Specificaties Carbon Tripod zonder kop - Bekijk alle specificaties

Gitzo GT3542XLS Review

Karel V 13 mei 2016, 4.262 views

Gitzo GT3542XLS

Een robuust en verfijnd statief. Een goede keuze als stabiliteit en hoogtebereik jouw prioriteit is. Bovenin voorzien van een stevig frame met waterpas. Het design is netjes afgewerkt zonder scherpe randen. Goed te vervoeren door het lichtere bouwmateriaal carbon. De G-Lock ringen zijn in één haal los te draaien.

Pluspunten

• Solide
  • Lock-twist mechanisme
  • Poten aan te passen aan ondergrond
  • Extra's zoals waterpas, veiligheidspal en haak
  • Een hoogtebereik tussen 10,6 tot 200,5 cm
  • Defecte onderdelen zijn na te bestellen

Minpunten

• Kwaliteit heeft zijn prijs
  • Onhandige opbergtas
  • Uitleg over revisiekit ontbreekt

Ga naar website fabrikant
Inhoudsopgave
Alinea 1

Ik wil het in deze alinea hebben over enkele voordelen van een statief en in de volgende alinea over hoe je je op de aankoop van een statief kunt voorbereiden. De vaste statiefgebruikers onder ons kunnen doorklikken naar de derde alinea.

Op verschillende webpagina’s lees je dat een statief helpt om over je composities*1 na te denken. Eerst bepaal je grof hoe je jouw foto wilt nemen, dan zet je je statief op en ga je bewust naar je omgeving kijken. Tot op de millimeter nauwkeurig kun je nu bepalen wat je wel en niet in de foto wilt. Je geeft je statiefkop een tikje naar rechts om een storende lantaarnpaal links uit beeld te krijgen. Je zoomt wat in om precies te kaderen. Je schuift je statief nog iets opzij om de kijkhoek net iets aan te passen. Ben je bijna klaar dan bekijk je of alles waterpas staat. Vervolgens zet je je compositie vast en dan kun je naar hartenlust je instellingen wijzigen voor het maken van een creatieve foto of wachten op dat éne speciale moment waarbij er iets opmerkelijks binnen jou compositie gebeurt.

Wat is er nog meer een voordeel van een statief?
Voor mij biedt een statief de mogelijkheid om op een andere manier sfeer aan de foto toe te voegen. Dan denk ik aan het bevriezen van bewegend water en situaties met beperkt licht zoals het Blauwe uurtje*2, het gouden uurtje*3 en nachtfotografie*4. Met een statief blijven in de donkere delen details behouden door een langere belichting.
Daarnaast lijkt mij een statief ook bruikbaar om foto’s van onweer en stormachtig water te maken. Ook natuurlijk voor selfies en bij portretfotografie.
Ik heb nog weinig ervaring met foto’s waarbij je een gevoel van beweging creëert. Denk aan pannen en bij in of uitzoomen bij een naderend onderwerp. Ik weet dan ook niet hoe bruikbaar een statief is om beweging vast te leggen als je buiten de categorie van de superzooms valt.
Een ander voordeel van een statief? Het je kan helpen om je lenzen beter te leren kennen. Door bij exact dezelfde compositie te experimenteren met scherptediepte bij een groothoek en bij een zoomlens leer je welke effecten je in dezelfde situatie met de verschillende instellingen en lenzen kunt bereiken.
Alinea 2

Ieder van ons heeft zo zijn eigen manier om foto’s te maken en heeft dus ook zo zijn eigen wensen. We zoeken een statief die bij ons past. In mijn geval moest ik eerst mijn wensen helder zien te krijgen. Ik had geen ervaring met serieuze statieven en ik begon mezelf vragen te stellen: Waar moet ik op letten bij de aankoop van een statief? Welk statief past bij mij?
Mijn tactiek? Surfen op internet! Zo kwam ik de zeer informatieve site van Dr. Robert Berdan*5 tegen. Hij legt in het Engels uit waar je op kunt letten bij de zoektocht naar een statief die, in zijn geval, geschikt moet zijn voor natuurfotografie. Onderaan zijn uitleg kun je een rits aan links vinden waar je eindeloos in kunt zoeken naar fabrikanten van statieven en informatie over statieven.
Niet minder interessant is een Nederlands artikel van de hand van Hans Braakhuis*6. Fotografisch imponeert hij niet. Toch legt hij helder uit welke statieven er op de markt zijn en geeft hij hints mee die erg handig zijn bij de aanschaf van een serieus statief. Nog een pluspunt, hij zorgt voor updates van zijn artikel waar Dr. Robert Berdan dit laat afweten.

Ik had al jarenlang een statief op mijn wensenlijst. Mijn cheapo statief*7 kon ik niet gebruiken. De kop van het statief klapte direct omlaag toen ik mijn Full Frame Canon 6D er op vast had gezet. Mijn oude statief was onder de 100 Euro en die kan prima een digitale camera van pakweg minder dan 500,- Euro en lichter dan 500 gram tillen. Voor mijn nieuwe apparatuur bleek het crap. Dus begon ik op basis van de gelezen artikelen tussen fabrikanten en statieven van duurdere modellen te selecteren. Zo kwam ik tot de volgende selectie:

• Benro*8 (specifiek de C4780T)
• Gitzo*9 (specifiek de GT3532LS)
• Manfrotto*10
• Sachtler*11 (vooral bekend van video statieven)
• Sirui*12 (specifiek de R 3203)
• Vanguard*13

Een fabrikant zoals Sachtler maakt statieven die bedoelt zijn voor video-opnames. Gezien de prijzen en het gewicht besloot ik die als eerste te schrappen. Na het plussen en minnen van de kandidaten besloot ik advies te vragen in het statieven topic*14 over de Benro, Gitzo en Sirui statieven. Door de reacties op het forum werd duidelijk dat de Gitzo een goede keuze is.
Om gevoel bij het materiaal te krijgen besloot ik eens te kijken bij de fotowinkel Kamera Express in Capelle aan den IJssel*15. Ik werd overspoeld! In de winkel kreeg ik van de verkoper de indruk dat ik naast een statief en een statiefkop nog eindeloos veel accessoires nodig had. Ik begreep niet goed waarom. Wel was duidelijk dat de totale prijs op deze manier ruim boven de 1000,- Euro kwam. Ik twijfelde of ik de juiste beslissingen zou nemen en dus besloot ik de aanschaf uit te stellen.
Alinea 3

Na twee jaar wachten ging ik op zoek naar een statief die aan de volgende eisen voldeed:

• Stabiel en betrouwbaar
• Niet te zwaar
• Een statief dat hoger kan dan 1,8 meter. Voor de langere onder ons die graag staand fotograferen ;)
• Minstens een draagvermogen van 3x het gewicht van de zwaarste lens, camera en statiefkop samen
• Snel uit te klappen
• Statief met statiefkop niet boven de 1000,- Euro

Voor mij was de systematic reeks van Gitzo een logische keuze. Deze statieven hebben geen middenkolom waardoor je niet de neiging hebt deze uit te draaien. Een uitgedraaide middenkolom is minder stabiel ten opzichte van een camera die direct rust op een driepootoppervlak. Omdat de verstelbare hoogte van de GT3532LS vrij krap is kwam ik uit bij de iets duurdere GT3542XLS. Voor die paar tientjes extra krijg je er een indrukwekkend hoogtebereik van 10,6 tot 200,5 cm bij.
Met een draagvermogen van 25 kg kan de GT3542XLS probleemloos een Canon 6D*16, een serieuze lens zoals de EF 70-200 mm f/2.8L IS II USM*17 en een stevige statiefkop zoals de FLM CB-48FTR *18 dragen. Een extender op de bovengenoemde lens is geen enkel probleem. Ruim gerekend is dat samen 3,5 kg en dan kan er nog met gemak een flitser bij en zelfs een zak zand van 2 kilo om het statief aan de stabiliteitshaak te verzwaren. Zelfs met dit alles bij elkaar zit je bij lange na niet boven de eis van een draagvermogen van minimaal 3 x het totale gewicht. Ook aan de andere eisen voldoet de GT3542XLS ruimschoots, maar meer daarover volgt in de onderstaande alinea’s.
Alinea 4

De oplettende lezer heeft het misschien al gezien. De combinatie van het Gitzo statief en de Duitse statiefkop CB-48FTR van FLM komt ruim boven de 1000,- Euro uit. Hier heb ik een budgettair probleem! In mijn geval kon ik de prijs van dit statiefkop samen met de snelkoppelingsplaat en het snelkoppelingsplatform beperken van 450,- Euro naar 350,- Euro door een showmodel uit de winkel te kopen. Bij het statief was ik iets minder succesvol. De prijs van Kamera Express in Capelle aan den IJssel, de winkel waar ik 2 jaar geleden was geholpen, lag met 739,- Euro ruim 50 Euro boven de goedkoopste aanbieder die op dat moment op internet actief was. Omdat Kamera Express een laagste prijsgarantie geeft besloot ik omnifoto.nl*19 te laten voor wat ze waren en met Kamera Express in zee te gaan. Mede ook omdat de afstand naar Rotterdam voor mij haalbaarder is dan Groningen, mocht ik eens problemen hebben. Maar ja, een statief zonder schouderriem is ook niet echt handig en ik besloot er de GC5210*20 van 40,- Euro erbij te onderhandelen. Alles voor 700,- Euro zonder verzendkosten.
Daarmee ga ik voor het totaalplaatje met 50,- Euro over mijn oorspronkelijke prijslimiet heen maar heb ik er wel een schouderriem bij. Een accessoire erbij onderhandelen is sowieso makkelijker dan de prijs laten zakken, omdat de kosten van de inkoopprijs van de schoudderriem veel lager zijn dan de 40,- Euro besparing die mij dat uiteindelijk als koper oplevert. Misschien had ik ook wel het geluk dat er in januari een belangrijke concurrent veel producten goedkoper verkocht. Dat leverde mij onderhandelingsruimte op bij de aankoop van mijn statief.
Alinea 5

Na alle bladiebla is het tijd voor wat plaatjes!

Mijn statief werd bezorgd, zoals op de linkerfoto, met de originele doos van de fabrikant en samengebonden met twee kunststoffen linten.

http://static.tweakers.net/ext/f/tQRJuyLzl0nMDIOMRp1HcLo3/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/J6Fh8I4OD5ls3eE6l5gvjvc3/full.jpg

Op de rechterfoto zie je dat het statief in het midden van de doos wordt gehouden door een kartonnen ring. Hiervan zitten er nog twee op de kopse kanten in de doos.
Het statief zit in de zak. Een opbergtas kun je het eigenlijk niet noemen. Het is niet waterdicht en tegen het licht in kun je door de vezels heen kijken. Er zit een koord aan de zak om het statief af te sluiten. Dit koord is niet bedoeld voor vervoer. De zak is groot genoeg om je statiefkop op je statief te monteren en in de zak op te bergen. Toch vind ik de zak wat karig gezien de concurrent Sirui een draagbare opbergtas meelevert*21. En dan te bedenken dat de Gitzo twee keer zo duur is! Wil je toch een statieftas dan zal je die moeten aanschaffen. Net als de al eerder genoemde schouderriem. Of erbij onderhandelen tijdens je aankoop :)
Toch is dit een dure grap. Zeker als je bedenkt dat de GT3542XLS ingeklapt al 72 cm lang is en met een serieuze statiefkop alleen in een groot formaat tas past. Bijvoorbeeld de GC5101*22. Dat kost je meer dan 100 Euro! Als ik eerlijk ben moet ik wel bekennen dat de opbergtas van Sirui alleen geschikt is voor het statief en er, gezien de foto's, geen statiefkop bij past. Wat dan ook weer niet praktisch is.

Verder zie je twee zakjes en een doosje. Daarin bevinden zich diverse statiefvoeten en een revisieset met onderdelen. Ook heb je een houdertje met twee mini-boekjes geschreven in het Engels, Italiaans, Duits, Frans, Spaans en Chinees. In het éne boekje kun je algemene instructies vinden en uitleg over de garantie. De garantie is standaard volgens het wettelijke termijn 2 jaar. Door je te registreren op www.gitzo.com/warranty kun je die verlengen tot 7 jaar. Dat is heel netjes gezien de kostprijs en de degelijkheid van de GT3542XLS. Hiervoor heb je wel een QR-code nodig die je kunt vinden op het witte label onderaan de doos waarin je het statief ontvangt. De QR-code wordt verder uitgelegd in de kaarten die aan een touwtje aan je statief hangen. Daarnaast heb je een product serie nummer nodig die staat vermeld op één sticker die zich bevindt aan de binnenkant van de drie poten van je statief, net onder het metalen frame geplakt. Je registratie verloopt via Manfrotto en je krijgt netjes een bewijs terug gemaild waarin staat dat je garantie met 5 extra jaren is verlengd.
In het instructieboekje kun je verder lezen dat de Gitzo bestand is tegen temperaturen tussen de -30 en de +70 °Celcius. De andere instructies over elektrische geleiding, schoonmaken, vuil enzovoorts spreken voor zich.

In het andere boekje vind je uitleg over de werking van het statief. Daarover straks meer.
Nu eerst wat foto’s van de meegeleverde spullen.

De sneeuwschoenen van het statief! Opvallend detail, de omhoogkomende rand aan het uiteinde.

Ga naar detailfoto

De kleinere statiefvoeten. Mij nog een raadsel waarom je die aan je statiefpoten zou zetten. De originele voeten onder het statief zijn een slag groter en voldoen prima.

Ga naar detailfoto

En een revisieset van klemlippen waarmee je de poten vastzet. Omdat dit statief vier secties heeft (lees pootdelen) kom je op drie overgangen. De overgangen tussen de pootdelen worden met de diameter van de poten steeds kleiner. Zo krijg je drie verschillende maten die voor de drie poten in zesvoud aanwezig zijn om alle klemlippen te kunnen vervangen. Verder een tube smering, een imbussleutel en 2 maten torx sleutels. In het midden ligt een zwarte dop om het schroefdraad op je statief, 3/8’’ voor je statiefkop, te beschermen tegen beschadiging.

Alinea 6

Na onze kennismaking met de inhoud van de doos geef ik in deze en de volgende alinea een technische uitleg over de GT3542XLS. Een groot deel van mijn kennis baseer ik op een artikel geschreven over de GT3542LS*23.
In deze alinea behandel ik de vraag: wat betekent de naam GT 3542XLS*24?

G = Gitzo
T = Tripod
3 = Statief serie
5 = Carbon
4 = aantal pootsecties.
2 = update versie binnen de productielijn.
XL = Extra Long
S = Systematic

Gitzo is de merknaam, dat was waarschijnlijk al wel duidelijk.
De T verwijst naar het type product. Gitzo gebruikt verschillende codes voor de verschillende producten. Ben je bekend met deze fabrikant dan kun je aan de hand van deze code vrij snel inschatten om wat voor soort product het gaat.
Het 1ste nummer is het serienummer. Dit getal wordt hoger naarmate de diameter van de poot toeneemt en naarmate het statief meer gewicht kan dragen*25. Het spreekt voor zich dat naarmate het draagvermogen toeneemt je statief zwaarder wordt. Hoever je hier in gaat hangt af van jou voorkeuren en wordt uiteindelijk mede bepaald door het aantal mm’s van je lenzen*26.
Het 2de nummer is het materiaal van de statiefpoten. Zo is carbon lichter dan aluminium en dempt carbon vibraties beter. Ook is het wat vriendelijker als je huidcontact maakt bij extreme temperaturen. Verder is aluminium bij contact met zout water gevoeliger voor corrosie.
Het 3de nummer noemt het aantal pootsecties van je statiefpoot. Eén sectie is één vaste holle pijp. Binnenin of daaromheen vind je andere pootdelen die een grotere of kleinere diameter hebben. Des te meer secties, des te verder het statief kan uitschuiven en des te hoger je camera kan komen. Nog een voordeel, je statief kan volledig ingeklapt korter worden naarmate je meerdere secties gebruikt. Minder lang is makkelijker mee te nemen op reis. Het nadeel is dan weer dat je onderste poot een kleinere diameter heeft en gevoeliger is voor trillingen. Daarom gebruik je de onderste secties alleen als je ze nodig hebt.
Het 4de nummer geeft aan om welke versie het binnen één productielijn gaat. Naarmate er extra verbeteringen komen wordt het getal hoger. Er zijn drie versies beschikbaar op dit moment van schrijven: de ‘’0’’, ‘’1’’ en de ‘’2’’ alhoewel er ook types zijn die doorlopen tot en met versie ‘’3’’.
De S –letter geeft aan dat dit een systematic statief is. Systematic statieven onderscheiden zich doordat ze geen midden kolom hebben. De midden kolom maakt het mogelijk om je camera snel en nauwkeurig in hoogte af te stellen. Ook al zijn Gitzo statieven met een midden kolom over het algemeen stabieler dan hun concurrentie. Desondanks blijft de platte bodem van de systematic altijd stabieler dan een middenkolom. De platte bodem van je statief kun je met de klemringen rondom je statiefpoten alsnog op bijna iedere gewenste hoogte afstellen. Dit kost extra tijd. Maakt dat voor jou niet uit dan heeft een systematic statief de voorkeur.
Specifiekere uitleg over de verschillende soorten statieven kun je in het kort vinden op de website van Gitzo*27.

Alinea 7

In deze alinea bespreek ik de functionele werking van de GT3542XLS. Wil je over de technische details meer informatie lezen? Neem dan een kijkje in de productcatalogus van Gitzo*28.

1. In de bovenstaande afbeelding zie je dat Gitzo een twist-lock systeem gebruikt om de verschillende pootsecties vast te klemmen. Deze pootklemmen kun je met een draai van 45 ° loskrijgen. Het is zelfs mogelijk om per poot de drie klemmen tegelijkertijd in één haal los te draaien. Ideaal als je snel alle pootsectie uit wilt schuiven.
Gitzo gebruikt ook het begrip G-Lock voor zijn klemmen. Dit G-lock systeem zorgt ervoor dat bij een toename van de verticale kracht op de poten er een hogere belasting op de klemmen komt en deze zich steviger om de pootsecties heen sluiten. Daarmee verhoog je de stabiliteit van je statief. Dit effect kun je versterken door extra gewicht aan je statief te hangen.

2. De poten kunnen altijd naar buiten worden geklapt tot een hoek van 24°. Het statief kan lager bij de grond komen door bovenaan de poot een klip omhoog te trekken totdat je de poot verder omhoog kunt duwen. De klip komt dan bij een hoek van 52° tegen een volgende trede aan. Staat je statief nog te hoog? Trek dan de klip over deze trede heen totdat de poot zich naar de laatste trede van 90° laat duwen. Ik neem graag foto’s laag boven de grond. Jammer genoeg zijn de mogelijkheden voor hoogtevariaties beperkt als de statiefpoten in een hoek van 90° staan. Het uitschuiven van de poten veroorzaakt in deze hoek instabiliteit en een grotere kans op trillingen tijdens het maken van de foto. De functionaliteit van de G-lock valt weg omdat de poten in deze horizontale stand nauwelijks in hun lengterichting belast worden. Laag boven de grond mis ik de praktische mogelijkheden van een uitschuifbare middenkolom!

3. De standaard voetdoppen onder aan je statief kun je door wrikken en trekken loskrijgen. Van onder de voetdop komt dan een pin vrij. Deze is handig om je statief in de grond te verankeren.

4. Dezelfde dop wring je ook los voor het plaatsen van een sneeuwschoen. Door een imbus in het oog van de vrijgekomen pin te steken kun je voldoende kracht zetten om deze pin los te draaien. Ten opzichte van de handleiding draai ik liever de onderste pootklem los, schuif ik de onderste pootsectie uit en houd ik daar de poot vast. Bij mij wil de hele pootsectie nog wel eens ronddraaien als ik alleen de pootklem vasthoud. Zeker als de pin stevig vast zit.
Met onderdeel ''G'' klem je de sneeuwschoen tegen je statiefpoot. Het geheel zet je vast door de pin weer in de statiefpoot te draaien.

In onderstaande foto kun je details zien die passen bij beschrijving 1, 3, 4 en 10.

Ga naar detailfoto

6, 8A en 8B. Afbeelding 6 laat zien hoe je de platte schijf uit de klemring in het midden van het statief trekt. Dit is handig als je, net als in afbeelding 8A, een middenkolom in je statief wilt plaatsen. Dit doe je door aan de zijkant van het frame het zwarte klipje1 tegen een veer in te drukken en vervolgens de klip omhoog te draaien2. Dit herhaal je tot de statiefring niet meer om de platte schijf, de disk, heenklemt. Je zult nu voelen dat er speling zit tussen de disk en de statiefring. Toch laat de disk zich er nog niet uitnemen. Bij de oudere versies van Gitzo statieven had je een imbus nodig en kon je de disk er wel uithalen na het lossen van de statiefring. Dit is nu extra beveiligd door een groef in de disk waar een veiligheidspal vanuit de statiefring inhaakt. Die veiligheidspal kun je terughalen door een knop3 aan de onderzijde van je statief in te drukken. Nu laat de disk zich er probleemloos uit tillen4.

In de onderstaande foto zie je duidelijk in het midden van de ring een veiligheidspal zitten. De zwarte knop daaronder druk je in om de veiligheidspal in de behuizing van het frame te laten verdwijnen. Dit vernuftig systeem voorkomt dat je camera van je statief valt als je deze in een vergeetachtig moment op je statief zet zonder de statiefring om je disk te klemmen.

Beschrijving 2, 6 en 8A zijn van toepassing op onderstaande foto.

Ga naar detailfoto

De sleuf in de disk zie je goed terug in de volgende foto die past bij beschrijving 8A. Goed zichtbaar is nu ook de haak. Hieraan kun je gewicht, zoals een tas of een zandzak, hangen om je statief stabieler te maken.

Ga naar detailfoto

9. Met de inbus kun je via de onderzijde van de disk je statiefkop borgen tegen de bovenzijde van de disk. Dit doe je door je statiefkop eerst op de bovenkant van de disk op het 3/8’’ste draad aan te draaien. Vervolgens draai je de inbusschroef via de onderzijde van de disk omhoog totdat hij tegen de bodem van je statiefkop aan drukt.

10. Gitzo heeft een indicatiestreep op de eerste uitschuifbare poten van dit statief gezet. Hiermee kun je snel dit statief tot op de standaard hoogte van 135 cm uitschuiven. Mij ontgaat het waarom ik bij mijn zoektocht naar de juiste compositie een foto zou willen schieten op een standaardhoogte. Ze zullen bij Gitzo wel gedacht hebben: baat het niet dan schaadt het niet.

In de onderstaande foto kun je de inbus uit beschrijving 9 iets boven het schroefdraad van de losliggende gewichtshaak zien zitten.

Ga naar detailfoto

De meeste statieven hebben een statiefring. Daarin wordt de kop van het statief geklemd. Om die cirkel zitten drie poten, en klaar. Gitzo gaat een stap verder en heeft een driehoekig frame om de statiefring heen gebouwd. Hierin zitten de poten verwerkt. Dit speciale design zorgt voor meer stevigheid en stabiliteit. Dit nieuwe design is typerend voor versie 2 statieven, maar heeft ook een nadeel. Je sleept 0,3 kg aan extra gewicht mee. Ook hier verkiest Gitzo stabiliteit boven gewicht.

Links in het frame zie je een waterpas. Daarmee kun je je statief waterpas opzetten. Handig als een waterpas ontbreekt in je statiefkop. In mijn beleving is de waterpas onnauwkeurig. Hij centreert lang niet altijd netjes in het midden. Soms lijkt het luchtbelletje klem te zitten en niet naar het midden te willen. Ik heb dit effect vergeleken met de waterpas in mijn statiefkop. Die laatste heeft daar geen last van. Leuk dus als je waterpas goed werkt. In mijn geval is het minder bruikbaar.

In de bovenstaande foto kun je ook goed zien dat er onderaan het frame, bovenin de foto een gat zit. Hieraan bevestig ik de al eerder genoemde schouderriem.
Alinea 8

Nu eindelijk het afsluitende hoofdstuk waar het allemaal om gaat. Hoe is de GT3542XLS in gebruik?

Ik neem hem regelmatig mee om wat foto’s in en om de stad te schieten. Dit zijn niet bepaald de meest extreme omstandigheden. Toch kan ik zeggen dat hij niet teleurstelt. Qua apparatuur waarmee ik werk geeft de GT3542XLS geen krimp. Het lijkt erop dat hij schreeuwt om nog meer gewicht. Alleen ben ik niet bereidt om dat extra gewicht mee te torsen. Afijn, zoek wat op internet en je zult vanzelf een afbeelding tegenkomen van iemand die onderaan zijn Gitzo hangt. Het draagvermogen is in mijn beleving groot.
Ik heb mijn statief de eerste keer meegenomen naar het strand, bij een serieuze storm aan zee! Tussen de blokken van de zeewering houdt hij zichzelf goed staande als ik hem op de eerste twee pootsecties afstel. Ik had hele andere problemen dan mijn statief. Ik kon niet scherpstellen in het donker, het display van mijn camera was niet af te lezen en ik kon het lichtknopje van mijn display niet vinden. Erger nog, ik had geen zaklamp meegenomen om bij te schijnen. Daarentegen ging het waterpas opstellen van mijn statief, voor de eerste keer wat onwennig, maar toch vrij vlekkeloos gezien de omstandigheden onderaan een glibberige helling en in het donker. Nee, de Gitzo is het probleem niet. Het echte probleem ben ik zelf met mijn gebrekkige skills in nachtfotografie.

De tweede keer bleef ik dicht bij huis en koos ik de schemering uit. Een prima manier om ervaring op te doen zolang het nog licht is. Het opstellen begon te wennen en ik kwam er snel achter dat de overbodige lens prima als extra gewicht onder het statief kan hangen.
Qua fotografie ben ik meer bezig met het uitvogelen hoe ik de selftimer van de camera aanzet, waar de ISO-ruisreductie voor de langere sluitertijden zit en hoe ik de spiegel van de camera kan openklappen om trillingen te voorkomen. Overigens zijn die laatste twee instellingen geen must mocht je het eens vergeten. Het risico op beweging in je foto is alleen wat groter.
Mijn eerste werkmethode was als volgt: mijn statief ‘waterpas’ opstellen, mijn camera monteren, vervolgens scherpstellen, de Stabilizer*29 van mijn lens uitzetten en de Autofocus van de lens omschakelen naar Manual focus. Daarna de compositie zoeken, eventueel het statief ietsjes verschuiven, opnieuw waterpas stellen maar dan met de kop van het statief en dan foto’s maken.
Ik ben er nu achter dat ik de Auto Focus van mijn lens aan kan laten staan zodra ik de auto focus loskoppel van mijn ontspanknop op mijn camera. Tegenwoordig focus ik met de AF-On knop achterop mijn camera en kies ik daarmee wat ik scherp in beeld wil. Daarna blijf ik van die knop af en kies ik mijn compositie. Nu loop ik geen risico meer de AF op mijn lens aan te laten staan. Dat is frustrerend als je de ontspanknop indrukt en je scherpstelling verloren gaat. Dan kun je qua scherpstelling en compositie opbouw opnieuw beginnen. Daarnaast kan ik dankzij het back-button focussen*30 sneller schakelen tussen statief en handfoto’s.
Zoals je kunt lezen merk je dat bij dit soort statieven het statief zich prima staande houdt. Heb je geen ervaring met een statief, besef dan dat je bij een aankoop als deze meer werk zult hebben aan de instellingen van je camera dan met het statief zelf.

Hoe lastig is het om met de GT3542XLS rond te lopen?
Ik voel me niet beperkt door het gewicht. Besef dan wel dat ik met een ‘zware’ fullframe camera en een zware 70-200 mm lens rondloop. Ik zou zeggen, ga naar de winkel en probeer het zelf uit!
Met een statiefriem loop je sowieso meer met je handen vrij. Het grootste gevaar van een schouderriem zit hem in je statiefkop. Als je je statief over je schouders heen slingert kan die behoorlijk hard door zwiepen tegen je hoofd aan. En dat doet pijn! Verder wil de riem nog wel eens wegslippen. Anders gezegd: ik denk dat een statieftas gebruikersvriendelijker is en het draagcomfort verhoogt. Zeker met slecht weer. Alleen daar betaal je voor.

Waterproblemen heb ik niet ondervonden. Regendruppels geven geen enkel probleem. Voor roest hoef je in principe niet te vrezen. Zorg wel dat je poten binnenin droog blijven of droog gemaakt worden voor het opbergen als je statief nat is of in het water heeft gestaan.

De lengte van het statief is ideaal. Ik grapte al dat ik er staand mee wil fotograferen. Dat was eerlijk gezegd wel mijn eerste gedachte bij de aanschaf van dit statief. In de praktijk fotografeer ik zelden op ooghoogte.
Nee, het voordeel van de extra lengte zit hem in de locaties waar je kunt fotograferen. Denk aan hellingen of, zoals hieronder, langs een muur. Dit kan jou compositie net dat beetje extra’s geven ten opzichte van mensen met een gemiddelde statieflengte. Voor mij is het die paar tientjes voor de extra lengte dubbel en dwars waard.

Ga naar detailfoto

Je zou het misschien niet zeggen, maar het statief staat hier bijna 2 meter hoog uitgeklapt. Ik moest dan ook flink klimmen en klauteren om op die locatie te komen ;)
En hieronder het uiteindelijke resultaat.

Ga naar detailfoto

Bij storm voldoet ook dit statief niet als je hem tot op deze hoogte uitklapt. Zelfs bij wind is deze opstelling twijfelachtig en dan zul je het statief met een tiental kilo extra moeten belasten! Afhankelijk van je gebruikte sluitertijd.

Niet minder aardig is het om te kijken hoe laag het statief kan gaan. Je krijgt opmerkelijke resultaten, zoals de foto hieronder. Let op er wel op dat dit lage perspectief een vertekend beeld geeft en de muren in de nabewerking rechtgetrokken zijn.

Ga naar detailfoto

Kijk ook goed naar de verbaasde blik van de voorbijgangers. Dit is nog een voorbeeld waar een statief uitermate geschikt voor is. Je kunt, als jou camera dit ondersteund, met wifi onopvallend foto’s maken. Ik zit hier in beeld terwijl ik fotografeer! In dit geval zie je de voorbijgangers verbaasd naar de ‘verdwaalde’ camera kijken. Het werkt ook andersom, vaak zien mensen de camera niet. Hierdoor kun je foto’s maken waarbij je ‘toevallig’ langs wandelend onderwerp zich niet anders gedraagt omdat jij achter de camera staat. Dit heeft ook nadelen, want zelden vang je een blik van een persoon die in de camera kijkt.

Is het statief snel uit te klappen? Ja, nou, eigenlijk ook weer niet. Dit is eigenlijk een vraag waarop ik alleen persoonlijk antwoord kan geven. Wil je een mooie compositie, dan kost dit tijd. Je bent niet in 15 seconden foto klaar. Ik niet in ieder geval. Daar gebruik ik mijn statief niet voor. Ik gebruik mijn statief om millimeter bij millimeter mijn compositie te zoeken en af te kaderen. Maak ik dan geen fouten? Jawel, zoals in bovenstaande foto. Ik kwam erachter dat ik een deel van de bodem moest wegcroppen om de muren in perspectief weer recht te krijgen. Vandaar de afgehakte voeten van mevrouw! Hoe lang ben je bezig? Eerder 5 minuten en dan tel ik de 5 minuten rondkijken op locatie niet mee!
De poten laten zich gemakkelijk en vloeiend uitschuiven. Tenminste, zolang er geen zand tussen komt. Dan kan het gaan knarsen en zou ik de betreffende poot wel even losdraaien om het zand te verwijderen. Tot nu toe is er bij mij nog geen zand tussen de poten gekomen. Dat de pootsecties in één haal loskunnen zal best, maar ik gebruik die mogelijkheid niet. Het is zeldzaam dat je een combi hebt van én snel én maximaal je statief uitklappen.
Een extra belemmering is het ontbreken van een middenkolom. Voor mij geen nadeel, maar wel als je snel je compositie wilt maken. Overigens kom je met een middenkolom ook niet zo laag bij de grond, want dan zit het onderstuk in de weg. Het kan overigens wel als je middenkolom omgedraaid in je disk past. Dan kun je zelfs lager dan de 10 cm van dit statief!
Voor wie snel wil zijn met opzetten hoeft zijn statief niet waterpas te zetten. Heb jij een goede kop op je statief staan dan compenseer je daarmee de schuine horizon. Het boeit niet veel dat je ene statiefpoot iets verder uit staat dan de ander zolang je niet overdrijft. Je wilt immers wel een gelijke belasting van de drie poten. Hieronder kun je duidelijk zien dat het statief iets naar links overhelt. Toch geeft de camera, dankzij het bijstellen van de statiefkop, aan dat hij waterpas staat.

Tijdens het nemen van bovenstaande foto was ik vergeten om In de camera opties aan te vinken zoals het opklappen van de spiegel en de ISO-ruisreductie. Ik gebruikte wel wifi om een foto te maken. Toch mag het eindresultaat er zijn.

Ga naar detailfoto

Over de revisie en het schoonmaken van het statief kan ik nog niets zeggen. Voorlopig ben ik ook niet van plan daar aan te beginnen. Wel vind ik het jammer dat Gitzo er geen handleiding bij heeft gedaan, terwijl ze toch revisie onderdelen meeleveren. Het zal blijkbaar voor zich spreken.

Qua sfeer is er een wereld voor mij open gegaan. Door veel lezen over fotografie en het gebruik van mijn statief is de kwaliteit van mijn foto’s omhoog geschoten. Ik combineer nu verschillende mogelijkheden zoals waterspiegeling en het blauwe uurtje om tot uitzonderlijke foto’s te komen. De beoogde effecten die ik had bij de aankoop van mijn statief zijn boven verwachting uitgekomen. Een sprekend voorbeeld hiervan vind ik onderstaande foto. Klik op de afbeelding voor een duidelijke foto.

Ga naar detailfoto

Helaas kan ik niet meer foto’s met resultaten posten. Mijn tweakers foto opslag account is vol :( :P

Resumerend

Stevig, stabiel, compleet en afgewerkt design. Voorzien van een extra veiligheidspal, waterpas, revisiekit, G-lock en twist-poten. Relatief eenvoudig op te zetten en eventueel uitbreidbaar met een middenkolom. Kan tegen een stootje en is relatief licht. Ook nog eens voorzien van een garantie die tot maximaal 7 jaar gaat. Gezien de kwaliteit van dit product verbaasd mij deze garantietermijn niet. Dit statief is geschikt voor het ietwat zwaardere werk tot 400 mm lenzen. Meer kan wel, alleen wordt dit door de fabrikant afgeraden. De grootste pré is het verbazingwekkende hoogtebereik tussen de 10 cm en de 2 meter!
Zijn er nadelen? Niet in het statief zelf. Wel als het gaat om wat je voor die prijs bij het statief krijgt.
Een zak in plaats van een handzame opbergtas. Een schouderriem, een rubberen grip om de statiefpoten en een uitleg over de revisiekit ontbreken. Dat er geen statiefkop bij zit vind ik in deze prijsklasse wel begrijpelijk. Die kies je liever zelf uit. Ook het ontbreken van de middenkolom past in de filosofie van deze systematics reeks.
Voor wie nieuw is in statiefland zal snel merken dat je meer bezig bent met het onder de knie krijgen van een hele nieuwe manier van fotograferen en nabewerken, dan dat je tegen de grenzen van dit statief aanloopt. De Gitzo 3542XLS is beslist een professionele topper in deze categorie en dat heeft zijn prijs!
Alinea 9

Instructie!
Klik op de nummering in de kantlijn om terug te gaan naar de tekst.
Klik op de tekst van de voetnoot om door te gaan naar de website waarnaar gelinkt wordt.

1) Zie opmerking in alinea 1) Why i need a tri-pod, punt 4) To allow more carefull composition, while framing the composition exactly how you want it.
2) [Verzamel] 'Blue Hour' fotografie
3) [Verzamel]Zonsopgangen en –ondergangen
4) [Verzamel] Nachtfotografie deel 2 topic
5) Dr. Robert Berdan, An overview of the best tripods and heads for nature photographers, 13 januari 2012
6) Hans Braakhuis, Het statief, update van 17 december 2015
7) DigitalRev TV, Extreme cheapo tripod test (feat. Gitzo tripod), 15 april 2011
8) Benro.nl
17) Canon EF 70-200mm f28 IS II USM
18) FLM CB-48FTR
19) Omnifoto.nl
20) GC5210 statief schouderriem
21) Andy alias Deathchant, Sirui N-2204 Carbon Review, update van 12 december 2014
22) GC5101 statieftas
23) Bryan Carnathan, Gitzo GT3542LS Systematic 6x Carbon Fiber Tripod Review
24) Bron afbeelding productcode systeem
25) Vincent Kwan en Sagittarius, zie hun reactie op whoster69, 2 mei 2008
26) Thom, Serious Support en dan specifiek de tekst vermeld onder punt 1 A Gitzo carbon fiber tripod or equivalent, laatste update is van juni 2011
27) Diverse soorten Gitzo statieven
28) Products catalogue, januari 2014
29) Dré de Man, Kan beeldstabilisatie kwaad? Beeldstabilisatie bij lange en korte sluitertijden, 14 januari 2011
30) Peter, Back button focus (BBF) – AF-On, 14 september 2012

Kleurenfoto gemaakt met behulp van GT3542XLS

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Gitzo GT3542XLS?

Indrukwekkende review, met plezier gelezen! Informatief / leerzaam, en prettig geschreven. Top!

En ik denken dat 1000 euro voor een top monitor een hoop geld is...
Wooow, bedankt Foritain. Een compliment zoals deze van jou had ik niet verwacht!

Ik heb je laatste reviews bekeken om inspiratie op te doen en ik ben erg onder de indruk hoe je ze achter elkaar, in hoog tempo en op top niveau weet te publiceren. Respect hoor, je legt de lat hoog!
Snelheid komt vanzelf, afweging kwaliteit-kwantiteit blijft natuurlijk wel lastig, want ik gok dat in die van jou wel een enorm aantal uren is gaan zitten?

Overigens je foto's even gepikt voor een nieuwe wallpaper :D Mooie plaatjes, en stiekem lekker Hollands.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 14 mei 2016 15:04]

Goed gegokt Foritain ;) Je merkt inderdaad dat het erg veel tijd scheelt als je geen lay-out hoeft uit te vinden. Vooral het zoeken naar de juiste maatvoering van de afbeeldingen kost veel tijd. Veel van de UBB-codes die in het forum werken zijn niet over te zetten naar de productreview pagina’s omdat ze hier niet werken. Het verhaal schrijven en de juiste lay-out vinden koste me ruim 40 uur. Met het fotograferen en nabewerken gemakkelijk het dubbele. Zeker als je de leercurve van het fotograferen meerekent. Ik ben dan ook echt alleen gegaan voor kwaliteit. Daarom verbaasd het mij dat je nog zoveel kwantiteit naast je diepgang weet te leveren. Is het reviewen voor jou een full-time baan?

Leuk dat je een paar foto’s als wallpaper gebruikt. Ze staan er om geshowd te worden en zolang je ze in de privésfeer gebruikt vind ik het prima :)
Je review is door de indeling niet goed te lezen op FF op android :/
Same, moet bij elk hoofdstuk van links naar rechts scrollen..
Op de iPhone hetzelfde. Dan maar vanavond op de pc eens doornemen
Goed dat je de problemen met de lay-out benoemt.
Ik heb dezelfde problemen ook gezien op mijn mobiel en er een melding over geschreven toen bleek dat meerdere mensen hier last van hebben.
Het probleem komt blijkbaar bij meerdere reviews voor. Ook CLB heeft hierover een melding geschreven in het ''Stoute Bugs'' subforum.
Het heeft specifiek te maken met de ''table'' codering die de kaders rondom de tekst zet. Op het forum werkt deze codering goed maar hier in de review lay-out geeft het problemen met de tekst als je deze op je mobiel bekijkt. Het viel me verder op dat veel functies van de table-codering in de review lay-out niet werken terwijl die wel goed functioneren op het forum.

[Reactie gewijzigd door Karel V op 21 juni 2016 20:05]

Prima review! 8-)
Het eerste zit gewoon onder AF-Drive, 5 of 10 seconden, het tweede zou ik in Lightroom doen en het derde is ook snel gevonden:
You can enable Mirror Lockup using a custom function as follows:
Press the Menu button. ...
Use the Multi-controller button to navigate to the Shooting Settings 2 tab.
Use the Multi-controller or the Quick Control dial to highlight Mirror Lockup.
Press the Set button.
Een goedkope aankoop die ik kan aanraden is een intervalometer, die gebruik ik zelf vaak voor timelapse fotografie van bijvoorbeeld de sterren die over je hoofd heen draaien gedurende de nacht.
Bedankt voor het delen van de link naar de intervalometer. Een time-lapse zit zeker nog in de planning en het lijkt me lastig uit te voeren zonder zo’n automatische ontspanner. Natuurlijk ga ik nog wat prutsen. Misschien dat de app Camera Connect van Canon nog een optie heeft waarmee ik automatisch om de zoveel seconden een foto kan maken of dat ik een andere gratis app vind die deze optie wel ondersteund. Zo niet, dan is je intervalometer een stuk handiger dan via de app de cameraontspanner om de zoveel tijd in te drukken. Wil je je accu niet belasten dan is de intervalometer sowieso een betere optie, want wifi slokt veel accuspanning op.

Ik ben benieuwd naar je reden om de ISO-lange sluitertijd ruisreductie uit te schakelen. Volgens reacties in dit forum werkt de ruisreductie met een tweede foto je ruis weg. Dan vraag ik me af: komt dit je eindresultaat niet meer ten goede dan als je dit achteraf doet?
Magic lantern is handiger dan die app, die heeft een intervalometer ingebouwd. Ik heb het een tijdje gebruikt, maar had het probleem dat de camera iets langzamer reageerde en dat is met mijn fotografie (vogels en wildlife) niet prettig. Voor landschappen en sterrefotografie maakt dar natuurlijk niet uit.

Lange sluitertijd ruisreductie staat bij mij uit om twee redenen, ten eerste duurt de verwerking in de camera veel te lang, minimaal de sluitertijd die je gebruikt hebt en het vreet batterij.
Bij het maken van een volledige sterrenfilm, dus van avond tot ochtend zoals deze https://www.youtube.com/watch?v=mrY11P44flo trek ik beide batterijen al vrijwel volledig leeg. Dus hoe zuiniger ik kan omhaan met stroom hoe beter. (Hier zie je 1 foto per minuut over een periode van een uur of 8.)
Ik begin overtuigd te raken van de voordelen van je bovengenoemde intervalometer.
DSLR Remote Control is slechts 10 dagen gratis en vereist een kabeltje van mobiel naar DSLR. Wifi hoeft dan weer niet aan.
Helicon remote vereist een serieuze bijdrage na de trail periode (trail versie ondersteunt geen RAW), waarna je met wifi en RAW kan schieten.
Magic Latern geeft een piepklein risico op problemen met je camera. Een risico dat niet veel groter is dan je firmware update, maar toch.
Nadeel van de kabeltjes is weer dat je je apparatuur naast je statief kwijt moet zien te krijgen. Aan de andere kant, geen accu belasting en geen risico's met je camerafirmware heeft ook zo z' n voordelen.

Duidelijk voorbeeld in jouw filmpje. Lijkt me erg lastig om goed uit te voeren over zo een lange periode. Ik denk dat, als ik er mee begin, ik eerst ga oefenen met een uurtje.
edit:
Thanks voor je tips hieronder! Vooral die haring aan een touw in de grond en aan je statiefhaak vind ik een super idee :)

[Reactie gewijzigd door Karel V op 17 mei 2016 22:27]

Het is het ideale seizoen ervoor, meer dan genoeg bloemen die zich ontvouwen. Je hebt een statief en de komende dagen meer dan genoeg licht. ;)
De intervalometer is veel kleiner en lichter dan een mobiel, dus geen probleem op een winderige dag. En dat is iets dat je in de gaten moet houden bij lange films. Ik gebruik zelf een badmuts over de camera tegen eventuele lichte regen en een haring die goed diep zit met een touw naar de haak van het statief tegen de eventueel opzettende wind. Een gewicht zoals een tas gaat bewegen bij voldoende wind.
Over die intervalometer. Ik heb ook zo'n ding gehad, maar heb uiteindelijk (voor een lager bedrag) een triggertrap kabeltje voor mijn smartphone gehaald:
bijv bij cameranu.

Het voordeel is dat het veel gebruiksvriendelijker is en meer opties heeft (meer opties om een shot foto te triggeren, maar ook qua intervals: bijv op basis van gelijke tussen-afstand ipv tijd).

Verder een erg mooie review! Ik ga hem nog een keer uitgrebeid doorlezen :-) Ook erg prettig dat je de moeite neemt het serienummer uit te leggen. Inmiddels heb ik al een statief, maar zelfs met de website van Gitzo er bij kwam ik daar niet echt uit.
Hoi Jurrian, je triggertrap lijkt me een interessant alternatief. Ik heb er wel wat vragen bij, zoals:
Welke app adviseer je in combinatie met je triggertrap kabeltje?
Wat zijn aanschafkosten van de app?
Waar laat je je mobiel als je kabeltje te kort is?
Zo maar wat vragen die bij me opkomen als ik aan de aanschaf er van denk.

De logica achter de serienummering van de Gitzo statieven is inderdaad een drama voor nieuwe consumenten. Het werd mij pas echt duidelijk tijdens het schrijven van deze review toen ik het statief al in bezit had. Fijn om te lezen dat je die uitleg ook kunt waarderen.
Welke app adviseer je in combinatie met je triggertrap kabeltje?
Wat zijn aanschafkosten van de app?

Er is een gratis app die je kunt downloaden voor Android en iOS. Dat is zowiezo de moeite waard om te zien welke opties er zijn en om daar mee te experimenteren, zelfs zonder kabel. Ze hebben overigens ook een prima website met uitleg.

Waar laat je je mobiel als je kabeltje te kort is?
Ja misschien wat lastiger: net als de bedrade afstandsbediening 'klem' ik deze meestal tussen de onderkant van de camera en de grote draaiknop op het balhoofd. Als alternatief heeft triggertrap zelf zelf ook een klem die je in de flitser schoen/connector schuift. Maar voor dit soort zaken zullen er vast ook wel goedkopere alternatieven zijn.

Overigens heb ik de bedrade afstandsbediening best lang gebruikt. Zolang je wat extra knoopbatterijen bij je hebt werkt het heel behoorlijk. Op een gegeven moment werd ik alleen een beetje priegelig van de bediening en was ik ook wel gecharmeerd van triggertrap en zowel de manieren waarop je foto's kunt triggeren als de extra interval opties. (Het systeem werkt trouwens op basis van de volume-uitgang van je smartphone :) ). Ik gebruikt nog niet zo lang, maar tot nog toe ben ik behoorlijk tevreden.
Ik bedenk me dat er ook van die statiefnetten zijn om spullen in op te bergen. Dat kost de helft van een Phone adapter klem. Een verlengkabel van 1,5m van triggertrap kan natuurlijk ook. Die lengte is genoeg om je mobiel op de grond te kunnen leggen.
Zeer complete review met uitgebreide overwegingen. Vol met ins en outs van het product.
Ook leuk dat de passie voor fotograferen door je verhaal schijnt :)
Zo te zien heb je ook wel de nodige interesse in fotografie gezien je activiteit in het foto & video hardware en workflow subforum. Ik kan me alleen je fotografische werk niet echt herinneren. Ik ben benieuwd of je een bewuste keuze hebt gemaakt om je fotografisch werk 'bijna' niet op tweakers te posten.
Ik ga er voor het gemak van uit dat je naast interesse voor fotografie ook daadwerkelijk foto's maakt. Correct me if i'm wrong ;)
Het is inderdaad een bewuste keuze van mij om geen foto's op Tweakers (of elders online) te plaatsen.
Ik fotografeer namelijk vooral familie en vrienden op diverse gelegenheden -dat is waar ik nog wel tijd voor heb. Dat lijken me geen foto's voor het publiek :) Verder niets commercieels. En helaas helemaal geen tijd voor leuke foto-uitjes of fotovakanties.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 juni 2016 10:39]

Dat verklaart een hoop. De mooie foto's die ik van familie schiet deel ik ook liever niet hier op het forum. Ik kan me goed voorstellen dat je andere prioriteiten stelt. Fotografie is best tijdrovend. En er zijn natuurlijk ook nog een heleboel andere leuke dingen te doen.
Middelburg! Interessante review, thanks!
Plaats de volgende opmerking even binnen de context van een fotografie leek:

Ik snap het nut van een statief. Moderne camera merkt zelfs op als hij op een statief staat. Echter ik heb een statief voor minder dan 20 euro bij de kijkshop gekocht. Weegt ongeveer een halve kg. Voor iets van 25 euro had je een luxere met haak en opbergtas geschikt voor 3kg. Hoe kom je er dan bij om überhaupt een statief van 700+ euro aan te schaffen? Waar zit die meerwaarde? Kwaliteitsverschil en 50cm langer prima, maar dat is nogal een forse meerpijs. Is er nog meer? Is überhaupt de 2meter situate een gorrilapod niet minstens zo effectief?

Tot zo ver mijn vraagtekens bij dit product (en niet zozeer bij de review).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juni 2016 23:03]

Soms zit het antwoord in de tekst. Als je geïnteresseerd bent, kijk eens naar het filmpje van voetnoot 7 en naar het antwoord van RobertJRB op het forum bij voetnoot 14.

Zie het als twee gamefanaten. Beide gamefanaten willen computergames spelen. De één doet een online bordspel en de ander draait een grafisch zware game die uiterste vergt van zijn computer. Vraagt de eerste aan de laatste: waarom schaf je nu zo'n zware pc aan, ik heb toch ook plezier op mijn budget computer? Beiden krijgen ze waar voor hun geld, maar de gamer met zijn grafisch spel zal veel meer moeite hebben om even goed te presteren op de budget pc.
Zo ook met camera's. Met een compact camera en een bijpassend 20,- Euro statief kun je prima foto's maken, soms even goed of zelfs beter dan met een DSLR. Wil je meer scherpte in je foto's, meer mogelijkheden in de nabewerking van je foto en mooiere effecten, dan koop je een duurdere camera van bijvoorbeeld duizenden Euro's en een bijpassend statief die in staat is het gewicht van je apparatuur te dragen. Maar het werken met die duurdere apparatuur wordt wel veel lastiger op een goedkoop statief van 25,- Euro.
Anders gezegd: durf je 2500,- Euro op een gorillapod aan de zijkant van een muurtje boven de gracht te hangen en te riskeren dat alles in het water valt?
Bedankt voor het linkje.

Het filmpje is best grappig, maar natuurlijk verschrikkelijk biased. Hij schopt een bal tegen een mini statiefje dat 3x staat uitgeschoven en vergelijkt dat met een statief met een veel dikkere staaf die bovendien maar 1x is uitgeschoven. Gek hé dat die andere het beter blijft doen, kwestie van materiaal eigenschappen. Tegen die hama 1x uitgeschoven durf ik ook nog wel een bal te trappen :P.

Maar ik heb me er nu wel wat meer in verdiept en zie dat die Gitzo dingen vanaf 25KG beginnen. Dat is inderdaad nogal een verschil met 0.5 en 3KG. Echter zijn die gewichten niet meer iets voor televisie camera's (van de NOS ofzo) dan voor de fotografie??? Ik zie in je profiel namelijk 770 gram voor de Canon + 1,49 kg voor de lens.

De vergelijking met gamers moet je toch nog maar eens proberen een shooter met 30, 60 en 120 fps te spelen en dan iemand proberen te raken die zich horizontaal over je scherm verplaatst ;).

Misschien is het leuk ook gewoon een HAMA eens te reviewen? Voor het geld hoef je het niet te laten :P .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 juni 2016 18:38]

Hij schuift de onderste sectie van de Gitzo omlaag. Dat is de dunste en dus zwakste poot. Daar trapt hij de bal met volle kracht tegen aan. Maakt volgens mij niet uit of de andere secties niet of wel uitgeklapt zijn.

Draagkracht is inderdaad wel wat aan de hoge kant.
Neemt niet weg dat iemand als Hans Braakhuis op pagina 5 van zijn artikel over het statief (genoemd in voetnoot 6) adviseert om het draagvermogen van je statief te kiezen op 3 x het gewicht van je statiefkop, zwaarste objectief en camera samen. Verder adviseert hij op pagina 7 dat de kosten van statief en statiefkop samen ongeveer de helft zijn van de aanschafkosten van je lens en camera. Het is een indicatie natuurlijk, maar geeft wel enigszins een richtlijn voor wat in zijn ogen gebruikelijk is.
Een fabrikant zoals Sirui biedt statieven van ruim voldoende kwaliteit die 200,- Euro goedkoper zijn dan de Gitzo's en zeker niet onder doen in het dagelijkse gebruik.

Als je een Hama hebt (of je statief van de kijkshop) kan het interessant zijn als je er een review over schrijft. Ik heb mijn eerste aluminium statief vrijwel gelijk weggegooid toen ik erachter kwam dat de kop van het statief onderuit klapte zodra ik mijn DSLR camera er op had gemonteerd, en die heeft me destijds meer dan 25,- Euro gekost ;)

[Reactie gewijzigd door Karel V op 25 juni 2016 23:52]