/dopjes zorgen er voor dat deze router stevig op de grond blijft staan, ook na een voorzichtige ruk aan de voedingskabel zorgt dit er niet voor dat ie beweegt. Linksys heeft twee gaten aangebracht aan de achterkant waaraan je hem kan ophangen, mocht je dit willen.

De router laat zich gemakkelijk aansluiten waardoor je snel aan de slag kunt. Vergeleken met mijn andere Linksys router vallen me twee dingen op betreffende de knopindeling. Het eerste punt is de grootte en de locatie van de knop voor de Wi-Fi protected setup, deze is aan de kleine kant en zit op de achterkant van de router. Ik had liever gezien dat deze aan de voorkant/bovenkant van de router zat zodat je er gemakkelijker bij kunt en niet het risico loopt dat de kabels losschieten. Het tweede puntje telt niet voor iedereen. Voor degene met wat dikkere vingers zal het aanzetten iets lastiger kunnen zijn. De aan-/uitknop zit tussen de 12V kabel en een van de antennes in en deze twee onderdelen zitten aardig dicht (en steken uit) op waardoor ik even moest friemelen om goed bij de knop te kunnen om de router aan te kunnen zetten. Gelukkig hoef je deze knop daarna eigenlijk nooit meer te gebruiken.

De Linksys software biedt een eenvoudig overzicht van alle functies waarbij alles visueel goed eruit ziet. De applicatie lijkt zich echter primair te focussen op de eenvoudige gebruikers. De opbouw van het geheel is vrij eenvoudig met twee menus onder elkaar links en een aantal "blocks" die je zelf kan schuiven, weg kan klikken, of waar je andere "blocks" aan toe kan voegen. Zo kan je snel jouw eigen dashboard creëren op je startscherm. Het toevoegen en verwijderen van deze blocks gaat met een paar klikken.

Netwerktoewijzing
Soms is het fijn om een overzicht te hebben van de apparaten die gebruik maken van het (draadloze) netwerk. Bij netwerktoewijzing kun je zien wie erop je netwerk zitten. hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen je netwerk en je gastnetwerk. Linksys probeert de apparaten zelf te identificeren en van bijpassende iconen te voorzien, deze kan je echter zelf ook nog aanpassen. Mijn iPhone 4 werd niet herkent als telefoon maar met twee klikken kun wel een telefoon plaatje toewijzen aan het apperaat. Zeker voor een snel overzicht kan dit handig zijn al mis ik wel de optie om alles in tabelvorm snel weer te geven binnen dit onderdeel. Tabelvorm van alle users zit gek genoeg wel onder het kopje "problemen oplossen".

Gastnetwerk
Een zeer handige functie die de WRT120N router niet heeft Gemakkelijk in te stellen en/of uit te zetten en bied een klein beetje extra veiligheid, zo krijgen ze op het gastnetwerk geen toegang tot andere users,de mediaspeler en de NAS. Het is hierbij mogelijk om in te stellen hoeveel gasten er gebruik van mogen maken, wanneer en op welke frequentie. Nadeel vind ik dat je het aantal dat je toe wilt staan niet exact kan kiezen, deze moet je selecteren uit een keuzelijst. Het laagste aantal is 5 gasten en het hoogste aantal wat je toe kan laten tot je netwerk is 50. Ik had graag gezien dat je in ieder geval alle opties onder de vijf zou kunnen selecteren.

Ouderlijk toezicht en prioriteit voor media heb ik nog niet getest of gebruik ik niet. Tevens kan/wil ik de snelheidstest niet gebruiken omdat hiervoor een Adobe® Flash® Player 8.0 of hoger voor vereist is en ik geen flash geïnstalleerd heb.

NAS/Externe opslag/mediaserver
Het instellen van de mediaserver/externe opslag was plug and play. Het menu zit goed in elkaar waardoor je daarna alle opties gemakkelijk kunt instellen. Het rechtensysteem bied de mogelijkheid om gebruikers aan te maken die je rechten kunt geven zodat ze toegang kunnen krijgen tot (delen van) de externe opslag. De 3.0 snelheid word door de router goed benut en je merkt dat deze vlot naar de opslag worden overgezet.

Impressie connectiviteit:

De testen met die zijn gedaan met behulp van Speedtest.net zijn 12x uitgevoerd op 4 verschillende locaties in mijn woning. De hoogste en de laagste meting zijn niet meegenomen en daarna gemiddeld tot de resultaten die hieronder te zien zijn. De test zijn allen uitgevoerd met een Asus N551JK latop die was aangesloten op het stroomnet.

Ping
Binnen de woonkamer (1m en 7m) is de ping vrijwel gelijk, echter daarbuiten zie je wat verschillen waarbij de WRT120N het bij deze test regelmatig liet afweten op deze afstand.

Downloadsnelheid

Uploadsnelheid

Bereik
De signaalsterktes zijn gemeten met het programma inSSIDer over een korte periode.
Onderstaande weergaven is het resultaat in de keuken (12m + 2 muren).

Link scores
Tevens als extratje de Link scores. Link Score is een cijfer dat voor ieder netwerk worden berekend aan de hand van zijn signaalsterkte, kanaalsterkte en netwerken in de buurt.

Torrenttest
Maar wat betekend dit allemaal in de praktijk? Om dit te testen heb ik een verschillende Linux versies gedownload die via het torrentnetwerk werden verspreid (http://linuxtracker.org/). Hierbij gebruik ik mijn torrent client (qBittorrent v3.3.4) zonder plugins. Tussen het downloaden door ben ik verschillende keren van netwerk gewisseld. Ik zat op ongeveer 6m a 7m van de router af.

Om het verschil tussen de twee frequenties goed te testen heb ik ze beide nog een kwartier los getest.

Stroomgebruik
Wordt op dit moment gemeten en zal ik daarom later toevoegen.

Toen de actie bekend werd stond de router in de Pricewatch voor 179 euro. Dit is voor mij als (arme) student een router die ik zelf dus niet zo snel zou kiezen, echter als deze 5 jaar mee zou gaan dan komen de kosten uit op minder dan 10 cent per dag. Vergeleken met de directe concurrentie is echt deze router echter vrij prijzig.

Al met al een prima router, die zelfs op de minst gunstigste plaats in het appartement het gehele woonoppervlakte van internet kan voorzien. Qua snelheid is deze, zeker op 5GHz de snelste van de getesten routers.

De review zal in de komende dagen nog enkele keren worden geupdate. Mocht iemand een leuk testje weten dan zou ik kunnen kijken of ik hem kan uitvoeren. Dit is mijn eerste review dus tips, tricks en feedback zijn van harte welkom :)

V1.1 Torrenttest toegevoegd
V1.2 Impressie van Connectiviteit toegevoegd

To do:
- Stroomtest
- Software: Draadloos
- Software: Beveiliging
- Software: Problemen Oplossen
- USB snelheidtest opnieuw uitvoeren

Heb jij ook een Linksys EA7500?

Super review! Een dikke +3. _O_
Als ik kon gaf ik je de SUCCES emoticon! :)
Als de student niet teveel afgeleid wordt voor zijn scriptie door dit werk... ;) dan zie ik graag de rest nog een keer tegemoet.. 8-)

Nette review.

Hooguit... wat tipjes voor je:
  • wat scherpere foto's was nog mooier geweest...
  • En de plotjes: pas op met de beruchte soft tones van Microsoft... op sommige schermen lijken die 2 (oker/oranje) kleuren nog al op elkaar. Typisch iets vd defaults van Excel vanaf E-2007, bij E-2003 was dat geen probleem, je moet het nu achteraf aanpassen of een template gebruiken met presets.
Ik heb dezelfde router ook "gewonnen" en gereviewed. Heb deze vergeleken met een daadwerkelijke concurrent en niet met inferieure 802.11n apparatuur. In mijn tests legt de Linksys het op alle fronten af tegen de concurrent.
Met name op wat langere afstanden, 15mtr+ is het signaal onbruikbaar. Op korte afstand van de router gaat het nog wel. Denk dat jij met je tests tot 12mtr nog net in de sweet spot van deze router zat.
Wat is de concurrentie? En heeft die ook een USB 3 aansluiting, ondersteuning voor NTFS en HFS+ schijven en SMB2?